zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

SOFTSWISS zwiększa zaangażowanie pracowników poprzez inicjatywy sportowe

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna z centrami rozwoju w Warszawie i Poznaniu, systematycznie doskonali swoje działania na rzecz work-life balance pracowników, wspierając inicjatywy sportowe o zasięgu lokalnym i międzynarodowym.

SOFTSWISS trzeci rok z rzędu wspiera kampanię „Różowy Październik”

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna z centrami rozwoju w Warszawie i Poznaniu, kontynuuje działania wspierające globalny ruch na rzecz walki z rakiem piersi. Angażując pracowników i organizując tematyczne inicjatywy przez cały miesiąc, firma podkreśla znaczenie profilaktyki i wczesnego wykrywania choroby.

46 proc. pracowników z pokolenia Z doświadczyło wypalenia zawodowego

Wypalenie zawodowe to poważny problem, którego doświadczają pracownicy z każdego sektora i pokolenia na rynku pracy. Jak wynika z najnowszego raportu Hays Poland i OFF school, pomimo stosunkowo krótkiego doświadczenia zawodowego, wypalenie jest zjawiskiem powszechnym wśród młodych profesjonalistów. Aż 46 proc. osób z pokolenia Z przyznaje, że doświadczyło go już w swojej karierze. Wśród możliwych powodów eksperci wymieniają dużą presję, z jaką mierzą się młodzi.

Rynek pracy w motoryzacji: nowe technologie kontra brak specjalistów

Niepewność w globalnym handlu już dziś wpływa na rynek pracy w branży motoryzacyjnej. Aż 91% producentów przyznaje, że zmieniające się przepisy i rosnące koszty wymuszają na nich modyfikację strategii rekrutacyjnych. Jednocześnie postępująca transformacja technologiczna sprawia, że 65% firm planuje zwiększyć inwestycje w automatyzację. Mimo to aż 74% producentów samochodów ma trudności ze znalezieniem wykwalifikowanych pracowników. 

Jak prowadzić aktywną sprzedaż?

 

Handlowcy, którzy dopiero rozpoczynają swoją pracę w branży, bardzo często wychodzą z założenia, że istotna jest tylko i wyłącznie finalizacja zamówienia. Pozyskać klienta, podpisać z nim umowę, a następnie skoncentrować się na niezdobytych jeszcze klientach czyli rozpocząć cały proces od nowa, z kolejnym kontrahentem. Tymczasem nie ma niczego lepszego zarówno dla nas - sprzedawców, dla firm, z którymi współpracujemy, jak i dla naszych klientów, niż długofalowa relacja, kiedy to zdążymy się wzajemnie poznać, odpowiedzieć na oczekiwania i potrzeby, a także wrócić do działania zawsze wtedy, gdy zajdzie taka potrzeba. Taka długofalowa relacja jest możliwa jeśli pozyskamy zaufanie klienta. Dziś jest to klucz do ponownych zamówień w aktywnej sprzedaży.

 

 

Warto jednak zadać pytanie - do jakiego segmentu klientów chcemy kierować naszą ofertę? Niewielu handlowcom opłaca się  kierować ofertę do różnych odbiorców. Po pierwsze - trudno jest odnieść sukces na wszystkich "frontach", po drugie - każdy nasz klient ma specyficzne potrzeby, które warto uwzględnić w procesie sprzedaży. Żyjemy w czasach, gdy kluczem do sukcesu jest koncentracja na wybranych grupach klientów - najlepiej na tych, którzy dają nam szansę na osiągnięcie największej rentowności. Zanim rozpoczniemy więc działania sprzedażowe, przygotujmy się dobrze do pozyskania tych najlepszych klientów. W jaki sposób ich znaleźć i efektywnie się z nimi kontaktować? Odpowiedz na kilka pytań:

  1. Kto jest Twoim najlepszym klientem?
  2. Gdzie możesz poszukać właśnie takich klientów?
  3. Jak przebiegał proces pozyskania tego klienta?
  4. Czy próbowałeś dosprzedać temu klientowi kolejny produkt lub usługę?
  5. Czy Twój klient polecił Ciebie innym klientom ze swojej branży?

 

Jakim jesteś doradcą? Czy Twoi klienci Ciebie lubią?  
Od lat osoby szkolące najlepszych sprzedawców zastanawiają się nad tym, która z cech charakteru zapewni im sukces w aktywnej sprzedaży. Z badań przeprowadzonych przez prof. Deborah MacInnis (University od Southern California, Marshall School of Business) wiemy, że najczęściej klienci doceniają u sprzedawców życzliwość. Tak, w codziennych kontaktach na bok odchodzi doświadczenie, kompetencje, a najważniejsza staje się ludzka życzliwość i uśmiech. Ważna jest wiedza, determinacja, znajomość produktu oraz branży czy umiejętność sprawnej sprzedaży, jednakże na nic się to zda, jeżeli handlowiec nie będzie po prostu miły dla swoich kontrahentów. Od tego zależy, czy uda nam się zamknąć sprzedaż z sukcesem. Zatem ważne jest, aby być lubianym. Po prostu klienci kupują częściej od osób, które lubią niż od tych których mniej lubią.

Czy klient, który mówi nam, że przemyśli zakup jeszcze do nas wróci? Najprawdopodobniej nie. Dlatego, że po drugiej stronie mamy zazwyczaj osobę zgodną, która kiwa głową, zgadza się ze sprzedawcą ale nie podejmuje decyzji. Ważne w relacji z takim klientem, aby zrozumieć jego obawy i dopiero wtedy starać się przejść do zamknięcia sprzedaży. Poniżej propozycje kilku gotowych zdań, które możemy zastosować w swoich sprzedażach, szczególnie wtedy, kiedy spotykamy się z charakterystycznym w Polsce klientem zgodnym:

  • Technika oparta o pytania zamknięte: Szanowny Panie, będę wdzięczny za pańską decyzję w sprawie ewentualnej współpracy ze mną.
  • Technika wykorzystująca zdanie otwarte: Co na przeszkodzie, by spróbował pan oferowanej przeze mnie usługi/produktu?
  • Zdobycie deklaracji klienta poprzez zadanie pytania: Czy zgodzi się pan, abym przygotował propozycję umowy współpracy?

Podsumowując:

  1. Planując sprzedaż warto określić, które grupy klientów są dla nas najważniejsze, w i których z nich występuje największy potencjał wzrostu sprzedaży. O takich właśnie klientów warto szczególnie zabiegać i dbać.
  2. Nie zapominajmy, że poza technikami sprzedażowymi, liczy się przede wszystkim rozsądek oraz uśmiech i zrozumienie. Nie wystarczy potrafić sprzedawać, aby pozyskać i zatrzymać klientów.
  3. Jeżeli osoby, z którymi rozmawiamy nie czują się w relacjach z nami miło, powinniśmy zastanowić się czy zawód handlowca jest dla nas odpowiedni.

 

Robert Zych - współwłaściciel firmy szkoleniowej Kontrakt OSH. Autor książek: "Lider sprzedaży', "Gen Sprzedawcy", "Szef w roli coacha" oraz "Klient w centrum uwagi".


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.