zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

SOFTSWISS zaprasza na IT Picnic w Warszawie: rozmowy o technologii pod gołym niebem, strefa LinkedIn i networking

Pod koniec sierpnia w Warszawie będzie mieć miejsce wyjątkowe spotkanie na świeżym powietrzu, dedykowane specjalistom w dziedzinie technologii. Dokładnie 30 sierpnia w Miami Wars odbędzie się pierwszy IT Picnic, organizowany przez międzynarodową markę technologiczną SOFTSWISS – bezpłatne popołudnie dla społeczności IT i nie tylko. Uczestnicy mogą liczyć na krótkie wystąpienia ekspertów, networking nad Wisłą oraz specjalną strefę partnera wydarzenia – LinkedIn. Wymagana jest wcześniejsza rejestracja, aby otrzymać kupon na darmową lemoniadę i opaskę wstępu.

Best Quality Employer 2025 - zostań częścią elitarnego grona liderów rynku pracy

Ruszyła 10. edycja ogólnopolskiego programu Best Quality Employer, organizowanego przez Certyfikację Krajową. Celem inicjatywy jest uhonorowanie firm, które wyznaczają najwyższe standardy w zakresie polityki zatrudnienia, troski o rozwój pracowników oraz kultury organizacyjnej.

Konferencja Dni HR 2025: o przyszłości pracy i roli działów HR

Jak odnaleźć się w rzeczywistości, w której sztuczna inteligencja, nowe pokolenia pracowników i zmieniające się modele pracy stawiają przed HR-owcami zupełnie nowe wyzwania? Odpowiedzi na te pytania będą szukać uczestnicy konferencji Dni HR 2025, która odbędzie się 25 czerwca w Katowicach. Organizatorem wydarzenia jest firma SGP – Training & Consulting.

4 na 10 pracodawców w Polsce nie chce żadnych zmian kadrowych, niemal tyle samo planuje nowe rekrutacje

W I kwartale 2025 roku 35% organizacji w Polsce chce rozbudowywać swoje zespoły, a 44% z nich nie planuje żadnych zmian w liczbie pracowników. Z koniecznością zwolnień liczy się natomiast 19% pracodawców, a 2% z nich nie sprecyzowało jeszcze planów kadrowych na nadchodzące miesiące.

Przywództwo czyli dział‚anie, wartości, konflikt i decyzja

Jak są…dzisz, co jest najbardziej podstawową wartością parku zabaw takiego jak Disneyland? Każdy przyjmuje, że najważniejszą wartością w Disneylandzie jest dobra zabawa. Nic bardziej mylnego. Podstawową wartością jest bezpieczeństwo. Brzmi to wzniośle, ale dział‚a w konkretnych sytuacjach np. jedna z opiekunek grup dzieci, przebrana w strój Myszki Miki, bawi się ze swoją rozbawioną trzódką, gdy przechodząca obok dziewczynka z innej grupy potyka się i przewraca na chodnik. Potrzebna jest decyzja, bo dziewczynka oczywiś›cie uderza w głośny płacz. Ale decyzja nie jest łatwa - jeś›li opiekunka przerwie zabawę, dzieci z jej grupy mogą stracić dobry humor. Z drugiej strony nie wiadomo co się stało z dziewczynką, która upadła. Może to nic poważnego, zwykłe potknięcie. Ale może dziewczynka jest na coś poważnie chora i właśnie straciła przytomność.
fot. shutterstock fot. shutterstock

Zgodnie z wartościami Disneylandu, prawidłową reakcją opiekunki dzieci w takiej sytuacji jest przerwanie zabawy ze swoją grupą i pomoc tej dziewczynce, nawet jeś›li wywoła to płacz innych zabawianych maluchów.

Czyli nie dobra zabawa jest najważniejsza. Najważniejsza jest bezpieczna zabawa. Bezpieczeństwo.

W każdej innej firmie powinien istnie㇠kodeks wartości. Wartości te powinny by㇠ustawione w kolejności, aby w życiowych sytuacjach pracownicy mieli łatwe narzę™dzie podczas podejmowania decyzji. Życie opiera się na konfliktach wartości. Nie da się w takim samym stopniu by㇠wiernym dwóm wartościom w tym samym czasie. Któraś z nich powinna mie㇠pierwszeństwo przed inną.

Wartości w takim firmowym kodeksie muszą by㇠sformułowane prosto i dobitnie oraz muszą by㇠komunikowane jako jedyne dopuszczalne zachowanie. Nie należy używać pseudowartości typu jakość czy profesjonalizm, tylko ich konkretne rozwinięcia np. spójność zespoł‚u sprzedażowego (jeś›li klient próbuje wytargować niższą cenę od innego sprzedawcy w tej samej firmie).

W dużej mię™dzynarodowej firmie WD-40 Company uszeregowane co do ważności wartości prezentują się następująco:
1.  Robienie tego co należy.
2.  Tworzenie pozytywnych wspomnień w relacjach ze wszystkimi.
3.  Ulepszanie stanu bieżą…cego.
4.  Osiąganie sukcesu w zespole, dążenie do doskonałości indywidualnie.
5.  Pełne zaangażowanie i praca z pasją.
6.  Dbałość o wyniki ekonomiczne WD-40 Company.

Jak to dział‚a w praktyce?
Ponieważ robienie tego co należy to wartość numer 1 w WD-40 Company, niemożliwe jest tworzenie pozytywnych wspomnień u klienta, jeś›li robi się coś nielegalnego lub nieetycznego. Robienie tego co należy jest nadrzędne wobec tworzenia wspomnień. Skąd wiadomo, co należy robić? W WD-40 Company panuje przeświadczenie, że ludzie intuicyjnie wiedzą, co jest dobre, a co złe. Czy już małe dzieci nie krzyczą: "To nieładnie!"? Kto im to powiedział‚? Nikt. Po prostu to wiedzą. W WD-40 Company zatrudnia się dobrych pracowników i oczekuje od nich robienia tego, co należy.

Troska jest ważnym aspektem tworzenia pozytywnych wspomnień w relacjach ze wszystkimi. Fikcyjny pracownik Alec, potwierdza tę wartość, jeś›li każdy, z kim współpracuje, powie, że jest zawsze przyjazny wobec wszystkich pracowników firmy i odnosi się do nich z szacunkiem. Oznacza to, że każdego dnia, kiedy wchodzi do budynku firmy, jest równie uprzejmy i odnosi się z równym szacunkiem do pań z kancelarii co do dyrektorów. Kontrprzykł‚adem może by㇠inny fikcyjny pracownik, Bruce, miły jedynie wobec dwóch osób w organizacji: osób, od których zależy realizacja jego zamierzeń. Każdego dnia, kiedy wchodzi do budynku firmy, traktuje panie z kancelarii czy magazynierów jako pracowników drugiej kategorii. W tym przypadku widać doraźne stosowanie wartości, nie zaś potwierdzanie ich swoim zachowaniem.

Punktualność to jeden z aspektów istotnych w kontekś›cie pełnego zaangażowania i pracy z pasją. Fikcyjna pracownica Jennifer ma za zadanie udostępnić współpracownikom raport z dział‚ań marketingowych do trzeciej po poł‚udniu w każdy czwartek, aby ważne decyzje mogł‚y by㇠podjęte jeszcze przed weekendem. Stanowi to jeden z przejawów wcielania wyżej wymienionych wartości w życie. Początkowo Jennifer tak właśnie czyni, ale pewnego czwartku coś jej wypada i raport oddaje w piątek rano. Po jakimś czasie spóźnienie staje się normą. Podobnie jak w poprzednio wspomnianym przypadku, zachowanie Jennifer wskazuje, że stosuje ona wartość doraźnie, tylko wtedy, kiedy to jest potrzebne. Tego typu osoby przyswajają sobie wartości firmy tylko dla osią…gania własnych korzyści - wartości nie są… integralną czꙶ›cią ich zachowania. Nie demonstrują zachowaniem zasad, które głoszą. A do momentu, w którym wartości nie bę™dą widoczne w codziennej pracy w firmie, nie bę™dą mie㇠one żadnego znaczenia.

Warta odnotowania jest również ostatnia wartość w hierarchii - dbałość o wyniki ekonomiczne firmy. Umieszczenie dbałości o wyniki ekonomiczne firmy na ostatnim miejscu w systemie wartości WD-40 Company z jednej strony oznacza, że jest to ważny aspekt funkcjonowania, z drugiej jednak pokazuje, że zarabianie pienię™dzy nie jest ważniejsze od innych wartości. Określenie "dbałość o wyniki ekonomiczne firmy" jest pojęciem szerszym niż "przynoszenie firmie zysków". Kiedy pracownicy widzą słowo "zysk", mogą pomyśleć‡, że w firmie dba się tylko o zarabianie pienię™dzy. Mówienie zaś o "świetnie prosperującej firmie" implikuje dobrą sytuację wszystkich zaangażowanych, nie tylko najwyższego szczebla zarzą…dzania.
System wartości firmy to ukryta przyczyna naszych wyborów i decyzji. To pytanie "dlaczego" ukryte pod pytaniem "jak".

W WD-40 Company wartości nie są… jakimiś nieprzystającymi do rzeczywistości książkowymi zapisami - podczas ocen pracowniczych sprawdza się, w jakim stopniu pracownicy postępują zgodnie z wartościami firmy. W WD-40 Company można albo potwierdzać wartości swoim zachowaniem, albo stosować wartości doraźnie. W tym drugim przypadku, prędzej czy później wyjdzie na jaw oportunizm i dany pracownik zostanie poproszony o odejście z firmy.

Wartości stanowią istotną czꙶć systemu ocen pracowniczych "Nie oceniaj mojej pracy - pozwól mi dostać piątkę!". System ten został opisany w książce "Jak zwyciꙿać w pracy. Przywództwo wyższego stopnia w praktyce" Kena Blancharda i Garry’ego Ridge’a (Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010). Ksią…żka jest dostępna w księgarniach i na stronie www.ksiegarnia.pwn.pl.

 źródł‚o: Wydawnictwo Naukowe PWN

 

KarieraManagera.pl


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.