zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT Picnic SOFTSWISS w Warszawie: 400 uczestników, inspirujące Tech Talks i networking

Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia – LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code – w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup „IT World of Work 2025 Outlook”.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

SOFTSWISS zaprasza na IT Picnic w Warszawie: rozmowy o technologii pod gołym niebem, strefa LinkedIn i networking

Pod koniec sierpnia w Warszawie będzie mieć miejsce wyjątkowe spotkanie na świeżym powietrzu, dedykowane specjalistom w dziedzinie technologii. Dokładnie 30 sierpnia w Miami Wars odbędzie się pierwszy IT Picnic, organizowany przez międzynarodową markę technologiczną SOFTSWISS – bezpłatne popołudnie dla społeczności IT i nie tylko. Uczestnicy mogą liczyć na krótkie wystąpienia ekspertów, networking nad Wisłą oraz specjalną strefę partnera wydarzenia – LinkedIn. Wymagana jest wcześniejsza rejestracja, aby otrzymać kupon na darmową lemoniadę i opaskę wstępu.

Przestań„ hodować klienta, który tylko bierze

 

Przejrzyj swoich klientów i zastanów się, ilu z nich od dawna obdarzasz specjalnymi warunkami współpracy licząc, że dzięki temu w końcu podpiszesz z nimi świetny kontrakt. Masz nadzieję, że zachęceni tym jak ich traktujesz złożą u ciebie wreszcie zamówienie, dzięki któremu powetujesz sobie brak zysku z dotychczasowej współpracy. No ale kiedy to wreszcie się stanie?

Rezygnacja z pracy z klientem to dla wielu handlowców temat tabu lub przynajmniej pojęcie abstrakcyjne. Jak można powiedzieć klientowi "pas, dalsza współpraca mnie nie interesuje"? Wielu z nas odsuwa moment podjęcia takiej decyzji licząc, że przy jakimś› kontrakcie klient da nam zarobić. Niestety wśród klientów zdarzają się też osoby z nastawieniem podobnym do kierowcy, który jedzie pasem przeznaczonym do skrętu w prawo a, skrzyżowaniu próbuje wcisnąć się na pas dla jadących na wprost. Liczy w tłumie kierowców zawsze znajdzie się ktoś, kto ich wpuści. Podobnie niektórzy klienci z powodzeniem stosują taktykę szukania handlowców, którzy zgodzą się popracować trochę za darmo. Problem w tym, że nie zamierzają mu nigdy dać zarobić bo liczą na to, że po rozstaniu z nim znajdą kolejnego miękkiego dostawcę.

 

Strategie klienta pijawki

Jak zachowuje się taki klient? Odbiera ci motywację. Po pierwsze nie komunikuje jasno zasad waszej współpracy. Nie wiesz kiedy wreszcie Ty zarobisz. Znasz ten zwrot: "Na razie niech Pan zrobi dostawę po tej cenie, a potem będziemy dalej rozmawiać"?

 

Klient, który nie przynosi nam zysku odwraca często uwagę od zagadnień opłacalności współpracy lub ceny zarzucając nas żądaniami, reklamacjami, uwagami. To klient, który jest wiecznie niezadowolony i zawsze czegoś mu brakuje. Zwykle to jest "już ostatnia sprawa" - zawsze jeden krok do pełnego zadowolenia i przejścia do dalszych rozmów. Typowe zwroty: "Najpierw niech Pan poprawi jakość produkt a potem porozmawiamy o cenie" "Najpierw niech Pan usunie ten problem, a potem chętnie porozmawiam o zmianie ceny". Zawsze jest to "najpierw" a potem będzie nagroda w niebie. Jeśli słyszałeś już dziesięć takich "najpierw" bądź pewien, że usłyszysz też kolejnych sto.

 

Spirala działa w ten sposób, że im bardziej się starasz i spełniasz kolejne zachcianki tego typu klienta, tym więcej pojawia się nowych żądań. Czasem mechanizm jest doskonalszy i działa tak, że początkowo opłacalna współpraca staje się krok po kroku nieopłacalna. Twój zysk spada w miarę konieczności spełniania kolejnych żądań klienta. Taki klient to wyrafinowany "cichy zabójca profitów". Pewnego dnia budzisz się i stwierdzasz, że już od pół roku pracujesz za darmo bo angażujesz czas i ludzi aby utrzymać współpracę na dotychczasowych warunkach cenowych. Tylko że twój czas i ludzie to także koszt i gdy go uwzględnisz okazuje się że zyski z twoich początkowych warunków już dawno są tylko na papierze.

 

Spójrz krytycznie na klienta

Aby by㇠zdolnym do odmawiania współpracy z klientami, którzy nie uznają zasady win-win musisz stać się bardziej krytyczny w stosunku do klientów, którzy tylko stawiają żądania. Musisz analizować wszystkie żądania od samego początku i nigdy żadnego z nich nie zbywać słowami "To drobnostka, czy coś jeszcze?". Powalcz o tą drobnostkę, a nie będzie żadnego "jeszcze". Nigdy też nie staraj się ukryć kosztów stawiającego wysokie żądania klienta w kosztach współpracy z innymi. Nie mów: "Ach, ten dodatkowy człowiek, którego zatrudnimy by spełni㇠zachcianki klienta X, będzie też pracować dla klienta Y". Ale czy to klient Y potrzebuje dodatkowego zatrudnienia czy klient X? Kto zmusił Cię do podniesienia twoich kosztów?

 

OK, przeliczyłeś wszystko i widzisz jak na dłoni klienta-pijawką. Musisz podjąć decyzję co z nim zrobić. Masz do wyboru dwie podstawowe opcje:

  • Przeprowadzić poważną rozmowę z klientem wymagając od niego obniżenia jego żądań.
  • Poinformować go o podniesieniu cen aby pokryć koszty jego żądań.


Druga droga jest łatwiejsza. Dlaczego? Ponieważ to klient musi się zgodzić lub zerwać współpracę. To nie ty powiesz "nie". Gdy zażądasz obniżenia wymagań, usług dodatkowych i kosztów klient może powiedzieć: "Niczego nie obniżamy, zostawiamy współpracę na dotychczasowych warunkach. Nawet jeśli się zgodzi to w praktyce będzie w waszej relacji wiele konfliktów i tarć bo będziesz pracować z kimś, kto widzi, że dostaje mniej od Ciebie niż kiedyś. W tym drugim przypadku gdy informujesz o podniesieniu ceny albo klient ją zaakceptuje, albo odejdzie.

 

Bez względu na to co się stanie - wygrałeś. Ciągnięcie nierentownej współpracy to twoja porażka. Pracujesz dla zysku, a korzyści klienta mają stanowią z tym zyskiem zgrany tandem.

 

Autor: Jan Kaniewski menedżer sprzedaży Arkan Dystrybucja

 

artykuł udostępniony przez DrSprzedaz.pl - portal ekspertów sprzedaży.
Zobacz więcej artykułów o sprzedaży i wywiadów na www.DrSprzedaz.pl

 

 

 

DrSprzedaz.pl
 


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.