zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT Picnic SOFTSWISS w Warszawie: 400 uczestników, inspirujące Tech Talks i networking

Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia – LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code – w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup „IT World of Work 2025 Outlook”.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

Połowa specjalistów i menedżerów podejmuje edukację poza miejscem pracy

Nauka nowych rzeczy oraz regularny rozwój kompetencji to fundament budowania silnych zespołów i utrzymywania wskaźników gospodarczych na wysokim poziomie. Postawa uczenia się przez całe życie w różnych kontekstach, czyli tzw. life-long learning, jest kluczowa w dzisiejszych, dynamicznie zmieniających się czasach. Rozwój osobisty nie powinien zatem kończyć się wraz z zakończeniem edukacji czy wyjściem z pracy. Tymczasem jak wynika z najnowszego badania Hays Poland, zaledwie połowa specjalistów i menedżerów podejmuje się dodatkowej edukacji formalnej lub zorganizowanej.

Mediacje – etap wskazywania interesów

Ludzie decydują się negocjować kwestie przez wzgląd na leżÄ…ce u ich podstaw interesy, których zaspokojenie jest dla nich istotne. Proces negocjacji może by㇠postrzegany jako gra, w której strony angażują się w proces edukowania, dekodowania oraz rokowań. Przyjrzyjmy się bliżej bardzo ważnemu etapowi mediacji, jakim jest wskazywanie interesów.
Christopher W. Moore, Mediacje - praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów Christopher W. Moore, Mediacje - praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów

Po tym jak mediator oraz negocjujący wskażą… interesy stron, bę™dą musieli skonfrontować jedną lub więcej sytuacji. Interesy mogą albo:
• wzajemnie się wykluczać w taki sposób, że zaspokojenie potrzeb jednej strony wyklucza możliwość zaspokojenia interesów drugiej, albo
• mie㇠charakter mieszany - kiedy strony mają czꙶć interesów zbieżnych, a czꙶć konkurencyjnych, albo
• by㇠spójne, co oznacza, że strony mają podobne i niewykluczające się potrzeby.

Poniższy przypadek obrazuje, jak ten podział‚ interesów wygląd w praktyce. Pewien autor pracował w zespole w jednostce badawczej, przygotowują…c książkę opisującą najnowsze trendy w praktyce relacji mię™dzyludzkich. Pracował nad tym projektem przez wiele miesięcy i był zadowolony z efektów. Gdy książka była prawie gotowa, dyrektor jednostki wysłał obiegiem list informujący personel, że w przyszłoś›ci na publikacjach wydanych przez tę jednostkę nie bę™dą podawane nazwiska poszczególnych autorów. Autor odpowiedział‚ listem, w którym nalegał na umieszczenie swojego nazwiska na okładce, powołując się na precedensy w postaci innych publikacji tej jednostki.

W tym sporze wydawało się, że stanowiska stron wzajemnie się wykluczały. Jednakże staranne badanie interesów wykazało przestrzeń do współpracy. Obydwie strony miał‚y zbieżne interesy, ponieważ chciały, żeby książka została wydana i wprowadzona do obrotu. Jej publikacja oznaczała finansowe i zawodowe korzyści dla obydwu stron. Strony miał‚y również interesy mieszane. Jednostka badawcza sprzeciwiała się temu, żeby autor przypisał sobie wszystkie zasługi za pracę; dyrektor da…żył do zbudowania wiarygodności organizacji oraz chciał, żeby książka była postrzegana jako produkt tej właśnie jednostki badawczej. Nie był gotów do oddania wszystkich zasług autorowi, był jednak skłonny do dzielenia się nimi. Chciał również, żeby jego pracownicy mieli satysfakcję z pracy w tej jednostce badawczej. Autor z kolei chciał by㇠wymieniony jako autor dzieła, lecz jednocześnie nie był skłonny doprowadzić do sytuacji, w której mógłby stracić pracę.

Wyraźnie istniał tutaj mieszany zestaw interesów umożliwiający zarówno konkurowanie, jak i kooperację, lecz obydwie strony z począ…tku uważały, że w sporze dominują niespójne i wyłączne interesy. Dyrektor chciał, żeby nazwa jednostki znalazła się na książce oraz da…żył do tego, żeby dzieło było postrzegane jako efekt pracy zespoł‚owej. Autor chciał, aby na okładce było tylko jego nazwisko. Spór zdawał się da…ży㇠do rezultatu typu "wygrany-przegrany".

Strony zgodziły się podjąć negocjacje w kwestii wskazania autorstwa. Przyjęły do wiadomości, że miał‚y wspólny interes w postaci możliwie najszybszego wydania i dystrybucji ksią…żki. Autor zgodził się z tym, że jednostce należy oddać zasługi za sponsorowanie badań, pod warunkiem, że on otrzyma zasługi za jego napisanie. Dyrektor przyznał, że autor był głównym naukowcem zaangażowanym w postanie ksią…żki, chciał jednak, żeby zespół, który wykonał czꙶć prac przygotowawczych, również został doceniony. Autor przyznał, że jest to sprawiedliwe i zaproponował, że włączy odpowiednią wzmiankę do czꙶ›ci z podziękowaniami na począ…tku ksią…żki. Jego propozycja została przyjęta.

więcej trudności nastręczyło podjęcie decyzji dotyczącej tego, co miał‚o znaleźć‡ się na okładce. Obydwie strony chciały mie㇠na okładce konkretną nazwę. Rozważano cały szereg opcji. Ostatecznie na okładce miał‚o zostać umieszczone imię i nazwisko autora oraz nazwa jednostki badawczej. Nazwa jednostki badawczej miał‚a by㇠napisana wię™kszą czcionką, zaś autor miał‚ by㇠wskazywany wraz z tytułem naukowym. Obydwie strony uznały, że rozwią…zanie to zaspokaja ich interesy.

Powyższy przykł‚ad ilustruje szereg podejść, jakie mediatorzy mogą wykorzystywać, pracując z interesami stron uczestniczących w sporze. W pierwszej kolejności mediatorzy powinni współpracować ze stronami w celu wspólnego wskazania interesu. Gotowość strony do wskazania i zbadania swoich interesów innych nie musi oznaczać, że jest ona gotowa do uznania potrzeb innych uczestników sporu. Creighton (1972) zwraca wyraźnie uwagę na różnice pomię™dzy akceptowaniem informacji, a wyrażeniem zgody. "Wyrażasz akceptację, mówiąc: rozumiem, że czujesz to i to w zwią…zku z tym tematem. Natomiast zgodę wyrażasz, mówiąc: masz całkowitą rację, ja również tak uważam. W pierwszym przypadku przyjmujesz do wiadomości, że druga strona odczuwa w ten, a nie inny sposób, zaś zgadzając się, sprzymierzasz się z tą osobą".

Na tym etapie mediator powinien przykł‚adać wię™kszą wagę do tego, żeby negocjujący zaakceptowali informację o interesach, niż do uzyskania ich zgody. Pomimo że zgoda co do interesów stron znakomicie ułatwia postępy stron na późniejszych etapach negocjacji, osiągnięcie porozumienia na tym etapie nie jest niezbędne. Strony mogą zaakceptować to, że inni mają inne interesy, dalej poszukując wzajemnie akceptowanych rozwiązań.

W dalszej kolejności mediator powinien wskazać i ujawnić zbieżne lub uzupełniajace się interesy. Pozwala to stronom pozby㇠się przekonania o jednoznaczności sporu, buduje nawyk osią…gania porozumienia oraz sprzyja współpracy. Na końcu mediator powinien skoncentrować się na interesach mieszanych oraz wzajemnie się wykluczających. Stosując procedury negocjacji opartych na interesach, wymiany oraz kompromisu, mediator często może pomóc stronom osią…gnąć postęp i pogodzić je nawet w przypadku zdecydowanie niespójnych interesów.

Powyższy fragment pochodzi z ksią…żki "Mediacje. Praktyczne strategie rozwiązywania konfliktów" (Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2009) autorstwa Christophera W. Moore’a, światowej sł‚awy mediatora i trenera. Publikacja jest dostępna w wielu księgarniach internetowych m.in. w www.profinfo.pl.

***
Informacja dodatkowe:
Dział: PRAWO / arbitraż i mediacja
ISBN: 978-83-7601-641-2
Oprawa: oprawa miękka , Format: B5 , s. 572

 


Wolters Kluwer Polska

 

Wolters Kluwer Polska
Wolters Kluwer Polska


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.