zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

Przyjazna atmosfera to podstawa – tak deklaruje 4 na 10 pracowników

Co dziesiąty Polak nie lubi swojej pracy, a co trzeci chce ją zmienić w ciągu najbliższego roku. Nie chodzi jednak tylko o pieniądze. Ten smutny obraz mogłyby zmienić ciekawe dodatki pozapłacowe, więcej dni wolnych i większa elastyczność w zakresie czasu i miejsca pracy.

SOFTSWISS zwiększa zaangażowanie pracowników poprzez inicjatywy sportowe

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna z centrami rozwoju w Warszawie i Poznaniu, systematycznie doskonali swoje działania na rzecz work-life balance pracowników, wspierając inicjatywy sportowe o zasięgu lokalnym i międzynarodowym.

SOFTSWISS trzeci rok z rzędu wspiera kampanię „Różowy Październik”

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna z centrami rozwoju w Warszawie i Poznaniu, kontynuuje działania wspierające globalny ruch na rzecz walki z rakiem piersi. Angażując pracowników i organizując tematyczne inicjatywy przez cały miesiąc, firma podkreśla znaczenie profilaktyki i wczesnego wykrywania choroby.

46 proc. pracowników z pokolenia Z doświadczyło wypalenia zawodowego

Wypalenie zawodowe to poważny problem, którego doświadczają pracownicy z każdego sektora i pokolenia na rynku pracy. Jak wynika z najnowszego raportu Hays Poland i OFF school, pomimo stosunkowo krótkiego doświadczenia zawodowego, wypalenie jest zjawiskiem powszechnym wśród młodych profesjonalistów. Aż 46 proc. osób z pokolenia Z przyznaje, że doświadczyło go już w swojej karierze. Wśród możliwych powodów eksperci wymieniają dużą presję, z jaką mierzą się młodzi.

Jak dyscyplinować spóźnialskich?

Co zrobić‡, gdy podwładny notorycznie się spóźnia, uwagi o konieczności przestrzegania czasu pracy ignoruje, a na każdą… próbę rozmowy na ten temat reaguje wybuchem emocji?
Jak dyscyplinować spóźnialskich. Fot. Shutterstock Jak dyscyplinować spóźnialskich. Fot. Shutterstock

Warto podjąć kolejna… próbę rozmowy. Przedtem jednak trzeba zdefiniować problem i cel, jaki chce się osią…gnąć. Trzeba też poszukać odpowiedzi na kilka pytań„. Czy jest to sytuacja, w której pracownik przekracza jasno ustalone i obowią…zujące go reguły dyscypliny pracy - "przychodzimy punktualnie"? Czy takie normy zostały mu przekazane wraz z informacją… o wycią…ganiu konsekwencji w przypadku spóźnień. Jeśli tak, to wyżej nakreślona sytuacja jest wystarczającym powodem do przeprowadzenia rozmowy dyscyplinującej. Aby dobrze się do niej przygotować, należy, po pierwsze, zebrać fakty dotyczące spóźnień oraz poprzednich rozmów upominających. Po drugie, warto określić swoje oczekiwania odnośnie przyszł‚ego zachowania pracownika, konsekwencje, jakie poniesie w przypadku niedotrzymania ustaleń„ w przyszłoś›ci lub sankcje, którym może zostać poddany.
Gdy jednak pracownik rozliczany jest z zadań„, przychodzenie na określoną… godzinę™ nie musi by㇠oczywiste. Może to oznaczać, że sam decyduje o swoim czasie pracy. Innym czynnikiem, który może wpł‚ywać na swobodną interpretację™ czasu rozpoczę™cia pracy, jest czę™ste oczekiwanie szefów, że pracownicy nie bę™dą opuszczać biura punktualnie w godzinie przepisowego zakończenia. Pozostaną… do dyspozycji dłużej, jeś›li sytuacja tego wymaga. Oczywiś›cie to przełożony decyduje, kiedy nastę™puje taka potrzeba. Pracownicy wtedy mogą… wychodzić z zał‚ożenia, że "jeś›li zazwyczaj nie wychodzą™ z biura punktualnie, to mam prawo czasem przychodzi㇠trochę™ później".
Jeśli reguły dotyczące czasu pracy nie zostały dotychczas zdefiniowane i wspólnie zaakceptowane, warto podjąć negocjacje i ustalić klarowne reguły w tym zakresie.
Można, rzecz jasna, zakomunikować pracownikowi zasady bez przedyskutowania ich z nim. Sił‚owe rozwią…zanie grozi jednak eskalacją… konfliktu. Pracownik może skupi㇠się na udowadnianiu, do kogo należy ostatnie słowo. Rozpocznie na przykł‚ad strajk włoski polegający na reagowaniu na każde polecenie szefa maksymalnie przepisowo i zgodnie z procedurą.

Przedstaw swoje cele

W sytuacji gdy decydujemy się na negocjacje, ważne jest zdefiniowanie celu, jaki chcemy osią…gnąć. Co jest naszym najważniejszym interesem, który chcemy chronić‡? Czy możliwość kontaktu z pracownikiem od godziny 9.00, czy to, aby inni byli punktualni i nie tłumaczyli swoich spóźnień„ brakiem punktualności przełożonych? A może bardziej chę㇠bycia konsekwentnym - "zwrócił‚em mu uwagę™, więc teraz muszę™ wymagać przestrzegania moich wymagań"? Coś› jeszcze?
W trakcie rozmowy z podwładnym warto zacząć od przedstawienia swoich intencji, np. "poprosił‚em cię o rozmow™ę, bo chcę™ zakończy㇠tarcia pomię™dzy nami dotyczące pory twojego przychodzenia do pracy. Źle się czuję™, dyscyplinując cię™, a jeszcze gorzej, widzą…c, że nie przynosi to efektu. Wiem, że główną… podstawą… rozliczenia twojej pracy jest realizacja celów, jakie osią…gasz. Niemniej jednak chciał‚bym, abyś› pracę™ rozpoczynał‚ tak, jak wszyscy pozostali, czyli o 9.00. Jest to dla mnie ważne z nastę™pującego powodu…".
Odsłanianie swoich intencji, motywów i odczuć to trudna sztuka. Często jest to wbrew naturalnemu odruchowi, jakim jest zamknię™cie się w trudnej emocjonalnie sytuacji. Jednak jeś›li tego nie zrobimy, rozmowa prawdopodobnie przerodzi się w sprzeczkę. Szef wejdzie w rolę™ wymagającego rodzica lub bezdusznego kapitalisty, a podwładny, jako że nikt nie lubi by㇠wychowywany w dorosłym wieku, bę™dzie się bronić‚. Pokazanie swoich interesów i odczuć skieruje rozmowę™ na rozwią…zanie problemu oraz utrudni pracownikowi przypisanie szefowi nieprawdziwych i stereotypowych intencji.

Poznaj interesy pracownika

Oczekując od podwładnych szczerego dzielenia się tym, co myślą i czują…, musimy pokazać, że sami też potrafimy tak rozmawiać. Widząc, że szef nie mówi otwarcie, pracownicy też nie zaryzykują… dzielenia się z nim swoimi kłopotami i oczekiwaniami. Jeśli więc naprawdę chcemy rozwiązać problem, po zaprezentowaniu swoich intencji musimy dotrze㇠do potrzeb pracownika i prawdziwych przyczyn jego zachowania. Dlatego też trzeba po prostu zapytać o powód spóźnień„ i wysłuchać uważnie tego, co ma on do powiedzenia. To bardzo ważny etap: w rozmowie trzeba starać się zrozumie㇠racje pracownika, a nie szukać argumentów potwierdzających nasze stanowisko. Dopiero znając swoje wzajemne interesy, można przystąpi‡ do poszukiwania rozwiązań„, które o nie zadbają.

Jeśli uznasz, że jest miejsce na negocjacje z pracownikiem i wspólne wypracowanie reguł:

  1. Odsłoń swoje interesy, inaczej nie sprowokujesz do tego pracownika;
  2. Zapytaj o jego interesy i uważnie wysłuchaj;
  3. Zdefiniuj problem;
  4. Zapytaj pracownika o rozwią…zanie, negocjuj, targuj się™;
  5. Wypracujcie rozwią…zanie do przyjęcia dla wszystkich stron;
  6. Zagroź konsekwencjami w przypadku przyszł‚ego ods™pstwa od zasad.

Personel i Zarzą…dzanie

 

Kinga Markert - Personel i Zarzą…dzanie
Personel i Zarzą…dzanie


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.