zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT Picnic SOFTSWISS w Warszawie: 400 uczestników, inspirujące Tech Talks i networking

Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia – LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code – w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup „IT World of Work 2025 Outlook”.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

Połowa specjalistów i menedżerów podejmuje edukację poza miejscem pracy

Nauka nowych rzeczy oraz regularny rozwój kompetencji to fundament budowania silnych zespołów i utrzymywania wskaźników gospodarczych na wysokim poziomie. Postawa uczenia się przez całe życie w różnych kontekstach, czyli tzw. life-long learning, jest kluczowa w dzisiejszych, dynamicznie zmieniających się czasach. Rozwój osobisty nie powinien zatem kończyć się wraz z zakończeniem edukacji czy wyjściem z pracy. Tymczasem jak wynika z najnowszego badania Hays Poland, zaledwie połowa specjalistów i menedżerów podejmuje się dodatkowej edukacji formalnej lub zorganizowanej.

O tym że usługi to nie produkty i co z tego wynika dla rozwoju firmy usługowej

Model zarzą…dzania przedsiębiorstwami zorientowanymi na produkt takimi jak Proctor& Gamble, Motorola, Apple, Boeing czy Toyota, nie jest odpowiedni dla takich firm usługowych takich jak Goldman Sachs, Disney, Starbucks, Southwest Airlines czy McKinsey.
fot. shutterstock fot. shutterstock

Firmy usługowe posiadają pewne unikatowe atrybuty, które wymagają specyficznego zarzą…dzania, by zapewnić zyskowny wzrost. Podstawowe różnice w stosunku do firm produkujących towary:
(a) konieczność interakcji z klientem końcowym,
(b) zakres uczestnictwa klienta w procesie świadczenia usługi (klient bierze aktywny udział co najmniej na począ…tku),
(c) umieję™tnoś›ci zawodowe pracowników (wysoki poziom kompetencji komunikacyjnych),
(d) element intelektualny (przekazanie klientowi pewnej wiedzy związanej z usługą),
(e) zarzą…dzanie procesami i doświadczeniami,
(f) stosowane mierniki efektywności procesów wewnę™trznych i zewnę™trznych.

Każda usługa składa się z elementów interakcyjnych (kontakt z klientem) i transakcyjnych (produkt materialny).

Elementy o charakterze transakcyjnym to zwykle procesy wysoko wolumenowe, uzależnione od rodzaju procesu i o z góry ustalonym wkładzie klienta - w efekcie są… one bardziej efektywne i mają niską wartość dla klienta. Usługi opierające się w wię™kszoś›ci na tego rodzaju procesach to np. sprzedaż detaliczna, usługi finansowe.

Elementy o charakterze interakcyjnym są… zazwyczaj nisko wolumenowe, w znacznym stopniu uzależnione od czynnika ludzkiego i o zmiennym wkładzie klienta - w efekcie ł‚atwiej dostosowują się do potrzeb danego klienta i mają dla niego wysoką wartość. Usługi opierające się w wię™kszoś›ci na tego rodzaju procesach to np. parki rozrywki, sesje coachingowe.

Stąd też kadra zarządzają…ca firmą usługową powinna znać się nie tylko na tym jak zarzą…dzać EFEKTYWNOŚCIĄ procesów transakcyjnych, ale też jak tworzy㇠WARTOŚĆ poprzez procesy interakcyjne. Tradycyjne, transakcyjne wskaźniki opisujące jakość działania m.in. wskaźniki obrotowości, satysfakcja klienta, poziom zapasów, wykorzystanie aktywów, nie są… wystarczające by prowadzić zyskowną firmę usługową. Konieczne jest rozszerzenie obszarów które się mierzy i o których się myśli na m.in. kompetencje pracowników, charakter relacji, znajomość potrzeb klienta, tworzenie innowacyjnych rozwiązań dla ściśle określonego typu klienta.
Niektóre przedsiębiorstwa, poszukując rozwiązania problemu, dokonują pomiaru produktywności pracowników, przeliczając uzyskiwany przychód na jednego pracownika.

Nowatorski model tworzenia i kontrolowania wartości przydatny dla firm usługowych poznasz z ksią…żki ''Strategiczna karta firm usługowych' Rajesha K. Tyagiego i Praveena Gupty (Wydawnictwa Profesjonalne PWN, 2010). Model ten składa się z siedmiu dział‚ań, każde kolejne korzysta i wzmacnia efekty poprzedniego. Rozwój firmy usługowej może opierać się na skutecznym korzystaniu z całego modelu, ze wszystkich siedmiu dział‚ań, jednak w praktyce wystarczy nawet bardzo sprawne opanowanie jednego lub dwóch dział‚ań, by przegonić konkurencję i wprowadzić firmę na drogę rozwoju - pokazują to przykł‚ady opisane w książce m.in. IBM, eBay, Southwest Airlines, American Express, Wal-Mart, Starbucks, Ritz-Carlton.

Ksią…żka jest dostępna w cenie ze zniżką w e-księgarni www.ksiegarnia.pwn.pl

 

KarieraManagera.pl


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.