zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT Picnic SOFTSWISS w Warszawie: 400 uczestników, inspirujące Tech Talks i networking

Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia – LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code – w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup „IT World of Work 2025 Outlook”.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

SOFTSWISS zaprasza na IT Picnic w Warszawie: rozmowy o technologii pod gołym niebem, strefa LinkedIn i networking

Pod koniec sierpnia w Warszawie będzie mieć miejsce wyjątkowe spotkanie na świeżym powietrzu, dedykowane specjalistom w dziedzinie technologii. Dokładnie 30 sierpnia w Miami Wars odbędzie się pierwszy IT Picnic, organizowany przez międzynarodową markę technologiczną SOFTSWISS – bezpłatne popołudnie dla społeczności IT i nie tylko. Uczestnicy mogą liczyć na krótkie wystąpienia ekspertów, networking nad Wisłą oraz specjalną strefę partnera wydarzenia – LinkedIn. Wymagana jest wcześniejsza rejestracja, aby otrzymać kupon na darmową lemoniadę i opaskę wstępu.

Jak efektywnie zarządzać zespoł‚em zróżnicowanym kulturowo

Ekspansja firm na rynkach globalnych prowadzi do coraz częstszego tworzenia zespoł‚ów biznesowych, których czł‚onkami są… osoby reprezentujące różne narodowości i kultury. Różnice kulturowe nie pozostają bez wpływu na szeroki zakres dział‚ań zespoł‚u takich jak: komunikacja w zespole, styl przywództwa lidera zespoł‚u, podejście do rozwiązywania problemów czy podejmowania decyzji.
Jak efektywnie zarzą…dzać zespoł‚em zróżnicowanym kulturowo, fot. shutterstock Jak efektywnie zarzą…dzać zespoł‚em zróżnicowanym kulturowo, fot. shutterstock

Kiedy osoby różnych narodowości i wychowane w różnych kulturach, mają stworzy㇠zespół, który wspólnie bę™dzie pracował nad różnymi zadaniami i rozwiązywał problemy biznesowe, często może okazać się, że ich spojrzenie na to jak powinna wyglądać wspólna praca i droga dojścia do rezultatów w znacznym stopniu od siebie odbiegają. Różnice zdań są… wprawdzie obecne także w zespoł‚ach jednorodnych kulturowo, jednakże w przypadku zespoł‚ów wielonarodowych rozbieżności te są… jeszcze dodatkowo wzmocnione przez różnice kulturowe.
Różnice te stanowią dla zespoł‚u zarówno szansę jak i zagrożenie. Dlatego też należy zawsze brać pod uwagę™, że współpraca zespoł‚ów wielonarodowych stanowi złożone zjawisko, którego sukcesu czy porażki nie można wcześ›niej przewidzieć‡. Wyniki pracy takiego zespoł‚u zależą… od wielu czynników, które czasem znajdują się poza zasięgiem lidera. Jednakże każdy menedżer powinien być‡ Ĺ›wiadomy tych czynników, na które można wpł‚ywać i pracować nad ich poprawą i rozwojem.
Z pewnością zarzą…dzanie grupą zróżnicowaną kulturowo, jak i bycie jej czꙶ›cią stanowi swego rodzaju wyzwanie. Należy jednak pamiętać, że w erze postępującej globalizacji takie zespoł‚y są… nie tylko koniecznością, ale i niosą… ze sobą liczne pozytywne efekty. Jednym z nich jest pozytywny wpł‚yw na efektywność na rynkach globalnych. Zespoł‚y zróżnicowane kulturowo patrzą na wypracowywane produkty i usługi z szerszej perspektywy. Odejście od myś›lenia poprzez pryzmat jednego regionu, jest wielką zaletą przy wprowadzaniu produktów na rynek globalny. Inną zaletę stanowi fakt, iż mając w swoim zespole, ludzi prezentujących różne narodowości i regiony geograficzne, firma może lepiej reagować na specyficzne potrzeby lokalnego rynku. Im bardziej zróżnicowana grupa, tym wyższy poziom kreatywności - grupa, której członkowie reprezentują zróżnicowane poglądy na dany temat jest zwykle skłonna wypracowywać więcej i bardziej kreatywnych rozwiązań, niż grupa osób reprezentujących zbliżone poglądy.
Z drugiej strony, jak zostało to wspomniane wcześ›niej, kierowanie pracami takiego zespoł‚u stanowi spore wyzwanie. Główne problemy w zarzą…dzaniu zespoł‚ami wielokulturowymi mogą pojawić się w obszarze komunikacji, akceptacji stylu przywództwa menedżera (wynikającego m.in. z różnic w poziomie dystansu władzy do jakiego przyzwyczajone są… osoby wywodzące się z różnych kultur), czy w ramach procesów wewnątrzgrupowych (takich jak: sposób rozwiązywania problemów, podział‚ obowiązków i odpowiedzialności, stosunek do czasu). Z pewnością nie są… to błahe zagrożenia, można im jednak przeciwdziałać.
Jak więc zapobiegać problemom, tak aby w pełni wykorzystać potencjał zespoł‚u zróżnicowanego kulturowo? Jak zwię™kszy㇠efektywność takiego zespoł‚u?

Najnowsze badania dotyczące różnorodności mię™dzykulturowej i związanych z nią aspektów zarzą…dzania dostarczają licznych rad i tzw. "best practices" w zarzą…dzaniu zespoł‚ami mię™dzynarodowymi. Te najcze™stsze i najbardziej skuteczne rekomendacje to:

Praca nad poprawą komunikacji wewnątrz zespoł‚u
Częstym problemem zespoł‚ów wielonarodowych są… trudności w komunikacji i wypracowaniu sprawnie funkcjonujących jej wzorców. Ich powodem są… zarówno kwestie językowe, jak i te wynikające z różnic w komunikacji niewerbalnej. Co może pomóc w przełamaniu barier i poprawie komunikacji wewnątrz zespoł‚u?
Aby zapobiec podział‚owi zespoł‚u na podgrupy narodowościowe i unikanie wzajemnej konfrontacji, lider takiego zespoł‚u powinien kłaść szczególny nacisk na znaczenie współpracy wewnątrz grupy. Tę współpracę i interakcje wzmacniaja wszelkie wspólne zadania, wymagające współ‚działania i wkładu wszystkich członków zespoł‚u. W celu rozwoju i zacieśnienia wzajemnych kontaktów należy także da…ży㇠do organizowania jak najczęstszych (o ile to możliwe) spotkań nieformalnych. Jest to tym ważniejsze, im rzadziej zespół "fizycznie" ze sobą współpracuje, np. jeś›li jest to zespół wirtualny. Zbudowanie bliskich, nieformalnych kontaktów mię™dzy czł‚onkami zespoł‚u, zmniejsza ryzyko tworzenia stereotypów, a co za tym idzie nieporozumień hamujących efektywność.
Także problemy w komunikacji wynikające z różnego poziomu znajomości języka, w którym porozumiewa się zespół, mogą by㇠zniwelowane poprzez aktywne dział‚anie menedżera. Zadaniem takiej osoby jest upewnienie się, że każdy zna i rozumie sformułowania specjalistyczne powszechnie używane przez grupę. Należy także da…ży㇠do tego, aby unikać sformułowań niestandardowych, języka potocznego oraz idiomów. Humor pomaga często przełamać pierwsze lody. W przypadku zespoł‚ów wielonarodowych lepiej jednak wstrzymać się z żartami do momentu, kiedy zespół dobrze się już zna i swobodnie ze sobą czuje. Językiem zespoł‚ów wielonarodowych jest najczęściej język angielski. To co może ułatwić osobom mniej biegle władającym tym językiem rozumienie i aktywne uczestnictwo w spotkaniach, to rozesłanie dokładnej agendy przynajmniej na dzień przed spotkaniem. Udział‚ w dyskusji prowadzonej w obcym języku wymaga wzmożonej koncentracji, dlatego też bardzo istotne w takich spotkaniach są… przerwy pozwalające na regenerację i zebranie myśli.

Jednym z aspektów komunikacji jest mowa ciała, która w znacznym stopniu różni się w zależnoś›ci od kultury. Mimo, iż poznanie wszelkich różnic w tym zakresie jest wręcz niemożliwe, ważne jest, aby zespół nabył przynajmniej podstawową wiedzę w zakresie znaczenia najczęściej stosowanych gestów, która pomoże uniknąć nieporozumień.

Szkolenia z zakresu świadomości kulturowej
Szkolenia mające na celu rozwój kompetencji mię™dzykulturowych, stanowią jedno z najbardziej oczywistych narzę™dzi, wykorzystywanych w celu zwię™kszenia efektywności zespoł‚u zróżnicowanego kulturowo. Szkolenia te prowadzą do rozwoju wiedzy i zrozumienia różnic oraz podobieństw mię™dzy czł‚onkami zespoł‚u, co z kolei pomaga zapobiegać nieporozumieniom w przyszłoś›ci. Zwię™kszają ogólny poziom świadomości, jak aspekty kulturowe mogą wpł‚ywać na prace grupy. Dają także możliwość oderwania się na chwilę od codziennej pracy zespoł‚u i spojrzenia na zachowania współpracowników innej narodowości z boku, a co za tym idzie głębsze zrozumienie i obalenie stereotypów. Efektywny trening daje ponadto możliwość rozwoju umieję™tnoś›ci interpersonalnych oraz integracji członków zespoł‚u. Inwestycje w rozwój w tym zakresie przynoszą najwię™ksze efekty, jeś›li nie przyjmują formy jednodniowego szkolenia, lecz raczej całościowego procesu, na który składają się regularne spotkania całego zespoł‚u.
Praca nad rozwojem świadomości kulturowej jest w dużym stopniu niedoceniana i zasługuje na więcej uwagi, szczególnie ze strony menedżerów. Większość liderów zespoł‚ów korzysta z tego typu rozwiązań w reakcji na pojawiające się problemy, w sytuacji kiedy różnice kulturowe już zagrażają wynikom zespoł‚u, aniżeli pro aktywnie, tak aby tym problemom zapobiegać.


Budowanie zaufania
Badania na temat zarzą…dzania zespoł‚em i różnorodności kulturowej wielokrotnie wskazują na to jak istotne w procesie budowania zespoł‚u jest budowanie zaufania pomię™dzy jego czł‚onkami, a także menedżerem i zespoł‚em. Takie zaufanie prowadzi do otwartej i swobodnej atmosfery wewnątrz grupy, w której pomysły mogą by㇠dyskutowane bez obawy wyśmiania, co równocześnie zachęca do wyrażania różnorodnych opinii i rozwijania kreatywności. Podstawą budowania atmosfery zaufania jest poprawna komunikacja. Aby lepiej zrozumie㇠indywidualne i kulturowe cechy członków grupy, co jest konieczne do zbudowania zaufanych relacji, zespół musi spędzić znaczącą ilość czasu na komunikowaniu się ze sobą. Bardzo istotne jest znaczenie wspólnych doświadczeń, które prowadzą do systematycznego rozwoju zaufania.


Definiowanie wspólnych celów zespoł‚u
Wyznaczenie celów, które podziela cały zespół jest bardzo ważne dla dobrej atmosfery Zgodnie z teorią Allport’a i Pettigrew’a efektywność mię™dzynarodowego zespoł‚u zależy od kilku czynników, takich jak: wspólne cele, współpraca wewnątrz grupy i wsparcie kierownictwa. Istotne jest też przekonanie, że każdy jednakowo przyczynia się do realizacji celów zespoł‚u i dlatego zasługuje na jednakowy szacunek.

Ustalanie jasnych ról i odpowiedzialności

Oprócz określenia celów, zespół powinien również zrozumie㇠rolę i odpowiedzialność każdego z jego członków. Postrzeganie obszarów odpowiedzialności różni się znacząco w zależnoś›ci od kultury i dlatego zagadnienie to powinno się analizować w szczegółach, nie pozostawiając marginesu na jakiekolwiek domniemania czy przypuszczenia.
Ważne jest, aby zespół próbował otwarcie dyskutować na temat swoich oczekiwań odnośnie roli członków zespoł‚u, roli lidera zespoł‚u, metod pracy, rozwiązywania konfliktów itp. i wypracował model, który zostanie zaakceptowany przez wszystkich. Nie powinno to by㇠oczywiś›cie przedsięwzięcie jednorazowe, ale ciągły proces wzmacniany przez regularny feedback.


Często słyszy się, że jednymi z najważniejszych cech osób kierują…cych zespoł‚ami zróżnicowanymi kulturowo powinna by㇠otwartość i elastyczność. Niezbędnych do tego kompetencji nie można jednakże naby㇠nie zgłębiając wiedzy na temat innych sposobów myś›lenia, czyli nie rozwijając świadomości różnic kulturowych. Warunkiem koniecznym dla efektywnego działania zespoł‚u zróżnicowanego kulturowa jest przede wszystkim motywacja i chęć menedżera do rozwoju wrażliwości kulturowej własnej i zespoł‚u.
 


House of Skills

 

Joanna Zawadzka - House of Skills
House of Skills


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.