zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT Picnic SOFTSWISS w Warszawie: 400 uczestników, inspirujące Tech Talks i networking

Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia – LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code – w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup „IT World of Work 2025 Outlook”.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

Połowa specjalistów i menedżerów podejmuje edukację poza miejscem pracy

Nauka nowych rzeczy oraz regularny rozwój kompetencji to fundament budowania silnych zespołów i utrzymywania wskaźników gospodarczych na wysokim poziomie. Postawa uczenia się przez całe życie w różnych kontekstach, czyli tzw. life-long learning, jest kluczowa w dzisiejszych, dynamicznie zmieniających się czasach. Rozwój osobisty nie powinien zatem kończyć się wraz z zakończeniem edukacji czy wyjściem z pracy. Tymczasem jak wynika z najnowszego badania Hays Poland, zaledwie połowa specjalistów i menedżerów podejmuje się dodatkowej edukacji formalnej lub zorganizowanej.

Odkryj prawdziwą wartość marketingu

Marketing jest najważniejszą siłą napędową wartości rynkowej. Jest także najwię™kszym uznaniowym wydatkiem w firmie. Jak więc zagwarantować, że przyniesie pożą…dany efekt? Zbyt długo marketing był postrzegany w kategoriach wydatku nierozliczalnego, nieukierunkowanego i trudnego do połączenia z wynikami finansowymi firm.
fot. Odkryj prawdziwą wartość marketingu fot. Odkryj prawdziwą wartość marketingu

Cel marketingu może wydawać się oczywisty - to zwię™kszona sprzedaż. Wielu dyrektorom ds.  marketingu udało się jednak przeży㇠(i nadal mają się dobrze) na fali reklam pięknych i budzących emocje, nawet jeżeli nikt nie miał‚ pojęcia, czy naprawdę prowadziły one do wię™kszej sprzedaży i lepszych wyników. Ale nawet kiedy wiadomo, że takie reklamy mają pozytywny efekt finansowy, to nadal nie ma gwarancji, że preferencje klientów przełożÄ… się na wartość kursu giełdowego firmy. Przyjrzyj się np. znaczącym rywalom: Coca-Coli i Pepsi. Liczne badania udowodniły, że wię™kszość ludzi preferuje smak Pepsi, a jednak kupuje Coca-Colę. Podobnie jest na giełdzie - mimo wyższych przychodów ze światowej sprzedaży Pepsi, analitycy i inwestorzy mają więcej zaufania do przyszłych wyników Coca Coli (lub precyzyjniej, od PepsiCo wolą Coca-Cola Company). Marki, jak widać, mają znaczny wpł‚yw zarówno na inwestorów, jak i na konsumentów.

Ocena wyników marketingu przez pryzmat najważniejszych pomiarów umożliwia:
- Przedstawienie zwrotu nakładów (ROI - Return on Investment) najwię™kszego uznaniowego wydatku w firmie.
- Odróżnienie krótko- i długofalowych efektów marketingu.
- Doskonalenie i modyfikowanie dział‚ań w miarę napływu danych.
- Ukierunkowanie wysiłku kreatywnych i często niesfornych pracowników marketingu.
- Uzyskanie pożytecznego wskaźnika do szacowania przyszłego wyniku finansowego.
- Zwię™kszenie uznania i wpływu marketerów na rynku.
- Zainteresowanie liderów biznesu marketingiem i jego wpł‚ywem na wyniki firmy.

Większość pracowników marketingu jest świadoma konieczności istnienia pomiarów, jednak nadal wielu nie docenia ich znaczenia. Marketerzy koncentrują się na kreatywności, widząc mierzenie jako czynność końcową. Ale to właśnie pomiary mają ogromne i natychmiastowe znaczenie dla wyników, ponieważ mogą wywierać wpł‚yw na takie ustalenia wstę™pne jak określanie celów, projektowanie i wyznaczanie priorytetów.

"Należy zrozumie㇠coraz mniejszą cierpliwość dyrektorów wobec marketingu. Mogą oni rozliczać wyniki inwestycji w dziale finansów, produkcji, IT czy zakupów, ale nie wiedzą, co dają im wydatki marketingowe".

Philip Kotler, Marketing and the CEO:
Why CEOs are fed up with Marketing

Rzeczywiś›cie, jak wynika z badania ANA/Booz Allen Hamilton, zatytułowanego Marketing Department Priorities Often Differ from CEOs’ Agenda (Priorytety dział‚u marketingu często są… różne od celów prezesa), marketing uważany jest w firmie za jeden z jej filarów, lecz brak skutecznego systemu pomiarów jego dział‚alności sprawia, że nie jest traktowany przez zarząd priorytetowo. Badanie to również wskazuje, że 75% kadr kierowniczych twierdzi, że marketing więcej znaczy dziś niż pięć lat temu, a jednocześnie wię™kszość z nich myśli, że jest on coraz bardziej oddalony od realiów rynkowych.

Pomiary i odpowiedzialność znowu stają się krytycznie ważne. Dyrektorzy generalni oczekują od marketingu kalkulacji jego współ‚czynnika ROI i uważają, że aktualne pomiary są… abstrakcyjne
i niewystarczające. 66% kadry kierowniczej twierdzi, że nie pomiary znajomości marki czy preferencji, ale prawdziwy współ‚czynnik ROI jest najistotniejszą potrzebą marketingu.

Potwierdzają to badania przeprowadzone przez CMO Council (Radę Dyrektorów Marketingu) - 90% respondentów ankiety twierdziło, że mierzenie wyników marketingu jest kluczowe (zwłaszcza
w wię™kszych firmach), zaś 80% potwierdziło brak systemu pomiarów wyników marketingu nawet tam, gdzie wydatki na marketing stanowią 25% dochodów cał‚ej firmy.

Marketerzy, którzy dłużej zajmują się zagadnieniem mierzalności marketingu przyznają, że pomiary nie są… tylko administracyjnym utrudnianiem procesu kreatywności, ale przyczyniaja się do lepszego wyniku firmy i podwyższenia rynkowej wiarygodności całego marketingu.

"Wartość, jaką stworzyliśmy dla firmy w cią…gu ostatnich dwóch, trzech lat po wprowadzeniu odpowiedzialności marketingowej, można porównać ze stworzeniem nowej, globalnej marki
o wymiarze marki Tide".

Jim Stengel, Światowy Dyrektor Marketingu P&G
ANA Marketing Accountability Summit, 9 września 2004

Nawet jeś›li marketing traktuje swoje pomiary poważnie, obliczenie pełnego wpływu jego dział‚ań nie jest łatwe. Wpływ ten jest bowiem różny i dotyczy zarówno sprzedaży bieżą…cej, jak i przyszłej, a także innych zachowań, np. gotowości do zapłacenia wyższej ceny, kupowania więcej czy informowania innych. Wszystkie te czynniki składają się na rzeczywisty zwrot z inwestycji
w marketing.

Nie pomaga tutaj rachunkowość. Nawet w najlepszych firmach dane księgowe nie są… wolne od wad, zwłaszcza tam, gdzie występuje szybki wzrost i gdzie budowa marki oraz innowacyjność są… kluczowe. Tego rodzaju dane traktują inwestycje strategiczne jako wydatki odliczane z bieżą…cych zysków i nie uwzględniajacą przyszłych dochodów, do których się przecież przyczyniaja.

Podejście, oparte tylko na rachunkowości, zniechęca menedżerów do inwestowania w marki
i innowacyjność, mimo faktu, że to właśnie one są… siłą napędową przyszłego potencjału, którym akcjonariusze interesują się najbardziej. Dlatego koncepcja wartości, biorąca pod uwagę™ jej poziom bieżą…cy i przyszły, jest tak ważna dla marketingu i jego pracowników.

"Marketingowy ROI" stał się na tyle modnym terminem, że każdy marketer jest świadomy jego istnienia, a firmy konsultingowe włączyły to zagadnienie do swojej oferty doradczej. Większość orędowników tego pojęcia okazała się jednak niezwykle krótkowzroczna i, podobnie jak
w przypadku CRM, postrzegają je jak analityczny program komputerowy, do którego można wprowadzić wydatki marketingowe jako nakłady, a rezultaty sprzedaży jako wyniki.

Oczywiś›cie, w porównaniu z sytuacją, w której nie robi się nic, taka koncepcja to krok do przodu. Przyglądając się jednak tylko krótkiemu okresowi, najprawdopodobniej uzyska się nawet w poł‚owie prawdziwego obrazu, w rezultacie czego marketing zostanie skierowany do pomocy krótkookresowym, taktycznym promocjom sprzedaży. Taka sytuacja jest szkodliwa zarówno dla marketingu i jego pozycji jako strategicznego napędu sprzedaży, jak i docelowo dla końcowych wyników przedsiębiorstwa.

Trzeba więc odnieść się do dział‚alności marketingowej i jej współ‚czynnika ROI w bardziej przemyślany sposób - właś›ciwie je mierząc, optymalizując ich efekty oraz metody określania rezultatów pod kątem wewnę™trznych (zarząd) i zewnę™trznych (inwestorzy) oczekiwań.

Powyższy fragment pochodzi z ksią…żki Petera Fiska "Geniusz marketingu" (Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2009). To pozycja, którą powinien przeczytać każdy marketer, który chce się wyróżnić
i nauczy㇠wykorzystywać zarówno swoją inteligencję, jak i wyobraźnię. Patronat medialny nad książką objął miesię™cznik "Marketing w Praktyce". Publikacja jest dostępna w wielu księgarniach internetowych np. www.profinfo.pl.

***
Informacje dodatkowe:
Seria:  DLA LIDERóW BIZNESU
Oprawa: oprawa twarda
Format: B5, s. 412
Dział: BIZNES / marketing
Cena: 89 zł

 

KarieraManagera.pl


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.