zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

Eleni Panagiotopoulou z SOFTSWISS wyróżniona tytułem Best AML Professional 2025

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna prowadząca partnerskie centra rozwoju w Warszawie i Poznaniu, z dumą informuje, że Eleni Panagiotopoulou, Head of AML Team, została uhonorowana tytułem Best AML Professional of the Year podczas gali Global Regulatory Awards 2025.

Co trzeci pracodawca zauważa spadek zaangażowania pracowników, jednak same podwyżki nie rozwiążą tego problemu

Sytuacja na rynku pracy stwarza wyzwania zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niepewność środowiska biznesowego, zmiany strukturalne w firmach oraz presja na osiąganie często wyśrubowanych wyników przekładają się na gorsze samopoczucie i niższe zaangażowanie specjalistów. W pierwszym półroczu 2025 r. trend spadkowy dostrzegło 35 proc. pracodawców i aż 45 proc. profesjonalistów.

SOFTSWISS po raz trzeci wspiera kampanię zdrowotną Movember

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna prowadząca partnerskie centra rozwoju w Warszawie i Poznaniu, po raz kolejny aktywnie uczestniczy w globalnej kampanii zwiększającej świadomość na temat zdrowia mężczyzn. Inicjatywa koncentruje się na kluczowych kwestiach, takich jak rak prostaty i jąder, a jednocześnie promuje otwartą rozmowę o zdrowiu psychicznym mężczyzn.

4-dniowy tydzień pracy traci zwolenników - 6 na 10 pracowników obawia się spadku pensji

Mniej Polaków niż przed rokiem popiera 4 dniowy tydzień pracy. Obecnie to dwóch na trzech (61%), przeciwnych jest jeden na pięciu (21%). Jednocześnie aż 65% obawia się obniżenia wynagrodzenia przy takim modelu.

Analiza strategiczna wynagrodzeń - całkiem prosta

Strategiczne zarządzanie wynagrodzeniami składa się z trzech etapów. W pierwszym etapie - analizie strategicznej - dokonuje się przeglądu strategii biznesowej firmy oraz zasad wynagradzania w całej firmie oraz w branży.

 

Strategiczne zarządzanie wynagrodzeniami składa się z trzech etapów. W pierwszym etapie - analizie strategicznej - dokonuje się przeglądu strategii biznesowej firmy oraz zasad wynagradzania w całej firmie oraz w branży. Następnie dokonuje się wybór strategicznej konfiguracji systemu wynagrodzeń: definiuje się cele i kryteria systemu oraz szczegółowe formy i wysokości płac (w odniesieniu do rodzaju pracy: stanowisk, ról organizacyjnych, oraz cech osób wykonujących pracę: wiedzy, umiejętności, stażu, postaw). Wreszcie trzecim etapem jest wdrożenie strategii poprzez stworzenie odpowiednich regulaminów, ich komunikację™ wśród pracowników, obsługą™ wypłat oraz monitoring efektów (np. satysfakcji z wynagrodzenia).

Strategia biznesowa organizacji określa w pierwszej kolejności standardy dotyczące efektywności pracy, począwszy od poziomu organizacji, jako całości, poprzez poszczególne jednostki biznesowe, a na poziomie zespołu i jednostki kończąc. Konkretnie wyraża się to w zdefiniowaniu stopni osiągania celów jako podstawy wynagradzania (skuteczność działania), stosunku uzyskanych wyników i innych korzyści do poniesionych nakładów (wydajność pracy) oraz zachowań„ prowadzących do uzyskania założonych celów (behawioralny aspekt efektywności). 


Dążąc do osiągnięcia zadowalającego stanu w tej dziedzinie firmy formułują… wartości, na których opierają… swoja działalność i konkretyzują… je w odniesieniu do polityki wynagradzania. Ponadto dążą… do formułowania strategii wynagradzania w sposób sformalizowany oraz przekładania zawartych w niej priorytetów na konkretne rozwiązania w systemach wynagradzania, np. łącząc ruchome składniki wynagrodzeń z oceną… zachowań„ i wyników pracy.

Analiza wpływu strategii biznesowej na wynagrodzenia wymaga również uwzględnienia cyklu rozwoju organizacji. Poszczególne jego fazy wymagają… bowiem odmiennych konfiguracji składników wchodzących w skład wynagrodzeń całkowitych. Podobnie, w przypadku istotnych zmian organizacyjnych, np. fuzji lub przejąć‡, następują… z reguły zmiany strategii i systemu wynagradzania.

Kwestie zapewnienia równości wewnętrznej i zewnętrznej to drugi ważny obszar analizy strategicznej systemu wynagrodzeń w firmie. Przestrzeganie zasady zewnętrznej równości wynagrodzeń jest dla organizacji imperatywem, jeśli chce ona rozwijać się i zachować konkurencyjność na rynkach pracy. Wynagradzanie na poziomie stawek rynkowych, a nawet ponad te stawki, wynika zarówno z neoklasycznych, jak i instytucjonalnych modeli rynku pracy. Stąd też w ostatnich latach można było zauważy㇠przykładanie w firmach coraz większego znaczenia do rynkowych stawek wynagrodzeń w procesie budowania i modyfikowania strategii i systemów wynagradzania. Można wręcz mówić o rosnącej presji rynku pracy na kształt wynagrodzeń w organizacjach. świadczy o tym dynamiczny rozwój badań„ rynkowych stawek wynagrodzeń oraz korzystanie z benchmarkingu tych stawek przez coraz większą… liczbę™ firm. W badaniach stwierdzono, że z raportów płacowych korzysta około 78% badanych firm, natomiast 22% z nich nie korzysta. Firmy, które potwierdziły używanie raportów płacowych, wskazywały najczęściej na wykorzystywanie raportów takich firm, jak: Hay Group, Sedlak&Sedlak, Mercer, Hewitt, Towers Watson, AG TEST, czy też raporty ogólnobranżowe. Niektóre z nich korzystają… z kilku raportów płacowych, dążąc do wzbogacenia i zobiektywizowania źródeł‚ informacji o rynkowych stawkach wynagrodzeń.

Zapewnienie zewnętrznej równości wynagrodzeń jest wyzwaniem występującym w strategicznym zarządzaniu wynagrodzeniami na różnych rynkach. Dla przykładu można przytoczy㇠wyniki badań„ przeprowadzonych w Wielkiej Brytanii, z których wynika, że osiągniecie i (lub) utrzymanie konkurencyjności wynagrodzeń na rynku pracy traktowane jest przez 43% badanych firm jako cel strategiczny.

Odniesienie wynagrodzeń do kryteriów rynkowych może przyjmować w praktyce trzy podstawowe formy, określane też strategiami wynagradzania:
*  lidera wynagrodzeń, gdy oferuje się wyższy poziom wynagrodzeń niż istniejący w danym segmencie rynku;
*  rzetelnego środka, gdy organizacja stara się utrzymywać wynagrodzenia pracowników na średnim poziomie w danym segmencie;
*  ogona wynagrodzeń, gdy oferuje się wynagrodzenia na poziomie niższym niż średnia w danym segmencie rynku.

Sugerowane działania, których celem jest utrzymanie obu tych równości, mogą… by㇠do siebie konkurencyjne, a nawet sprzeczne względem siebie - na przykład, gdy dążenie do bycia wysoce konkurencyjnym na rynku pracy (poprzez oferowanie wyższych wynagrodzeń pewnym grupom pracowników) wchodzi w kolizję z poczuciem równości i sprawiedliwości wynagrodzeń wewnątrz organizacji.

więcej informacji o tym jak firmy radzą… sobie z wynagrodzeniami w okresie kryzysu znajdziesz w książce 'Systemy wynagrodzeń w okresie spowolnienia gospodarczego' Aleksego Pocztowskiego (red. nauk.) (Wydawnictwo C.H. Beck, 2011). Książka jest dostępna w cenie ze zniżką… w e-księgarni www.ksiegarnia.beck.pl. Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.


4Direct Search

 

4Direct Search
4Direct Search


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.