zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

SOFTSWISS zwiększa zaangażowanie pracowników poprzez inicjatywy sportowe

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna z centrami rozwoju w Warszawie i Poznaniu, systematycznie doskonali swoje działania na rzecz work-life balance pracowników, wspierając inicjatywy sportowe o zasięgu lokalnym i międzynarodowym.

SOFTSWISS trzeci rok z rzędu wspiera kampanię „Różowy Październik”

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna z centrami rozwoju w Warszawie i Poznaniu, kontynuuje działania wspierające globalny ruch na rzecz walki z rakiem piersi. Angażując pracowników i organizując tematyczne inicjatywy przez cały miesiąc, firma podkreśla znaczenie profilaktyki i wczesnego wykrywania choroby.

46 proc. pracowników z pokolenia Z doświadczyło wypalenia zawodowego

Wypalenie zawodowe to poważny problem, którego doświadczają pracownicy z każdego sektora i pokolenia na rynku pracy. Jak wynika z najnowszego raportu Hays Poland i OFF school, pomimo stosunkowo krótkiego doświadczenia zawodowego, wypalenie jest zjawiskiem powszechnym wśród młodych profesjonalistów. Aż 46 proc. osób z pokolenia Z przyznaje, że doświadczyło go już w swojej karierze. Wśród możliwych powodów eksperci wymieniają dużą presję, z jaką mierzą się młodzi.

Rynek pracy w motoryzacji: nowe technologie kontra brak specjalistów

Niepewność w globalnym handlu już dziś wpływa na rynek pracy w branży motoryzacyjnej. Aż 91% producentów przyznaje, że zmieniające się przepisy i rosnące koszty wymuszają na nich modyfikację strategii rekrutacyjnych. Jednocześnie postępująca transformacja technologiczna sprawia, że 65% firm planuje zwiększyć inwestycje w automatyzację. Mimo to aż 74% producentów samochodów ma trudności ze znalezieniem wykwalifikowanych pracowników. 

Jak zarządzać utalentowanymi pracownikami

Nie da się by㇠skutecznym przywódcą… bez efektywnego zarzą…dzania talentami - mówi Allan Schweyer, executive director z kanadyjskiego Human Capital Institute.
Allan Schweyer. Fot. michał‚ Gmitruk Allan Schweyer. Fot. michał‚ Gmitruk


Co powoduje, że najlepsi pracownicy odchodzą… z firmy?

Allan Schweyer Przede wszystkim brak możliwoś›ci rozwoju i poczucie, że firma ich nie wspiera. Dzieje się tak szczególnie w zespoł‚ach, których lider zapomniał‚ o wprowadzeniu planów rozwoju osobistego dla każdego z pracowników. A ludzi można zatrzymać tylko wtedy, gdy mają poczucie, że ich cele osobiste ś›ciśle łą…czą… się z celami firmy.

Co więc należy zrobić‡, żeby ludzie mieli takie poczucie?

A.S. Tu trzeba działać z głową. Gdy pracownik sygnalizuje, że chciał‚by zapisać się na studia, a wybrany przez niego kierunek pozwoli nam zwię™kszy㇠przewagę™ konkurencyjną… - dlaczego nie sfinansować mu nauki i nie dać kilku dodatkowych dni wolnych? Tymczasem wcią…ż zbyt wielu menedżerów błędnie rozumie rozwój osobisty pracownika. Jeżeli powie on, że jego celem jest opanowanie jazdy konnej - to świetnie, ale niekoniecznie firma musi finansowo uczestniczy㇠w realizacji tego założenia. By nie działać pochopnie i wiedzieć‡, jakie pomysły odrzucamy, a jakie wspieramy, trzeba wdroży㇠w przedsiębiorstwie strategię zarzą…dzania talentami.

Jakie działania należy podjąć?

A.S. Na począ…tku czeka nas naprawdę sporo pracy. Proponuję zacząć od analizy sytuacji, czyli przeprowadzenia badania, które pokaże, co o swoim miejscu pracy sądzą… pracownicy, zarząd, a także ludzie odpowiadający za HR. Tej wiedzy nie możemy czerpać z domysłów i korytarzowych plotek. Sprawdźmy również, jaki jest poziom zaangażowania w pracę™ i czy daje ona satysfakcję. Poznajmy precyzyjny koszt rekrutacji nowego pracownika, wydatki na szkolenia w przeliczeniu na osobę i to, po jakim czasie koszt tej inwestycji nam się zwróci. Mając tak szczegółową… wiedzą™, możemy opracować listę™ najwię™kszych problemów związanych z zarzą…dzaniem ludźmi i zastanowi㇠się nad tym, jak je rozwiązać. W rezultacie szef zespoł‚u bę™dzie mógł‚ precyzyjniej planować swoje działania w sferze HR: czy bardziej opłaca się mu zatrudni㇠nowego pracownika, czy raczej przeszkoli㇠starego. Lepiej także ułoży swoje relacje z zespoł‚em.

Czy trudno jest przekonać lidera zespoł‚u do wprowadzenia strategii zarzą…dzania talentami?

A.S. Zazwyczaj tak. Wię™kszość prezesów doszł‚a do swoich stanowisk, ponieważ wyróżniała się talentem analitycznym. Chętnie też wymieniaja jako swoją zaletę™ intuicję™ w dobieraniu ludzi. Siłą… rzeczy więc nieco podejrzliwie patrzą… na twarde inwestycje w rozwój mię™kkich umieję™tnoś›ci, takich jak zarzą…dzanie talentami. Zapominają… jednak o pewnej kwestii: o ile intuicja nieźle sprawdza się w kierowaniu mniejszymi grupami, to przy zarzą…dzaniu wię™kszym zespoł‚em może się jednak okazać zawodna. Nie bez winy pozostają… też specjaliści od HR, którzy co prawda wspominają… szefowi, że warto mie㇠strategię™ zarzą…dzania talentami, ale zwykle nie mówią… o tym językiem przemawiającym do niego: nie wyjaśniaja, jak wpisze się to w ogólną… strategię™ firmy, ile bę™dzie kosztować i jakie przyniesie profity. Zabiegany prezes, kiedy usłyszy, że warto wyda㇠pienią…dze na coś, z czego korzyści nie rozumie, po prostu odmawia.

Czy wdrożenie takiej strategii może by㇠dla firmy znaczą…cym obcią…żeniem finansowym?

A.S. Najczęściej nie jest to rozwią…zanie najtańsze, gdyż zwykle potrzeba zatrudnić zewnę™trznego konsultanta, który przeprowadzi firmę i jej lidera przez proces wdrażania programu zarzą…dzania talentami, zaczynając od wspomnianych wcześ›niej badań„ oczekiwał„ pracowników i ich satysfakcji z pracy, a kończąc na określeniu celów, jakie chcemy osią…gnąć. Jak i w innych dziedzinach, także w obszarze zarzą…dzania talentami konsultant wnosi do firmy ś›wieże spojrzenie na te kwestie i może zwrócić uwagę™ na coś, czego szef zespoł‚u nie dostrzegał. Ale przede wszystkim pamiętajmy, że wdrożenie w firmie ś›wiadomego zarzą…dzania talentami nie jest związane z wydatkiem jednorazowym. Musimy się liczy㇠z koniecznością… ł‚ożenia na edukację™ pracowników (szkolenia, studia itp.), nie wspominając o tym, że ktoś bę™dzie musiał‚ na bieżą…co koordynować te działania.

Jakie są… najwię™ksze zagrożenia podczas wdrażania takiej strategii?

A.S. Podstawowe ryzyko jest takie, że zainwestujemy w pracownika dużo, a on nie wykorzysta zdobytej wiedzy, albo wykorzysta, tylko nie przyniesie to firmie odpowiedniego zwrotu. Wreszcie, pracownicy mogą… zignorować samą ideę™ już na starcie, nie traktując serio badań poprzedzających wdrożenie strategii. Swoją… drogą…, to pierwszy sygnał, że na linii lider - zespół coś jest nie tak.

Wprowadziliśmy już do firmy profesjonalne zarzą…dzanie talentami. Ale co dalej? Jak zmierzy㇠efektywność naszych dział‚ań?

A.S. To bę™dzie trudne, bo zarzą…dzanie talentami to nie kredyt w banku czy nieruchomości, których wartość możemy dokładnie policzyć‡. Ale czy to znaczy, że nie jest ono ważne? Gdy staram się o kredyt na zakup zarządzanie talentamidomu, bank nie pyta mnie, jakie mamy talenty, ale jedynie o miejsce pracy i zarobki. Tymczasem to nie dzisiejsza wysokość mojej pensji zadecyduje, czy bę™dzie mnie stać na spłacanie pożyczki za lat kilkanaście. Dobrze płatną… pracę™ będą™ miał‚ tylko wtedy, gdy pracodawca uzna, że moje umieję™tnoś›ci są… tego warte. Tak samo dzieje się w firmach. Możemy mie㇠problem z dokł‚adną… odpowiedzią na pytanie, jaki okaże się zwrot z inwestycji w talenty, ale możemy by㇠przy tym pewni, że bez niej nasze przychody wzrosną… wolniej, niżby mogł‚y. Poza tym świat zmierza w kierunku gospodarki opartej na wiedzy, więc rozwój talentów pracowników to podstawa. Rzecz jasna, to wszystko nie zwalnia nas z odpowiedzialnego i starannego zaplanowania inwestycji w zarzą…dzanie talentami, a także z prób jak najdokł‚adniejszego oszacowania potencjalnych korzyści z takiej operacji.

Allan Schweyer gościł‚ w Polsce na konferencji 'Zarzą…dzanie niematerialnym majątkiem firmy', zorganizowanej przez House of Skills.

Manager Magazin, Numer 11 (24) Listopad 2006

 

Krzysztof Garski - Manager Magazin
 
Manager Magazin


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.