zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

SOFTSWISS zaprasza na IT Picnic w Warszawie: rozmowy o technologii pod gołym niebem, strefa LinkedIn i networking

Pod koniec sierpnia w Warszawie będzie mieć miejsce wyjątkowe spotkanie na świeżym powietrzu, dedykowane specjalistom w dziedzinie technologii. Dokładnie 30 sierpnia w Miami Wars odbędzie się pierwszy IT Picnic, organizowany przez międzynarodową markę technologiczną SOFTSWISS – bezpłatne popołudnie dla społeczności IT i nie tylko. Uczestnicy mogą liczyć na krótkie wystąpienia ekspertów, networking nad Wisłą oraz specjalną strefę partnera wydarzenia – LinkedIn. Wymagana jest wcześniejsza rejestracja, aby otrzymać kupon na darmową lemoniadę i opaskę wstępu.

Best Quality Employer 2025 - zostań częścią elitarnego grona liderów rynku pracy

Ruszyła 10. edycja ogólnopolskiego programu Best Quality Employer, organizowanego przez Certyfikację Krajową. Celem inicjatywy jest uhonorowanie firm, które wyznaczają najwyższe standardy w zakresie polityki zatrudnienia, troski o rozwój pracowników oraz kultury organizacyjnej.

Konferencja Dni HR 2025: o przyszłości pracy i roli działów HR

Jak odnaleźć się w rzeczywistości, w której sztuczna inteligencja, nowe pokolenia pracowników i zmieniające się modele pracy stawiają przed HR-owcami zupełnie nowe wyzwania? Odpowiedzi na te pytania będą szukać uczestnicy konferencji Dni HR 2025, która odbędzie się 25 czerwca w Katowicach. Organizatorem wydarzenia jest firma SGP – Training & Consulting.

4 na 10 pracodawców w Polsce nie chce żadnych zmian kadrowych, niemal tyle samo planuje nowe rekrutacje

W I kwartale 2025 roku 35% organizacji w Polsce chce rozbudowywać swoje zespoły, a 44% z nich nie planuje żadnych zmian w liczbie pracowników. Z koniecznością zwolnień liczy się natomiast 19% pracodawców, a 2% z nich nie sprecyzowało jeszcze planów kadrowych na nadchodzące miesiące.

Zarządzanie z tylnego fotela

Rozwój przyszłych liderów wymaga odejścia na boczny tor przywódców-weteranów. Jak sobie poradzić z tym frustrującym i masakrującym ego doś›wiadczeniem i przejść do cichego zarzą…dzania z tylnego siedzenia, podpowiada konsultant i coach HayGroup.
Fot. Shutterstock Fot. Shutterstock

Przez 10 dni minionego lata, dźwigając 30-kilogramowy plecak podążałem za grupą młodych skautów. Byliśmy na 40-kilometrowej wycieczce w Górach Skalistych na północy Nowego Meksyku. Mówię: "podążałem za", ponieważ jako jeden z trzech dorosłych liderów miał‚em zaledwie rolę doradczą. Byliśmy tam, by mie㇠pewność, że chłopcy nie zrobią czegoś głupiego albo niebezpiecznego, jak zapasy z niedźwiedziem, podpalenie lasu albo upadek z klifu. Poza tym, pozostawaliśmy w cieniu, starają…c się trzymać z tyłu i doradzać tylko w minimalnym stopniu.
Było to okrutnie frustrujące i bolesne doświadczenie - zarówno psychicznie, jak i fizycznie. Spróbuj cicho podążać za dziewięcioma beztroskimi nastolatkami, wliczają…c w to twojego syna, w dół stromej ścieżki - złej zresztą - wiedząc, że gdy się zorientują, że popełnili błąd, ty też bę™dziesz musiał‚ wspinać się całą drogę z powrotem do góry.
Jednak patrząc wstecz, mogę z całą mocą stwierdzić, że było to wyjątkowo olśniewające doświadczenie: chłopcy nauczyli się ważnej rzeczy o stawaniu się liderem, a dorośli zdobyli równie wartościową wiedzę o dobrym przywództwie. W rzeczy samej: wierzę, że lekcje wyniesione ze szlaku są… tak samo ważne w kontekś›cie zarzą…dzania, gdzie dzisiejsi top-liderzy - w obliczu starzejącej się siły roboczej - starają się gorączkowo wychować następną generację kierowników.

Świetne przygotowanie na jednym stanowisku nie gwarantuje sukcesu na innym.
 

Bę™dąc w takiej kłopotliwej sytuacji łatwo pójść po linii najmniejszego oporu, jeś›li chodzi o sposób i rozwój naszych liderów. Ale łatwa droga, jak wielu liderów nauczyło się i jak my zobaczyliśmy tego lata, często obfituje w złe założenia i w jeszcze gorsze decyzje, które są… tak groźne dla organizacji jak niedźwiedzie i klify dla skautów. Stawiając czoła tym założeniom możemy nie tylko wzmocnić przyszłą generację liderów i naszą organizację, ale także naszą własną efektywność.
Najwię™kszą wartością wyniesioną przeze mnie podczas owej wyprawy była nauka zarzą…dzania z tylnego fotela. To podejście nie jest łatwe ani intuicyjne. Zwłaszcza dla tych społ›ród nas, którzy uważają się za bardziej dojrzałych i doświadczonych niż ci, którymi kierują. Łatwo nie bę™dzie też tym, którzy wszystko co robią robią, robią dobrze lub idealnie. Ci już w reakcji na pierwszy mały kłopot starają się wprowadzić mikro zarzą…dzanie
Kiedy rzeczy układają się dobrze i wedł‚ug planu, jesteśmy całkiem zadowoleni. Pozostajemy w tle i pozwalamy naszym młodszym protegowanym brać odpowiedzialność. Ale gdy poczujemy, że sprawy podążają w złym kierunku lub gdy osoba, której powierzyliśmy dowodzenie, obiera kurs inny niż sugerowaliśmy - nawet jeś›li to perfekcyjnie dobra alternatywa - mamy tendencję do wyrywania się i przejmowania kontroli.

Liderzy lepiej kształ‚tują się w klimacie zaufania i wzajemnego szacunku; kiedy mogą eksperymentować, wprowadzać innowacje
i okazjonalnie podejmować ryzyko.
 

Czasem musimy wkroczy㇠i uratować sytuację. Kryzysy się zdarzają - nie ma co do tego dwóch zdań - a my musimy by㇠na nie przygotowani. Ale często można by ich uniknąć, gdybyśmy sami poł›więcili swój czas i podjęli wysiłek wcześ›niej, wspierając dorastających liderów w przygotowaniu do podróży.
Opierając się na wiedzy, którą zdobyłem podczas tych wakacji, przedstawię kilka moich przemyśleń. Rozważenie ich może pomóc w rozwoju silnych liderów, których bardziej efektywnie można prowadzić z tylnego siedzenia :

Wybieraj liderów rozważnie

Mimo cał‚ej dzisiejszej dyskusji na temat karier i zarzą…dzania talentami wielu z nas kontynuuje uproszczone podejście w identyfikacji potencjalnych liderów, wierząc intuicji bardziej niż sesjom oceny i ekspertyzom. Wierzymy, że ktoś, kto był świetnym współpracownikiem, bę™dzie w sposób naturalny świetnym liderem. Albo optujemy za dojrzałością wiekową i doś›wiadczeniem w promocji menadżerów i kadry zarządzają…cej. Mianujemy starszego skauta liderem, wierząc, że jego doświadczenie zrobi z niego efektywnego lidera. Złe założenie. Pomimo że dorósł do pozycji, finalnie przegrywa. Nasz uproszczony proces selekcji, podobny do procesu stosowanego w wielu organizacjach, był niesprawiedliwy zarówno dla niego, jak i dla zespoł‚u.

Zrozum role

Nie wszystkie pozycje liderów są… równe. Niektóre mają charakter operacyjny, inne - administracyjny. Niektóre wymagają postawy doradcy lub współpracownika. Przy takich różnicach przesuwanie z jednej roli do innej może by㇠dużym wyzwaniem. Świetne przygotowanie na jednym stanowisku nie gwarantuje sukcesu na innym. Efektywne użycie podstawowych umieję™tnoś›ci zarzą…dzania przez naszego młodego lidera w domowych warunkach, gdzie odpowiedzialność była ograniczona i dobrze zdefiniowana, nie gwarantuje jego sukcesu w lesie, gdzie wszystko poza pogodą jest mało przewidywalne.

Wiek i doświadczenie mogą by㇠niebezpiecznym atrybutem, zwłaszcza gdy liderowi-weteranowi wydaje się, że zna wszystkie odpowiedzi.
 

Identyfikuj i rozwijaj liderów w oparciu o ich potrzeby oraz wyzwania roli

Przed wyprawą spędziliśmy mnóstwo czasu na przygotowaniach fizycznych oraz rozwijaniu umieję™tnoś›ci potrzebnych podczas biwakowania i wędrówki w trudnym terenie. Ale nie dostrzegliśmy kluczowych elementów, takich jak przywództwo i rozwój zespoł‚u, które lepiej przygotowałyby lidera i jego załogę do przezwyciężenia wyzwań oraz ułatwiłyby wyprawę. Tak bywało w wielu organizacjach, w których pracowałem: przeznaczały one miliony dolarów i niezliczoną ilość godzin na rozwój technicznych umieję™tnoś›ci menadżerskich, ale zapominały o kluczowych zachowaniach i kompetencjach przywódczych oraz potrzebie rozwoju wedle konkretnych wymagań roli lub potrzeb jednostki.


Hay Group

 

Scott Spreier - Hay Group
Hay Group


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.