zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT Picnic SOFTSWISS w Warszawie: 400 uczestników, inspirujące Tech Talks i networking

Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia – LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code – w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup „IT World of Work 2025 Outlook”.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

SOFTSWISS zaprasza na IT Picnic w Warszawie: rozmowy o technologii pod gołym niebem, strefa LinkedIn i networking

Pod koniec sierpnia w Warszawie będzie mieć miejsce wyjątkowe spotkanie na świeżym powietrzu, dedykowane specjalistom w dziedzinie technologii. Dokładnie 30 sierpnia w Miami Wars odbędzie się pierwszy IT Picnic, organizowany przez międzynarodową markę technologiczną SOFTSWISS – bezpłatne popołudnie dla społeczności IT i nie tylko. Uczestnicy mogą liczyć na krótkie wystąpienia ekspertów, networking nad Wisłą oraz specjalną strefę partnera wydarzenia – LinkedIn. Wymagana jest wcześniejsza rejestracja, aby otrzymać kupon na darmową lemoniadę i opaskę wstępu.

Ufać czy kontrolować?

Jestem menedżerem z kilkuletnim doś›wiadczeniem. Dotychczas mój zespół stanowił‚y osoby, z którymi pracują od lat. Jednakże w ostatnim czasie skład mojego zespoł‚u, potroił się™. Zarzą…dzanie nowymi ludźmi stanowi dla mnie wielkie wyzwanie. Szczególnie kwestia jak dużym zaufaniem powinienem obdarzy㇠pracowników a na ile powinienem rozliczać ich z każdego zadania.
Ufać czy kontrolować?, fot. shutterstock Ufać czy kontrolować?, fot. shutterstock

Czy odpowiedz na to pytanie musi oznaczać szczegółową… instrukcję™ pogodzenia ognia z wodą…? Niekoniecznie, choć z pozoru może to tak wyglądać, bo zaufanie i kontrola wydaję się na pierwszy rzut oka by㇠poję™ciami rozłą…cznymi. Nie musi tak być‡, jeś›li spróbujemy działać wedł‚ug przesłania: Kontrolując nie zapominaj o motywowaniu do dalszych dział‚ań„, poprzez obdarzanie zaufaniem. Ale, jako że diabeł‚ jak zwykle tkwi w szczegół‚ach, pokuś›my się o wyjaśnienie tej odpowiedzi.

Nie dyskutując z tezą…, że każdy przypadek ma indywidualny charakter, spróbujmy doszukać się pewnych prawidł‚owości w sytuacjach, w których to pytanie sobie stawiamy i odpowiedzie㇠na nie systemowo.
Pracując z menedżerami różnego szczebla nad sposobami podniesienia efektywności pracowników różnych branż i stanowisk, nieustająco spotykam się z dylematem tak właśnie postawionym. W praktyce "Ufam, Ci i wiem, że sobie poradzisz" oznacza czasem pozostawienie pracownika na pastwą™ losu. Może by㇠też wyrazem uzasadnionego przekonania, że zadanie zostanie wykonane dobrze, bo jest w rękach kompetentnej osoby, która ma niezbędne zasoby, aby je wykonać.
Podobnie "Umówmy się na spotkanie kontrolne, co tydzień„" w określonych okolicznościach oznacza paraliżujące pracownika patrzenie na każdy jego ruch i krę™powanie inicjatywy, w innych jest pomocnym, niezbywalnym, oczekiwanym przez pracownika wsparciem.

Od czego zależy skala zaufania lub kontroli w danej sytuacji?

Mamy trzy elementy układu: zadanie, pracownik, przełożony. Trzeba wziąć‡ pod uwagę™ kilka elementów.

Pierwszy to, czego wymaga dane zadanie, czyli jaka proporcja samodzielności i kontroli, bę™dzie dla tego zadania stanowił‚a optimum (zrozumiał‚e, że bę™dą się one różniły w przypadku pracownika liniowego obsługującego urządzenie, przedstawiciela handlowego, analityka finansowego, marketingowca).

Po drugie, kwestia samego pracownika. Aby osią…gnąć oczekiwany musi rezultat podjąć określone działania. To, jak zostaną… wykonane bę™dzie zależał‚o z kolei od czterech czynników: jego wiedzy, umieję™tnoś›ci, zdolności i nastawienia.

Po trzecie przełożony. Preferowany przez niego styl zarzą…dzania, spójność stylu z profilem osobowości, oczekiwaniami pracowników i charakterem zadania.

Oby określi㇠optymalne proporcje zaufania i kontroli w analizowanej sytuacji musimy przyjrze㇠się każdemu z elementów układu, zadając sobie przynajmniej niektóre z zaproponowanych poniżej pytań.

- Jakie warunki muszą by㇠spełnione, aby ludziom ufać?
- Jaką wartość daje obdarzanie pracownika zaufaniem?
- Jakie niebezpieczeń„stwa wią…żą… się z pokł‚adaniem zaufania w pracownikach?
- Co się stanie, gdy tego zaufania zostaną pozbawieni?
- W jakich okolicznościach kontrola jest konieczna?
- Kiedy stanowi przeszkodę w wykonaniu zadania, lub czynnik hamujący?
- Jaka… przynieść może wartość i komu?
Analiza powyższych pytań„ pozwoli na określenie stylu zarzą…dzania wobec pracowników. Warto do nich wróci㇠przy okazji porównywania wyników okresowych pracowników.

Pamię™tajmy, że zaufanie z naszej strony zawsze się wiążę z poczuciem odpowiedzialności z drugiej strony. Jest to wyją…tkowa cecha pracownika i warto ją… rozwijać.


AchieveGlobal

 

Dorota Bieńkowska - AchieveGlobal
AchieveGlobal


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.