zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

Przyjazna atmosfera to podstawa – tak deklaruje 4 na 10 pracowników

Co dziesiąty Polak nie lubi swojej pracy, a co trzeci chce ją zmienić w ciągu najbliższego roku. Nie chodzi jednak tylko o pieniądze. Ten smutny obraz mogłyby zmienić ciekawe dodatki pozapłacowe, więcej dni wolnych i większa elastyczność w zakresie czasu i miejsca pracy.

SOFTSWISS zwiększa zaangażowanie pracowników poprzez inicjatywy sportowe

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna z centrami rozwoju w Warszawie i Poznaniu, systematycznie doskonali swoje działania na rzecz work-life balance pracowników, wspierając inicjatywy sportowe o zasięgu lokalnym i międzynarodowym.

SOFTSWISS trzeci rok z rzędu wspiera kampanię „Różowy Październik”

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna z centrami rozwoju w Warszawie i Poznaniu, kontynuuje działania wspierające globalny ruch na rzecz walki z rakiem piersi. Angażując pracowników i organizując tematyczne inicjatywy przez cały miesiąc, firma podkreśla znaczenie profilaktyki i wczesnego wykrywania choroby.

46 proc. pracowników z pokolenia Z doświadczyło wypalenia zawodowego

Wypalenie zawodowe to poważny problem, którego doświadczają pracownicy z każdego sektora i pokolenia na rynku pracy. Jak wynika z najnowszego raportu Hays Poland i OFF school, pomimo stosunkowo krótkiego doświadczenia zawodowego, wypalenie jest zjawiskiem powszechnym wśród młodych profesjonalistów. Aż 46 proc. osób z pokolenia Z przyznaje, że doświadczyło go już w swojej karierze. Wśród możliwych powodów eksperci wymieniają dużą presję, z jaką mierzą się młodzi.

Postawić się, czy odpuścić?

Co zrobić, gdy szef zaczyna wykorzystywać Cię do realizowania swoich partykularnych celów? Gdy dokłada pracy, delegując zadania należÄ…ce do jego obowiązków? Kiedy warto wykazać się asertywnością i powiedzie㇠"nie", a kiedy lepiej poł›więcić swoje racje w imię dobrych relacji?
Postawić się czy odpuścić. Fot. Shutterstock Postawić się czy odpuścić. Fot. Shutterstock

Asertywność to cenna umieję™tność. Bywa jednak nadużywana lub rozumiana jednostronnie. Warto pamiętać, że bezkrytycznie lub nieumieję™tnie stosowana może stać się przyczyną porażki.
O asertywności zaczęło się mówić w Polsce na począ…tku lat 90. W języku potocznym słowo "asertywność" używane jest głównie w kontekś›cie umieję™tnoś›ci odmawiania. Komentarz: "ale asertywny(a)!" odnosi się zazwyczaj do kogoś›, kto potrafi powiedzie㇠NIE. Często zapomina się przy tym, że oprócz umieję™tnoś›ci:

  1. odmawiania w sposób nieuległy i nieraniący innych,
  2. wyrażania opinii, krytyki, potrzeb, życzeń, poczucia winy,
  3. bycia stanowczym,

Asertywność to też:

  1. przyjmowanie krytyki, ocen i pochwał,
  2. autentyczność,
  3. elastyczność zachowania,
  4. świadomość siebie (wad, zalet, opinii),
  5. wrażliwość na innych ludzi.

Walczy㇠o swoje, czy o całokształt

Zanim podejmie się decyzję o swoim zachowaniu, warto zastanowić się, czy jest o co kruszy㇠kopię. Co się ryzykuje, a co można zyskać, odmawiając lub asertywnie wyrażając swoją opinię lub krytykę? Czy rzeczywiś›cie coś się traci, nie reagując lub zachowując się ulegle?
W dzisiejszych czasach postawa odwołująca się do biblijnego nadstawiania drugiego policzka nie jest popularna. Ustępowanie, "machnięcie ręką" są… traktowane jako oznaka słabości. I pewno w wielu sytuacjach tak się dzieje. Jak więc wybrać? Kiedy by㇠asertywnym?
Co robić, gdy w pracy mamy np. problem z mentorem/przełożonym, który zaczyna obarczać nas swoimi obowiązkami? Protestować, czy pozwalać na dalsze dorzucanie obowiązków?
Należałoby przeanalizować sytuację i odpowiedzie㇠sobie na następujące pytania:

  1. Dlaczego ta relacja jest dla mnie ważna?
  2. Jakie korzyści przynosi mi ta współpraca?
  3. Jakie mogą by㇠konsekwencje odmowy przejmowania zadań?
  4. Co zyskuję, a co tracę w wyniku realizowania dodatkowych obowiązków?
  5. Jakie mogą by㇠powody przekazywania mi nowych zadań?
  6. Co się stanie, jeś›li nie zrobię nic?

Decyzja odnośnie zachowania powinna być‡ Ĺ›wiadomym wyborem. Jeśli rezygnując z asertywności, bę™dziemy się czuć się źle, walczmy o swoje. Bierzmy jednak pod uwagę™ nie tylko daną chwilę, ale całokształt relacji z drugą osobą.
A może warto porozmawiać otwarcie o swoim dylemacie? Powiedzie㇠na przykł‚ad: "Wiesz, mam poczucie, że ostatnio dokładasz mi swoich obowiązków. Trochę w duchu się buntuję, bo sam jestem mocno zarobiony. Z drugiej zaś strony, bardzo cenna jest dla mnie możliwość rozmowy z tobą i uczenia się od ciebie. Cieszę się, że i ja mogę ci pomóc, choć czasem jest to pracochłonne. Nie wiem, co mamy z tym zrobić".
Otwartość ma szansę sprowokować szczerą rozmowę. Dzięki temu może bę™dziecie mogli omówić swoje interesy i ułożyć relację w sposób satysfakcjonujący dla obu stron.

Miękko do ludzi, twardo do problemu

Jeśli chcemy budować trwałe i dobre relacje z ludźmi, zachowując się asertywnie, bierzmy pod uwagę™ potrzeby drugiej strony. To kolejny, często zapominany aspekt tej umieję™tnoś›ci. Warto dowiedzie㇠się, co jest dla innych ważne. Najprościej jest zapytać na przykł‚ad: "Jaki jest powód, dla którego po raz trzeci w tym tygodniu dokładasz mi dodatkowej pracy?" lub w innej sytuacji: "Czuję się skrzywdzony twoją opinią. Możesz mi wyjaś›nić, co cię do niej skłoniło?"
Decydując się na asertywne zachowanie trzeba postarać się, by komunikat nie uraził drugiej strony. Tak rozumiana asertywność kładzie nacisk na budowanie relacji opartej na partnerstwie i poszanowaniu swoich granic. Dba o interesy swoje, ale też innych. Wychodzi z założenia "Ja jestem ok, ale ty też jesteś ok" i jest pokrewna z technikami negocjacyjnymi opartymi na współpracy.
W dobrze pojętej asertywności chodzi o to, by by㇠miękkim dla ludzi, a twardym dla problemu oraz o uświadomienie sobie i pogodzenie się ze swoimi mocnymi i słabymi stronami. Ponieważ znamy swoją wartość w jednych obszarach, potrafimy przyznać innym wyższość w drugich. Nie walczymy z krytyką czy z odmiennym zdaniem na swój temat. Miejmy świadomość tego, co chcemy osią…gnąć w relacji z innymi, ale równocześnie zgódźmy się na to, że oni mogą mie㇠odmienny punkt widzenia i inne interesy do w relacji z nami.


Personel i Zarzą…dzanie

 

Kinga Markert - Personel i Zarzą…dzanie
Personel i Zarzą…dzanie


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.