zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT Picnic SOFTSWISS w Warszawie: 400 uczestników, inspirujące Tech Talks i networking

Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia – LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code – w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup „IT World of Work 2025 Outlook”.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

SOFTSWISS zaprasza na IT Picnic w Warszawie: rozmowy o technologii pod gołym niebem, strefa LinkedIn i networking

Pod koniec sierpnia w Warszawie będzie mieć miejsce wyjątkowe spotkanie na świeżym powietrzu, dedykowane specjalistom w dziedzinie technologii. Dokładnie 30 sierpnia w Miami Wars odbędzie się pierwszy IT Picnic, organizowany przez międzynarodową markę technologiczną SOFTSWISS – bezpłatne popołudnie dla społeczności IT i nie tylko. Uczestnicy mogą liczyć na krótkie wystąpienia ekspertów, networking nad Wisłą oraz specjalną strefę partnera wydarzenia – LinkedIn. Wymagana jest wcześniejsza rejestracja, aby otrzymać kupon na darmową lemoniadę i opaskę wstępu.

Jak zarządzać zespołem wdrażającym system ERP?

 

Eksperci wymieniaja zespół projektowy jako jeden z krytycznych czynników sukcesu wdrożenia w przedsiębiorstwie systemu zarzą…dzania zasobami ERP. Dla jednych jest to czynnik na szczycie listy, inni zaś plasują go gdzieś› w ś›rodku stawki. Im dyrektor jest bardziej "techniczny", tym mniejszą… wagę przywią…zuje do relacji w zespole wdrażają…cym. Im dyrektor jest bardziej zafiksowany na oszczę™dnoś›ci jakie chce uzyskać, tym mniej bę™dzie myśle㇠o samym przebiegu prac.

Praktyka wskazuje jednak, że to nie sprzę™t, nie procedury, ani nie planowanie najbardziej przyczyniaja się do porażek i negatywnej atmosfery tworzącej się w trakcie wdrażania systemów ERP. Nie, najbardziej irytuje współpraca z konsultantami dostawcy. Dlatego należy zwróci㇠baczną uwagę na zachowanie, postawy i relacje w zespole wdrożeniowym.

 

Negatywne zjawiska, które mają szczególny wpł‚yw na zagrożenie projektu, dzielą… się na (a) przekonania konsultantów o swojej roli i przebiegu procesu wdrażania, (b) brak umieję™tnoś›ci i biegłości konsultantów we wdrażaniu projektów, (c) braku umieję™tnoś›ci komunikacyjnych i empatycznych konsultantów w kontaktach z firmowymi informatykami, (d) wzajemne pogardliwe postrzeganie przez konsultantów i informatyków.

 

Problemy z wdrażaniem często biorą się z niewłaściwych przekonań„ konsultantów co do swojej roli, zakresu odpowiedzialności i faktycznych zadań„ związanych z projektem. Są…dzą… oni m.in. że:

  • każde dział‚anie na prośbę™ kogoś› z firmy klienta to dodatkowe dział‚anie rozszerzające projekt, które miesza w harmonogramie, i które powinno by㇠dodatkowo pł‚atne ("Tego nie było w zatwierdzonym przez wszystkich planie wdrożenia. Jeśli już bardzo to chcecie, musimy to dodatkowo wycenią‡"),
  • szczegóły informatyczne rozwiązania nie wymagają… szczegół‚owych wyjaśnień„ ("Czemu wcią…ż o to pytają…? Mieli na to czas w zeszł‚ym miesiącu, na sesji planistycznej. Poza tym, każdy ś›rednio rozgarnię™ty informatyk powinien to wiedzieć‡").
  • efektem każdego usprawnienia powinno by㇠przede wszystkim działające rozwią…zanie techniczne, które nie zawsze musi by㇠w pełnej zgodności z rozwią…zaniem organizacyjno-formalnym danej kwestii ("Skoro się zgodziliś›cie, to skąd teraz te protesty? Normalnie jak dzieci, a nie jak poważni biznesmeni"),
  • użytkownicy do właściwej i wydajnej pracy nie potrzebują wiedzy fachowej z zakresu funkcjonowania systemu ("Nie jestem nauczycielem, jestem specjalistą od wdrażania").

 

Przekonania te biorą… się głównie z faktu, że konsultant po zakończeniu pracy nad projektem odchodzi z firmy klienta. Nie musi więcej współpracować z osobami tam zatrudnionymi, stą…d też nie jest w żaden sposób motywowany do unikania konfliktów i zaniechania prób forsowania swojego zdania za wszelką… cenę. Informatycy firmowi natomiast, jako pracownicy firmy wdrażającej po zakończeniu projektu, bę™dą musieli opiekować się systemem oraz w nim pracować. Ponadto, konsultant postrzega zjawiska w kategoriach procesów biznesowych, myśli zdecydowanie bardziej abstrakcyjnie niż informatyk. Sfera rozwiązał„ technicznych i wynikających z nich ograniczeń„ raczej nie jest jego silną… stroną… (o ile nie jest mu obca w ogóle). Informatyk w kolei postrzega zagadnienia w kwestii technicznej pod ką…tem możliwoś›ci realizacji określonego projektu.

 

Konsultanci niekoniecznie mają pojęcie o rozwiązaniach technicznych stosowanych w projekcie. Nie można również z góry zakładać, że potrafią…:

  • określić jakie są… ich działania, do jakiego celu prowadzą… i jakie są… ich konsekwencje,
  • przekł‚adać oferowanych przez nich zmian na konkretne wydatki i przyszł‚e koszty,
  • adaptować swoich dział‚ań„ do sytuacji, wzbogacać stosowane metodyki,
  • oceni㇠w jaki sposób zmienią… się warunki pracy w firmie w wyniku wprowadzenia nowego rozwiązania,
  • spojrze㇠na system z punktu widzenia użytkownika.


Wyżej wymienione cechy konsultantów sprawiają…, że lider wdrożenia po stronie klienta musi cał‚y czas zachować czujność, dbać o zrozumienie i zapewniać przepływ informacji. Z racji orientacji na praktyką™ w ś›rodowisku informatycznym, przepływ ten raczej powinien mie㇠charakter formalny niż nieformalny. Jeśli informatyk Andrzej dobrze dogaduje się przy kawie z konsultantem Mikoł‚ajem - świetnie. Jednak konsultanci Anna, Janusz, Oskar oraz informatycy Tomasz, Grzegorz i Daniel nie muszą… by㇠tak sprawni komunikacyjnie. Dla nich spotkanie w sali konferencyjnej bę™dzie lepszym rozwią…zaniem. Obie strony mogą wtedy zadawać pytania i prosi㇠o wyjaśnienia bez zł‚ośliwości, bez podejrzeń„ o "wyciąganie wiedzy" i bez roszczeń„ o dodatkowe opłaty "bo tego nie było w umowie".

 

Lider wdrożenia po stronie klienta powinien również dbać o to, by konsultanci i informatycy stali po tej samej stronie w zakresie technologii. Nie może by㇠tak, że konsultanci są… zwolennikami nowego systemu, a informatycy bronią systemu istniejącego. Konsultanci powinni poznać strukturę firmy, aby rozwią…zanie, które wdrażają… w miarę możliwoś›ci bezkolizyjnie wkomponować w to co już istnieje. Nie powinni również traktować informatyków jak przeszkodą™ w realizacji zadań„. Współ‚praca nigdy nie bę™dzie przebiegać pomyślnie, jeś›li członkowie zespoł‚u bę™dą się wzajemnie postrzegać jako osoby zupełnie zbędne, które uważają…, że wszystko wiedzą i nie potrzebują… żadnej pomocy.

 

Inspiracją… tekstu jest książka "Zintegrowane systemy informatyczne" Jerzego Kisielnickiego, Mał‚gorzaty Pał„kowskiej, Henryka Sroki (redaktorzy naukowi) (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2012). Wykorzystanie za wiedzą… Wydawcy.

 

Mariusz Ludwiński - PWN

 


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.