zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

Co trzeci pracodawca zauważa spadek zaangażowania pracowników, jednak same podwyżki nie rozwiążą tego problemu

Sytuacja na rynku pracy stwarza wyzwania zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niepewność środowiska biznesowego, zmiany strukturalne w firmach oraz presja na osiąganie często wyśrubowanych wyników przekładają się na gorsze samopoczucie i niższe zaangażowanie specjalistów. W pierwszym półroczu 2025 r. trend spadkowy dostrzegło 35 proc. pracodawców i aż 45 proc. profesjonalistów.

SOFTSWISS po raz trzeci wspiera kampanię zdrowotną Movember

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna prowadząca partnerskie centra rozwoju w Warszawie i Poznaniu, po raz kolejny aktywnie uczestniczy w globalnej kampanii zwiększającej świadomość na temat zdrowia mężczyzn. Inicjatywa koncentruje się na kluczowych kwestiach, takich jak rak prostaty i jąder, a jednocześnie promuje otwartą rozmowę o zdrowiu psychicznym mężczyzn.

4-dniowy tydzień pracy traci zwolenników - 6 na 10 pracowników obawia się spadku pensji

Mniej Polaków niż przed rokiem popiera 4 dniowy tydzień pracy. Obecnie to dwóch na trzech (61%), przeciwnych jest jeden na pięciu (21%). Jednocześnie aż 65% obawia się obniżenia wynagrodzenia przy takim modelu.

38 proc. przedstawicieli pokolenia Z pracuje w kilku miejscach jednocześnie. Co trzeci pracodawca ocenia to rozwiązanie negatywnie

Osobom z pokolenia Z stereotypowo przypisuje się lenistwo i brak zaradności, które rzekomo mają wpływać na ich kariery zawodowe. Tymczasem jak wynika z najnowszego raportu Hays Poland i OFF school, Zetki chętnie korzystają z wieloetatowości, czyli pracy w kilku miejscach jednocześnie. Tym samym dążą do większej niezależności finansowej, zdobycia różnorodnego doświadczenia czy nawet lepszego wykorzystania swojego czasu.

Instrukcja obsługi pokolenia Y

Millennialsi mają wielkie atuty, a ich inwazja to ogromna szansa rynku pracy. Czy zostanie wykorzystana? To zależy od nas, "starszaków".
Anna Rudzińska. Fot. PR Anna Rudzińska. Fot. PR

Startując z klepiska, dostaliśmy szansę na to, żeby kompletnie zmienić swoje życie, a zawodowo dokonać skoku, który nigdy wcześ›niej i nigdy później nie był już możliwy. Plastelina lepiła się na naszych oczach, w dwa, trzy lata moi rówieśnicy zostawali prezesami. To doświadczenie pokoleniowe nas - "starszaków" - które trzeba mie㇠w pamięci, ponieważ jest kluczem do zrozumienia młodych. Generacja urodzona po 1982 r. trzymała kciuki za transformację, lecz widział‚a cenę, jaką moje pokolenie płaci za sukces. Zwłaszcza wtedy, gdy po pierwszej euforii, autentycznym, nieco naiwnym zapale do pracy, zachłyśnięciu się gratyfikacjami, okazywało się, że te szybkie kariery wcale nie gwarantują, tak po ludzku, szczꙶ›cia i satysfakcji.
Jedni sobie z pracoholizmem poradzili, kontestując świat koncernów, bą…dź uadekwatniajac się do niego (już nie angażują się we wszystko z równą energią), inni - nie. Nałogi, depresje, rozpad życia emocjonalnego to cena za świadomość, że jedynym łącznikiem z korporacją piętrzącą góry absurdów są… gratyfikacje, które dawno przestały kręcić.
Młodzi dorastali, patrząc na taki świat swoich rodziców. Dlatego rozumiem ich silną potrzebę sensu w życiu i pracy. Ich stosunek do niej na pewno bę™dzie determinowany postawą starszych kolegów z firmy, szefów.

Ci, którzy sobie poradzili, pozytywnie zareagują na ich racjonalizm i zdrową pewność siebie, domagającą się sensu, poczucia sprawstwa, czasu na życie prywatne; zgorzkniali potraktują to jak "muchy w nosie" i mogą zacząć jątrzy㇠konflikt pokoleń na zasadzie: my sobie wypruwaliśmy żyły, a wy chcecie mie㇠wszystko od razu?!
Inwazja młodych - i to bardzo pocieszające - wymusi naturalną selekcję szefów. Ci, którzy zrozumieją, że niewiele trzeba, aby zaskarbić sobie lojalność pracownika, z millennialsami naprawdę bardzo wiele osiągną. Tym bardziej że istotnym rysem różnicującym to pokolenie od naszego jest to, iż w ich wyborach jest dużo mniej przypadkowości. Dziś student medycyny raczej wie, czy zostanie lekarzem, czy przedstawicielem medycznym. I kiedy taki świadomy talent trafia do określonej firmy, na pewno obiecuje sobie, że ta praca pozwoli mu realizować ważne dla niego wartości. Tę pewność i pasję warto wykorzystać: inspirować, wzmacniać, by㇠czujnym mentorem.
Tak rozumiana wrażliwość na pracownika de facto sprowadza się do biznesowego pytania: "co muszę im dać, by zrobili to, czego chcę?". W takim układzie nie ma nic złego, gdy obie strony świadomie się na to decydują. Tymczasem często niepotrzebnie buduje modną, ale fałszywą otoczkę "jednej, wielkiej rodziny". Millennialsi, jak mało kto, zdają sobie sprawę™ ze swojej "użytkowej" roli w firmie. I dlatego docenią wszelkie zabiegi HR-owe, które nie bę™dą służyły realizacji ich potrzeb życiowych, lecz po prostu pozwolą lepiej pracować. Czyli zamiast czwartego wyjazdu integracyjnego do Egiptu cieplej przyjmą informację o nowych, szybszych komputerach.

Manager Magazin, Numer 4 (40) Maj 2008


Psycholog, Kienbaum Consultants

 

Anna Rudzińska - Psycholog, Kienbaum Consultants
Psycholog, Kienbaum Consultants


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.