zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

Co trzeci pracodawca zauważa spadek zaangażowania pracowników, jednak same podwyżki nie rozwiążą tego problemu

Sytuacja na rynku pracy stwarza wyzwania zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niepewność środowiska biznesowego, zmiany strukturalne w firmach oraz presja na osiąganie często wyśrubowanych wyników przekładają się na gorsze samopoczucie i niższe zaangażowanie specjalistów. W pierwszym półroczu 2025 r. trend spadkowy dostrzegło 35 proc. pracodawców i aż 45 proc. profesjonalistów.

SOFTSWISS po raz trzeci wspiera kampanię zdrowotną Movember

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna prowadząca partnerskie centra rozwoju w Warszawie i Poznaniu, po raz kolejny aktywnie uczestniczy w globalnej kampanii zwiększającej świadomość na temat zdrowia mężczyzn. Inicjatywa koncentruje się na kluczowych kwestiach, takich jak rak prostaty i jąder, a jednocześnie promuje otwartą rozmowę o zdrowiu psychicznym mężczyzn.

4-dniowy tydzień pracy traci zwolenników - 6 na 10 pracowników obawia się spadku pensji

Mniej Polaków niż przed rokiem popiera 4 dniowy tydzień pracy. Obecnie to dwóch na trzech (61%), przeciwnych jest jeden na pięciu (21%). Jednocześnie aż 65% obawia się obniżenia wynagrodzenia przy takim modelu.

38 proc. przedstawicieli pokolenia Z pracuje w kilku miejscach jednocześnie. Co trzeci pracodawca ocenia to rozwiązanie negatywnie

Osobom z pokolenia Z stereotypowo przypisuje się lenistwo i brak zaradności, które rzekomo mają wpływać na ich kariery zawodowe. Tymczasem jak wynika z najnowszego raportu Hays Poland i OFF school, Zetki chętnie korzystają z wieloetatowości, czyli pracy w kilku miejscach jednocześnie. Tym samym dążą do większej niezależności finansowej, zdobycia różnorodnego doświadczenia czy nawet lepszego wykorzystania swojego czasu.

Jak uczynić z pochwały narzędzie podwyższania efektywności sprzedawcy?

"Kali ukraść krowę™ - dobry uczynek; Kalemu ukraść krowę™ - zł‚y uczynek" - proszę™ wybaczy㇠niedokł‚adność cytatu, przywoł‚ał‚am tą™ wersję™, która w świadomości społ‚ecznej osadził‚a się najgł‚ę™biej. Kiedy w czasie spotkał„, warsztatów, szkoleń„ czy spotkań„ coachingowych pojawia się kwestia okazywania uznania pracownikom wcią…ż zaskakują… mnie reakcje rozmówców. Zastanawia asymetria w ich opiniach, zalatująca zgnił‚ym zapaszkiem jak widać nieś›miertelnej logiki, znanej polskim czytelnikom jako "mentalność Kalego".
Jak uczynić z pochwały narzę™dzie podwyższania efektywności sprzedawcy?, fot. shutterstock Jak uczynić z pochwały narzę™dzie podwyższania efektywności sprzedawcy?, fot. shutterstock

Najprościej można opisać zjawisko tak: "Ja chcę™ by㇠chwalony, bo zasłużyłem na to, to dla mnie ważne, motywuje mnie, uskrzydla.". "Innych nie chwalimy wcale, albo bardzo oszczę™dnie (wersja limitowana). Bo się rozbisurmanią… (oj dziś ten Sienkiewicz), zbrzydnie im, osią…dą… na laurach, zażądają… podwyżki lub bonusa, staną… się leniwi, poprzewraca im się w gł‚owach… i tak dalej, i tak dalej.
Lista zagrożeń„ potꙿnieje, sypie się lawina niebezpieczeństw. Inwencja niechę™tnych chwaleniu innych zdaje się nie mie㇠granic.

Zastanówmy się, jakie konsekwencje dla efektywności pracowników może pocią…gać za sobą taka postawa menedżerów, innymi słowy, co tracą…, dobrowolnie rezygnując z okazywania uznania.

Przede wszystkim warto uś›wiadomią‡ sobie, że pochwała to coś więcej, a nawet coś całkiem innego niż brak nagany. Nie wystarczy nie karać, aby pracownik czuł‚ się doceniony. Ale tez nie każda forma okazania uznania, bę™dzie przyję™ta dobrze i spełni swoją funkcje nagrody. Nieszczera, niezasłużona, podszyta intencją manipulacyjną…, zdawkowa, (przysłowiowa "dobra robota"), nieadekwatna, przekazana w zł‚ym czasie i miejscu (przekazana na forum w obecności innych, bardziej zasłużonych a niedocenionych) bardziej zaszkodzi, niż pomoże.

Odpowiedzmy zatem na pytanie, jaki jest cel i mechanizm oddział‚ywania pochwały, co można osią…gnąć chwalą…c. Nastę™pnie określmy, kiedy i w jaki sposób okazywać uznanie, tak, aby sprzedawcy z zarzą…dzanych przez nas zespoł‚ów wykonywali swoje zadania bardziej efektywnie.

Zacznijmy od elementarza. Jaki jest cel pochwały? Przede wszystkim nagroda. W ogromnym uproszczeniu rzecz ujmując, nagroda zaspokaja jedną z fundamentalnych potrzeb osobistych-potrzebą™ uznania. Taka gratyfikacja wpł‚ywa bezpoł›rednio na utrwalenie zachowania, jakie chwalimy. Zyskujemy zatem motywację do dalszego powielania pożą…danych zachowań„. Ale to nie tylko prosty mechanizm warunkowania.

Co jeszcze zyskujemy okazując uznanie? To nie tylko wymiar indywidualny, ale zespoł‚owy.
Budujemy kulturę™ organizacyjną… wpł‚ywająca na efektywność sprzedaży, poprzez tworzenie przestrzeni dla innowacyjności, aktywnoś›ci, zaangażowania. Taka kultura musi zawierać sobie miejsce na to, by ludzie mieli satysfakcję™, byli doceniani i nagradzani.

Udzielanie pochwały pomaga:
Zachować i utrzymać wysoki poziom pracy i motywacji, które na dłuższą metę odgrywają zasadniczą rolę w podnoszeniu efektywności.

Tworzy kulturę organizacyjną, w której dostrzega się i nagradza wysoką jakość pracy i wysoki poziom efektywności, a nie jedynie krytykuje gorsze wyniki.

Zachęca pracowników do wykazywania się innowacyjnością.

Zachować i utrzymać wysoki poziom morale i motywacji istotnych dla wysokiej jakości pracy w firmie.

Oto kilka prostych wskazówek, jak chwalić, aby wyżej opisane rezultaty osią…gnąć.

Po pierwsze: używać pochwały. Aby pochwała miał‚a rzeczywisty wpł‚yw na efektywną sprzedaż trzeba ją… na serio włączy㇠do repertuaru menedżerskich zachowań, doceniwszy jej skuteczność i ekonomiczność.

Po drugie: rozpoznać zachowania i aktywnoś›ci, za które należy się uznanie.
Ważne jest, zatem, aby wyrazić uznanie, osobie, która:
-przekracza oczekiwania,
-spełnia oczekiwania, których zazwyczaj nie spełniała,
-stale spełnia oczekiwania.

Po trzecie: okazać uznanie zgodnie z zasadami sztuki. Szkoły udzielania pochwały i wskazówki są… różne, ale te różnice miedzy nimi to niuanse. W mojej praktyce i w praktyce menedżerów sprzedaży, z którymi w cią…gu ostatnich 13 lat przyszło mi pracować sprawdza się podejście trzyelementowe.
Należy pamiętać, aby:
-przedstawić konkretny przykł‚ad działania, które cenisz,
-wymienić zalety osobiste, które przyczyniły się do tego działania,
-przedstawić korzyści dla wynikające z tego działania- dla firmy, zespoł‚u.

Po czwarte: wybrać optymalny czas i miejsce
Trzeba pamiętać, że tym wię™ksza moc pochwały im bliżej momentu, gdy miał‚o miejsce zachowanie, które chcemy utrwalić i które chcemy nagrodzić. Nie liczmy na to, że usłyszawszy po trzech miesią…cach uznanie dla znakomicie poprowadzonych negocjacji, z wymagającym, a nawet ni do końca fair grającym partnerem, nasz handlowiec poczuje się doceniony i uskrzydlony.

Warto odłoży㇠do lamusa filozofię Kalego a w jej miejsce wdroży㇠wskazówki, które pozwolą okazywanie uznania, które tak doceniamy, gdy dotyczy nas samych, uczynić narzę™dziem znakomicie wspierającym efektywność nie tylko poszczególnych handlowców, ale całego zespoł‚u sprzedaży.
 


AchieveGlobal

 

AchieveGlobal
AchieveGlobal


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.