zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT Picnic SOFTSWISS w Warszawie: 400 uczestników, inspirujące Tech Talks i networking

Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia – LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code – w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup „IT World of Work 2025 Outlook”.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

Połowa specjalistów i menedżerów podejmuje edukację poza miejscem pracy

Nauka nowych rzeczy oraz regularny rozwój kompetencji to fundament budowania silnych zespołów i utrzymywania wskaźników gospodarczych na wysokim poziomie. Postawa uczenia się przez całe życie w różnych kontekstach, czyli tzw. life-long learning, jest kluczowa w dzisiejszych, dynamicznie zmieniających się czasach. Rozwój osobisty nie powinien zatem kończyć się wraz z zakończeniem edukacji czy wyjściem z pracy. Tymczasem jak wynika z najnowszego badania Hays Poland, zaledwie połowa specjalistów i menedżerów podejmuje się dodatkowej edukacji formalnej lub zorganizowanej.

7 podstawowych błędów w biznesie - jak potknąć się i wygrać

"Praw­dzi­wym błędem jest błąd po­pełnić i nie nap­ra­wić go"

                                         Konfucjusz (551-479 p.n.e.) - chiński filozof i myśliciel.

 

Nikt nie lubi popełniać błędów: ani w życiu zawodowym, ani prywatnym. Niestety, nikt nie jest też  nieomylny, a co za tym idzie - prawdopodobieństwo potknięcia się w jakimś momencie prowadzenia własnego biznesu wynosi 100%. Ludzie nie lubią przyznawać się do błędów (w Polsce jest to szczególnie widoczne), a przecież "mylić się jest rzeczą ludzką". Omyłki w prowadzeniu biznesu nie muszą być powodem do wstydu; powinny zostać szczegółowo przeanalizowane i prowadzić do konstruktywnych zmian w firmie.

 

Czego możemy nauczyć się na błędach? Przede wszystkim, wyciągania wniosków oraz wykorzystywania tej wiedzy w praktyce. Zaprzeczanie oraz unikanie analizy doświadczeń blokuje możliwości rozwoju osobistego, na którym opiera się umiejętność zarządzania. Z psychologicznego punktu widzenia nauka na własnych błędach jest najbardziej bolesną, ale i najskuteczniejszą metodą przyswajania wiedzy. Omyłki stanowią nieodłączną część prowadzenia biznesu. Możemy podzielić je na te, które realnie zagrażają życiu organizacji oraz mniej groźne, których popełnienie pozwala przedsiębiorcy na wyciągnięcie nauki, która może okazać się przydatna w przyszłości i w efekcie wzmocnić firmę. Warto podkreślić, że potknięcia nie dotyczą tylko początkujących firm. Błędy popełniają zarówno firmy świetnie prosperujące jak i te, które chylą się ku upadkowi. Każda firma chce odnieść sukces finansowy - jeśli tkwi w przestoju lub ponosi straty, warto przyjrzeć się mechanizmom zarządzania oraz procesom funkcjonującym wewnątrz organizacji. Błąd znajduje się najprawdopodobniej na styku procesów handlowych, marketingowych i finansowych.

 

7 najczęściej popełnianych błędów

 

  1. Naiwność, brak doświadczenia oraz dramat genialnego pomysłu

Są to klasyczne błędy popełniane przez początkujących przedsiębiorców, którzy nie mają jeszcze doświadczenia w kierowaniu organizacją. Błąd genialnego pomysłu wynika z naiwności oraz braku samokrytyki. Faktem jest, iż nierzadko dobry biznes rodzi się z pomysłu, jednak to nie on decyduje o pozytywnej informacji zwrotnej z rynku. Błędem nowicjusza jest również bezgraniczne zaufanie wobec innych oraz nawiązywanie relacji z nieuczciwymi ludźmi, tzw. "drapieżnikami", podkradającymi dobre pomysły.

 

  1. Niewłaściwe działania badawczo-przygotowawcze

Błąd ten występuje często w duecie z "błędem genialnego pomysłu". Przed wprowadzeniem produktu bądź usługi na rynek należy szczegółowo zbadać potrzeby oraz oczekiwania potencjalnych klientów. Założenie że "każdy produkt można jakoś sprzedać", jest nierealne. W obecnych czasach i przy obecnej konkurencji jest to raczej pobożne życzenie niż działanie strategiczne. Powszechnym błędem jest również tworzenie dóbr i usług dla wszystkich, bez skonkretyzowanego targetu. Zbyt szeroka linia produktowa, w której dosłownie każdy może znaleźć coś dla siebie, to klasyczna omyłka. Uniemożliwia stworzenie sprecyzowanej oferty dla konkretnego klienta oraz nie pozwala na wykreowanie spójnej komunikacji. Zaplanowanie procesu komunikacji wymaga kompleksowego podejścia do wszystkich mechanizmów działających w firmie. Strategia musi być "uszyta" na miarę oraz musi obejmować plan awaryjny na wypadek zmian rynkowych. Z doświadczenia wiem, iż przedsiębiorcy często mylą strategię biznesową z planami biznesowymi, które stanowią jedynie część mechanizmu strategicznego.

 

  1. Niewłaściwe osoby na niewłaściwych stanowiskach

Pracodawcy często zatrudniają pracowników, których tak naprawdę nie potrzebują lub nie pasują oni do kultury firmy. Dużym błędem jest także zatrudnianie osób, które nie mają odpowiednich kompetencji do zajmowanego stanowiska. Skala problemu rośnie proporcjonalnie do pozycji danej osoby w firmie - wszak kompetencje zatrudnianych managerów są kluczowe dla właściwego funkcjonowania przedsiębiorstwa. Ryba psuje się od głowy - źle zarządzane zespoły nie wykorzystują swoich możliwości, a to prowadzi do obniżenia potencjalnych zysków finansowych firmy oraz w ekstremalnych przypadkach - do kryzysów wizerunkowych i złej opinii na rynku.

 

  1. Wybór i współpraca z nietrafionym partnerem

Partnerstwo biznesowe jest niezbędne, gdy w grę wchodzi duże przedsięwzięcie wymagające znacznych nakładów finansowych lub specjalistycznej wiedzy merytorycznej. Istnieją różne formy współpracy: networkingowe, handlowe, w zakresie produkcji. Dobór partnera biznesowego pod kątem potencjalnych korzyści jest kluczowym elementem sukcesu. Dużym błędem jest opieranie całej współpracy na wzajemnym zaufaniu, a także przejęcie zbyt dużej ilości obowiązków lub podejmowanie zbyt wysokiego ryzyka. Niezależnie od tego, czy naszym partnerem jest osoba poznana na spotkaniu branżowym czy wieloletni znajomy, każdy szczegół inwestycji powinien zostać opisany w umowie, która będzie zabezpieczać wspólne interesy.

 

  1. Źle ukierunkowane działania marketingowe i handlowe

Błędem jest zbytnie skupienie na produkcie lub usłudze, bez podejmowania próby obejrzenia ich przez pryzmat otoczenia i klientów. Zdarza się przecież, iż pomimo tego, że obiektywnie rzecz biorąc produkt jest pozbawiony wad, nie cieszy się zainteresowaniem. Dlatego należy zainteresować klienta nie tylko samą możliwością nabycia produktu czy skorzystania z usługi, ale również szerszymi korzyściami, jakie ze sobą niosą. Często zapomina się też o dokonaniu pomiaru skuteczności akcji handlowych i marketingowych. Warto jednak o tym pamiętać, tak aby pieniądze ponoszone na daną aktywność sprzedażową nie okazały się pieniędzmi straconymi.

 

  1. Brak przygotowania do negocjacji

Negocjacje biznesowe stanowią nieodłączną część życia przedsiębiorstwa. Występują w różnych formach: mogą dotyczyć zarówno rozwiązywania konfliktu, jak i spraw finansowych, a ich sukces polega na osiągnięciu porozumienia, które prowadzi do maksymalizacji zysku. Częsty błąd popełniany podczas negocjacji to brak odpowiedniego przygotowania do każdego z etapów rozmów. Niewłaściwe jest również przyjęcie założenia, iż wygrana następuje zawsze kosztem drugiej strony oraz poleganie tylko na łatwo dostępnych informacjach, bez próby analizy całości problemu. Warto podkreślić, że umiejętność negocjowania wzrasta wraz z doświadczeniem. Przygotowując się do negocjacji bierzmy przykład ze sportowców, którzy do każdych zawodów przygotowują się inaczej, dostosowując trening do przeciwnika.

 

  1. Brak kontroli nad kosztami stałymi

Częstym błędem w kwestiach finansowych jest brak kontroli kosztów stałych i niepodejmowanie prób ich optymalizacji. Niektóre koszty stałe powinny być traktowane w sposób ruchomy, np. pensja pracowników powinna opierać się na godnej podstawie i być uzupełniana o ambitny system premiowania. Warto również szukać oszczędności w obszarach związanych z dostawcami (np. energii elektrycznej) i szukać możliwości optymalizacji w obszarach, które na pozór wydają się trudne do usprawnienia.

 

Podsumowując: warto podkreślić, iż błędy w zarządzaniu są nie do uniknięcia. Kluczowe jest natomiast to, jak zachowamy się w ich obliczu: czy zdecydujemy się je przeanalizować i wyciągnąć odpowiednie wnioski, czy też schowamy głowę w piasek i udamy, że nic się nie stało. Prowadzenie biznesu wymaga z jednej strony odwagi i pewności siebie, a z drugiej pokory. Statystyki pokazują, iż 80% nowopowstałych firm upada w pierwszych dwóch latach działalności. W samym 2014 roku upadło 5 na 100 już funkcjonujących na polskim rynku firm. Często dzieje się tak, iż przedsiębiorcy planując swoje działania biorą pod uwagę tylko optymistyczną wersję wydarzeń. Na sytuację rynkową warto jednak spojrzeć bardziej obiektywnie, dlatego planując strategię należy zaangażować ekspertów, którzy mają doświadczenie w przewidywaniu zmian rynkowych i tworzeniu wariantów biznesowych dostosowanych do różnych sytuacji. Przy ich pomocy będziemy w stanie szerzej spojrzeć na swój biznes, zidentyfikować szanse i zagrożenia i zawczasu wdrożyć działania, które pomogą w kontrolowanym rozwoju firmy.

Alain Kaj

 

 

***

 

Alain Kaj - przedsiębiorca od 26 lat działający na polskim rynku, aktualnie Dyrektor Generalny Inventage Polska. Doktorant Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, w 2006 roku uzyskał również dyplom Exec­u­tive MBA HEC. Influencer biznesowy, prekursor rozwiązań optymalizacyjnych opartych o umowę sukcesu (SuccessFee) na polskim rynku. Jako pierwszy w Polsce wprowadzał rozwiązania optymalizacyjne w obszarach podatku od nieruchomości oraz składki wypadkowej ZUS. Od 2010 roku jest członkiem Fran­cuskiej Izby Przemysłowo-Handlowej w Polsce. Prowadzi bloga www.alainkaj.pl oraz kanał "Alain Kaj pomaga firmom" na Youtube.

Inventage jest francuską firmą specjalizującą się w optymalizacji kosztów, prowadzącą działania na terenie Francji już od kilkunastu lat. Inventage Polska Sp. z o.o. specjalizuje się w wyszukiwaniu oszczędności głównie w obszarach podatkowych, składek na ubezpieczenia społeczne i kosztów zakupowych. Specyfiką firmy jest praca w systemie success fee - wynagrodzenie pobierane jest tylko w przypadku znalezienia oszczędności. Firma Inventage należy do Francuskiej Izby Przemysłowo-Handlowej w Polsce. Więcej informacji znaleźć można na stronie internetowej: http://inventage.pl/.


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.