zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT Picnic SOFTSWISS w Warszawie: 400 uczestników, inspirujące Tech Talks i networking

Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia – LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code – w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup „IT World of Work 2025 Outlook”.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

Połowa specjalistów i menedżerów podejmuje edukację poza miejscem pracy

Nauka nowych rzeczy oraz regularny rozwój kompetencji to fundament budowania silnych zespołów i utrzymywania wskaźników gospodarczych na wysokim poziomie. Postawa uczenia się przez całe życie w różnych kontekstach, czyli tzw. life-long learning, jest kluczowa w dzisiejszych, dynamicznie zmieniających się czasach. Rozwój osobisty nie powinien zatem kończyć się wraz z zakończeniem edukacji czy wyjściem z pracy. Tymczasem jak wynika z najnowszego badania Hays Poland, zaledwie połowa specjalistów i menedżerów podejmuje się dodatkowej edukacji formalnej lub zorganizowanej.

Odwaga o drugiej nad ranem

Podoba mi się określenie, jakiego użył‚ Napoleon, mówiąc o tym rodzaju odwagi. Uważał‚, że w ś›wietle dnia każdy może wykazać się odwagą…, ponieważ niebezpieczeństwa są… odległ‚e. Ale w środku nocy, kiedy strach budzi nas ze snu, sytuacja jest zgoł‚a inna.
 
Odkryj w sobie menedżera Odkryj w sobie menedżera

 

Druga nad ranem, 'godzina ciemności'. Leżysz w łóżku z szeroko otwartymi oczami, nagi i słaby, wystawiony na pastwę ciemnego, przerażającego strachu, który nie pozwala spać spokojnie. Możesz się przewracać z boku na bok, starając się o nim zapomnieć‡, albo zebrać całą… odwagę™ i spojrze㇠mu prosto w oczy.

O drugiej nad ranem otwiera się okno naszej duszy. Jeśli przez nie zajrzymy i ujrzymy wyraźnie ten 'strach-o-drugiej-nad-ranem', może się zdarzyć‡, że dowiemy się, jakimi ukrytymi celami się kierujemy, co popycha nasze życie do przodu, czy są… to cele z jasnej czy ciemnej strony granicy.

Przyjmijmy zatem, że jest teraz druga nad ranem i:
• zdefiniujmy granicę,
• opiszmy jej ciemną stronę™ (zagrożenie)
• opiszmy jej jasną… stronę™ (anioł‚ stróż)
• zdecydujmy, kiedy przejdziemy na jasną… stronę™.

Zadałem to ćwiczenie Anicie Carlton, 38-letniej dyrektorce dużego oddziału wydawnictwa popularnych publikacji należącego do nowojorskiego domu wydawniczego specjalizującego się w literaturze o tematyce handlowej. Roger Altman, prezes firmy macierzystej, uważał‚ Anitę™ za jednego z najcenniejszych menedżerów i postanowił‚ uczyni㇠ją… swoją następczynią….

Inteligencja Anity i jej umiejętności interpersonalne zawiodły ją… na szczyty kariery zawodowej. Jednak brakowało jej formalnego wykształcenia. Ukończyła tylko wydział‚ biologii małego uniwersytetu na południu Stanów Zjednoczonych. Ale Altman był przekonany, że Anita bez trudu wypełni tą™ lukę™.

Kiedy powiedział‚ o swoim pomyśle, bardzo się ucieszyła. Przecież Altman był jednym z najbardziej szanowanych liderów w branży. Uwielbiała z nim pracować, ale nie zdawała sobie sprawy z tego, jak wysoko ją… ceni. 'Chciałbym, żebyś› zastanowiła się nad pewną… kwestia - powiedział‚ do niej Altman. Wybierz sobie jedną z najlepszych szkół‚ ekonomicznych, może to by㇠Harvard, Stanford, Chicago, Wharton, zdecyduj sama. Zapisz się na jakiś zaawansowany kurs dla menedżerów . Firma zapłaci za wszystko. Takie kursy trwają… zwykle do ośmiu do dziesięciu tygodni. Ktoś przejmie twoje obowiązki, kiedy cię nie będzie'.

Taka propozycja mile połechtała jej próżność i sprawiła, że poczuła się bardzo zadowolona, ale kiedy opuściła biuro szefa, ogarnęło ją… przerażenie.

Skąd się wziął‚ ten strach? Czy nie otrzymała właśnie najwspanialszej propozycji w życiu? Czy wynikał‚ on z obawy przed rozstaniem z rodziną…, z mężem, który zawsze wspierał‚ jej rozwój zawodowy, i trójką… małych dzieci, które bardzo kochała? Oczywiście, martwiło ją… to, ale najbardziej bała się wskoczy㇠do basenu pełnego doskonałych pływaków - profesjonalistów uczestniczących w wielu szkoleniach biznesowych - podczas gdy ona potrafiła zaledwie słabo pływać pieskiem. Nie tylko mogła sobie nie poradzi㇠w nowej roli, ale obawiała się, że zagrozi to poważnie jej obecnej pozycji.

Wtedy wkroczyłem do akcji. Na prośbę™ starego przyjaciela Rogera Altmana miałem spędzi㇠kilkugodzinny lunch z jego protegowaną…. Kiedy poznałem jej obawy i marzenia, poprosiłem ją… o wykonanie ćwiczenia polegającego na definiowaniu granic. Oto co napisała:
• Zdefiniuj granicę™: 'Przede mną… stoi pewne wyzwanie'.
• Opisz jej ciemną stronę™ (zagrożenie): 'W porównaniu z innymi wypadnę™ zapewne niekorzystnie'.
• Opisz jej jasną stronę™ (anioła stróża): 'Zawsze lubiłam wyzwania. Jeśli się postaram, mogę™ sprostać każdemu'.
• Zdecyduj, kiedy przejdziesz na jasną… stronę™: 'W poniedziałek rano. Przyjmę™ propozycję™ Rogera'.

Czy jej strach nagle zniknął‚? Nie. To było po prostu naturalne zdenerwowanie wynikające z uświadomienia sobie, czego mamy dokonać. Przeżywa je każdy człowiek podejmujący ważne wyzwanie. Anita wybrała odwagę™. Mówiąc krótko: wybrała Stanford, gdzie zdobyła wielki szacunek innych uczestników kursu. Po kilku miesiącach wróciła do pracy i odkryła, jak bardzo procentuje zdobyta wiedza. Dzięki niej mogła teraz podejmować decyzje, które dotychczas podejmowała instynktownie. Nieobecność w domu sprawiła, że jeszcze bardziej doceniła to, że ma rodzinę™, a rok później zarząd firmy zatwierdził‚ jej kandydaturę™ na stanowisko prezesa, co było wyraźnym znakiem, że jest traktowana jak następczyni Rogera Altmana.

Podobnie jak Anita, każdy z nas może wykonać to ćwiczenie, aby odkry㇠i przeanalizować granice, jakie napotykamy w życiu, poczynając od codziennych, takich jak zatrudnienie kierownika sprzedaży, po decyzje, od których zależy całe nasze dalsze życie, na przykład czy zrezygnować z obecnej pracy i przyjąć‡ nową… propozycję™ lub czy przyjąć‡ do wiadomości fakt, że w naszym małżeństwie pojawiły się problemy. Jeśli będziemy wykonywać to ćwiczenie regularnie, będziemy wciąż na nowo przechodzi㇠z ciemnej na jasną… stronę™ granicy. A wtedy dużo łatwiej będzie nam stawi㇠czoło 'wielkiej granicy', czyli granicy pomiędzy tym, kim jesteśmy i tym, kim moglibyśmy być‡, albo granicy oddzielającej pozytywny cel działania od negatywnego.


więcej praktycznych i pouczających historii z zakresu nowej filozofii zarządzania można znaleźć‡ w książce Allana Cox’a 'Odkryj w sobie menedżera' (Wolters Kluwer Polska, Kraków 2009). Publikacja dostępna jest w wielu księgarniach internetowych, np.:

http://www.profinfo.pl/.

***
Informacje dodatkowe:
Seria: BIZNESOWE PORADNIKI
Format: A5, s. 336
Rodzaj: poradnik
Dział: BIZNES / zarzą…dzanie
Miejsce wydania: Kraków


Wolters Kluwer Polska

 

Wolters Kluwer Polska
Wolters Kluwer Polska


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.