zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT Picnic SOFTSWISS w Warszawie: 400 uczestników, inspirujące Tech Talks i networking

Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia – LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code – w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup „IT World of Work 2025 Outlook”.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

Połowa specjalistów i menedżerów podejmuje edukację poza miejscem pracy

Nauka nowych rzeczy oraz regularny rozwój kompetencji to fundament budowania silnych zespołów i utrzymywania wskaźników gospodarczych na wysokim poziomie. Postawa uczenia się przez całe życie w różnych kontekstach, czyli tzw. life-long learning, jest kluczowa w dzisiejszych, dynamicznie zmieniających się czasach. Rozwój osobisty nie powinien zatem kończyć się wraz z zakończeniem edukacji czy wyjściem z pracy. Tymczasem jak wynika z najnowszego badania Hays Poland, zaledwie połowa specjalistów i menedżerów podejmuje się dodatkowej edukacji formalnej lub zorganizowanej.

Jak osiągnąć cele poprzez relacje?

Liderzy biznesowi często koncentrują się na swoich zadaniach tak bardzo, że nie dostrzegają, iż czas poł›więcony na budowanie koalicji pozwoliłby wykonać zadanie szybciej, ł‚atwiej i skuteczniej. Czas spędzony na budowaniu relacji współpracy, w celu osią…gnię™cia założonych zadań, może zredukować czas realizacji i koszt samego zadania. Oprócz tego, że wsparcie ze strony koalicji jest bardziej prawdopodobne, to ewentualne rezultaty są… trwalsze.
 Jak osią…gnąć cele poprzez relacje?, fot. Wolters Kluwer Polska Jak osią…gnąć cele poprzez relacje?, fot. Wolters Kluwer Polska

Przywódcy alfa pracują wedle zasady, że jeżeli zadbasz o dobre relacje, to zadania zadbają o siebie same. Przywódcy alfa łączą swoją orientację na relacje z zasadą ustalania priorytetów tzw. przywództwo 80/20.

Świadomie wykorzystuj umieję™tnoś›ci budowania relacji i coachingu do rekrutowania i dalszego rozwoju osób podlegających bezpoł›rednio tobie, aby osią…gnąć taką sytuację, w której, dbając jedynie o nich, zapewnisz sobie bezbłędne wykonawstwo zadań przez pracowników. Wówczas możesz się zająć dopasowywaniem pozostałych kluczowych "liderów opinii" w twojej organizacji do założonych celów strategicznych.

Korzystając z podstawowych modeli komunikacji, obserwacji liderów, którzy odnieśli sukces, oraz historii ich wzlotów i upadków, o jakich usłyszeliśmy podczas naszej pracy trenerów najwyższej kadry kierowniczej, potrafimy zidentyfikować trzy podstawowe zasady, które można zastosować przy dopasowywaniu relacji w biznesie:
- rozpocznij od łączenia agend;
- wykorzystaj dobre zamiary;
- najpierw dopasuj, potem prowadź.

Wzajemne dopasowanie agend
Pewna bardzo znana instytucja finansowa korzysta w zarzą…dzaniu personelem ze strategii nazywanej "złotymi kajdankami". Ludzie są… opłacani w niej znacznie lepiej niż gdzie indziej oraz nakłaniani są… do agresywnej konkurencji o stanowiska i swój status w firmie. są… gotowi pracować od 7 rano do 22, ponieważ zarabiają tak dużo, że bę™dą w stanie przejść na emeryturę, mając czterdzieści parę lat. Ale cena, jaką firma płaci za ich lojalność, jest bardzo wysoka. Niektórzy członkowie personelu nie wierzą w swoich przywódców. Widzą, że wiele decyzji podejmowanych przez ich szefów ma charakter wewnę™trznych rozgrywek, a ich celem jest zdobycie władzy lub pienię™dzy. poł›więcają dużo czasu i energii na realizowanie swoich partykularnych interesów. W konsekwencji bardzo mało czasu pozostaje im na sprawy firmy.
Jeżeli chcesz, aby ludzie, którym przewodzisz, pracowali na poziomie swoich maksymalnych możliwoś›ci, musisz spowodować, by pracownicy poszli za tobą z własnej woli, a nie dlatego, że muszą. Twoi pracownicy powinni wierzy㇠w to, co robią, i dostrzegać, że wykonywane przez nich dla ciebie zadania pomagają im realizować ich indywidualne ambicje. Aby zmienić zespół w wysoce skuteczną koalicję, jego lider musi rozumieć‡, co motywuje każdego z członków. Jak to powiedział‚ David Guo, prezes Display Research Laboratories, "Celem lidera jest zrozumienie, co motywuje ludzi, i wykorzystanie tego, a nie tylko wskazywanie im drogi".

Ludzie pragną by㇠jak najlepsi w tym, co robią. Jeżeli nie wierzą w swoich liderów, nie pójdą za nimi z entuzjazmem. Autorzy tej ksią…żki prowadzili coaching wielu menedżerów, którzy wyczekiwali tylko na moment odejścia ich niekompetentnych szefów. Bardzo niewielu pracowników jest gotowych dawać z siebie to, co najlepsze, dla słabych liderów lub niekompetentnych menedżerów.

Długofalowe związki nigdy nie bę™dą wzajemnie korzystne, dopóki cele obu stron nie bę™dą przynajmniej w jakiejś mierze ze sobą spójne. Niezależnie od tego, czy ludzie znajdują się powyżej, poniżej lub na równi z tobą w organizacyjnej hierarchii, pomogą ci osią…gnąć zakładane cele tylko wtedy, gdy ty pomożesz osią…gnąć im to, do czego oni dążÄ…. Nie przyjmą twoich celów, chyba że mają powód, aby uwierzyć‡, że robiąc to, sami z tego skorzystają. Dlatego też kluczową kwestią jest stworzenie partnerstwa opartego na wzajemnej korzyści.

Pierwszy krok podczas dopasowywania celów twoich zwolenników i organizacji polega na skorelowaniu swoich własnych zamierzeń zawodowych i osobistych. To, co robisz i pewność siebie, z jaką dział‚asz, stają się standardem dla innych pracowników. Jeżeli twoje plany biznesowe i osobiste są… w naturalny sposób ze sobą spójne, twoi zwolennicy dostrzegą wartość kompromisu wymaganego, aby się dopasować. Jeżeli masz plany biznesowe realizujące twoje cele osobiste, bę™dziesz miał‚ silną motywację, aby te cele biznesowe osią…gnąć. Jeżeli osiągasz cele osobiste, wspomagające twoje cele biznesowe, wykorzystujesz organizację w sposób odpowiedni. Najlepsze rezultaty osiągniesz, gdy dopasujesz lub nałożysz na siebie oba rodzaje swoich celów w taki sposób, że zrealizujesz i jedne, i drugie.

Gdy już dopasujesz własne plany, następnym krokiem jest zrozumienie celów innych ludzi. Bę™dziesz miał‚ wówczas jednoznaczny pogląd na temat ambicji zawodowych ludzi, którzy dla ciebie pracują - i które by㇠może sam ustanowiłeś - ale ich osobiste cele nadal pozostaną bardziej lub mniej nieokreślone. Nie wystarczy tylko sobie wyobrazić, co byś chciał osią…gnąć, gdybyś był na ich miejscu. Jeżeli pozyskasz ich lojalność, pomagając im osią…gnąć to, co jest dla nich ważne, poznasz ich osobiste plany i preferencje na o wiele głębszym poziomie.

Logika i analiza faktów mają wpł‚yw na sposób postrzegania przez ciebie świata oraz ocenę tego, co jest i co nie jest w twoim interesie. Jednocześnie jesteś także istotą społ‚eczną, bardzo zainteresowaną tak nieracjonalnymi czynnikami, jak reputacja, poczucie własnej wartości oraz status i pozycja, jakie zajmujesz w hierarchiach organizacji, w których funkcjonujesz. Czy następująca anegdota przywołuje jakieś skojarzenia?

Program restrukturyzacji (reengineering) u pewnego europejskiego dostawcy usług medycznych był blokowany przez wpł‚ywowego starszego naukowca, który nie rozumiał‚ powodów proponowanych zmian i obszernie wypowiadał się przeciwko nim przy każdej okazji. Dokładna ocena jego celów osobistych i zawodowych ujawniła, że jego prawdziwą troską było to, że program restrukturyzacji przeszkodzi w finansowaniu nowego etatu profesorskiego istotnego dla jego projektów. Było prawdopodobne, że program przebudowy nie przyniesie planowanych korzyści dla pacjentów, jeżeli ów uczony bę™dzie kontynuował swój sprzeciw. Toteż podjęto logiczną decyzję, aby wykorzystać nieco środków budżetowych programu do sfinansowania nowego etatu. W ten sposób cele instytucji (doskonałość medyczna i strukturalna) i cele badacza (doskonałość medyczna i osobisty status) zostały pogodzone.

Im wyżej w hierarchii firmy się znajdujesz, tym więcej czasu musisz poł›więcić na zarzą…dzanie relacjami, ponieważ kwestie te stają się mniej przejrzyste i twoje relacje z interesariuszami stają się coraz bardziej złożone. Mówiąc o interesariuszach, mamy na myśli każdego, kto ma jakiś związek z twoją firmą, a zatem coś do wygrania lub przegrania w wyniku sukcesu lub porażki podejmowanych przez ciebie dział‚ań.

Powyższy fragment pochodzi z ksią…żki autorstwa Anne Deering, Robert Dilts, Julian Russell "Przywództwo Alfa. Narzę™dzia dla liderów biznesu, którzy oczekują więcej od życia" (Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2009). Publikacja opisuje nowy model przywództwa, nazwany przez autorów przywództwem alfa. Podejścia i narzę™dzia, jakie przedstawiają autorzy, oferują sposoby na odniesienie sukcesu w roli lidera biznesu oraz na zredukowanie stresu. Ksiązka jest dostępna w wielu księgarniach internetowych m.in. w www.profinfo.pl.

***
Informacje dodatkowe:
Oprawa: oprawa twarda, Format: B5, s. 260
Rodzaj: poradnik
Dział: BIZNES / zarzą…dzanie
Miejsce wydania: Warszawa
Cena: 59 zł
Seria: Dla liderów biznesu


Wolters Kluwer Polska

 

Wolters Kluwer Polska
Wolters Kluwer Polska


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.