zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

SOFTSWISS zwiększa zaangażowanie pracowników poprzez inicjatywy sportowe

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna z centrami rozwoju w Warszawie i Poznaniu, systematycznie doskonali swoje działania na rzecz work-life balance pracowników, wspierając inicjatywy sportowe o zasięgu lokalnym i międzynarodowym.

SOFTSWISS trzeci rok z rzędu wspiera kampanię „Różowy Październik”

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna z centrami rozwoju w Warszawie i Poznaniu, kontynuuje działania wspierające globalny ruch na rzecz walki z rakiem piersi. Angażując pracowników i organizując tematyczne inicjatywy przez cały miesiąc, firma podkreśla znaczenie profilaktyki i wczesnego wykrywania choroby.

46 proc. pracowników z pokolenia Z doświadczyło wypalenia zawodowego

Wypalenie zawodowe to poważny problem, którego doświadczają pracownicy z każdego sektora i pokolenia na rynku pracy. Jak wynika z najnowszego raportu Hays Poland i OFF school, pomimo stosunkowo krótkiego doświadczenia zawodowego, wypalenie jest zjawiskiem powszechnym wśród młodych profesjonalistów. Aż 46 proc. osób z pokolenia Z przyznaje, że doświadczyło go już w swojej karierze. Wśród możliwych powodów eksperci wymieniają dużą presję, z jaką mierzą się młodzi.

Rynek pracy w motoryzacji: nowe technologie kontra brak specjalistów

Niepewność w globalnym handlu już dziś wpływa na rynek pracy w branży motoryzacyjnej. Aż 91% producentów przyznaje, że zmieniające się przepisy i rosnące koszty wymuszają na nich modyfikację strategii rekrutacyjnych. Jednocześnie postępująca transformacja technologiczna sprawia, że 65% firm planuje zwiększyć inwestycje w automatyzację. Mimo to aż 74% producentów samochodów ma trudności ze znalezieniem wykwalifikowanych pracowników. 

Jak zbudować skuteczny zespół?

Co zrobić‡, gdy zespół nie dział‚a jak jedna drużyna, a zał‚ożenia biznesowe tego wymagają…? Jak zjednoczy㇠we wspólnej sprawie grupę™ nie ufających sobie i dbających przede wszystkim o swoje interesy indywidualistów?
 
Fot. Shutterstock Fot. Shutterstock


Sytuacja nie jest ł‚atwa, szczególnie jeś›li zespół już jakiś czas funkcjonuje - ludzie przyzwyczaili się do swoich ról i pełnią… je, gdyż tak im jest wygodnie. Poziom energii takiej grupy jest niski i w obliczu zmian na rynku często nie wystarcza, aby osią…gać wysokie wyniki.
 

Praca u podstaw

Jeden z menedżerów, którego miał‚am przyjemność coachować, kierował‚ zespoł‚em gwiazd-indywidualistów, z których każdy dbał‚ tylko o własny wynik i bronił‚ swojego statusu. Taka sytuacja nie bierze się zniką…d i zwykle towarzyszy jej kilka innych dysfunkcji: brak zaufania, obawa przed konfliktem, brak zaangażowania i unikanie odpowiedzialności. Zwykle zaczyna się od ukrywania przed sobą słabości i błędów, braku wzajemnego wsparcia, dopatrywania się złych intencji w zachowaniu kolegów, braku szacunku dla umieję™tnoś›ci innych, chowania urazów i unikania spotkań„ w celu wspólnego spędzania czasu. Takie symptomy świadczą o braku zaufania w zespole. Jego członkowie czują… się bezpieczni, gdy są… niezależni, boją… się dzieli㇠doświadczeniami z innymi.

Zbudowanie zaufania opartego na współ‚zależnoś›ci wymaga wspólnych doświadczeń„ i wielu sprawdzianów umieję™tnoś›ci podporzą…dkowania się - członkowie muszą… zrezygnować z niezależnoś›ci i zrozumieć‡, że są… jak zbudować zgrany zespółjedną drużyną…. W przypadku menedżera, o którym wspomniał‚am wcześ›niej, zaczę™liś›my od zmiany charakteru imprez integracyjnych. Spotykaliś›my się z zespoł‚em raz w miesiącu. Przez dwa dni pracowaliś›my nad postawami, umożliwiając ludziom poznanie się™. Proponuję™ ćwiczenia pozwalające na rozwój zaufania poprzez dzielenie się z zespoł‚em swoimi osobistymi przeżyciami - członkowie zespoł‚u odpowiadają… na zestaw pytań„ dotyczą…cych ich zainteresowań„, pasji, doświadczeń„ z pracy (np. najgorsza praca), rodziny itp. Innym ć‡wiczeniem może by㇠wskazanie przez członków zespoł‚u najważniejszej rzeczy, jaką wnosi do zespoł‚u każdy z kolegów, i obszaru, który musi zmieni㇠lub wyeliminować dla dobra zespoł‚u. Dla osią…gnię™cia wspomnianego celu dobre są… wszystkie ćwiczenia jednoczą…ce ludzi w wykonaniu zadania, którego wynik zależy od ich współpracy, a nie od indywidualnych umieję™tnoś›ci. Ważne, aby lider zespoł‚u uczestniczył‚ w procesie wraz ze swoim teamem.


Symptom znudzonej pary

Brak zaufania jest przyczyną… niechę™ci do otwartości w wyrażaniu własnych odczuć, pomysł‚ów czy potrzeb w obawie przed konfliktem. Mamy wtedy do czynienia ze sztuczną… harmonią…, pozerstwem i nudą…. Coachowany przeze mnie menedżer doskonale to ujął‚, porównując tę™ sytuację™ do znudzonej, nierozmawiającej ze sobą pary mał‚żeń„skiej, która funkcjonuje jedynie dlatego, że nie chce im się niczego zmieniać. Aby przezwyciꙿy㇠tę™ dysfunkcję™, należy zachę™cię‡ ludzi do otwartej rozmowy o wzajemnych zarzutach czy urazach i zrobi㇠to w bezpiecznych warunkach, z dala od firmy.

Lider w tym przypadku powinien przezwyciꙿy㇠naturalną… chę㇠ochrony członków zespoł‚u przed szkodą… i pozwoli㇠im wywoł‚ać zdrowy, oczyszczający konflikt. Obawa przed prowadzi zwykle do braku zaangażowania. W koń„cu najlepszym sposobem na uniknię™cie konfliktu jest po prostu nieangażowanie się w spotkania, dyskusje, projekty itp. Jednocześnie zespół, który nie potrafi się zaangażować, marnuje szanse, zagłę™biając się w drobiazgowe analizy, wywoł‚ując spóźnienia, wracając podczas spotkań„ wcią…ż do tych samych nierozwiązanych spraw, dyskutując w nieskoń„czoność o niczym.

Dobrą… praktyką… pozwalającą… przezwyciꙿy㇠wspomnianą… dysfunkcję™ jest podsumowywanie spotkań„, przeglą…d kluczowych decyzji i ustalenie, co zostanie przekazane dalej współpracownikom i podwładnym. Nie należy przy tym bagatelizować kwestii terminów, które, przypisane do poszczególnych celów czy dział‚ań„, czynią… je namacalnymi.

Można również skupi㇠energię™ zespoł‚u na wspólnym celu lub zagrożeniu. Lider powinien promować pozytywny wpł‚yw partycypacyjnego zarzą…dzania na realizację™ celów stawianych zespoł‚owi, a przede wszystkim nie powinien się bać podejmować decyzji, które mogą… okazać się błę™dne.

 

Budowanie zaangażowania

Brak zaangażowania wią…że się z kolejną… dysfunkcją… - unikaniem odpowiedzialności. Sytuacja taka stwarza pole do wzajemnych oskarżeń, sprzyja przecię™tności - nikt nie chce brać odpowiedzialności za działania, które mogą… wią…zać się z ryzykiem, a lider zwykle zostaje zasypany mnóstwem nieistotnych spraw, które nie wymagają… jego interwencji. Problem może tutaj rozwiązać jasne określenie celów i standardów, umieję™tne delegowanie zadań„, a przede wszystkim, podobnie jak w przypadku zindywidualizowanego zespoł‚u, nagradzanie cał‚ej drużyny, a nie np. najlepszych sprzedawców. Konkursy, w których nagrodę™ otrzymują… członkowie osią…gający najlepsze wyniki w teamie, pogłę™biają… dysfunkcje i różnicują… członków grupy.
Wreszcie podstawowy problem, wynikający z nierozwiązanych, a opisanych wcześ›niej dysfunkcji, to brak dbał‚ości o wyniki. zespół niedbający o wyniki to zespół przecię™tny, stojący w miejscu, pozbywający się pracowników utalentowanych i zachę™cający do dbał‚ości o indywidualne kariery - właś›ciwie trudno go nazwać zespoł‚em. Jak sobie poradzi㇠z tym problemem - jeś›li już zaistnieje?

Należy cofnąć‡ się do podstaw i krok po kroku pracować nad kolejnymi problemami: brakiem zaufania, obawą… przed konfliktem, brakiem zaangażowania i unikaniem odpowiedzialności. Pomóc również może publiczne (dobrowolne) zobowią…zanie się zespoł‚u do osią…gnię™cia określonego wyniku i nagradzanie zespoł‚u za osiągnię™cie deklarowanego wyniku.

Oryginał‚ ukazał‚ się w wyd. Czerwiec 2008 Personel i Zarzą…dzanie

 

Ewelina Jupowicz - Personel i Zarzą…dzanie
Personel i Zarzą…dzanie


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.