zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

Co trzeci pracodawca zauważa spadek zaangażowania pracowników, jednak same podwyżki nie rozwiążą tego problemu

Sytuacja na rynku pracy stwarza wyzwania zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niepewność środowiska biznesowego, zmiany strukturalne w firmach oraz presja na osiąganie często wyśrubowanych wyników przekładają się na gorsze samopoczucie i niższe zaangażowanie specjalistów. W pierwszym półroczu 2025 r. trend spadkowy dostrzegło 35 proc. pracodawców i aż 45 proc. profesjonalistów.

SOFTSWISS po raz trzeci wspiera kampanię zdrowotną Movember

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna prowadząca partnerskie centra rozwoju w Warszawie i Poznaniu, po raz kolejny aktywnie uczestniczy w globalnej kampanii zwiększającej świadomość na temat zdrowia mężczyzn. Inicjatywa koncentruje się na kluczowych kwestiach, takich jak rak prostaty i jąder, a jednocześnie promuje otwartą rozmowę o zdrowiu psychicznym mężczyzn.

4-dniowy tydzień pracy traci zwolenników - 6 na 10 pracowników obawia się spadku pensji

Mniej Polaków niż przed rokiem popiera 4 dniowy tydzień pracy. Obecnie to dwóch na trzech (61%), przeciwnych jest jeden na pięciu (21%). Jednocześnie aż 65% obawia się obniżenia wynagrodzenia przy takim modelu.

38 proc. przedstawicieli pokolenia Z pracuje w kilku miejscach jednocześnie. Co trzeci pracodawca ocenia to rozwiązanie negatywnie

Osobom z pokolenia Z stereotypowo przypisuje się lenistwo i brak zaradności, które rzekomo mają wpływać na ich kariery zawodowe. Tymczasem jak wynika z najnowszego raportu Hays Poland i OFF school, Zetki chętnie korzystają z wieloetatowości, czyli pracy w kilku miejscach jednocześnie. Tym samym dążą do większej niezależności finansowej, zdobycia różnorodnego doświadczenia czy nawet lepszego wykorzystania swojego czasu.

Jak zbudować skuteczny zespół?

Co zrobić‡, gdy zespół nie dział‚a jak jedna drużyna, a zał‚ożenia biznesowe tego wymagają…? Jak zjednoczy㇠we wspólnej sprawie grupę™ nie ufających sobie i dbających przede wszystkim o swoje interesy indywidualistów?
 
Fot. Shutterstock Fot. Shutterstock


Sytuacja nie jest ł‚atwa, szczególnie jeś›li zespół już jakiś czas funkcjonuje - ludzie przyzwyczaili się do swoich ról i pełnią… je, gdyż tak im jest wygodnie. Poziom energii takiej grupy jest niski i w obliczu zmian na rynku często nie wystarcza, aby osią…gać wysokie wyniki.
 

Praca u podstaw

Jeden z menedżerów, którego miał‚am przyjemność coachować, kierował‚ zespoł‚em gwiazd-indywidualistów, z których każdy dbał‚ tylko o własny wynik i bronił‚ swojego statusu. Taka sytuacja nie bierze się zniką…d i zwykle towarzyszy jej kilka innych dysfunkcji: brak zaufania, obawa przed konfliktem, brak zaangażowania i unikanie odpowiedzialności. Zwykle zaczyna się od ukrywania przed sobą słabości i błędów, braku wzajemnego wsparcia, dopatrywania się złych intencji w zachowaniu kolegów, braku szacunku dla umieję™tnoś›ci innych, chowania urazów i unikania spotkań„ w celu wspólnego spędzania czasu. Takie symptomy świadczą o braku zaufania w zespole. Jego członkowie czują… się bezpieczni, gdy są… niezależni, boją… się dzieli㇠doświadczeniami z innymi.

Zbudowanie zaufania opartego na współ‚zależnoś›ci wymaga wspólnych doświadczeń„ i wielu sprawdzianów umieję™tnoś›ci podporzą…dkowania się - członkowie muszą… zrezygnować z niezależnoś›ci i zrozumieć‡, że są… jak zbudować zgrany zespółjedną drużyną…. W przypadku menedżera, o którym wspomniał‚am wcześ›niej, zaczę™liś›my od zmiany charakteru imprez integracyjnych. Spotykaliś›my się z zespoł‚em raz w miesiącu. Przez dwa dni pracowaliś›my nad postawami, umożliwiając ludziom poznanie się™. Proponuję™ ćwiczenia pozwalające na rozwój zaufania poprzez dzielenie się z zespoł‚em swoimi osobistymi przeżyciami - członkowie zespoł‚u odpowiadają… na zestaw pytań„ dotyczą…cych ich zainteresowań„, pasji, doświadczeń„ z pracy (np. najgorsza praca), rodziny itp. Innym ć‡wiczeniem może by㇠wskazanie przez członków zespoł‚u najważniejszej rzeczy, jaką wnosi do zespoł‚u każdy z kolegów, i obszaru, który musi zmieni㇠lub wyeliminować dla dobra zespoł‚u. Dla osią…gnię™cia wspomnianego celu dobre są… wszystkie ćwiczenia jednoczą…ce ludzi w wykonaniu zadania, którego wynik zależy od ich współpracy, a nie od indywidualnych umieję™tnoś›ci. Ważne, aby lider zespoł‚u uczestniczył‚ w procesie wraz ze swoim teamem.


Symptom znudzonej pary

Brak zaufania jest przyczyną… niechę™ci do otwartości w wyrażaniu własnych odczuć, pomysł‚ów czy potrzeb w obawie przed konfliktem. Mamy wtedy do czynienia ze sztuczną… harmonią…, pozerstwem i nudą…. Coachowany przeze mnie menedżer doskonale to ujął‚, porównując tę™ sytuację™ do znudzonej, nierozmawiającej ze sobą pary mał‚żeń„skiej, która funkcjonuje jedynie dlatego, że nie chce im się niczego zmieniać. Aby przezwyciꙿy㇠tę™ dysfunkcję™, należy zachę™cię‡ ludzi do otwartej rozmowy o wzajemnych zarzutach czy urazach i zrobi㇠to w bezpiecznych warunkach, z dala od firmy.

Lider w tym przypadku powinien przezwyciꙿy㇠naturalną… chę㇠ochrony członków zespoł‚u przed szkodą… i pozwoli㇠im wywoł‚ać zdrowy, oczyszczający konflikt. Obawa przed prowadzi zwykle do braku zaangażowania. W koń„cu najlepszym sposobem na uniknię™cie konfliktu jest po prostu nieangażowanie się w spotkania, dyskusje, projekty itp. Jednocześnie zespół, który nie potrafi się zaangażować, marnuje szanse, zagłę™biając się w drobiazgowe analizy, wywoł‚ując spóźnienia, wracając podczas spotkań„ wcią…ż do tych samych nierozwiązanych spraw, dyskutując w nieskoń„czoność o niczym.

Dobrą… praktyką… pozwalającą… przezwyciꙿy㇠wspomnianą… dysfunkcję™ jest podsumowywanie spotkań„, przeglą…d kluczowych decyzji i ustalenie, co zostanie przekazane dalej współpracownikom i podwładnym. Nie należy przy tym bagatelizować kwestii terminów, które, przypisane do poszczególnych celów czy dział‚ań„, czynią… je namacalnymi.

Można również skupi㇠energię™ zespoł‚u na wspólnym celu lub zagrożeniu. Lider powinien promować pozytywny wpł‚yw partycypacyjnego zarzą…dzania na realizację™ celów stawianych zespoł‚owi, a przede wszystkim nie powinien się bać podejmować decyzji, które mogą… okazać się błę™dne.

 

Budowanie zaangażowania

Brak zaangażowania wią…że się z kolejną… dysfunkcją… - unikaniem odpowiedzialności. Sytuacja taka stwarza pole do wzajemnych oskarżeń, sprzyja przecię™tności - nikt nie chce brać odpowiedzialności za działania, które mogą… wią…zać się z ryzykiem, a lider zwykle zostaje zasypany mnóstwem nieistotnych spraw, które nie wymagają… jego interwencji. Problem może tutaj rozwiązać jasne określenie celów i standardów, umieję™tne delegowanie zadań„, a przede wszystkim, podobnie jak w przypadku zindywidualizowanego zespoł‚u, nagradzanie cał‚ej drużyny, a nie np. najlepszych sprzedawców. Konkursy, w których nagrodę™ otrzymują… członkowie osią…gający najlepsze wyniki w teamie, pogłę™biają… dysfunkcje i różnicują… członków grupy.
Wreszcie podstawowy problem, wynikający z nierozwiązanych, a opisanych wcześ›niej dysfunkcji, to brak dbał‚ości o wyniki. zespół niedbający o wyniki to zespół przecię™tny, stojący w miejscu, pozbywający się pracowników utalentowanych i zachę™cający do dbał‚ości o indywidualne kariery - właś›ciwie trudno go nazwać zespoł‚em. Jak sobie poradzi㇠z tym problemem - jeś›li już zaistnieje?

Należy cofnąć‡ się do podstaw i krok po kroku pracować nad kolejnymi problemami: brakiem zaufania, obawą… przed konfliktem, brakiem zaangażowania i unikaniem odpowiedzialności. Pomóc również może publiczne (dobrowolne) zobowią…zanie się zespoł‚u do osią…gnię™cia określonego wyniku i nagradzanie zespoł‚u za osiągnię™cie deklarowanego wyniku.

Oryginał‚ ukazał‚ się w wyd. Czerwiec 2008 Personel i Zarzą…dzanie

 

Ewelina Jupowicz - Personel i Zarzą…dzanie
Personel i Zarzą…dzanie


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.