zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT Picnic SOFTSWISS w Warszawie: 400 uczestników, inspirujące Tech Talks i networking

Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia – LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code – w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup „IT World of Work 2025 Outlook”.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

SOFTSWISS zaprasza na IT Picnic w Warszawie: rozmowy o technologii pod gołym niebem, strefa LinkedIn i networking

Pod koniec sierpnia w Warszawie będzie mieć miejsce wyjątkowe spotkanie na świeżym powietrzu, dedykowane specjalistom w dziedzinie technologii. Dokładnie 30 sierpnia w Miami Wars odbędzie się pierwszy IT Picnic, organizowany przez międzynarodową markę technologiczną SOFTSWISS – bezpłatne popołudnie dla społeczności IT i nie tylko. Uczestnicy mogą liczyć na krótkie wystąpienia ekspertów, networking nad Wisłą oraz specjalną strefę partnera wydarzenia – LinkedIn. Wymagana jest wcześniejsza rejestracja, aby otrzymać kupon na darmową lemoniadę i opaskę wstępu.

Przyciąganie fanów w trudnych branżach

Prześledźmy zatem, jak działają w serwisie firmy z czterech cał‚kowicie różnych i "trudnych" dla social media branż - firmy ubezpieczeniowe, siłownie, linie lotnicze i sklepy spożywcze. To może inspirować!
Fani, fot. shutterstock Fani, fot. shutterstock

Jak pokazują… badania Sysomos, strony fanowskie nie zawsze są… tak popularne, jak liczą… ich właściciele. W badaniu przyjrzano się 600 tysiącom takich tworów, właśnie na Facebooku i sprawdzono, ilu gromadzi… fanów. Okazało się, że 35 proc. z nich miał‚o mniej niż 100, a 77 proc. mniej niż 1000 fanów. Strony, które mogł‚y pochwali㇠się więcej niż 10 000 sympatyków, stanowił‚y zaledwie 4 proc., a takich, które zdobył‚y rzesze fanów, czyli ponad 1 mln osob, było niecale pół procentu. Wielkości te dowodzą…, że Facebook nie zawsze jest właściwą… odpowiedzią… na pytanie o najlepsze miejsce do dział‚ań„ marketingowych w social media. Oczywiś›cie nie zawsze wielkość grupy ma znaczenie, ale wiele firm tworzy fan page, mając właśnie nadzieję, że w ten sposób łatwo zbuduje dużą… bazą™ fanów online, z którymi bę™dzie można wchodzi㇠w interakcją™.

Co zatem zrobić, żeby nasza strona rzeczywiś›cie angażowała fanów i ostatecznie osiągnął‚a sukces? Marki, które najlepiej wykorzystują… Facebooka, to te, które mają jasno ustaloną… strategię™ oraz przemyślał‚y, dlaczego warto by㇠na Facebooku i kogo chcą zachę™ci㇠do interakcji. Takich marek jest bardzo wiele, choćby Audi, Zappos, Wine Library…
Na podstawie własnych doświadczeń z pracy na Facebooku (tworzył‚em fanowskie strony dla wielu klientów), przekonał‚em się, że nie każda tematyka fan page się przyjmuje, ale na pewno próbować warto. Udał‚o mi się np. skupi㇠dużą… rzeszę™ aktywnych fanów wokół produktów farmaceutycznych i nawet finansowych…

Sposoby na niewdzię™czne branże
Są… przykł‚ady, które szczególnie wyraziście pokazują…, jak można rozhuś›tać biznes dzię™ki social media i jak angażować fanów, aby osią…gnąć sukces na Facebooku.

Firmy ubezpieczeniowe
Trudno na Facebooku promować ubezpieczenia na życie. Toteż firmy tego rodzaju mniej myślą… o tym serwisie jako miejscu sprzedaży, za to starają… się łączy㇠ludzi wokół tematów związanych z codziennym życiem i w ten sposób ich angażować.
W firmie State Farm wię™kszość agentów ma swoje strony fanowskie. We wpisach publikują… informacje bardzo przydatne dla posiadaczy domów i samochodów, rozmaite przypomnienia (np. o terminie skł‚adania zeznania podatkowego) i przestrogi.
Aby zaznajomią‡ swoich pracowników z Facebookiem, firma zdecydował‚a się wyszkoli懅 17 tys. agentów. Stara się także wykorzystywać Twittera i YouTube do dział‚ał„, a nawet zrobił‚a aplikacją™ na iPhone’a.
Liczba fanów stron poszczególnych agentów nie jest duża - od 13 do ok. 400, w zależnoś›ci od tego, jak są… prowadzone, ale trzeba zauważyć‡, że agenci działają lokalnie, pomagając klientom w swoim okręgu - mogą… więc z pewnością… mówi㇠o sukcesie.

Sił‚ownie
Jakie jest najcze™stsze noworoczne postanowienie? فatwo zgadnąć‡ - zrzuci㇠zbę™dne kilogramy… W dotrzymaniu obietnicy mogą pomóc nam na Facebooku sieci siłowni.
Na ich stronach mamy często informacje o członkostwie, aktualnych wydarzeniach, lokalizacjach klubów, zdję™cia lokali, historie członków, którzy osią…gnę™li sukces, często jest też zakładka z prezentem - 7-dniowym darmowym wejś›ciem na sił‚ownię™.
Aby określi㇠i móc osią…gnąć nasz upragniony cel, mamy dostę™p do aplikacji w tym pomagających. Jedna z nich - Motywator - ustawia cel, datę™, przypomina, uł‚atwia poinformowanie o swoim celu znajomych, znajduje mentora z poł›ród trenerów 24 Hour Fitness i tworzy się w ten sposób plan, którego wprowadzenie w życie, krok po kroku, pozwoli nam wyszczupleć‡. Dzięki aplikacji można też publikować zdję™cia z różnych faz postępów.

Linie lotnicze
Na Facebooku mają swoje fan page wszyscy więksi zachodni przewoźnicy. Co robią…, aby przycią…gnąć‡ do siebie jak najwięcej internautów, potencjalnych klientów?
Zostając fanem linii lotniczych, można m.in. zyskać specjalne oferty cenowe na loty, oczywiś›cie, gdy zamówimy je przez Facebooka. Możemy mie㇠też szybszy dostę™p do informacji o nowych trasach czy usługach.
Linia Southwest umożliwia np. wysłanie wirtualnych prezentów znajomym (pocztówek z miejsc, gdzie latają…), American Airlines z kolei ma aplikację™ umożliwiającą… szukanie lotów, podczas których pozwala się na korzystanie na pokł‚adzie samolotu z Wi-Fi.

Sklepy spożywcze
Całkiem możliwe, że w przyszłoś›ci, przed pójściem na zakupy bę™dziemy sprawdzać fan page naszego osiedlowego sklepu w poszukiwaniu informacji o tym, na czym można dzisiaj zaoszczę™dzić‡. Takie informacje już dają… na swoich fanowskich stronach niektóre sklepy na Zachodzie.
Sie㇠Safeway posiada zakładkę™ z produktami, które są… w danym tygodniu w niższych cenach. Dodatkowo co jakiś czas rozdaje ona kupony na wybrane produkty oraz oferuje darmową… dostawę™ do domu przy pierwszym zamówieniu online (przez Facebook). Na Wallu w wię™kszoś›ci sklepów możemy natrafi㇠na wiele przydatnych informacji: na przepisy kulinarne oraz recepty, na zdję™cia z marketu, poradniki wideo, które uczą jak przygotowywać wybrane danie, a także na opisy wydarzeń„ odbywających się w lokalnej społ‚eczności.

Nowa jakość firmy
Jak widać z powyższych przykł‚adów, serwisy social media przyczyniaja się do tworzenia nowej jakości w przejrzystości i zaangażowaniu biznesu. W dobie social media reguły gry się zmieniły - dzisiejsi konsumenci wymagają… bardziej szczerego, bezpoł›redniego i angażującego podejś›cia od firm, z którymi robią interesy.
Na czym więc skupi㇠uwagę™, gdy chcemy, by i nasza firma osią…gn곂a sukces w social media?

Od "chęci sprzedaży" do "tworzenia znajomośći"
W celu zmiany relacji na "tworzenie znajomości" firmy muszą zacząć korzystać z różnych środków dotarcia do klienta, wł‚ą…czają…c w to obecność na serwisach social media. Najbardziej popularne marki starają… się tam pisać mniej o swoich produktach czy usługach, a więcej o rzeczach, które pomogą klientom poznać osobowość firmy, jej "ludzką… postać" czy zwyczajnie pomóc im. Dzięki temu klienci czują się bardziej komfortowo robiąc interesy z takimi firmami.
Wniosek. Publikuj mniej "oficjalnych stanowisk", ale postaw na przekazy bardziej osobiste. To pomoże ci nawią…zać mocniejsze relacje ze swoimi klientami i tymi, którzy cię obserwują….

Od "wielkich kampanii" do "małych akcji"
Dzięki odkryciu miejsc takich jak Facebook i Twitter, firmy widzą…, że zamiast wydawać miliony na tradycyjne wielkie kampanie bardziej może opłacać się dział‚anie "mał‚ymi kroczkami". W przeszł‚ości, gdy chcieliś›my podzieli㇠się ze znajomymi albo rodziną… swoją opinią… o danym produkcie czy firmie, mogł‚o nam to zająć‡ kilka dni. Dzisiaj, w  cią…gu minuty możemy wszystkim naszym znajomym na Facebooku czy obserwatorom na Twitterze powiedzieć‡, co się przed chwilą… stał‚o. Możemy wykorzystać te portale do wypromowania naszych produktów przez konkurs czy rozdawnictwo. Możemy mie㇠częstą… reklamę™.
Wniosek. Zamiast polegać tylko na wielkich kampaniach, należy prowadzi㇠mał‚e akcje i dzię™ki nim tworzy㇠z klientami autentyczne relacje.

Od "kontrolowania wizerunku firmy" do "bycia sobą"
Gdy przyjrzymy się firmom, które używają… social media, zobaczymy, że coraz częściej dają… one swoim pracownikom możliwość "bycia sobą". Celem właścicieli przestaje by㇠stworzenie za wszelką… ceną™ pię™knego, bł‚yszczą…cego obrazu firmy, który pracownicy powinni starać się umocnić‡. Zarządy starają… się raczej dać pracownikom niezbędne środki, aby czuli się w firmie dobrze i dzię™ki temu sami ukazywali ją… innym w przyjaznym świetle.
Wniosek. Zapomnij o jednolitości wizerunku firmy. Daj pracownikom wolność, pozwól im by㇠sobą i ufaj, że relacje, które zbudują… pomogą… firmie w dłuższej perspektywie. Dobrze, gdy dział‚anie pracowników w social media bę™dzie uregulowane w polityce social media firmy.

Od "firmy trudnej do osią…gnię™cia" do "dostę™pnej wszędzie"
Aby stworzy㇠więź z klientami, nie wystarczy podać na stronie adres e-mail i numer telefonu do obsługi klienta. Dzisiaj ludzie chcą… wchodzi㇠w interakcje przez różne ś›rodki komunikacji, m.in. Twitter, Facebook, Blip, flaker, fora dyskusyjne itp.
Wniosek. Zamiast oczekiwać, że klient skontaktuje się z nami przez podsunię™ty mu przez nas kanał‚ komunikacji, pozwólmy, aby sam dokonał wyboru najwygodniejszej dla siebie drogi do nas.

Facebook pozwala tak kusić
Najczęściej spotykaną formą… angażowania fanów, ale także przynoszą…cą… najwię™ksze korzyści (ogromny wzrost liczby fanów), jest rozdawanie produktów. Poniżej kilka przykł‚adów udanych akcji tego typu.
- Outback Steakhouse - kawiarnia rozdał‚a pierwszym 500 000 osobom, które deklarowały się jako fani strony, kupon na przeką…skę™ w swojej restauracji. Kupony rozeszł‚y się w kilka dni, a strona ma obecnie ponad 700 tys. aktywnych fanów.
- Pizzeria Papa John’s - firma ta przy zł‚ożeniu zamówienia online za przynajmniej 10 dolarów oferuje ś›rednią… pizzę™ za darmo. W kilka dni pizzerni przybyło 400 tys. fanów.
- Texas Pete - producent ostrego sosu rozdał na Facebooku 10 tys. butelek swojego produktu. Akcja wywoł‚ał‚a tak duże zainteresowanie, że Texas Pete planuje już wprowadzenie kolejnej akcji - chce do każdej butelki dodać kupon, dzię™ki któremu przy zakupie jednego sosu drugi klient otrzyma gratis.
- Firma Second Porch - tym razem już nie o rozdawnictwo chodzi - zaoferował‚a na Facebooku aplikację™, dzię™ki której można zarezerwować sobie dom na wakacje lub dodać swoją posiadł‚ość do listy domów do wynajęcia. Jest ona ł‚atwa w obsłudze, podaje linki do listy domów z lokalizacji, którą… sobie wybraliś›my i opinie klientów, a także pozwala słać zaproszenia do znajomych z Facebooka, żeby z tej aplikacji skorzystali. Domów można szukać za pomocą Google maps - wpisujemy region, gdzie chcielibyśmy jechać na wakacje, i pokazują… się nam dostę™pne posiadł‚ości. Dodatkowo można ofertę™ filtrować, np. określając miejscowość czy liczbę™ potrzebnych sypialni.Także dodanie swojego domu do listy jest ł‚atwe i nie zajmuje więcej niż 10 minut.

Mimo że na Facebooku fane page firmy Second Porch ma niewielu ponad 1300 fanów, to ważne jest, że zarówno oni, jak i użytkownicy aplikacji przyczyniaja się do cią…głego wzrostu liczby zamówień. Biznes tak się spodobał‚ funduszowi inwestycyjnemu Oregon Angel, że wsparł‚ Second Porch kwotą… 1 mln dolarów na zwię™kszenie intensywności działania w sieci, w tym oczywiś›cie na Facebooku.

Doba otwartej komunikacji
W erze social media wymaga się od firm, aby był‚y bardziej przejrzyste i ludzkie. Oczywiś›cie tradycyjne formy reklamy i notki prasowe nadal są… wykorzystywane, ale serwisy społ‚ecznościowe umożliwiają cał‚kowicie nowe formy komunikacji, właś›ciwie dotychczas firmom nieznane. Nie tyle chodzi w tej komunikacji o angażowanie wielkiej iloś›ci uczestników, co o wykorzystywanie okazji do wypracowania bardziej rzeczywistych i bezpoł›rednich kontaktów z klientami. Dokładnie przemyślana obecność naszej firmy w social media może nam pomóc wypromować także biznes, który na pierwszy rzut oka wcale nie wydaje się specjalnie "społ‚ecznościowy".

A co się może stać, gdy firma nie znajdzie w swej kulturze organizacyjnej miejsca na social media? Tylko tyle, że jej sytuacja może sie pogorszyć‡, ponieważ klienci powoli zbudują relacje z konkurencją… obecną… w społ‚ecznościach… Obecnie wygrywa komunikacja otwarta, dialog i przejrzystość, czyli jakość interakcji z klientem, a związek sukcesu firmy z wielkością… reklamowego budżetu nie jest już tak oczywisty.    


Marketing w Praktyce

 

Łukasz Dębski - Marketing w Praktyce
Marketing w Praktyce


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.