zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

SOFTSWISS zaprasza na IT Picnic w Warszawie: rozmowy o technologii pod gołym niebem, strefa LinkedIn i networking

Pod koniec sierpnia w Warszawie będzie mieć miejsce wyjątkowe spotkanie na świeżym powietrzu, dedykowane specjalistom w dziedzinie technologii. Dokładnie 30 sierpnia w Miami Wars odbędzie się pierwszy IT Picnic, organizowany przez międzynarodową markę technologiczną SOFTSWISS – bezpłatne popołudnie dla społeczności IT i nie tylko. Uczestnicy mogą liczyć na krótkie wystąpienia ekspertów, networking nad Wisłą oraz specjalną strefę partnera wydarzenia – LinkedIn. Wymagana jest wcześniejsza rejestracja, aby otrzymać kupon na darmową lemoniadę i opaskę wstępu.

Best Quality Employer 2025 - zostań częścią elitarnego grona liderów rynku pracy

Ruszyła 10. edycja ogólnopolskiego programu Best Quality Employer, organizowanego przez Certyfikację Krajową. Celem inicjatywy jest uhonorowanie firm, które wyznaczają najwyższe standardy w zakresie polityki zatrudnienia, troski o rozwój pracowników oraz kultury organizacyjnej.

Konferencja Dni HR 2025: o przyszłości pracy i roli działów HR

Jak odnaleźć się w rzeczywistości, w której sztuczna inteligencja, nowe pokolenia pracowników i zmieniające się modele pracy stawiają przed HR-owcami zupełnie nowe wyzwania? Odpowiedzi na te pytania będą szukać uczestnicy konferencji Dni HR 2025, która odbędzie się 25 czerwca w Katowicach. Organizatorem wydarzenia jest firma SGP – Training & Consulting.

4 na 10 pracodawców w Polsce nie chce żadnych zmian kadrowych, niemal tyle samo planuje nowe rekrutacje

W I kwartale 2025 roku 35% organizacji w Polsce chce rozbudowywać swoje zespoły, a 44% z nich nie planuje żadnych zmian w liczbie pracowników. Z koniecznością zwolnień liczy się natomiast 19% pracodawców, a 2% z nich nie sprecyzowało jeszcze planów kadrowych na nadchodzące miesiące.

Urodzeni przywódcy

 

Idealny menedżer potrafi nie tylko stworzy㇠wizję™ rozwoju firmy, ale też promieniuje entuzjazmem. Nigdy się nie poddaje i umie motywować zespół.
 

Fot. Darek Iwański Fot. Darek Iwań„ski
 
Czym 'to' jest i czy 'tego' można się nauczyć‡? Co powoduje, że niektórzy sięgają po najwyższe stanowiska?

- Prawdziwy przywódca jest niecierpliwy i wściekł‚y - wyjaśnia lapidarnie Ryszard Wojciechowski, prezes CR Media Consulting. - Niecierpliwy, by jak najszybciej rozwinąć‡ biznes i wś›ciekł‚y, że tyle przeszkód stoi na jego drodze.

 

Z kolei Michał‚ Danielewski, prezes ComputerLandu, jako główną… cechę™ dobrego przywódcy wymienia umieję™tność motywowania ludzi do pracy.
- Nawet najlepsza wizja rozwoju firmy zapisana na papierze - nie wystarczy - mówi. - Co z tego, że wygłosił‚em ś›wietne retorycznie przemówienie o swojej wizji biznesu, jeżeli potem pracownicy wzruszą… tylko ramionami i stwierdzą…: nic z tego nie wynika.

 

- Lider nie musi by㇠wybitnym administratorem - dodaje Jarosław Koziń„ski, partner zarządzają…cy dział‚em doradztwa podatkowego Ernst & Young. - Ważniejsze jest inspirowanie zespoł‚u do działania i wyzwalanie talentów tkwią…cych w pracownikach oraz kreowanie im miejsca do rozwoju. Zdaniem Sławomira Stefaniaka, dyrektora sprzedaży i marketingu leków OTC w Pliva Polska, to nie wszystko. - Wiarygodność i rozwaga, ale i entuzjazm - dodaje. - właśnie te cechy są… najbardziej doceniane przez zespół.

 

Cztery krótkie wypowiedzi, w których zawarta jest istota biznesowego przywództwa. Idealny menedżer to czł‚owiek potrafiący nie tylko stworzy㇠wizję™ rozwoju firmy, ale i promieniujący entuzjazmem. Nigdy się nie poddaje, a nawet gdy targają… nim silne emocje, ostatecznie wygrywa rozsą…dek.

 

Motywy działania liderów. Co powoduje, że niektórzy ludzie poś›więcają… wiele sił‚ i energii, by kierować poważnymi przedsięwzię™ciami?

- Zarobki nie są… najważniejszą… przesłanką… - przekonuje Leszek Greń, który jest właścicielem firmy szkoleniowej Greń„ Communication. - Bę™dąc dobrym specjalistą…, też można świetnie zarabiać.

 

Rzeczywiś›cie, nasi rozmówcy nie wspominają… o tym, że do wspinaczki na szczyt motywowały ich pienią…dze. Zaznaczają… natomiast, że o byciu przywódcą… decyduje zestaw motywów oraz cech, którego 'zwykł‚y' menedżer nie ma. Zanim jednak zapytamy o to samych zainteresowanych, oddajmy głos zewnę™trznemu obserwatorowi.

 

- Tym, co popycha czł‚owieka do pię™cia się po szczeblach kariery, jest mieszanka trzech motywów - wyjaś›nia Leszek Greń„ oraz wylicza potrzebę™ władzy, osiągnięć i afiliacji (kontakty z ludźmi).

 

Rozwinięta potrzeba osiągnięć sprzyja kandydatowi na przywódcę™. Tym bardziej że w firmach obowiązuje często prosta reguła: 'Idziesz w górę, albo... dzię™kujemy'.

 

- Jeśli jest się dobrym w swojej dziedzinie, awans bę™dzie czymś naturalnym - potwierdza michał‚ Danielewski. - Jeżeli ktoś nie przyjmuje do wiadomości możliwoś›ci awansu, to oznacza, że się nie rozwija. A brak rozwoju pracowników jest zabójczy dla każdej firmy.

 

Z drugiej strony, jak ostrzega Leszek Greń„, ta akurat cecha może przeszkadzać w akceptowaniu błędów popełnianych przez ludzi, w wysłuchiwaniu ich opinii i w delegowaniu odpowiedzialności. A bez tego prawdziwego przywództwa najzwyczajniej nie ma.

 

Potwierdza to Jarosław Koziński. - Brak lęku przed okazaniem niekompetencji w niektórych dziedzinach to jedna z najbardziej pożą…danych cech lidera - mówi i dodaje, że nie może się on bać zadawania pytania 'dlaczego?'. Dociekliwość nie jest niekompetencją…, tak jak i kwestionowanie utartych schematów nie jest szkodnictwem.

 

Kolejna podstawowa potrzeba - władzy - także nieźle wróży kandydatom na prezesów. Bowiem - jak mówi Greń„ - ludzie, u których jest ona rozwinię™ta, pną… się w górę™ dla samej satysfakcji zarzą…dzania dużymi firmami i obracania wielkimi pienię™dzmi. Zwykle też chętnie dzielą… się posiadaną władzą…, ponieważ wiedzą…, że bez tego nie awansują…. Z jednej zatem strony dą…żenie do władzy jest u przywódcy w biznesie jak najbardziej pożądane. Z drugiej... oni sami opowiadają… o tym niechętnie. Tylko Ryszard Wojciechowski mówi wprost:

 

- Niektórzy po prostu potrzebują… dużej dawki adrenaliny: w dawnych czasach zapewniał‚y ją… polowania oraz rywalizacja o przywództwo w grupie plemiennej, a dzisiaj daje ją… biznes.

 

Michał‚ Danielewski podkreśla jednak, że władza nigdy nie była motywatorem jego dział‚ań„. - ښwiadomość, że po awansie bę™dę™ zarządzał‚ pię™ciuset ludźmi więcej, nie krę™ci mnie - mówi i zaznacza, że menedżer rozwija się tylko wtedy, gdy napęd daje mu potrzeba osiągnięć oraz maksymalizacji efektów swoich dział‚ań„.

 

Jarosław Koziń„ski zauważa, że kandydatów na przywódców widać już w piaskownicy. To te dzieci, które próbują… kierować tam zabawą….

 

Co ich różni od przecię™tnych menedżerów?

O potrzebie władzy mówić jest trudno także dlatego, że tak jak kij - ma dwa koń„ce. Z jednej strony pozbawiony jej menedżer nie ma szans na stanie się prawdziwym liderem, ale z drugiej - bywa niebezpieczna. Ostatecznie, rozwój wielu firm ogranicza prezes-dyktator.

 

- Osią…gając dzię™ki niej szybkie rezultaty, łatwo zacząć ignorować otoczenie - mówi Leszek Greń„. - A granica pomię™dzy szybkim podejmowaniem decyzji a lekceważeniem współpracowników jest naprawdę™ bardzo cienka.

 

ښwiadomość tego akurat zagrożenia odróżnia przywódców od przeciętnych menedżerów. Ci pierwsi wiedzą…, że bez właściwego podejś›cia do zespoł‚u i bez partnerstwa w relacjach z pracownikami nie ma mowy o trwałym sukcesie. Sprawdza się to zwłaszcza w firmach, które rozwijają… się głównie dzię™ki specjalistycznej wiedzy swoich ludzi. Oni przecież także mają swoje potrzeby - w tym potrzebę™ docenienia ich.

 

- Choć jest ona jedną z najbardziej podstawowych potrzeb, przywódcy często o niej w natł‚oku zaję㇠zapominają… - przyznaje Ryszard Wojciechowski i dodaje, że stara się o niej pamiętać.

 

Na szczꙶ›cie, w odróżnieniu od polityki, biznes wypracował‚ mechanizmy eliminowania jednostek ogarnię™tych nadmierną… żą…dzą… władzy i wpł‚ywów. Inna sprawa, że - jak pokazują… przykł‚ady firm pogrążonych przez kreatywną księgowość - bywa to czasem bolesne dla akcjonariuszy. Nie pozostaje więc nic innego, jak do cech dobrego przywódcy dodać kolejną…: odpowiedzialność. Jej ciꙿar uś›wiadamia sobie Jarosław Koziń„ski.

 

- Liderowanie firmie zatrudniajacej wysokokwalifikowanych pracowników, zarzą…dzanych przez partnerów, jest specyficznym doś›wiadczeniem: to bycie 'pierwszym spoś›ród równych' - opowiada partner w Ernst & Young.

 

Dlatego długo zastanawiał‚ się nad propozycją… obję™cia dział‚u podatkowego. I zadawał‚ sobie wiele pytań„, jak np.: 'Czy mam wszystkie cechy charakteru niezbędne do przyję™cia tego stanowiska?', 'Czy zaryzykuję™ dotychczasową… pozycję™?', 'Co chcę™ osią…gnąć?'.

 

- Ostatecznie zadecydował‚a chę㇠sprawdzenia się w warunkach dostę™pnych tylko nielicznym i zachęta ze strony współpracowników - wyjaś›nia.
No właśnie, współpracownicy. Umieję™tność ukł‚adania sobie z nimi relacji, albo - lepiej - zarzą…dzania ich talentami to kolejny niezbędny warunek skutecznego przywództwa. Charakterystyczne, że każdy z naszych rozmówców podkreślał‚, że nie lubi potakiwaczy. Cenią… zaś ludzi twardych i krytycznych.

 

- Nie lubią się otaczać ludźmi uległ‚ymi, bo z tego nie wynika nic dobrego dla firmy - mówi Wojciechowski.

 

Także Jarosław Koziń„ski nie wyobraża sobie pracy z osobami bojącymi się mu powiedzieć‡, że popełnia błą…d.

 

Manager Magazin

 

Krzysztof Garski - Manager Magazin
Manager Magazin


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.