zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

SOFTSWISS zwiększa zaangażowanie pracowników poprzez inicjatywy sportowe

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna z centrami rozwoju w Warszawie i Poznaniu, systematycznie doskonali swoje działania na rzecz work-life balance pracowników, wspierając inicjatywy sportowe o zasięgu lokalnym i międzynarodowym.

SOFTSWISS trzeci rok z rzędu wspiera kampanię „Różowy Październik”

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna z centrami rozwoju w Warszawie i Poznaniu, kontynuuje działania wspierające globalny ruch na rzecz walki z rakiem piersi. Angażując pracowników i organizując tematyczne inicjatywy przez cały miesiąc, firma podkreśla znaczenie profilaktyki i wczesnego wykrywania choroby.

46 proc. pracowników z pokolenia Z doświadczyło wypalenia zawodowego

Wypalenie zawodowe to poważny problem, którego doświadczają pracownicy z każdego sektora i pokolenia na rynku pracy. Jak wynika z najnowszego raportu Hays Poland i OFF school, pomimo stosunkowo krótkiego doświadczenia zawodowego, wypalenie jest zjawiskiem powszechnym wśród młodych profesjonalistów. Aż 46 proc. osób z pokolenia Z przyznaje, że doświadczyło go już w swojej karierze. Wśród możliwych powodów eksperci wymieniają dużą presję, z jaką mierzą się młodzi.

Rynek pracy w motoryzacji: nowe technologie kontra brak specjalistów

Niepewność w globalnym handlu już dziś wpływa na rynek pracy w branży motoryzacyjnej. Aż 91% producentów przyznaje, że zmieniające się przepisy i rosnące koszty wymuszają na nich modyfikację strategii rekrutacyjnych. Jednocześnie postępująca transformacja technologiczna sprawia, że 65% firm planuje zwiększyć inwestycje w automatyzację. Mimo to aż 74% producentów samochodów ma trudności ze znalezieniem wykwalifikowanych pracowników. 

Zarządzanie talentami po amerykańsku

Rosnąć wraz z firmą. Mistrzami talent management są… firmy amerykań„skie, które do perfekcji opanowały umieję™tność promowania ludzi ze środka organizacji.
Fot. Shutterstock Fot. Shutterstock

Jak skuteczne mogą by㇠programy rozwoju talentów? Wystarczy spojrze㇠na przykł‚ad firm FedEx czy UPS, gdzie 90 proc. menedżerów najwyższego szczebla zaczynało od pracy na rampie, często na nocnej zmianie. Obie spół‚ki znalazły się w dziesiątce najlepszych amerykań„skich przedsiębiorstw pod wzglę™dem zarzą…dzania kapitałem ludzkim, tworzonej przez miesię™cznik 'Fortune'.
Najwyższy stopień podium przypadł ex aequo Procter & Gamble i General Electric, kolejne miejsca zajęły Google, UnitedHealth oraz UPS.
Co więcej, prezesi wię™kszoś›ci zwycięskich spółek własnym przykł‚adem dowodzą, że tworzenie ścieżek kariery nie jest w ich korporacjach tylko hasłem oraz że ich firmy rzeczywiś›cie wymyśliły sposób na utrzymanie lojalności wśród pracowników.
Nieprzypadkowo ś›redni staż pracy w jednym przedsiębiorstwie prezesów trzech spółek z pierwszej piątki (przy czym Google siłą rzeczy nie mógł tu rywalizować) to. 30 lat. właśnie tyle lat mija od chwili, gdy pracę w P&G, jako asystent w dziale marketingu płynu do mycia naczyń Joy, rozpoczął prezes Alan 'AG' Lafley; 25 lat - od chwili, gdy do dział‚u marketingu GE trafił obecny prezes Jeffrey R. Immelt (nawiasem mówiąc, musiał‚ wiedzieć‡, w co się pakuje, bo jego ojciec przepracował w tej samej firmie 38 lat). Rekordzistą w tym gronie jest jednak Michael L. Eskew, szef UPS, związany z firmą od 35 lat. Jako absolwent uczelni technicznej nie zaczynał wprawdzie od rampy, ale od stanowiska menedżera dział‚u inżynierii przemysłowej.

Wiele jeszcze wody w Wiśle upłynie, nim osiągniemy taką skuteczność programów retencyjnych, jaką ma choćby P&G (tylko 2 proc. rotacji pracowników w cią…gu roku!). Aby skusić menedżera z P&G do zmiany pracy, trzeba mu przedstawić ofertę nie do odrzucenia. Na liście byłych pracowników P&G są… m.in. James McNerney, prezes Boeinga (wcześ›niej prezes 3M i przez 19 lat szef jednej ze spółek grupy. GE) i Meg Whitman, dziś prezes eBaya. Oboje pozostają zresztą w radzie nadzorczej P&G. Miłość na całe życie?
- Rzeczywiś›cie, amerykań„skie firmy są… mistrzami w zarzą…dzaniu talentami - potwierdza Rafał Andrzejewski, partner firmy executive search AmropHever, który wiele lat spędził w USA.
- Niektóre, jak P&G, FedEx, UPS czy GE, stawiają sobie wręcz za punkt honoru, żeby wię™kszość w zarządzie stanowiły osoby, które wyrosły z wnętrza organizacji. Inne może aż tak rygorystyczne nie są, lecz zawsze przypisują kwestii rozwoju najbardziej zdolnych pracowników znaczenie strategiczne. Siłą anglosaskiej filozofii rozwoju organizacji jest osoba mentora, który dba o to, by jego podopieczny przesuwał się w górę™ drabiny korporacyjnej.
Andrzejewski przyznaje, że w Polsce bardzo trudno jest o przykł‚ad spół‚ki, której prezes czy członek zarządu 'wyhodował' kogoś› dla jej dobra. Bodaj jedynym wyjątkiem i podręcznikowym przykł‚adem zaplanowanej sukcesji pozostaje u nas Wojciech Kostrzewa, który na przyszłego prezesa BRE Banku został namaszczony przez swojego poprzednika, Krzysztofa Szwarca. W tym przypadku talent udało się wychwycić, ale już nie zatrzymać: po sześciu latach i pół roku prezesowania BRE, Kostrzewa przeszedł do ITI.
Szczęśliwie, coraz częściej globalne korporacje decydują się na powierzenie fotela prezesa Polakom, którzy rośli wraz z firmą. Tak np. stało się w minionym roku w Nestlé, gdzie pierwszym w historii prezesem-Polakiem został Leszek Wencel (o jego sukcesach piszemy w tekś›cie 'Czystka w portfelu'), który zaczynał pracę w spółce od stanowiska dyrektora dział‚u produktów kulinarnych. Od 1 stycznia nowego prezesa (również pierwszego Polaka na tym stanowisku) ma Statoil Polska. To Andrzej Magryś, związany z SP od 11 lat (zaczynał jako dyrektor dział‚u sprzedaży i logistyki, potem odpowiadał za zarzą…dzanie siecią stacji, ich budowę i eksploatację).

Marek Roter do polskiego oddział‚u Microsoftu trafił w kwietniu 2004 roku. Zaczął wysoko, gdyż od posady Enterprise Group Managera, odpowiadającego za czꙶć komercyjną dział‚u Enterprise, skupioną na sektorze finansowym, telekomunikacyjnym i przemysłowym. Prawie od razu został zidentyfikowany jako talent i objęto go programem korporacyjnym dla kadry menedżerskiej. Oznaczało to liczne wyjazdy na szkolenia i projekty do innych biur Microsoftu, głównie w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, a także otrzymanie coachingu.
- Bycie talentem w naszej firmie to przede wszystkim szansa rozwoju osobistego i zawodowego - nie ma wątpliwości Beata Wróblewska-Mazurkiewicz, dyrektor Działu Zarządzania Zasobami Ludzkimi w polskim oddziale Microsoftu. - Trzeba ją… dobrze wykorzystać, zdobywać nowe umieję™tnoś›ci i kompetencje, to otwiera możliwoś›ci szybszego awansu.
Tak też się stało w przypadku Marka Rotera.
Już po półtora roku pracy w Microsofcie, w grudniu 2005 r. awansował na stanowisko dyrektora generalnego polskiego oddział‚u firmy. Zajął miejsce Tomasza Bochenka - innego utalentowanego menedżera, który awansował w strukturach korporacji i obecnie odpowiada za jej marketing oraz sprzedaż w cał‚ej Europie Środkowo-Wschodniej.
Oczywiś›cie, im wię™kszy talent, tym wię™ksze ryzyko jego odejścia. Przekonała się o tym. m.in. czeska Skoda, która swój sukces w dużej mierze zawdzięcza talentowi Martina Romana. W 1999 r. (w wieku 30 lat) został jej prezesem i dyrektorem generalnym i przekształcił państwowego molocha, z gigantycznymi stratami, na granicy bankructwa, w zyskowną firmę, która jest teraz ważnym graczem na wię™kszoś›ci rynków w regionie (a w Polsce - liderem sprzedaży samochodów osobowych). W 2004 r. Martin Roman odszedł do koncernu energetycznego ČEZ, który pod koniec ub. r. udanie wprowadził na GPW.
O zbliżenie się do rekordów lojalności amerykań„skich prezesów bę™dzie mu jednak trudno. ČEZ to bowiem spółka z wię™kszoś›ciowym udziałem państwa, w której ś›redni staż prezesa to dwa i pół roku (skąd my to znamy?). Nic więc dziwnego, że gazety coraz częściej spekulują, iż jego dni są… policzone, ale na pewno jeszcze bę™dzie o nim głośno.

Manager Magazin, Numer 2 (27) Luty 2007


Manager Magazin

 

Małgorzata Remisiewicz, Monika Kruszewska - Manager Magazin
Manager Magazin


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.