zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

Co trzeci pracodawca zauważa spadek zaangażowania pracowników, jednak same podwyżki nie rozwiążą tego problemu

Sytuacja na rynku pracy stwarza wyzwania zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niepewność środowiska biznesowego, zmiany strukturalne w firmach oraz presja na osiąganie często wyśrubowanych wyników przekładają się na gorsze samopoczucie i niższe zaangażowanie specjalistów. W pierwszym półroczu 2025 r. trend spadkowy dostrzegło 35 proc. pracodawców i aż 45 proc. profesjonalistów.

SOFTSWISS po raz trzeci wspiera kampanię zdrowotną Movember

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna prowadząca partnerskie centra rozwoju w Warszawie i Poznaniu, po raz kolejny aktywnie uczestniczy w globalnej kampanii zwiększającej świadomość na temat zdrowia mężczyzn. Inicjatywa koncentruje się na kluczowych kwestiach, takich jak rak prostaty i jąder, a jednocześnie promuje otwartą rozmowę o zdrowiu psychicznym mężczyzn.

4-dniowy tydzień pracy traci zwolenników - 6 na 10 pracowników obawia się spadku pensji

Mniej Polaków niż przed rokiem popiera 4 dniowy tydzień pracy. Obecnie to dwóch na trzech (61%), przeciwnych jest jeden na pięciu (21%). Jednocześnie aż 65% obawia się obniżenia wynagrodzenia przy takim modelu.

38 proc. przedstawicieli pokolenia Z pracuje w kilku miejscach jednocześnie. Co trzeci pracodawca ocenia to rozwiązanie negatywnie

Osobom z pokolenia Z stereotypowo przypisuje się lenistwo i brak zaradności, które rzekomo mają wpływać na ich kariery zawodowe. Tymczasem jak wynika z najnowszego raportu Hays Poland i OFF school, Zetki chętnie korzystają z wieloetatowości, czyli pracy w kilku miejscach jednocześnie. Tym samym dążą do większej niezależności finansowej, zdobycia różnorodnego doświadczenia czy nawet lepszego wykorzystania swojego czasu.

Trudny początek

czyli jak wprowadzać zmiany restrukturyzacyjne w firmie? Wprowadzanie głębokich zmian restrukturyzacyjnych w przedsiębiorstwie jest dużym wydarzeniem dla pracowników i kadry kierowniczej.  
Trudny początek, fot. shutterstock Trudny początek, fot. shutterstock

Aby skutecznie wdroży㇠nowe rozwiązania, trzeba profesjonalnie oddział‚ywać na psychologiczne i społ‚eczne mechanizmy tkwią…ce w procesie przemian.
Czł‚owiek nieinformowany, który obserwuje zdarzenia zapowiadające zmianę™ na zewnątrz i wewną…trz przedsiębiorstwa, zadaje sobie pytania: o co w tym wszystkim chodzi? jak to teraz bę™dzie? jak ja się w tym odnajdą™? czy mój obecny szef pozostanie? czy utrzymam pracę™? Ludzie wyobrażają sobie różne sytuacje i bardzo to przeżywają…. Oczekują…, że zmienią się struktury, układy zależnoś›ci, procedury, przepisy, trzeba bę™dzie się dużo nauczyć‡. Pojawią się pytania: czy podoł‚am? co bę™dzie z moją… dalszą… karierą…?

są… jednak również pracownicy, którzy tylko czekali na zmianę™ i są… zadowoleni, że bę™dzie coś nowego, pojawią… się szanse na rozwój czy ewentualny awans. Ale u wię™kszoś›ci osób pierwszą… reakcją… jest myśl, by zachować status quo. Czasami jest to racjonalne, bo może wystarczy wprowadzi㇠niewielkie zmiany modernizacyjne. Destabilizacja kosztuje - nie należy jej inicjować bez rzeczywistej potrzeby.

Reakcje ludzi

Zdarza się, że konieczna jest jednak poważna zmiana restrukturyzacyjna, z którą łączy się duży stres dla załogi. Ludzie reagują… wtedy wedł‚ug dwóch strategii.

Mobilizacja

Jedna to strategia pozytywna. Objawia się ona tym, że czł‚owiek się mobilizuje, zmienia swoje sposoby pracy lub swój obszar zarzą…dzania. Zwykle trzeba się wtedy czegoś nowego nauczyć‡, przygotować nowy plan lub włączy㇠się w jakieś przedsię™wzięcie; trzeba zmobilizować dodatkowe zasoby, aby poradzić sobie z sytuacją….

Ucieczka

Pracownicy mogą też podjąć strategię™ negatywną. Jednym jej wariantem jest bierność. Po począ…tkowej mobilizacji ludzie ulegają… rezygnacji, a nawet zał‚amaniu. Drugim wariantem jest czynny opór bę™dący wynikiem agresji spowodowanej niedostrzeganiem sensu swojej mobilizacji. Dzieje się tak wtedy, gdy wstę™pna faza trwa długo, brakuje uczciwej informacji, wystę™pują… czę™ste zmiany decyzji, rozgrywki polityczne wśród decydentów, wycofywanie się, nastę™pują… zmiany w zarządzie.

Gdy stan nieokreśloności w oczekiwaniu na zmianą przedł‚uża się, pracownicy - bez wzglę™du na to, jaki wariant strategii negatywnej podję™li - zaczynają popadać w rezygnację™, pojawiają się zachowania neurotyczne, infantylne, ludzie stają… się drażliwi, próbują… robi㇠rzeczy po staremu. Pojawiają się tendencje ucieczkowe. Najpierw jest to ucieczka psychiczna - tak zwany absenteizm ("ja tu jestem, a właś›ciwie mnie nie ma - niech się dzieje, co chce"). Wię™zi społ‚eczne się rozpadają…, ludzie starają… się chroni㇠swoje interesy, każdy już tylko dba o swoje. Klimat dla zmian jest fatalny. Gdy taki stan długo trwa, pojawiają… się objawy psychosomatyczne. W koń„cu ci, którzy nie mogą… dłużej takiego stanu znieść, zwalniaja się (ucieczka rzeczywista).

Włączanie załogi w zmiany
Istnieją dwie strategie prowadzenia zmian w przedsiębiorstwie, które mają redukować stan nieokreśloności i obaw.

Strategia gabinetowa


Jedna to strategia gabinetowa. Ocena sytuacji i decyzje ulokowane są… wyłącznie na szczycie piramidy zarzą…dzania. Wyznacza się osobę odpowiedzialną… za przeprowadzenie zmiany, która organizuje zespół ludzi zaufanych. zespół ten w tajemnicy przygotowuje przedsię™wzię™cie albo zatrudnia się firmę konsultingową i prowadzi przygotowania do zmiany bez udziału zał‚ogi. Postę™pując wedł‚ug tej strategii, przez długi czas utrzymuje się zał‚ogę™ w dużym stresie. Ludzie wyczuwają lub widzą, że coś się dzieje ("oni tam obradują…, przychodzą… jacyś› ludzie, coś tu bę™dzie się dział‚o, pewnie nic dobrego dla nas, skoro to ukrywają…") i rozwijają… się negatywne procesy psychospoł‚eczne. Najgorsze jest to, że ludzie "nie wpisują… się™" w nową sytuację™ i powstaje opór. Aby temu zapobiec, "sprzedaje się zmianę™" zał‚odze, korzystając z technik marketingowych. Gdy nie wszyscy chcą… "kupić‡" propozycję™ nowego rozwiązania i opierają… się, trzeba posługiwać się metodą… nakazową…, procedurą…, różnymi taktykami, a często karami, by wdroży㇠nowe rozwią…zanie. Jest to podejście technokratyczne. W literaturze określane jest jako "zarzą…dzanie zmianą…".
 


Personel i Zarzą…dzanie

 

Wojciech Daniecki - Personel i Zarzą…dzanie
Personel i Zarzą…dzanie


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.