zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

Co trzeci pracodawca zauważa spadek zaangażowania pracowników, jednak same podwyżki nie rozwiążą tego problemu

Sytuacja na rynku pracy stwarza wyzwania zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niepewność środowiska biznesowego, zmiany strukturalne w firmach oraz presja na osiąganie często wyśrubowanych wyników przekładają się na gorsze samopoczucie i niższe zaangażowanie specjalistów. W pierwszym półroczu 2025 r. trend spadkowy dostrzegło 35 proc. pracodawców i aż 45 proc. profesjonalistów.

SOFTSWISS po raz trzeci wspiera kampanię zdrowotną Movember

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna prowadząca partnerskie centra rozwoju w Warszawie i Poznaniu, po raz kolejny aktywnie uczestniczy w globalnej kampanii zwiększającej świadomość na temat zdrowia mężczyzn. Inicjatywa koncentruje się na kluczowych kwestiach, takich jak rak prostaty i jąder, a jednocześnie promuje otwartą rozmowę o zdrowiu psychicznym mężczyzn.

4-dniowy tydzień pracy traci zwolenników - 6 na 10 pracowników obawia się spadku pensji

Mniej Polaków niż przed rokiem popiera 4 dniowy tydzień pracy. Obecnie to dwóch na trzech (61%), przeciwnych jest jeden na pięciu (21%). Jednocześnie aż 65% obawia się obniżenia wynagrodzenia przy takim modelu.

38 proc. przedstawicieli pokolenia Z pracuje w kilku miejscach jednocześnie. Co trzeci pracodawca ocenia to rozwiązanie negatywnie

Osobom z pokolenia Z stereotypowo przypisuje się lenistwo i brak zaradności, które rzekomo mają wpływać na ich kariery zawodowe. Tymczasem jak wynika z najnowszego raportu Hays Poland i OFF school, Zetki chętnie korzystają z wieloetatowości, czyli pracy w kilku miejscach jednocześnie. Tym samym dążą do większej niezależności finansowej, zdobycia różnorodnego doświadczenia czy nawet lepszego wykorzystania swojego czasu.

Jak podejmować trafne decyzje biznesowe?

Sukces w biznesie zależy przede wszystkim od jakości decyzji podejmowanych przez kierownictwo firmy i efektywności ich wdrażania, co z kolei jest uzależnione od liderów, ich zdolności przywódczych i komunikacyjnych oraz umieję™tnoś›ci motywowania pracowników i wywierania na nich wpływu.
Jak podejmować trafne decyzje biznesowe?, fot. shutterstock Jak podejmować trafne decyzje biznesowe?, fot. shutterstock

200 liderów z sektora przemysłu i handlu, którzy brali udział w pewnej ankiecie, uznało "zdolność do podejmowania decyzji" za najważniejszą cechę dyrektorów najwyższego szczebla. Lider, który myśli logicznie i dział‚a racjonalnie, zawsze podejmuje decyzje zgodnie z pewnym modelem.

Badania przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych na temat decyzji podejmowanych przez dyrektorów w sektorze publicznym wykazały jednak, że decydenci rzadko wybierają najlepsze lub optymalne rozwiązania, ponieważ przeszkadzają im w tym emocje, władza, przepisy i reguły, wpł‚yw osób trzecich oraz przyjęty system wartości. Ostateczna decyzja stanowi więc często kompromis,
a w szczególności:
•  jest do pewnego stopnia zgodna z interesami, potrzebami lub wartościami wszystkich zainteresowanych;
•  spełnia standardowe wymagania przełożonych;
•  mogą ją… zaakceptować wszyscy zainteresowani (zarówno samą decyzję, jak i sposób jej realizacji);
•  wydaje się rozsądna;
•  zawiera element, który ułatwi znalezienie usprawiedliwienia, jeżeli przyniesie negatywne skutki.

Takich kryteriów nie należy oczywiś›cie stosować! Każdy lider powinien zarezerwować sobie czas na przemyś›lenie decyzji. Ich podejmowanie jest jednym z jego najważniejszych zadań. Nie może on więc traktować tego procesu powierzchownie, tłumacząc się na przykł‚ad nawałem obowiązków i brakiem czasu. Myś›lenie jest równie ważne jak dział‚anie. W proces podejmowania decyzji warto też włączy㇠inne osoby (kolegów, podwładnych i przełożonych).

Do najważniejszych elementów efektywnego myś›lenia i podejmowania decyzji należÄ… analiza i synteza.

Analiza to inaczej podział‚ całości na bardziej czytelne i zrozumiał‚e czꙶ›ci lub rozłożenie skomplikowanego problemu na proste elementy.

Analityczny umysł potrafi:
•  znaleźć‡ powiązania pomię™dzy elementami a całością,
•  odszukać przyczyny problemu,
•  określić możliwe rozwiązania, na podstawie których zostanie podjęta ostateczna decyzja.
Umieję™tność analitycznego myś›lenia można udoskonalić poprzez:
•  stosowanie podstawowych zasad analizy;
•  ustalanie faktów i oddzielanie ich od opinii, założeń i przypuszczeń;
•  zadawanie pytań (np.: "Kiedy problem pojawił się po raz pierwszy?", "kto?", "co?", "gdzie?", "kiedy?", "jak?", "dlaczego?");
•  zwracanie szczególnej uwagi na założenia i logiczne wnioski, które wydają się niezgodne ze zdrowym rozsądkiem;
•  myś›lenie "wstecz", tzn. poprzez przyjęcie za punkt wyjścia oczekiwanego rezultatu;
•  porządkowanie faktów;
•  patrzenie na problem tak, jakby miał‚ w sobie ukryte rozwią…zanie.

Analiza nie jest jednak celem samym w sobie. Nie należy z nią przesadzać, ponieważ może to zahamować działania lub doprowadzić do tzw. paraliżu analitycznego.

Aby podjąć trafną decyzję, należy spojrze㇠na problem z szerszej perspektywy, co z kolei wymaga umieję™tnoś›ci łączenia elementów i czꙶ›ci w wię™kszą całość, czyli syntezy. Z pojęciem syntezy związany jest przymiotnik "holistyczny". Podejście holistyczne, zwłaszcza w biznesie, potrzebne jest tam, gdzie trudno analizować czꙶ›ci i elementy bez zagubienia sensu całości. Dotyczy to w szczególności podejmowania decyzji.

Jedna z trudności polega na tym, że analiza jest czasem wrogiem syntezy (podejś›cia holistycznego) i odwrotnie. W biznesie należy nauczy㇠się patrze㇠tak, aby widzie㇠równocześnie i pojedyncze drzewa (analiza), i cały las (synteza).

Całość jest czymś więcej niż sumą czꙶ›ci. Dotyczy to również biznesu. Myś›lenie biznesowe stanowi dobry przykł‚ad podejś›cia wypracowanego przez szkołę psychologiczną Gestalt, które opiera się na następujących zasadach:
•  nie należy ograniczać się do mechanicznego objaśniania zachowań, ale trzeba szukać ich ogólnego znaczenia;
•  nie należy koncentrować się na samych zdarzeniach, ale trzeba szukać powiązań mię™dzy nimi; żadne zdarzenie nie następuje w izolacji, ale pojawia się w pewnych okolicznościach, które nadają mu sens.

Menedżer powinien prezentować takie właśnie podejście i nie ograniczać się do myś›lenia
o "problemie marketingowym", "komplikacjach produkcyjnych", "trudnościach z kontrolą zapasów", "kłopotach z ludźmi" czy "niedociągnięciach w zarzą…dzaniu". Aby znaleźć‡ najlepsze rozwią…zanie, trzeba widzie㇠całość problemu.

Umieję™tność łączenia ze sobą faktów, pomysł‚ów i opinii bardzo pomaga w podejmowaniu decyzji. Dotyczy to w szczególności oceny efektywności finansowej, podczas której menedżer powinien zwracać uwagę zarówno na wyniki szczegółowe, jak i sumaryczne.


Powyższy fragment pochodzi z ksią…żki Emmanuela Gobillota "Przywództwo przez integrację. Budowanie sprawnych organizacji dla ludzi, osią…gania efektywności i zysku" (Wolters Kluwer Polska). Autor, dyrektor w firmie konsultingowej Hay Group, dowodzi, że współ‚cześni przywódcy, chcąć osiągać lepszą efektywność, muszą angażować się w szerokie relacje z pracownikami i konsumentami, oparte na zaufaniu i konstruktywnym dialogu. Publikacja jest dostępna w wielu księgarniach internetowych m.in. w: www.profinfo.pl.

***
Informacje dodatkowe:
Seria:  DLA LIDERóW BIZNESU
ISBN: 978-83-7526-631-3
Oprawa: oprawa twarda
Format: B5, s. 272
Dział: BIZNES / zarzą…dzanie
Miejsce wydania: Kraków
 

 

KarieraManagera.pl


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.