zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT Picnic SOFTSWISS w Warszawie: 400 uczestników, inspirujące Tech Talks i networking

Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia – LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code – w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup „IT World of Work 2025 Outlook”.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

SOFTSWISS zaprasza na IT Picnic w Warszawie: rozmowy o technologii pod gołym niebem, strefa LinkedIn i networking

Pod koniec sierpnia w Warszawie będzie mieć miejsce wyjątkowe spotkanie na świeżym powietrzu, dedykowane specjalistom w dziedzinie technologii. Dokładnie 30 sierpnia w Miami Wars odbędzie się pierwszy IT Picnic, organizowany przez międzynarodową markę technologiczną SOFTSWISS – bezpłatne popołudnie dla społeczności IT i nie tylko. Uczestnicy mogą liczyć na krótkie wystąpienia ekspertów, networking nad Wisłą oraz specjalną strefę partnera wydarzenia – LinkedIn. Wymagana jest wcześniejsza rejestracja, aby otrzymać kupon na darmową lemoniadę i opaskę wstępu.

Skuteczne myślenie indywidualne i zespoł‚owe w drodze do innowacyjności

To irytujące jak mało uwagi przywiązuje się w szkolnictwie do nauki myś›lenia. Konsekwencją tego bywa absurdalny pogląd, że myś›lenie jest sprawą inteligencji determinowanej przez geny i nie można w wię™kszym stopniu zmienić swojego myś›lenia, podobnie jak nie można zmienić swoich linii papilarnych. Takie założenie bywa przyczyną wielu porażek samych menedżerów, a także ich zespoł‚ów. Inteligencja jest jak samochód. Czy i kiedy dotrze na miejsce w czꙶ›ci tylko zależy od mocy silnika. O wiele wię™ksze znaczenia mają umieję™tnoś›ci kierowcy.
zespół, fot. shutterstock zespół, fot. shutterstock

Możliwe, że potencjał inteligencji naszego umysłu determinowany jest czꙶ›ciowo przez nasze geny. Mimo to istnieją świadectwa , że korzystanie z umysłu zmienia charakterystykę enzymatyczną mózgu podobnie jak korzystanie z mięśni zmienia ich charakterystykę. Myś›lenia można się nauczy㇠i "dołożyć‡" tą umieję™tność do mocy "silnika" menedżera i jego zespoł‚u w drodze do innowacyjnych rozwiązań. Niekiedy innowacyjne rozwią…zanie może by㇠dziełem przypadku, zrodzonym w najmniej oczekiwanym momencie, a wielokrotnie wymaga wiele czasu i prób. W obu sytuacjach potrzeba tego samego: kreatywnego pomysłu i konsekwencji w jego wdrożeniu.

Oto, co pomaga a co przeszkadza menedżerowi na drodze do znalezienia takiego kreatywnego pomysłu.

Pomaga: myś›lenie "miękkie" związane z kreatywnością, tworzeniem nowych rozwiązań, wychodzeniem poza istniejące wzorce myślowe i przyjęte, powszechnie obowiązujące przekonania. Myś›lenie "miękkie" z założenia sprzeciwia się logice, nie poszukuje związków przyczynowo-skutkowych, uzasadnień, konsekwencji i sensu. Skupia się raczej na oderwaniu od istniejących ścieżek myślowych, by znaleźć‡ nowe związki, rozwiązania, stworzy㇠nową myśl logiczną. Jest związane z wykorzystaniem obu półkul mózgowych - prawej i lewej, szczególnie skupiając się na wykorzystywaniu zdolności funkcji prawej półkuli. Wiąże się z kreatywnością - zdolnością do kreowania, czyli tworzenia, ustanawiania, wprowadzania nowości.

Przeszkadza: myś›lenie "twarde" związane z logiką. Dotyczy ono znajdowania związków przyczynowo-skutkowych, analizy, syntezy, indukcji i dedukcji. Odnosi się do sposobów jasnego i ścisłego formułowania myśli, reguł poprawnego rozumowania i uzasadniania twierdzeń. Myś›lenie "twarde", logiczne, to myś›lenie poprawne, konsekwentne, sensowne, rozsądne, racjonalne i uzasadnione. Myś›lenie "twarde" jest związane szczególnie z lewą półkulą mózgu. Oczywiś›cie ten rodzaj myś›lenia jest bardzo potrzebny i użyteczny, ale nie na etapie tworzenia pomysł‚ów.
Poniżej podano kilka określeń. Zakwalifikuj je do poszczególnych rodzajów myś›lenia: 1/jednoznaczność, 2/elastyczność, 3/poprawność, 4/metafora, 5/logika, 6/sen, 7/dorosły, 8/dziecko, 9/praca, 10/zabawa. Założenie, że są… dobre i złe odpowiedzi pochodzi z myś›lenia twardego. Nieparzyste to twarde, a parzyste miękkie. Myś›lenie miękkie zakłada, że tu nie ma jednoznacznie dobrych i złych odpowiedzi. Picasso mówił, że "Każde dziecko jest genialnym artystą. Problem jak zostać artystą bę™dąc dorosłym?". Jeżeli mamy stworzy㇠innowacyjne rozwią…zanie to trzeba znaleźć‡ coś nowego, czego jeszcze nikt nie znalazł. Patrząc na to tworzenie etapowo, jest etap tworzenia pomysł‚ów i następnie etap ich oceny. Lepiej mie㇠więcej pomysł‚ów niż mniej. Większa liczba pomysł‚ów zwię™ksza możliwoś›ci wyboru. Na etapie tworzenia stosuj myś›lenie "miękkie". Jeśli pracujesz z zespoł‚em pełnij rolę moderatora.

Zachęcaj do dziwnych i szalonych pomysł‚ów.

Pomaga: płynność pomysł‚ów, czyli szybkość produkowania pomysł‚ów.. Oczywiste jest, że jeden genialny pomysł jest lepszy niż 50 słabych. Ale żeby na niego wpaść potrzeba czasem przejść przez kilkadziesiąt innych. Większość ludzi zaczyna tworzy㇠dobre pomysły dopiero po tym, jak ich mózg przeszedł przez ś›rednie pomysły - innymi słowy po rozgrzaniu. Podobnie jak sportowcy, którzy rozgrzewają się przed zawodami.

Przeszkadza: szukanie poprawnej odpowiedzi. Szacuje się, że osoba kończąca ś›redni poziom edukacji (liceum, technikum etc.) przechodzi przez ponad 2000 testów i sprawdzianów, w których jedynym zadaniem jest danie lub znalezienie jednej poprawnej odpowiedzi. To nastawienie umysłu przeszkadza w odkryciu czegoś nowego. Poszukujemy nie poprawnej, ale nowej myśli. Niektóre nowe myśli mogą wydawać się na począ…tku dziwne i szalone, …dopóki nie okażą… się innowacyjne.

Pomaga: Zastosowanie liczby mnogiej: Zamiast pytać: Jaki widzisz problem? Jakie proponujesz rozwią…zanie? Stawiaj pytania w liczbie mnogiej: Jakie widzisz problemy? Jakie proponujesz rozwiązania? Co bę™dzie dodatkowymi opcjami? Jakie masz pomysły na rozwiązania?

Przeszkadza: założenie, że dobra zabawa to błąd. Istnieje silne przekonanie, że bawienie się nie leży w normie zachowań biznesowych. Odrzuć to założenie - na czas tworzenia pomysł‚ów.

Pomaga: elastyczność i wyobraźnia. Postawy zadziwionego dziecka przekonanego o tym, że świat może by㇠takim, jakim się go stworzy.

Zachęcaj do budowania na pomysłach innych

Pomaga: tolerancja dla wieloznaczności. To umieję™tność życia w ś›wiecie, gdzie nie ma dobrych i złych odpowiedzi, gdzie myśli i pomysły są… niejasne i jeszcze nieuformowane. Pomaga zadawanie pytań bez sugerowanych rozwiązań. Zamiast pytać: Jakie wprowadzić zmiany w promocji dla zwię™kszenia sprzedaży? Postaw pytanie: Jak osiągniemy sprzedaż na poziomie 104%? Gdyby ktoś miał‚ wymyślić drut metalowy do łączenia papierowych dokumentów, to pewnie nigdy nie ujrzelibyśmy spinacza, podobnie gdyby dmuchane powietrze miał‚o nam pomagać sprzątać.

Przeszkadza: ocenianie. Ileż to razy słyszałem "To nie możliwe", albo "To nie zadział‚a". Jeśli uda Ci się powstrzymać natychmiastową ocenę, zdobę™dziesz więcej pomysł‚ów wysokiej jakości. Kiedy oceniasz odwołujesz się do jakiegoś punktu odniesienia, a to oznacza, że posługujesz się tylko myś›leniem twardym i to, co wymyślisz ma małe szanse by㇠czymś nowatorskim. Dobry pomysł nie zawsze powstaje, jako pierwszy, lecz jeżeli pierwszy pomysł - niekoniecznie dobry - jest krytykowany, to blokuje kreatywność i powstanie pomysłu dobrego. Powstrzymywanie się od ocen nie oznacza jedynie nie wypowiadania ocen, lecz także powstrzymanie się od oceniajacego myś›lenia, czyli oceny własnych pomysł‚ów.

Pomaga: zmiana. Kiedy ludzie spotykają się, by tworzy㇠nowe rozwiązania, potrzebują perspektywy i zmiany otoczenia. Jak ujął to jeden z uczestników szkolenia: "Jeżeli do tej pory, siedząc w biurze, nie znaleźliśmy rozwiązania, to organizowanie kolejnych burz mózgu w tym samym otoczeniu może źle rokować".

Zachęcaj do trzymania się tematu

Pomaga: koncentracja. To umieję™tność pozostania przy temacie, nawet, jeżeli czujesz się sfrustrowany czy znudzony. To umieję™tność ignorowania przeszkód odciągających uwagę podczas tworzenia pomysł‚ów.

Przeszkadza: nie równy udział w zgłaszaniu pomysł‚ów, monopolizowanie wypowiedzi, poruszanie się po linii najniższego oporu, ukryte uprzedzenia w grupie, chęć potwierdzenia własnych uprzedzeń, kotwiczeni się na jednym kierunku myś›lenia, itp.

Pomaga: stosowanie zespoł‚owych technik twórczych, np. Dyskusja 635.

  1. Grupę dzieli się na sześcioosobowe zespoł‚y, które siadają w kołach na sali.
  2. Każda osoba w kole dostaje kartkę z zapisanym na górze problemem (np. jak poprawić relacje z klientami?)
  3. Na znak moderatora każdy ma wpisać na swojej kartce trzy pomysły w cią…gu pięciu minut. Tak kończy się pierwsza runda.
  4. Każdy w kole przekazuje swój formularz z trzema pomysłami osobie z lewej strony i znów na dany znak każdy dopisuje trzy kolejne pomysły na otrzymanej kartce. Można tutaj dodać pomysł lub dopisać modyfikację już zapisanego pomysłu.

Każda następna runda powinna by㇠dłuższa, gdyż mając coraz więcej pomysł‚ów na kartce trudno jest szybko znaleźć‡ nowe.

Nigdy nie wiadomo, która myśl, bez wzglę™du na to jak idiotyczna, może zaiskrzy㇠dobrym pomysłem
Powodzenia!
 


House of Skills

 

Tomasz Kalinowski - House of Skills
House of Skills


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.