zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

SOFTSWISS zaprasza na IT Picnic w Warszawie: rozmowy o technologii pod gołym niebem, strefa LinkedIn i networking

Pod koniec sierpnia w Warszawie będzie mieć miejsce wyjątkowe spotkanie na świeżym powietrzu, dedykowane specjalistom w dziedzinie technologii. Dokładnie 30 sierpnia w Miami Wars odbędzie się pierwszy IT Picnic, organizowany przez międzynarodową markę technologiczną SOFTSWISS – bezpłatne popołudnie dla społeczności IT i nie tylko. Uczestnicy mogą liczyć na krótkie wystąpienia ekspertów, networking nad Wisłą oraz specjalną strefę partnera wydarzenia – LinkedIn. Wymagana jest wcześniejsza rejestracja, aby otrzymać kupon na darmową lemoniadę i opaskę wstępu.

Best Quality Employer 2025 - zostań częścią elitarnego grona liderów rynku pracy

Ruszyła 10. edycja ogólnopolskiego programu Best Quality Employer, organizowanego przez Certyfikację Krajową. Celem inicjatywy jest uhonorowanie firm, które wyznaczają najwyższe standardy w zakresie polityki zatrudnienia, troski o rozwój pracowników oraz kultury organizacyjnej.

Konferencja Dni HR 2025: o przyszłości pracy i roli działów HR

Jak odnaleźć się w rzeczywistości, w której sztuczna inteligencja, nowe pokolenia pracowników i zmieniające się modele pracy stawiają przed HR-owcami zupełnie nowe wyzwania? Odpowiedzi na te pytania będą szukać uczestnicy konferencji Dni HR 2025, która odbędzie się 25 czerwca w Katowicach. Organizatorem wydarzenia jest firma SGP – Training & Consulting.

4 na 10 pracodawców w Polsce nie chce żadnych zmian kadrowych, niemal tyle samo planuje nowe rekrutacje

W I kwartale 2025 roku 35% organizacji w Polsce chce rozbudowywać swoje zespoły, a 44% z nich nie planuje żadnych zmian w liczbie pracowników. Z koniecznością zwolnień liczy się natomiast 19% pracodawców, a 2% z nich nie sprecyzowało jeszcze planów kadrowych na nadchodzące miesiące.

Przepis na lidera

Jaki powinien by㇠idealny przywódca? Jakie czynniki determinują… jego sukces?
Fot. Shutterstock Fot. Shutterstock

Istnieje mnóstwo koncepcji opisujących elementy potrzebne do bycia skutecznym liderem. Jednak teorii popartej danymi empirycznymi nie ma.


Dopasować wartości do pełnionej roli

- Nie przepracował‚em ani jednego dnia w swoim życiu. Wszystko co robił‚em, to była przyjemność- mówił Thomas Alva Edison. Kto z nas nie chciałby powiedzie㇠tego o sobie? To pragnienie możliwe do zrealizowania.
Żeby odnaleźć‡ swoje powoł‚anie i w pełni zrealizować potencjał, należy przede wszystkim odpowiedzie㇠sobie na trzy pytania: Co daje mi w życiu satysfakcję™? Co robię™ z entuzjazmem? W czym dostrzegam prawdziwą wartość i sens?

Ludzie jednak często mają problem z udzieleniem odpowiedzi. Na co dzień wykonują pracę™, która nie daje im satysfakcji, swoje pasje realizują… poza miejscem zatrudnienia, a zawodową… frustrację™ i niespełnienie traktują… jak zł‚o konieczne.

W znalezieniu odpowiedzi pomocne mogą okazać się różnego rodzaju narzę™dzia diagnostyczne, np. metoda projekcyjna, czyli pozwalająca zbadać poziom nieś›wiadomy motywów społ‚ecznych. Badany proszony jest o rola lidera w organizacjiuł‚ożenie krótkich historyjek do sześciu obrazków. Analizowane są… pod ką…tem profili trzech motywów - osiągnięć, afiliacji oraz władzy i wpływu. Mają one kolosalny wpł‚yw na funkcjonowanie każdego czł‚owieka. Metodą… kwestionariuszową… (a więc badającą… poziom ś›wiadomy), określany jest profil wartości. Podobnie jak motywy, skupiają… się one w trzy główne wiązki - osiągnięć, afiliacji oraz władzy i wpływu , czyli ś›wiadome wyobrażenie o tym, co w życiu ważne, drogowskaz odgrywający kluczową rolę™ przy dokonywaniu wszelkiego rodzaju wyborów.

Jeśli jesteśmy w tej szczꙶliwej sytuacji, że profil naszych motywów i wartości jest dobrze dopasowy do roli zawodowej, którą… przyszł‚o nam pełnić‡, to z dużym prawdopodobień„stwem odniesiemy sukces w miejscu pracy. Jeśli istnieją… pewne rozbieżności, to mając ich świadomość, możemy albo starać się zarzą…dzać naszymi naturalnymi predyspozycjami, starają…c się dopasować je do stawianych przed nami wymogów, albo pomyśle㇠o stanowisku/zawodzie, które bę™dą lepiej korespondować z naszym profilem motywów i wartości i pozwolą… na peł‚ną… samorealizację™

Pierwszą bramką… decyzyjną…, przez którą pownien przejść każdy menedżer, jest więc analiza dopasowania jego motywów i wartości do wymagań„ pełnionej roli. połączenie tych trzech czynników to podstawa do odniesienia sukcesu. Z badań„ Hay Group wynika, że optymalny stosunek natężenia poszczególnych motywów dla pełnienia funkcji zarządczej, przedstawia się nastę™pująco: najsilniej zaznaczony powinien by㇠motyw władzy i wpływu, nieco słabiej, ale również dość mocno - motyw osiągnięć, zdecydowanie słabiej zaś - motyw afiliacji. Jednak nawet zupełnie odmienny profil nie przekreśla szans na bycie dobrym przywódcą…. Najważniejsze to by㇠ś›wiadomym swojego naturalnego źródła energii i tkwią…cych w nas ograniczeń„, a jednocześnie mie㇠motywację do budowania na atutach i zmniejszania negatywnego wpływu słabszych stron.
 

Idealny przywódca
Model efektywności przywództwa powstał‚ na podstawie analizy ponad 40 tysię™cy menedżerów z globalnej bazy HayGroup. Zakł‚ada on synergię™ mię™dzy wymaganiami roli, indywidualną… motywacją… i kompetencjami, stylami przywództwa i klimatem organizacyjnym tworzonym przez przywódców, a kulturą… cał‚ej organizacji, w której funkcjonuje dany zespół. Kompleksowo ujmuje też zagadnienie kluczowych atrybutów skutecznego przywódcy. Idealnego przywódcę™ wedł‚ug niego charakteryzuje:
1. Dopasowanie profilu motywacji wewnę™trznej i systemu wartości do pełnionej roli zarządczej.
2. Wysoko rozwinię™te kompetencje z zakresu inteligencji emocjonalnej.
3. Szeroki wachlarz stylów zarzą…dzania oraz ich elastyczne stosowanie w zależnoś›ci od sytuacji.
4. Umieję™tność budowania i utrzymywania energetyzującego klimatu w zespole/organizacji.


Lider musi znać siebie

"Każdy potrafi się wkurzyć‡. To proste! Ale zrobi㇠to przez istotną… rzecz, w stosunku do odpowiedniej osoby, z odpowiednim natꙿeniem, w odpowiednim czasie i w odpowiedni sposób - to już proste nie jest" - twierdził‚ Arystoteles.

Czy się to komuś podoba czy nie, rola przywódcy polega przede wszystkim na zarzą…dzaniu nastrojami podlegających mu ludzi. Dlatego też, ci najbardziej skuteczni, charakteryzują… się dużą dozą samoświadomości i empatii. Potrafią… odczytywać i konrolować własne reakcje, jak również intuicyjnie rozpoznawać uczucia innych oraz oceniać stan emocjonalny cał‚ej organizacji. Dlatego drugim filarem modelu efektywnego przywództwa są… wszelkiego rodzaju kompetencje: od technicznych i poznawczych po te z obszaru inteligencji emocjonalnej.

Prawdziwe przywództwo zaczyna się więc od samoś›wiadomości, czyli głębokiego poznania samego siebie. Nie jest to cecha charakteru, z którą się rodzimy, lecz zdolność, którą… rozwijamy przez całe życie. Polega na rozumieniu swoich mocnych i słabych stron, posiadaniu celu w życiu, własnego systemu wartości i motywacji (patrz filar I), a także wiedzy, jak i dlaczego reagujemy na różne sytuacje w określony sposób.
Samoś›wiadomość wymaga głębokich obserwacji siebie oraz zdolności przyjmowania informacji zwrotnej od innych ludzi. Zarówno samoświadomość, jak i pozostal‚e umieję™tnoś›ci związane z inteligencją emocjonalną… (zarzą…dzanie sobą, ś›wiadomość społ‚eczna oraz zarzą…dzanie relacjami) można wytrenować.

Większość ludzi dostrzega fakt, że nastrój lidera - i jago wpł‚yw na nastroje innych - odgrywa znaczacą… rolę… w każdej organizacji. Emocje często postrzegane są… jako zbyt niewymierne i ulotne, aby ich analiza mogła dostarczy㇠konkretnych wskazówek skutecznego postę™powania. Tymczasem owocem badań„ nad emocjami są… cenne odkrycia, dotyczące zarówno metod pomiaru ich wł‚ywu, jak również sposobów zarzą…dzania nimi.
Dzięki zrozumieniu olbrzymiej roli, jaką odgrywają emocje w miejscu pracy, najlepsi liderzy znacznie wyprzedzają… innych, tak pod wzglę™dem wymiernych efektów biznesowych, jak też wyższego morale, wię™kszej motywacji i zaangażowania podwładnych.

Wnioski z analizy wyników osią…ganych przez szefów pionów globalnej firmy z branży FMCG wskazują…, że 87% menedżerów wyróżniajacych wysoką inteligencją emocjonalną plasował‚o się w grupie pracowników, którym przyznano najwyższe roczne premie z tytuł‚u efektów pracy. Jeszcze bardziej znamienne było to, że kierowane przez nich piony przekraczały roczne cele przychodów ś›rednio o 15 - 20%.


Hay Group

 

 
Hay Group


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.