zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT Picnic SOFTSWISS w Warszawie: 400 uczestników, inspirujące Tech Talks i networking

Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia – LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code – w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup „IT World of Work 2025 Outlook”.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

SOFTSWISS zaprasza na IT Picnic w Warszawie: rozmowy o technologii pod gołym niebem, strefa LinkedIn i networking

Pod koniec sierpnia w Warszawie będzie mieć miejsce wyjątkowe spotkanie na świeżym powietrzu, dedykowane specjalistom w dziedzinie technologii. Dokładnie 30 sierpnia w Miami Wars odbędzie się pierwszy IT Picnic, organizowany przez międzynarodową markę technologiczną SOFTSWISS – bezpłatne popołudnie dla społeczności IT i nie tylko. Uczestnicy mogą liczyć na krótkie wystąpienia ekspertów, networking nad Wisłą oraz specjalną strefę partnera wydarzenia – LinkedIn. Wymagana jest wcześniejsza rejestracja, aby otrzymać kupon na darmową lemoniadę i opaskę wstępu.

Sprawdź co cię czeka

Bardzo często - moim zdaniem zbyt często - analizując życiorysy kandydatów napotykam na sześcio a nawet trzymiesięczne epizody zatrudnienia w jakiejś firmie. Kiedy pytam dlaczego trwało to tak krótko słyszę: 'A bo wie Pan, to było totalne nieporozumienie'. Jestem czł‚owiekiem z natury łagodnym i uważam, że każdy ma prawo do błędu ale jeś›li taka sytuacja powtarza się  kilka razy......
Sprawdź co cię czeka, fot. shutterstock Sprawdź co cię czeka, fot. shutterstock

Jeśli przyjrzymy się tej sprawie bliżej zauważymy, że zachowania wielu osób w sytuacji zmiany pracy nie są… do końca racjonalne.
No bo jak traktować kogoś›, kto podejmując życiową decyzję nie sprawdził, że jego nowy pracodawca jest w przededniu bankructwa?
Działa tu chyba mechanizm 'okazji'. Jesteśmy tak zafascynowani oferowanym nowym wyższym stanowiskiem, podwyżką czy roztaczanymi przed nami perspektywami rozwoju (albo mamy tak serdecznie dość naszej obecnej pracy), że rzucamy się głową w dół, nie sprawdziwszy czy w basenie jest woda.
Proponuję więc zrobić sobie 'krótką listę' spraw, co do których powinniśmy się upewnić, zanim podpiszemy umowę z nowym pracodawcą.

1. (a nawet jeden, dwa i trzy) - osoba przyszłego szefa.

Trudno w to uwierzy㇠ale zdarzają się przypadki, gdy ktoś akceptuje ofertę pracy nie widząc swojego przyszłego szefa albo spotykając się z nim na kurtuazyjnej , piętnastominutowej rozmowie, gdy wszystko jest już ustalone. Znam także przypadki, gdy w momencie gdy nowozatrudniony przychodzi do pracy osoba , która go rekrutowała i miał‚a by㇠jego szefem już nie pracuje, a na jego miejscu jest ktoś, kto ma zupełnie inne koncepcje.
Poznanie się z nowym szefem i wzajemna akceptacja jest podstawowym warunkiem sensowności zmiany pracy. W trakcie takiego spotkania nie można ograniczać się tylko do dawania odpowiedzi. Oczywiś›cie nasze pytanie 'czy w cią…gu najbliższych 3 miesięcy spodziewa się Pan zwolnienia' było by nieco zbyt obcesowe, ale również zadając pytania w formie nieco delikatniejszej możemy dowiedzie㇠się jaka jest pozycja naszego przyszłego szefa w firmie i czy umożliwia ona realizację zamierzeń do których nas przyjęto.
Przede wszystkim jednak musimy sprawdzić, czy istnieje mię™dzy nami tak zwana 'chemia personalna' - czy potrafimy się komunikować, czy mamy ten sam lub zbliżony system wartości, czy potrafimy zaakceptować swój styl działania.

2. Sytuacja firmy.

Przykład przyjścia do firmy bę™dącej w przededniu bankructwa jest dość skrajny, ale przejrzenie i przedyskutowanie dokumentów firmowych z okresu ostatnich 3 lat powinno by㇠standardem. Nie chodzi tu zresztą tylko o wypłacalność firmy. Jeżeli jesteśmy rekrutowani na dyrektora sprzedaży z zadaniem podwojenia sprzedaży przez 2 lata musimy upewnić się , że firma ma środki na zatrudnienie nowych handlowców, danie im narzę™dzi itp. Jeśli mamy by㇠szefem marketingu musimy zobaczy㇠jakie są… nie tylko planowane ale i dotychczasowe budżety marketingowe. Jeżeli firma mówi nam o planowanym szybkim rozwoju - zobaczmy jak szybko rozwijała się do tej pory i czy przesłanki dla zwię™kszenia tempa wzrostu są… realistyczne.

3. Kultura firmy.

To z pozoru drobiazg, ale dla kogoś› kto przyzwyczajony  jest do rozliczania z wykonanych zadań i na przykł‚ad ma zwyczaj zostawania po godzinach a za to późniejszego przychodzenia do pracy fakt, że szef nowego pracodawcy chce mie㇠wszystkich swoich pracowników na stanowiskach o 8:30 rano może zatruć całą przyjemność z nowej, ciekawej pracy.
I odwrotnie, dla kogoś›, kto był szefem w firmie, gdzie podpisuje się listę stwierdzenie, ze rano nie ma analityka (bo wcześ›niej kończył pilny projekt, ale my o tym nie wiemy) może by㇠nieprzyjemnym zaskoczeniem.
Dlatego nigdy za dużo pytań o 'zwyczaje' w nowej firmie. Sprawa jest poważna, gdyż dotyczy nie tylko naszego komfortu pracy . Udowodniono, że znacznie wię™ksze szanse osią…gnię™cia sukcesu mają ludzie pasujący do organizacji.


Nawet pozornie błahe elementy, takie jak strój czy sposób bycia w znacznym stopniu determinują nasze szanse. Miłośnik swetrów i sportowego obuwia nawet jeś›li jest świetnym finansistą ma małe szanse zostania prezesem banku.
 Należy więc nie tylko pytać ale zwracać uwagę na takie rzeczy jak to, gdzie poł‚ożone jest i jak wygląda biuro firmy, ile drzwi jest otwartych a ile zamkniętych, czy jest miejsce na wspólną kawę, jak wyglądają pracownicy w firmie, czy rozmawiają ze sobą na korytarzu lub w windzie, czy słychać śmiech czy panuje nabożna cisza.
Im więcej takich obserwacji tym lepiej, bo ł‚atwiej nam bę™dzie odpowiedzie㇠sobie na pytanie, czy to jest ś›rodowisko, w którym będę się dobrze czuł.
Informacja zdobyta drogą obserwacji bywa często skrajnie różna od tej deklarowanej w broszurach i na stronach internetowych. Czasami wizytując firmę mam wrażenie, że eskortowanie gościa od recepcji do pokoju rozmówcy służy głównie temu, by nie zobaczył prawdziwego jej obrazu.


4. Podległy zespół.

Czy chciałbyś zostać szefem zespoł‚u, którego czł‚onkami są… dział‚acz związkowy z immunitetem, osoba w wieku przedemerytalnym, której nie można zwolnić bez wzglę™du na rezultaty pracy, szwagier prezesa i partner tenisowy szefa HR?
Dlaczego więc przed podjęciem decyzji nie starasz się dowiedzie㇠jak najwięcej o swoich przyszłych pracownikach?
Jak są… oceniani? Jakie mają doświadczenie? Jak długo pracują w firmie / na obecnych stanowiskach? Co i gdzie robili przedtem?
Czy jest wśród nich formalny a zwłaszcza nieformalny lider? Dlaczego żadnemu z członków nie zaproponowano awansu na obejmowane przez Ciebie stanowisko?
Kluczowe może okazać się, czy ktoś z nich nie aspirował do stanowiska, które masz objąć i nie czuje się pokrzywdzony, że go nie wybrano.
 
5. Struktura formalna i nieformalna.

Rozmowa rekrutacyjna przypomina czasami  konkurs piękności, z tym że to nie tylko pracownik ale i potencjalny pracodawca chce wypaść jak najlepiej. Stara się więc przedstawić swoją organizację jako niemal wyłącznie nastawioną na to, by pomagać swojemu przyszłemu managerowi.
Rzeczywistość najczęściej bywa inna i może okazać się, że na przykł‚ad zatrudniajacy nas prezes rzeczywiś›cie chce zmian i daje nam zadanie ich wprowadzenia a cała organizacja (albo jej wię™kszość) nie marzy o niczym innym jak tylko o zachowaniu status quo.
Szalenie niebezpieczny i utrudniajacy pracę jest też konflikt mię™dzy właścicielami lub czł‚onkami zarządu.
Trudno osią…gnąć  założone cele w firmie, gdzie oprócz struktur formalnych istnieją struktury nieformalne a istotny wpł‚yw na decyzję mają osoby, których pozycja w oficjalnej hierarchii wcale by na to nie wskazywała.
Dość klasycznym przypadkiem w firmach prywatnych jest właściciel, który oficjalnie wycofał się z zarzą…dzania operacyjnego ale nadal kieruje firmą z tylnego siedzenia.

Jak to wszystko sprawdzić?

Oczywiś›cie uzyskanie wiarygodnej informacji o sprawach, o których piszę wyżej może nie by㇠proste, ale to nie znaczy, że jest niemożliwe.
By zmniejszy㇠prawdopodobień„stwo popełnienia życiowego błędu trzymajmy się następujących zasad:
- nigdy nie przyjmujmy oferty, jeżeli nie mamy możliwoś›ci rozmowy z naszym przyszłym szefem.
- rozmowa ta nie powinna mie㇠wyłącznie charakteru odpytywania kandydata; Ty też wybierasz i masz  
  prawo zadawać pytania.
- postaraj się przed podjęciem ostatecznej decyzji spędzić jak najwięcej czasu w firmie przyszłego
  pracodawcy i porozmawiać z możliwie jak najwię™kszą liczba osób, w tym czł‚onkami Twojego nowego  
  zespoł‚u.
- podobnie jak zapewne zrobi to Twój pracodawca - sprawdź referencje. Najlepiej dotrzyj do osób,
  które niedawno odeszły z tej firmy i mogą by㇠bezstronne (uwaga: jeżeli odeszły w atmosferze
  konfliktu z ich bezstronnością może by㇠problem). Jeżeli masz pracować w sprzedaży zapytaj partnerów handlowych firmy, jeżeli w marketingu - współpracująca agencję reklamową.
- poproś o bilans, rachunek wyników i inne kluczowe dokumenty firmy.
- nie polegaj na ogólnikowych zapewnieniach, że wszystko bę™dzie super i wszyscy Ci pomogą - omów
  na konkretnych przykł‚adach jak bę™dzie wyglądać realizacja projektów, za które bę™dziesz
  odpowiedzialny, z kim bę™dziesz współpracował, kto o czym bę™dzie decydował a zwłaszcza kto i w       jakich sytuacjach może zablokować projekt.
 
Życzę trafnych decyzji.

Maciej Grzegrzółka


4Direct Search

 

Maciej Grzegrzółka - 4Direct Search
4Direct Search


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.