zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

Przyjazna atmosfera to podstawa – tak deklaruje 4 na 10 pracowników

Co dziesiąty Polak nie lubi swojej pracy, a co trzeci chce ją zmienić w ciągu najbliższego roku. Nie chodzi jednak tylko o pieniądze. Ten smutny obraz mogłyby zmienić ciekawe dodatki pozapłacowe, więcej dni wolnych i większa elastyczność w zakresie czasu i miejsca pracy.

SOFTSWISS zwiększa zaangażowanie pracowników poprzez inicjatywy sportowe

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna z centrami rozwoju w Warszawie i Poznaniu, systematycznie doskonali swoje działania na rzecz work-life balance pracowników, wspierając inicjatywy sportowe o zasięgu lokalnym i międzynarodowym.

SOFTSWISS trzeci rok z rzędu wspiera kampanię „Różowy Październik”

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna z centrami rozwoju w Warszawie i Poznaniu, kontynuuje działania wspierające globalny ruch na rzecz walki z rakiem piersi. Angażując pracowników i organizując tematyczne inicjatywy przez cały miesiąc, firma podkreśla znaczenie profilaktyki i wczesnego wykrywania choroby.

46 proc. pracowników z pokolenia Z doświadczyło wypalenia zawodowego

Wypalenie zawodowe to poważny problem, którego doświadczają pracownicy z każdego sektora i pokolenia na rynku pracy. Jak wynika z najnowszego raportu Hays Poland i OFF school, pomimo stosunkowo krótkiego doświadczenia zawodowego, wypalenie jest zjawiskiem powszechnym wśród młodych profesjonalistów. Aż 46 proc. osób z pokolenia Z przyznaje, że doświadczyło go już w swojej karierze. Wśród możliwych powodów eksperci wymieniają dużą presję, z jaką mierzą się młodzi.

Przewaga konkurencyjna czyli smarowanie wędliny masłem

 

Zwykle przygotowanie kanapki przebiega w następujący sposób: kromka chleba ewentualnie chrupią…ca dietetyczna tekturka zostaje posmarowana masłem ewentualnie margaryną, na to zostaje poł‚ożony dodatek kaloryczny w formie plastra szynki, sera, lub rozsmarowanej warstwy pasztatu lub twarożku.

fot. shutterstock fot. shutterstock

W gruncie rzeczy dla efektu jedzenia nie ma żadnej różnicy czy smarowany jest chleb od góry, czy może wędlina od dołu. Mimo to nikt nie smaruje wędliny od doł‚u, by potem ją… poł‚oży㇠na chlebie.

 

Typowy proces tworzenia przewagi konkurencyjnej można porównać do smarowania kanapki - masłem jest smarowana wędlina, ale nie od doł‚u, nie od strony chleba, lecz od góry, od strony konsumowania.

 

Niby dla żołą…dka to samo, ale poziom smaczności w ustach drastycznie spada.

 

Wiele firm analizę™ konkurencyjności zaczyna od pytania 'Co wyróżnia nas od konkurentów' - i jest to podejście niewłaściwe.

 

To pytanie powinno zostać zadane dopiero jako trzecie w kolejności.

 

Jako pierwsze powinno zostać postawione pytanie dotyczące dział‚ał„ niechcianych. Zarząd powinien zainicjować ogólnofirmową dyskusją™ na temat 'Jakie działania należy zakontraktować na zewnątrz?', 'Czego nie musimy robić?'. Ten etap nie tylko przyniesie konkretne korzyści finansowe (taniej zleci㇠zewnę™trznym specjalistom niż utrzymywać niedocią…żone pracą… dział‚y czy zespoł‚y), ale przede wszystkim skupi uwagę zarządzają…cych na pewnej wią…zce/zbiorze dział‚ał„, które albo są… ważne dla dział‚alności firmy (i nie można ich zleci㇠obcym), albo firma wykonuje je lepiej/taniej/szybciej niż można to uzyskać na rynku.

 

Firma może przyjrze㇠się nastę™pującym kompetencjom:

 

  • kompetencje ekonomiczne: technologia, koncepcja produktu, wytwarzanie, zdolności produkcyjne, koszty produkcji, jakość produktów, marketing, spójność i odpowiedniość elementów marketingu (marketingu-mix), zaufanie w oczach klientów, dystrybucja, jakość dystrybucji, serwis posprzedażny,
  • kompetencje menedżerskie: finanse, zarzą…dzanie pł‚ynnością… i gotówką…, zarzą…dzanie zapotrzebowaniem na kapitał obrotowy, poziom i zmienność stopy zysku, personel, polityka wynagrodzeń, organizacja (w tym struktura), procesy decyzyjne, procesy kontroli, system porozumiewania się (komunikacji),
  • kompetencje psychologiczne: zdolność przyswajania sobie przez uczestników organizacji reguł zachował„ obowią…zujących w jej otoczeniu.


Po wyciągnię™ciu na zewnątrz dział‚ał„ niechcianych, do dalszych rozważań pozostają… działania/kompetencje, które trzeba wykonywać w ramach firmy.

 

Drugim krokiem tworzenia przewagi konkurencyjnej jest analiza tych dział‚ań pod ką…tem możliwoś›ci rozwoju/wzmocnienia osią…ganych wyników oraz dostę™pności zasobów koniecznych do osią…gnię™cia nowego poziomu działania/kompetencji. Należy zadać pytanie: 'Co musimy posiadać, aby móc konkurować?'.

 

Nie we wszystkie działania warto bowiem inwestować - niektóre wymagają bowiem znacznych inwestycji, a niektóre nie oferują… na tyle istotnego skoku jakościowego (nie chodzi o iloś›ciowy skok parametrów, a o jakościową… zmianę systemową) by opłacał‚o by się nimi zajmować.

 

Efektem takiej analizy jest zbiór kompetencji konkurencyjnych - takich w których firma jest odpowiednio przygotowana do konkurencji z innymi firmami.

 

W trzecim, ostatnim etapie dochodzi do prawdziwej analizy konkurencyjnej - poszczególne kompetencje konkurencyjne są… wykorzystywane jako pole porównania firmy z konkurentami rynkowymi. Dopiero teraz zadajemy pytanie: 'Co wyróżnia nas od konkurentów?'. Analiza opiera się na zdaniu klientów, bo to oni dokonują… wyborów zakupowych: klienci mogą… ceni㇠inne kompetencje, a firma może z jakichś› powodów stawiać na inne kompetencje.

 

Na podstawie analizy zgodnie z tą… procedurą… zarząd firmy powinien wybrać jedną (maksymalnie dwie, pod warunkiem że są… spójne i wykorzystują… podobne zasoby) przewagę™ konkurencyjną… i zainicjować działania zmierzające do wzmocnienia jej zarówno w wewnę™trznym dział‚aniu firmy, jak w postrzeganiu przez klientów.

 

Efekt bę™dzie wtedy zupełnie inny niż gdyby posmarować wędliną™ masłem od góry.

 

Inspiracją tekstu jest książka 'Odkry㇠zarzą…dzanie' Katarzyny Czainskiej (Wydawnictwa Profesjonalne PWN, 2010).

 

Ksią…żka jest dostę™pna w cenie ze zniżką… w e-księgarni www.ksiegarnia.pwn.pl

 

Dla Wydawnictwa Naukowego PWN
Mariusz Ludwiński, specjalista użyteczności wiedzy

 

KarieraManagera.pl

 


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.