zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

SOFTSWISS podsumowuje 2025 rok: wspieranie innowacji, rozwój talentów i polskiej społeczności IT

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna, zamyka 2025 rok imponującym dorobkiem inicjatyw edukacyjnych, proinnowacyjnych i społecznych zrealizowanych w Polsce. W minionych miesiącach firma konsekwentnie inwestowała w rozwój talentów technologicznych, wspierała młode przedsiębiorstwa oraz wzmacniała współpracę z lokalnym środowiskiem IT.

Aby pozostać w grze o inwestycje, Polska musi przyspieszyć tempo zmian. Priorytet? Rozwój kompetencji cyfrowych i transformacja technologiczna

Jak wynika z raportu „Global Talent Tracker”, opracowanego przez Hays we współpracy z Oxford Economics, Polska redefiniuje swoją rolę na arenie międzynarodowej. Porzucając wizerunek taniego rynku dla outsourcingu prostych procesów, polski rynek coraz silniej zabiega o projekty inwestycyjne wymagające eksperckich kompetencji.

Co trzeci pracodawca zauważa spadek zaangażowania pracowników, jednak same podwyżki nie rozwiążą tego problemu

Sytuacja na rynku pracy stwarza wyzwania zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niepewność środowiska biznesowego, zmiany strukturalne w firmach oraz presja na osiąganie często wyśrubowanych wyników przekładają się na gorsze samopoczucie i niższe zaangażowanie specjalistów. W pierwszym półroczu 2025 r. trend spadkowy dostrzegło 35 proc. pracodawców i aż 45 proc. profesjonalistów.

SOFTSWISS po raz trzeci wspiera kampanię zdrowotną Movember

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna prowadząca partnerskie centra rozwoju w Warszawie i Poznaniu, po raz kolejny aktywnie uczestniczy w globalnej kampanii zwiększającej świadomość na temat zdrowia mężczyzn. Inicjatywa koncentruje się na kluczowych kwestiach, takich jak rak prostaty i jąder, a jednocześnie promuje otwartą rozmowę o zdrowiu psychicznym mężczyzn.

Zarządzanie wiekiem w polskich firmach

 

Od kilkunastu lat na świecie, także w Europie, coraz głośniej i częściej mówi się o konieczności aktywizacji zawodowej osób po pięćdziesiątym roku życia. Impulsem do tego stał się niski poziom aktywności zawodowej osób w tym wieku w połączeniu ze starzeniem się współczesnych społeczeństw oraz wydłużaniem ludzkiego życia. Procesy te dotyczą również Polski. Średnia długość życia Polaków w ostatnim półwieczu wydłużyła się o 17 lat. Obecnie mniej więcej co szósty Polak ma 50 i więcej lat, a według prognoz GUS w 2030 tyle lat będzie miał co trzeci Polak. Jednocześnie od kilku lat mamy jedną z najniższych w Unii Europejskiej stopę zatrudnienia osób w wieku 55-64 lata - niecałe 32%. Oznacza to, że blisko 3 miliony Polaków w tym wieku, choć mogłoby pracować, nie ma zatrudnienia. Ich potencjał wiedzy i doświadczeń nie jest wykorzystywany przez gospodarkę i społeczeństwo.

fot. shutterstock fot. shutterstock

Utrzymywanie tego stanu rodzi wiele zagrożeń dla państwa, społeczeństwa i samych osób dojrzałych. Najważniejszym z nich jest stały wzrost obciążenia budżetu państwa - czyli głównie osób pracujących - utrzymywaniem rosnącej grupy biernych zawodowo. Dezaktywacja zawodowa osób 50+ w połączeniu z niską wysokością emerytur i rent, rodzi ogromne zagrożenie marginalizacji i w konsekwencji społecznego wykluczenia tych osób, nie tylko w wymiarze materialnym, ale także w znaczeniu ich udziału w życiu społecznym i publicznym. Niski wskaźnik zatrudnienia osób starszych oznacza również mniejszą produktywność społeczeństwa, obniżenie wpływów podatkowych, ograniczenie kręgu konsumentów, a także mniejszą liczbą płacących składki na ubezpieczenie zdrowotne i składki na ubezpieczenie społeczne. Niska aktywność zawodowa osób po pięćdziesiątce rodzi również problem, który już dziś zaczyna być widoczny: brak rąk do pracy. Pracodawcy w Polsce za kilka lat mogą mieć poważne problemy z prowadzeniem swoich firm właśnie z uwagi na brak pracowników.

 

Rządy krajów europejskich, a także Unia Europejska od kilku lat podejmują działania służące aktywizowaniu i zwiększaniu zatrudnienia osób powyżej 50. roku życia. Sztandarowym przykładem sukcesu na tym polu jest również program wiekowy realizowany w Finlandii, dzięki któremu udało się zwiększyć aktywność zawodową osób 50+ z poziomu nieco ponad 30% na początku lat 90-tych do obecnych ponad 50%. Ale kluczową rolą w zwiększaniu zatrudnienia osób 50 plus mają pracodawcy, bo to oni podejmują decyzje o zatrudnieniu. W Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Holandii czy Anglii coraz więcej firm zaczyna wprowadzać metody zarządzania wiekiem, nastawione na utrzymanie w zatrudnieniu osób, które przekroczyły 50. Rok życia wraz z zachowaniem efektywności ich pracy. Zarządzanie wiekiem dotyczy wszystkich istotnych elementów zarządzania zasobami ludzkimi w firmie, od planowania zatrudnienia, poprzez rekrutacją, organizacją pracy, na zarządzaniu rozwojem i karierą zawodową kończąc. Chodzi w nim najogólniej rzecz ujmując, o to aby maksymalnie wykorzystać korzyści wynikające z zatrudniania pracowników w różnym wieku, w tym także powyżej pięćdziesiątego roku życia, aby wykorzystać pracę w zespole z uwzględnieniem zróżnicowania wiekowego pracowników. Dzięki temu pracodawca zapewnia transfer wiedzy i doświadczeń pomiędzy różnymi pokoleniami pracowników. Wzajemna wymiana doświadczeń obejmuje przepływ informacji i upowszechnianie umiejętności w obu kierunkach. 50+ przekazują młodszym tajniki zawodu, pamięć instytucjonalną, tradycje firmy, zaś młodzi przekazują nową wiedzę "teoretyczną", umiejętności w zakresie nowych technologii, itp. Wiele firm współpracuje w tym zakresie z agencjami pośrednictwa pracy, firmami szkoleniowymi i doradztwa zawodowego, które służą firmom fachową pomocą w zakresie pracy z pracownikami 50+.

 

W Polsce mamy jeszcze niewielkie doświadczenia w zakresie zarządzania wiekiem. Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce od 2008 roku w różnych formach stara się propagować metody zarządzania wiekiem i aktywność zawodową osób 50+. W ramach Konkursu "Zysk z dojrzałości 2010" poszukujemy również polskich firm i instytucji rynku pracy stosujących praktyki przyjazne pracownikom 50+ po to, aby pokazywać je jako dobre przykłady dla innych. Pierwsza edycja Konkursu odbyła się w 2009 roku, zapraszamy do udziału w drugiej edycji, więcej informacji znajdziecie Państwo na stronie www.zysk50plus.pl.

 

Autor: Tomasz Schimanek, Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce

 

KarieraManagera.pl

 


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.