zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT Picnic SOFTSWISS w Warszawie: 400 uczestników, inspirujące Tech Talks i networking

Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia – LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code – w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup „IT World of Work 2025 Outlook”.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

SOFTSWISS zaprasza na IT Picnic w Warszawie: rozmowy o technologii pod gołym niebem, strefa LinkedIn i networking

Pod koniec sierpnia w Warszawie będzie mieć miejsce wyjątkowe spotkanie na świeżym powietrzu, dedykowane specjalistom w dziedzinie technologii. Dokładnie 30 sierpnia w Miami Wars odbędzie się pierwszy IT Picnic, organizowany przez międzynarodową markę technologiczną SOFTSWISS – bezpłatne popołudnie dla społeczności IT i nie tylko. Uczestnicy mogą liczyć na krótkie wystąpienia ekspertów, networking nad Wisłą oraz specjalną strefę partnera wydarzenia – LinkedIn. Wymagana jest wcześniejsza rejestracja, aby otrzymać kupon na darmową lemoniadę i opaskę wstępu.

Donos na szefa

Jak się zachować, gdy zespół składa na nas donos? Udawać, że o niczym nie wiemy, czy jednak przełamać frustrację i porozmawiać z podwładnymi?
Donos na szefa. Fot. Shutterstock Donos na szefa. Fot. Shutterstock

W takiej sytuacji każdy szef ma prawo czuć się niekomfortowo. Wolałaby przecież, aby pracownicy dali mu szansę i powiedzieli wprost, co im się nie podoba, zamiast od razu iść z tym do prezesa. Pracownicy jednak pewnie nawet nie próbowali się wczuć w sytuację szefa i nie zdają sobie sprawy, jak bardzo zabolało go ich zachowanie. Co w takiej sytuacji może zrobić oskarżony? Zastanowić się spokojnie, na ile zarzuty podwładnych są… prawdziwe i uzasadnione, a przede wszystkim - czy naprawdę nie zauważył z ich strony żadnych wcześ›niejszych sygnałów niezadowolenia.

Przelana czara goryczy

Czasami frustrację zespoł‚u wywołują czynniki, które dla lidera są… mało istotne: gdy pracownicy po raz kolejny proszą o zatrudnienie dodatkowej osoby do pomocy, gdy sugerują interwencję w sprawie nieuprzejmego i niesprawiedliwego klienta, czy też gdy pytają o dodatkowe bonusy i premie. Lider wie, że pewnych próśb nie może spełnić (budżet, procedury itp.), więc czasami nawet nie próbuje o nie walczyć‡. Jego podwładni nie mają jednak dostępu do tych danych i jedyne, co widzą, to że nikt nic nie robi w zwią…zku z ich uwagami. Czują się więc ignorowani. Oczekują także, by lider regularnie doceniał ich starania i zauważał wszelkie przejawy ich kreatywności i inicjatywy. On tymczasem są…dzi, że nie ma sensu wyjątkowo doceniać ludzi za coś, co i tak należy do ich obowiązków.
Zanim więc oskarżony szef przystąpi do rozmowy ze swoimi pracownikami, powinien bardzo dokładnie zastanowić się, jak sytuacja wygląda z jego punktu widzenia, a jak mogła by㇠odbierana przez pracowników. Donos, który złożyli, najprawdopodobniej był wynikiem nagromadzonej frustracji. Zadanie szefa polega teraz na przemyśleniu przyczyn i okoliczności powstawania owej frustracji. Powinien więc spróbować spojrze㇠na całą sytuację z punktu widzenia podwładnych, ale także krytycznie ocenić niektóre swoje zachowania i dopiero wtedy poprosić zespół o rozmowę.

Chwila prawdy

Jeśli liczebność zespoł‚u i czas pozwalają na zorganizowanie spotkania, warto zaprosić pracowników i zacząć od słów: "Poprosiłem o spotkanie, ponieważ miał‚em rozmowę z prezesem w sprawie skargi dotyczącego mojej osoby. Rozumiem, że robiłem coś, co sprawiło, że poczuliście się źle traktowani. Pogadajmy proszę otwarcie i powiedzcie mi, co się dzieje, bo nie ukrywam, że czuję się zaskoczony całą sytuacją". Jeśli grupa zacznie się otwierać i pojawią się pierwsze zastrzeżenia, trzeba ich uważnie słuchać, a nawet parafrazować, np. "Czyli rozumiem, że nie podoba wam się sposób, w jaki deleguję zadania, czy tak?".
Podstawą jest ton głosu. Nie można rozmawiać z podwładnymi, atakując ich, ironizując czy też okazując, że jest się obrażonym. Kiedy grupa "wylewa" swoje żale, należy słuchać, nie przerywać, robić notatki, parafrazować i pokazywać, że docenia się to, że otwarcie mówią o swoich frustracjach. Kiedy grupa skończy, warto spojrze㇠na notatki i zastanowić się, które z zastrzeżeń są… słuszne w całości, które czꙶ›ciowo, a które wcale.
W przypadku zastrzeżeń słusznych trzeba przyznać się do winy i obiecać poprawę, np. "Powiedzieliście mi, że nie podoba wam się, że nie deleguję odpowiedzialnych zadań. Faktycznie, mam wrażenie, że sam wszystko zrobię najlepiej na ś›wiecie, co możecie odbierać jako brak zaufania. Od dziś będę dzielić się z wami bardziej odpowiedzialnymi zadaniami i okazywać więcej zaufania".
W przypadku zastrzeżeń czꙶ›ciowo słusznych warto przyznać się do tego aspektu, który faktycznie wymaga poprawy. Szef nie może jednak pozwolić, by podwładni generalizowali jego zachowania. Może powiedzie㇠np. "Macie do mnie żal, że nigdy nie doceniam waszej pracy, nigdy was nie chwalę. Faktycznie, w zeszłym miesiącu nie chwaliłam was i nie pokazywałam, jak bardzo doceniam waszą pracę, zazwyczaj jednak dostajecie ode mnie pozytywny feedback i mówię wam, co mi się podoba. Rozumiem jednak, że chcielibyście, abym pozytywnego feedbacku udzielał wam częściej".

Oryginał ukazał się w wyd. Maj 2008 Personel i Zarzą…dzanie


Personel i Zarzą…dzanie

 

Sylwia Królikowska-Evenhuis - Personel i Zarzą…dzanie
Personel i Zarzą…dzanie


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.