zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT Picnic SOFTSWISS w Warszawie: 400 uczestników, inspirujące Tech Talks i networking

Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia – LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code – w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup „IT World of Work 2025 Outlook”.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

Połowa specjalistów i menedżerów podejmuje edukację poza miejscem pracy

Nauka nowych rzeczy oraz regularny rozwój kompetencji to fundament budowania silnych zespołów i utrzymywania wskaźników gospodarczych na wysokim poziomie. Postawa uczenia się przez całe życie w różnych kontekstach, czyli tzw. life-long learning, jest kluczowa w dzisiejszych, dynamicznie zmieniających się czasach. Rozwój osobisty nie powinien zatem kończyć się wraz z zakończeniem edukacji czy wyjściem z pracy. Tymczasem jak wynika z najnowszego badania Hays Poland, zaledwie połowa specjalistów i menedżerów podejmuje się dodatkowej edukacji formalnej lub zorganizowanej.

Kultura organizacyjna a zarządzanie wynagrodzeniami

Duży wpł‚yw na politykę i praktykę zarzą…dzania wynagrodzeniami ma kultura organizacyjna. Składają się na nią przyjęte w organizacji wspólne wartości, normy, metody i założenia, które wpł‚ywają na działania ludzi i sposób realizacji zadań. Kultura ma ogromne znaczenie, ponieważ wynika z głębokich przekonań i z tego, co sprawdziło się w przeszłości. Jeśli jest pozytywna, wspiera rozwój organizacji poprzez stworzenie otoczenia, które sprzyja efektywności, ułatwia zarzą…dzanie zmianami oraz zapewnia pracownikom poczucie tożsamości i wspólnego celu. Kształtuje również właściwe zachowania, dostarczając sugestie i wskazówki. Negatywna kultura organizacyjna może natomiast przynieść szkody, tworząc bariery utrudniajace osią…ganie celów strategicznych poprzez wadliwy system wynagradzania. Przykładami takich barier są… brak otwartości na wprowadzanie zmian i brak zaangażowania pracowników.
Kultura organizacyjna a zarzą…dzanie wynagrodzeniami, fot. shutterstock Kultura organizacyjna a zarzą…dzanie wynagrodzeniami, fot. shutterstock

Z perspektywy zarzą…dzania wynagrodzeniami najważniejszym aspektem kultury organizacyjnej są… wartości, czyli przekonania dotyczące tego, co jest najlepsze dla organizacji i jakie zachowania są… w niej najbardziej pożądane. W niektórych firmach za wdrażanie wartości odpowiada wyłącznie kierownictwo najwyższego szczebla, w innych w proces ten zaangażowani są… wszyscy pracownicy (wówczas mówi się, że organizacja jest zorientowana na wartości). Im silniejsze są… wartości, tym wię™kszy jest ich wpł‚yw na zachowania. Wartości dotyczą takich zagadnień, jak szacunek dla ludzi i dbałość o nich, traktowanie pracowników jak ważna grupę inwestorów firmy, sprawiedliwość, zaangażowania, zapewnienie wszystkich równych szans, dbałość o klienta, innowacje, jakość produktów i usług, odpowiedzialność społ‚eczna i praca zespoł‚owa.
Wartości mogą wpł‚ywać na politykę wynagradzania w takich obszarach, jak zarzą…dzanie przez efekty, wynagradzanie za wniesiony wkład, równowaga mię™dzy presją wewnętrzną (na równość i sprawiedliwość płac) a zewnę™trzną (na konkurencyjność płac), równość i przejrzystość zasad oraz zaangażowanie pracowników w tworzenie procesów i struktur wynagradzania. Wartości należy uwzględnić w kryteriach oceny  efektywności pracowników oraz wynagradzania ich za wniesiony wkład. Badania dotyczące zarzą…dzania efektywnością przeprowadzone przez CIPD w kwietniu 2003 wykazały, że wiele organizacji chce silniej zorientować się na wartości, wykorzystując w tym celu zarzą…dzanie przez efekty.
Firma Tesco stosuje system wynagrodzeń uznaniowych o szerokim zasięgu - obejmuje on wszystkich pracowników, w tym dyrektorów. Za praktyczne wdrażanie wartości cenionych przez organizację przyznawane są… nagrody, tzw. Values Award. Oto zestaw tych wartości przedstawionych w formie zaleceń:
• Zrób wszystko, co możesz, dla klienta.
• Staraj się jak najlepiej zrozumie㇠klienta i jego potrzeby.
• Bądź energiczny, innowacyjny i zawsze pierwszy do pomocy klientowi.
• Wykorzystaj mocne strony swoje i firmy, aby zapewnić klientowi maksymalne korzyści.
• Traktuj innych tak, jak sam chciałbyś by㇠traktowany.
• Pamię™taj, że istnieje jeden duży zespół pracowników Tesco.
• Pamię™taj o wzajemny szacunku i zaufaniu.
• Rób wszystko najlepiej, jak potrafisz.
• Pamię™taj o wzajemnym wspieraniu się™. częściej chwal, rzadziej krytykuj innych.
• Mów mniej, ale pytaj częściej, i dziel się swoją wiedzą, aby mogli ją… wykorzystać inni.
• Ciesz się z pracy, świętuj sukcesy i ucz się na własnych doświadczeniach.

Values Award ma charakter niefinansowy. Każdy, komu przyznano ją… czterokrotnie, otrzymuje niebieską plakietkę, a siedmiokrotnie - złotą. Nagroda jest czꙶ›cią strategii, która ma na celu wpoić pracownikom wartości i kulturę organizacyjną, bę™dące podstawą wysokiej efektywności organizacji.
Przykłady:
Firma Centrica sformułowała swoje cztery podstawowe wartości następująco:
1. myś›lenie zespoł‚owe,
2. szacunek dla innych,
3. umieję™tność słuchania i dzielenia się swoją wiedzą,
4. dążenie do osią…gania dobrych wyników.

Celem systemu wynagrodzeń jest widoczne powią…zanie strategii biznesowej z celami indywidualnymi za pomocą zrównoważonej karty wyników. W systemie tym ważne są… oczekiwania (konkretne efekty) oraz sposób spełniania tych oczekiwań poprzez umieję™tne zarzą…dzanie zachowaniami w cał‚ej organizacji.
Norwich Union Insurance kieruje się hasłem "Progression, Performance and Pay" (“Wzrost, efektywność i płaca") popartym takimi wartościami, jak "progresywne wynagrodzenia, sprawiedliwy podział‚ korzyści i uczciwość".
W systemie uznaniowym firmy Xansa wpisane jest premiowanie i świętowanie wyjątkowych osiągnięć pracowników, które wynikają ze stosowania się przez nich do wartości przedsiębiorstwa.

Powyższy artykuł jest fragmentem ksią…żki "Zarzą…dzanie wynagrodzeniami" autorstwa Michaela Armstronga. Publikacja omawia zagadnienia, szczególnie ważne dla osób, które na co dzień zajmują się tworzeniem i wdrażaniem strategii, polityki i procedur dotyczą…cych wynagradzania pracowników lub chcą zdoby㇠wiedzę w tym zakresie. Ksią…żka jest dostępna w wielu księgarniach internetowych m.in. w www.profinfo.pl.
***
Informacje dodatkowe:
Oprawa: oprawa twarda
Format: A4 , s. 260
Rodzaj: podręcznik
Dział: BIZNES / zarzą…dzanie
Seria:  Zarzą…dzanie zasobami ludzkimi (HR)
Cena: 129


Wolters Kluwer Polska

 

Wolters Kluwer Polska
Wolters Kluwer Polska


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.