zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT Picnic SOFTSWISS w Warszawie: 400 uczestników, inspirujące Tech Talks i networking

Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia – LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code – w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup „IT World of Work 2025 Outlook”.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

Połowa specjalistów i menedżerów podejmuje edukację poza miejscem pracy

Nauka nowych rzeczy oraz regularny rozwój kompetencji to fundament budowania silnych zespołów i utrzymywania wskaźników gospodarczych na wysokim poziomie. Postawa uczenia się przez całe życie w różnych kontekstach, czyli tzw. life-long learning, jest kluczowa w dzisiejszych, dynamicznie zmieniających się czasach. Rozwój osobisty nie powinien zatem kończyć się wraz z zakończeniem edukacji czy wyjściem z pracy. Tymczasem jak wynika z najnowszego badania Hays Poland, zaledwie połowa specjalistów i menedżerów podejmuje się dodatkowej edukacji formalnej lub zorganizowanej.

Wdrożenie strategii dla osiągnięcia przewagi konkurencyjnej

Jeśli przyjmiemy, że planowanie strategii - analiza rynku i szukanie przewag konkurencyjnych - podczas wyjazdowej sesji w uroczym hotelu na uboczu jest jak fantastyczna noc ze znajomymi, to wdrożenie strategii jest jak kac "po" - nikt go nie zamawiał, a wszyscy go mają. Niechciana konsekwencja, którą trzeba przecierpieć‡.
fot. shutterstock fot. shutterstock

Wdrożenie strategii może dużo mówić o fachowości osób, które ten proces nadzorują. Zarząd może mie㇠o sobie opinię "jesteśmy jak Jose Mourinho" (najwybitniejszy trener piłkarski na ś›wiecie, nie tylko w swoim własnym mniemaniu), ale gdy przychodzi twarda rzeczywistość okazuje się, że dyrektorom bliżej raczej do świetlanych przedstawicieli polskiej myśli szkoleniowej dostającym baty od Azerbejdżanu i walczącym jak równy z równym z zespoł‚ami z Malty. Zamiast skrupulatnie pilnować czy wszyscy robią to co powinni, niestrudzenie przekonywać o słuszności podążania wyznaczoną drogą i dawać swoim podwładnym ambitne cele (np. gierka treningowa "przegrywacie 0:2, w 10 minut musicie strzelić dwie bramki") tak jak to robi Żoze (bo w taki emocjonalny sposób fanatycy mówią o Jose Mourinho), zarząd rzuca pracownikom hasło strategii "Bądźcie lepsi, tańsi i szybsi niż dotąd", a następnie patrzy co oni zrobią. Podobnie robią mało intelektualni nauczyciele wf na lekcjach, gdzie zamiast uczy㇠dzieciaki myś›lenia w grze, rzuca im piłkę z tekstem "a teraz… grajcie!".

Sposób wdrożenia strategii jest naprawdę ważny. Dobra strategia źle wdrożona przynosi rozczarowujące efekty. Gdy zarząd nie ma narzę™dzia bieżą…cej kontroli efektów, gdy nie ma możliwoś›ci cyklicznej adaptacji strategii do nowych zmiennych warunków rynkowych, gdy nie ma czytelnego dla wszystkich procesu krok-po-kroku wdrażania strategii w cał‚ej firmie na różnych poziomach, to tak naprawdą zarząd wcale nie zarządza, a tylko figuruje na liście miesięcznych wypłat.

Ta książka opisuje prosty system wdrażania strategii. Prosty w sensie intelektualnym - "opracuj strategię, zaplanuj strategię, zestrój organizację ze strategią, zaplanuj operacje, monitoruj i ucz się, testuj i adaptuj strategię". Nie jest oczywiś›cie tak prosty niż "śpij, jedz, przejdź się po wybiegu, wskocz na drzewo, podrap się po głowie, jedz", ale bez przesady. Wyzwaniem każdego wdrażania strategii jest podjęcie wielu decyzji o tym jakie inicjatywy należy podjąć, jak przekonać do tego pracowników i w jaki sposób mierzy㇠inicjatywom skuteczność w realizacji założonego celu. Autorzy zebrali w tej książce swoje praktyczne doświadczenia z wdrażania strategii w wielu różnych firmach. Jako narzę™dzia wdrażania używali strategicznej karty wyników, co jest zrozumiał‚e - w końcu sami ją… wymyślili. Ale nawet patrząc z boku, strategiczna karta wyników naprawdę potrafi uporządkować myś›lenie i dział‚anie zarządu przy wdrażaniu strategii. Kakofonia pomysł‚ów ustępuje rzeczowej dyskusji odbywającej się wewnątrz określonych ram. Dzięki temu zarząd podczas wdrażania strategii może pokonać trzy tradycyjne przeszkody: swój ograniczony czas, swoje niedostateczne zaangażowanie i niezadowalającą inicjatywę menedżerów.

Jeśli nie chcesz przez kolejne dwa lata od przeżywać w pracy "wdrożeniowego kaca", jeś›li nie chcesz wyjść na trenera polskiej myśli szkoleniowej, wykorzystaj wskazówki zawarte w książce "Wdrożenie strategii dla osią…gnię™cia przewagi konkurencyjnej" Roberta Kaplana i Davida Nortona (Wydawnictwa Profesjonalne PWN, 2010).

Ksią…żka jest dostępna w księgarniach i na stronie www.ksiegarnia.pwn.pl.


 

 

KarieraManagera.pl


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.