zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT: co czwarta firma rozważa redukcje etatów

Od października do grudnia 38% firm IT w Polsce planuje rekrutacje nowych pracowników, 27% rozważa redukcje etatów, a 32% nie przewiduje zmian kadrowych. Firmy poszukują nowych talentów z powodu rozwoju i postępu technologicznego, ale część z nich redukuje zatrudnienie w odpowiedzi na wyzwania ekonomiczne i automatyzację. Zastosowanie sztucznej inteligencji utrudnia wejście do branży juniorom ale specjaliści od cyberbezpieczeństwa, chmury i danych mogą liczyć na bardzo dobre warunki do zmiany pracy.

Jesienny boom rekrutacyjny w usługach medycznych, farmacji i biotechnologii

Okres październik-grudzień będzie niemal rekordowy w kontekście rekrutacji do branży usług medycznych, farmacji i biotechnologii. 29% firm z tego sektora chce w ostatnim kwartale zatrudniać nowych pracowników, 6% chce redukować etaty. To dobra informacja dla osób, które chcą pracować w takich organizacjach, z kolei dla firm to zapowiedź, że będą musiały bardziej rywalizować o nowe ręce do pracy.

SOFTSWISS trzeci rok z rzędu wspiera kampanię „Różowy Październik”

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna z centrami rozwoju w Warszawie i Poznaniu, kontynuuje działania wspierające globalny ruch na rzecz walki z rakiem piersi. Angażując pracowników i organizując tematyczne inicjatywy przez cały miesiąc, firma podkreśla znaczenie profilaktyki i wczesnego wykrywania choroby.

46 proc. pracowników z pokolenia Z doświadczyło wypalenia zawodowego

Wypalenie zawodowe to poważny problem, którego doświadczają pracownicy z każdego sektora i pokolenia na rynku pracy. Jak wynika z najnowszego raportu Hays Poland i OFF school, pomimo stosunkowo krótkiego doświadczenia zawodowego, wypalenie jest zjawiskiem powszechnym wśród młodych profesjonalistów. Aż 46 proc. osób z pokolenia Z przyznaje, że doświadczyło go już w swojej karierze. Wśród możliwych powodów eksperci wymieniają dużą presję, z jaką mierzą się młodzi.

79% KANDYDATÓW BIERZE POD UWAGĘ, CZY POTENCJALNY PRACODAWCA POSIADA POLITYKĘ RÓŻNORODNOŚCI

 

 

Zaangażowanie pracodawcy w działania ukierunkowane na wyrównanie szans na rynku pracy odgrywa coraz większą rolę w procesach rekrutacyjnych. Chociaż aspekty takie jak wynagrodzenie, możliwości rozwoju czy model pracy nadal pozostają kluczowe w wyborze kolejnego miejsca zatrudnienia, to fakt czy firma posiada politykę różnorodności, może wpływać na decyzję kandydatów. Jak wynika z sondażu Hays Poland, organizacje otwarte na potrzeby kobiet oraz mniejszości zyskują w oczach profesjonalistów biorących udział

w rekrutacjach.

 

Z okazji Międzynarodowego Dnia Kobiet, święta celebrującego społeczne, gospodarcze, kulturalne

i polityczne osiągnięcia kobiet, firma Hays przeprowadziła badanie na temat roli, jaką polityka różnorodności firmy odgrywa w wyborze pracodawcy. Celem strategii różnorodności jest bowiem wyrównanie szans w miejscu pracy oraz wykluczanie krzywdzących stereotypów. Badanie, w którym udział wzięło ponad 19 tys. osób na świecie i blisko 800 w Polsce, nawiązuje do tegorocznego hasła przewodniego Dnia Kobiet - #BreakTheBias, wzywającego do przełamania uprzedzeń, utrudniających kobietom rozwój.

 

CENNA POLITYKA RÓŻNORODNOŚCI

 

Główne trendy rekrutacyjne pozostają niezmienne: wysokość wynagrodzenia i możliwości rozwoju zawodowego są nadal najważniejsze w zmianie miejsca zatrudnienia. Natomiast w obliczu kilku ofert pracy kandydaci zwracają uwagę na inne aspekty m.in. profil działalności firmy, jej wpływ na środowisko i społeczeństwo oraz stosunek do grup mierzących się z dyskryminacją. Jednym

z głównych aspektów branych pod uwagę jest postawa organizacji w zakresie równości w miejscu pracy.

 

Polityka różnorodności określa najlepsze praktyki dotyczące rekrutacji, zatrudnienia, wynagrodzeń

i awansów. W myśl zapisów takiej strategii szanse, które otrzymują pracownicy firmy, wynikają wyłącznie z ich kompetencji oraz osiągnięć, i nie są w żadnym stopniu powiązane z danymi demograficznymi m.in. płcią, rasą, wiekiem, sprawnością, narodowością, faktem posiadania dzieci

i wielu innymi. Celem polityki różnorodności jest uczynienie organizacji miejscem pracy otwartym na każdego kandydata i pracownika, ze szczególnym uwzględnieniem grup społecznych, które na rynku pracy są niewystarczająco reprezentowane lub mierzą się z różnymi formami dyskryminacji.

 

- Kobiety stanowią jedną z grup, na których koncentrują się działania podejmowane w ramach polityki różnorodności. Stanowią połowę społeczeństwa, jednak jak pokazują różnorodne badania, nadal doświadczają w toku kariery przeszkód wynikających z płci. Organizacje coraz częściej dostrzegają ten problem i podejmują kroki mające na celu wyrównanie szans kobiet i mężczyzn w miejscu pracy. Dotyczy to zarówno jasnych kryteriów przyznawania podwyżki i awansu, które umożliwiają specjalistkom rozwój lub wkroczenie na ścieżkę menedżerską, jak i otwartości na potrzeby pracujących mam - komentuje Aleksandra Tyszkiewicz, dyrektor wykonawcza w Hays Poland.

 

OTWARTY PRACODAWCA

 

Jak wynika z najnowszego sondażu internetowego Hays, aż 79 proc. kandydatów w Polsce uważa politykę różnorodności firmy za mniej lub bardziej ważną przy ocenie atrakcyjności oferty pracy. Fakt, czy rekrutująca organizacja posiada dokument tego typu, co on zawiera i jak jest wdrażany w życie, za bardzo ważny uznało 39 proc. kandydatów. Zaledwie co piąty (21 proc.) uważa ten aspekt za nieważny.

 

W skali globalnej fakt posiadania przez firmę polityki różnorodności został uznany za istotny przez 85 proc. respondentów. Porównując odpowiedzi uzyskane w Polsce z tymi zebranymi na świecie, największa różnica występuje w odsetku respondentów uznających politykę różnorodności firmy za bardzo ważną w ocenie atrakcyjności oferty pracy. W Polsce tę odpowiedź wybrało 39 proc., natomiast na świecie - co drugi kandydat.

 

Czy polityka różnorodności firmy jest dla Ciebie ważna przy ocenie atrakcyjności oferty pracy?

 

 

Polska

Świat

Bardzo ważna

39%

50%

Ważna

28%

22%

Raczej ważna

12%

13%

Nieważna

21%

15%

 

Źródło: Badanie Hays Poland, luty 2022

 

- Kandydaci i kandydatki coraz większą uwagę przywiązują do pozafinansowych aspektów oferty. Zmianę miejsca zatrudnienia częściej motywują też chęcią podjęcia pracy, która da im większe poczucie sensu, będzie spójna z ich światopoglądem i wartościami. Od nowego pracodawcy oczekują, że będzie zaangażowany w działania CSR i przykładał się do ograniczania nierówności na świecie. Tymczasem kobiety na rynku pracy doświadczają nierówności częściej niż mężczyźni.

W związku z tym zwracają uwagę, czy potencjalny pracodawca posiada politykę różnorodności, a co najważniejsze - czy stosuje jej zapisy - wyjaśnia Aleksandra Tyszkiewicz z Hays Poland.

 

ODPOWIEDŹ NA WYZWANIA

 

Badania Hays Poland jednoznacznie wskazują, iż przeszkód w karierze wynikających z płci częściej doświadczają kobiety. Raport 'Kobiety na rynku pracy 2021' pokazał, że takie doświadczenie na swoim koncie ma 52 proc. i 20 proc. mężczyzn. Profesjonalistki najczęściej doświadczają zakładania przez firmy ich mniejszej dyspozycyjności (48 proc.), kierowania się stereotypami w decyzjach o zatrudnieniu czy awansie (47 proc.), faworyzowania mężczyzn (46 proc.) oraz braku zaufania do posiadanych kwalifikacji (39 proc.).

 

Czy wdrożenie w firmie polityki różnorodności może być rozwiązaniem powyższych problemów? Odpowiedź nie jest jednoznaczna. Wiele zależy bowiem od aktualnej sytuacji w organizacji, tj. jak wiele jest do poprawy w zakresie różnorodności, oraz czy zapisy oficjalnej polityki znajdą odzwierciedlenie w rzeczywistości i będą adekwatnie komunikowane. Jak wynika z badania Hays, oficjalną politykę różnorodności posiada 30 proc. organizacji. Jednocześnie zaledwie 50 proc. pracowników tych firm uważa, że jej zapisy przekładają się na realne działania.

 

Czy firma, w której obecnie pracujesz, wdrożyła oficjalną politykę różnorodności?

 

Tak

30%

Nie

49%

Nie wiem

21%

Źródło: Raport Hays Poland 'Kobiety na rynku pracy', maj 2021

 

Niewątpliwie jednak organizacje powinny dążyć do opracowania oficjalnej polityki różnorodności, określającej działania mające zagwarantować wszystkim pracownikom równość szans w miejscu pracy. Jest to bowiem pierwszy krok na drodze do pozytywnych zmian. Pracodawcy powinni inwestować w rozwój utalentowanych profesjonalistek, zapewnić im dostęp do programów mentoringowych i szkoleń. Przede wszystkim powinni jednak podejmować decyzje o awansach na podstawie kwalifikacji i doświadczenia kandydatów.

 

Dodatkowo niezwykle cenne są szkolenia, mające na celu nauczyć wszystkich pracowników jak nie ulegać nieświadomej faworyzacji lub dyskwalifikacji ze względu na dane metrykalne danej osoby. Bardzo często są to nisko kosztowe rozwiązania, które pozwalają zbudować podstawy niezbędne do równania szans kobiet i mężczyzn w miejscu pracy.

 

KONTAKT DLA MEDIÓW

 

Zofia Nowak

Senior PR & Communications Specialist

T: +48 722 224 701

E: znowak@hays.pl, media@hays.pl

 

Informacje o Hays Poland

 

Hays Poland jest firmą doradztwa personalnego należącą do międzynarodowej grupy Hays plc, która jest największą na świecie firmą zajmującą się rekrutacją specjalistyczną. Działając na rynku rekrutacyjnym od ponad 50 lat, Hays posiada 254 biura w 33 krajach. Łącznie pracuje w nich 12.100 ekspertów w 20 specjalizacjach.

 

W 2002 roku otworzyliśmy pierwsze biuro w Polsce. Od tego czasu umocniliśmy naszą pozycję na polskim rynku, stając się niekwestionowanym liderem w rekrutacji specjalistycznej. Świadczymy dopasowane do wymagań klienta usługi w zakresie rekrutacji specjalistycznej pozyskując najlepszych kandydatów do pracy stałej, tymczasowej oraz na kontrakt. Portfolio naszych usług obejmuje ponadto Executive Search, Recruitment Process Outsourcing (RPO) oraz marketing rekrutacyjny.

 

Z pasją wspieramy rozwój zawodowy profesjonalistów działających w różnych obszarach rynku, kierując się naszym motto 'powering the world of work'.


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.