zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

Przyjazna atmosfera to podstawa – tak deklaruje 4 na 10 pracowników

Co dziesiąty Polak nie lubi swojej pracy, a co trzeci chce ją zmienić w ciągu najbliższego roku. Nie chodzi jednak tylko o pieniądze. Ten smutny obraz mogłyby zmienić ciekawe dodatki pozapłacowe, więcej dni wolnych i większa elastyczność w zakresie czasu i miejsca pracy.

SOFTSWISS zwiększa zaangażowanie pracowników poprzez inicjatywy sportowe

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna z centrami rozwoju w Warszawie i Poznaniu, systematycznie doskonali swoje działania na rzecz work-life balance pracowników, wspierając inicjatywy sportowe o zasięgu lokalnym i międzynarodowym.

SOFTSWISS trzeci rok z rzędu wspiera kampanię „Różowy Październik”

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna z centrami rozwoju w Warszawie i Poznaniu, kontynuuje działania wspierające globalny ruch na rzecz walki z rakiem piersi. Angażując pracowników i organizując tematyczne inicjatywy przez cały miesiąc, firma podkreśla znaczenie profilaktyki i wczesnego wykrywania choroby.

46 proc. pracowników z pokolenia Z doświadczyło wypalenia zawodowego

Wypalenie zawodowe to poważny problem, którego doświadczają pracownicy z każdego sektora i pokolenia na rynku pracy. Jak wynika z najnowszego raportu Hays Poland i OFF school, pomimo stosunkowo krótkiego doświadczenia zawodowego, wypalenie jest zjawiskiem powszechnym wśród młodych profesjonalistów. Aż 46 proc. osób z pokolenia Z przyznaje, że doświadczyło go już w swojej karierze. Wśród możliwych powodów eksperci wymieniają dużą presję, z jaką mierzą się młodzi.

Menedżer rozwiązuje konflikty w zespole

 

Konflikty to nieodzowna czꙶć ludzkiego życia. Sprzeczne cele, przeszkadzające działania, negatywne wypowiedzi - są… codziennością w rodzinach, w społ‚ecznościach lokalnych, w miejscach pracy. I to bardzo zdrowa sytuacja. Konflikty świadczą bowiem o braku zgody na obecny stan rzeczy i o ambicji rozwoju. Mimo to konflikty są… zwykle traktowane jako coś niepożądanego. Wynika to jednak wyłącznie z braku umieję™tnoś›ci radzenia sobie z nimi.

Konflikty to nieodzowna czꙶć ludzkiego życia. Sprzeczne cele, przeszkadzające działania, negatywne wypowiedzi - są… codziennością w rodzinach, w społ‚ecznościach lokalnych, w miejscach pracy. I to bardzo zdrowa sytuacja. Konflikty świadczą bowiem o braku zgody na obecny stan rzeczy i o ambicji rozwoju. Mimo to konflikty są… zwykle traktowane jako coś niepożądanego. Wynika to jednak wyłą…cznie z braku umieję™tnoś›ci radzenia sobie z nimi.

 

Oto dziesięć porad i informacji, które pomogą… ci odnaleźć‡ się w sytuacjach konfliktowych. Dzięki nim przestaniesz popeł‚niać podstawowe błędy, przez co bę™dziesz znajdować rozwiązania sytuacji bardziej korzystne dla siebie oraz zmniejszysz poziom stresu.

 

(1) Konflikt to spór przynajmniej dwóch współ‚zależnych stron, które uważają… (niekoniecznie musi to by㇠prawda, wystarczy osobiste prześ›wiadczenie) że ich cele są… niezgodne. Na najprostszym poziomie skomplikowania, konflikt rozgrywa się mię™dzy współ‚zależnoś›cią a indywidualizmem. Przykł‚ad: syn prosi rodziców o pienią…dze na naprawę samochodu. On nie ma jak zarobić, bo studiuje. Rodzice z kolei nie chcą… by㇠w to mieszani, gdyż przy zakupie samochodu umówili się, że to on pokrywa wszelkie koszty użytkowania auta). Aby rozwiązać konflikt fachowo, trzeba znaleźć‡ sposób na pogodzenie obu postaw.

 

(2) Cztery nieprzydatne zachowania w sytuacji konfliktowej to: krytyka (ogólne ocenianie osoby  na podstawie zachowania  - szef ma uwagi do projektu, więc jest czepialskim ignorantem), obrona (pokazywanie, że druga osoba również popełnia zachowanie o które oskarża ciebie, pomniejszanie negatywnych efektów własnego zachowania, szukanie usprawiedliwień„ i wymówek), unikanie (niepodejmowanie rozmowy, schodzenie na inne tematy, lekceważenie konfliktu), pogarda (dawanie do zrozumienia, że druga osoba jest mniej wartościowa od ciebie). Staraj się unikać tych zachowań i nie pozwalaj stosować ich wobec siebie.

 

(3) Gniew w konflikcie nie musi by㇠atakiem na rozmówcę. Zwykle jest to tylko upust emocji, który wskazuje na wagę 
własnego celu - im ważniejszy cel, tym wię™kszy gniew. Gniew może by㇠również sposobem na zwrócenie uwagi drugiej strony
na istnienie konfliktu, sygnałem chę™ci jego rozwiązania i przejawem braku pomysłu na twórcze rozwią…zanie. Jeśli nie weźmiesz
gniewu do siebie, pokażesz swoją gotowość do współpracy - a gniew ten szybko minie. Równie szybko usłyszysz też
przeprosiny.

 

(4) Jeśli nie wiesz jak konkretnie rozwiązać konflikt, wró㇠do samego począ…tku - niech każda ze stron opisze sytuację™ z jej własnego punktu widzenia. Jeśli trzeba, rozrysuj te opisy na kartce. Dyskutujcie i opisujcie tak długo, aż rozwią…zanie samo się ukaże. Lepszy jest konflikt dłużej trwający ale rozwiązany porządnie niż konflikt zamknię™ty w pośpiechu który za tydzień rozgorzeje od nowa.

 

(5) Konflikty posiadają cztery różne rodzaje celów, przy czym najbardziej rzucający się w oczy jest cel "osiągnięcie przedmiotu konfliktu" (cel przedmiotowy np. miejsce wakacyjnego wyjazdu). Czasem jednak chodzi o cel związany z relacjami (cel relacyjny np. zmiana statusu - mł‚odsze dzieci często korzystają… z tego celu w konfliktach z rodzicami), cel wizerunkowy (np. podtrzymanie wizerunku pełnoprawnego czł‚onka pewnej grupy społ‚ecznej lub zawodowej), cel dotyczą…cy procedur postę™powania, komunikacji, rozwiązywania konfliktów (cel proceduralny np. czy podjąć decyzją poprzez głosowanie, czy ktoś ma prawo weta). Cele czasem się zmieniaja wraz z rozwojem konfliktu. Zawsze pamiętaj co jest twoim celem i nie zakładaj z góry, że chodzi ci tylko o cel przedmiotowy.

 

(6) Można uznać, że jednym z celów istniejących w każdym konflikcie jest zwię™kszenie lub potwierdzenie swojej władzy. Jest to często spotykane w ś›wiecie zwierzą…t, gdzie np. samiec-lider wyzywa na pojedynek innego samca lub dwóch samców rywalizuje o samicę. U ludzi zachodzi podobny mechanizm. W każdym konflikcie oceń jaka władza istnieje po obu stronach - jeś›li istnieje znaczna dysproporcja może nie warto włą…czać się w konflikt. Oceń„ uczciwie.

 

(7) Istnieje pięć podstawowych taktyk zarzą…dzania konfliktami: rywalizacja, unikanie, kompromis, przystosowanie, współpraca. Wybór jednej z nich w danym konflikcie zależy od asertywności własnej, stosunku władzy mię™dzy obiema stronami (patrz punkt 6), gotowości do współpracy obu stron, a także norm społ‚ecznych i kulturowych przyjętych w danej grupie ludzi. Współ‚praca zawsze jest pożą…dana, ale - niestety - nie zawsze jest fizycznie możliwa do przeprowadzenia. Należy by㇠na nią gotowym, ale nie zawsze jest korzystne dążenie do niej za wszelką… cenę™ (np. gdy sytuacja jest pilna, a ty masz 100% pewności co do swojej racji).

 

(8) Rozwiązywanie konfliktu powinno się odbywać najpierw prywatnie (działania przez uzgodnieniem strategii np. poznanie celów, analiza punktów widzenia, ocena władzy), a potem publicznie (manifestacja dążenia do rozwiązania, realizacja przyję™tej strategii). Odwrotny sposób sprzyja powstawaniu plotek i manipulowaniu wynikiem konfliktu - a to podważa zaufanie i chę㇠współpracy w znalezieniu rozwiązania dobrego dla wszystkich zainteresowanych.

 

(9) Zdawaj sobie sprawę™ z istniejących sojuszy i powiązać„ mię™dzy czł‚onkami publiczności konfliktu a jego stronami. Często zdarza się, że zwycięskie rozstrzygnię™cie pocią…ga za sobą negatywne konsekwencje np. w postaci utraty zaufania u publiczności lub zwię™kszenia niechę™ci sojuszników.

 

(10) Kluczem do przetrwania w konflikcie jest opanowanie strachu. Strach powoduje, że boimy się uczciwie opisywać i oceniać, rzeczowo analizować, kreatywnie szukać rozwiązań. Strach skł‚ania do przyję™cia pierwszej lepszej propozycji, zwykle nienajlepszej dla twojej władzy i dla twoich celów. Strach najlepiej pokonać poprzez wykonanie punktów numer 4, 5, 6.

 

Wiele konkretnych przykł‚adów życiowych i zawodowych oraz więcej fachowych informacji o konfliktach znajdziesz w książce 'Konflikty mię™dzy ludźmi' Williama Wilmota i Joyce Hocker (Wydawnictwo Naukowe PWN, 2011). Wykorzystanie za wiedzą… Wydawcy. Ksią…żka jest dostę™pna w e-księgarni www.ksiegarnia.pwn.pl.

 

Autor: Mariusz Ludwiń„ski

 

PWN

 


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.