zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT Picnic SOFTSWISS w Warszawie: 400 uczestników, inspirujące Tech Talks i networking

Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia – LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code – w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup „IT World of Work 2025 Outlook”.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

Połowa specjalistów i menedżerów podejmuje edukację poza miejscem pracy

Nauka nowych rzeczy oraz regularny rozwój kompetencji to fundament budowania silnych zespołów i utrzymywania wskaźników gospodarczych na wysokim poziomie. Postawa uczenia się przez całe życie w różnych kontekstach, czyli tzw. life-long learning, jest kluczowa w dzisiejszych, dynamicznie zmieniających się czasach. Rozwój osobisty nie powinien zatem kończyć się wraz z zakończeniem edukacji czy wyjściem z pracy. Tymczasem jak wynika z najnowszego badania Hays Poland, zaledwie połowa specjalistów i menedżerów podejmuje się dodatkowej edukacji formalnej lub zorganizowanej.

Okiem absolwenta MBA

Piekł‚a pogrążenia się w bieżą…cych sprawach doświadcza nieomal każdy menedżer. Studia są… świetną okazją… do "resetu" - świeżego spojrzenia na swoją pracą™ i dotychczasową… karierę™.
michał‚ Nastula. Fot. Adam Iwański michał‚ Nastula. Fot. Adam Iwański

Uwaga, produkt wysoce niebezpieczny! Trwale od siebie uzależnia i może mieć nieprzewidziane skutki uboczne.
- Takie ostrzeżenie, ale w pozytywnym kontekście, w odróżnieniu od tych z paczek papierosów, powinno się znaleźć w materiałach reklamujących MBA na najbardziej prestiżowych uczelniach świata - żartuje Mariusz Staniszewski, prezes Noble Funds TFI i członek 30-osobowego klubu alumnów Graduate School of Business University of Chicago. Jego zdaniem, wstrząs wywołany szansą obcowania z wiedzą najwyższych lotów, a także laureatami Nagrody Nobla i ludźmi z top managementu największych światowych korporacji, wywołuje nieodwracalne zmiany. Życie "po" już nigdy nie jest takie samo:
- Studia znakomicie leczą z naszych historycznych kompleksów i otwierają oczy, że stać nas na dużo więcej - mówi Staniszewski. - Zazwyczaj Polacy poziomem wiedzy biją na głowę menedżerów z krajów i firm, które przez lata były obiektem naszych menedżerskich marzeń. Wolty zawodowe absolwentów są najlepszym tego dowodem. 
Mariusz Staniszewski już w trakcie studiów zdecydował, że zamieni korporację (Credit Suisse Asset Management) na start-up w grupie Leszka Czarneckiego. Grzegorza Bielowickiego (też absolwenta uniwersytetu w Chicago) zainspirowały do sprzedaży firmy logistycznej Euroad i skoncentrowania się na tym, co go pociąga najbardziej: działalności w branży private equity.
- To były jedne z najlepiej wydanych pieniędzy w moim życiu - nie ma wątpliwości Grzegorz Bielowicki.

Plaster na brakujące kompetencje

O mocnym efekcie MBA mówi znakomita większość absolwentów, także tych, którzy nie planują zmiany pracy. To świetna okazja do "resetu", wzniesienia się ponad bieżące sprawy i spojrzenia na własną działkę w firmie na nowo. Wojciech Rabiej, członek zarządu i dyrektor finansowy Link4, był przekonany, że lata doświadczeń w konsultingu oraz stanowisko dyrektora finansowego w instytucji ubezpieczeniowej wystarczą, żeby "ogarnąć" całą spółkę i zachodzące w niej procesy:
- Studia MBA przekonały mnie, jak bardzo się myliłem - wyjaśnia. - Dzięki nim już nie muszą wyważać otwartych drzwi. Gdy pracują nad finansową stroną biznesplanu, wykorzystują zdobytą na zajęciach wiedzą z zakresu planowania, tworzenia strategii, marketingu czy HR. Menedżerowie najbardziej cenią w MBA możliwość uzupełnienia kompetencji, których w swojej dotychczasowej ścieżce kariery nie mogli rozwinąć w pełni, albo szansą potwierdzenia swoich przekonań o tym, co decyduje o sukcesie w biznesie. Finansista czy prawnik podkreślają z reguły znaczenie zajęć z zakresu miękkich aspektów w zarządzaniu, a humanista - korzyści, jakie przynosi lepsze zrozumienie liczb. Taką motywacją kierował się choćby Michał Nastula, prezes Eureko Polska i absolwent filologii angielskiej. W MBA w paryskim ESCP-EAP najbardziej pociągała go możliwość poszerzenia wiedzy właśnie o funkcjonowaniu finansów firmy, a dopiero w drugiej kolejności - o marketingu czy zarządzaniu strategicznym.
Bogusław Leśnodorski, współzałożyciel kancelarii prawnej Leśnodorski i Ślusarek, zdecydował się na studia w hiszpańskim IESE, bowiem wśród najlepszych uczelni tego typu na świecie szkoła ta słynie z tego, że wykracza poza ścisłe, biznesowe ramy - ma ambicje przyciągania ludzi również spoza ściśle rozumianego biznesu, aczkolwiek z aspiracjami bycia "liderami przyszłości" (Leśnodorski studiował między innymi z podróżnikiem Markiem Kamińskim). Dzięki temu mógł rozwinąć kompetencje z zakresu umiejętności miękkich, co przy zarządzaniu stuosobowym zespołem ambitnych prawników okazało się nie do przecenienia.
Oczywiście, nie sposób w ramach jednego programu pogodzić oczekiwań wszystkich uczestników studiów. Na przykład Marcina Sokołowskiego, marketing managera na region CEE w Epicor Software, absolwenta Executive MBA na Politechnice Warszawskiej - nieco rozczarował stopień drobiazgowości niektórych specjalistycznych przedmiotów, na przykład rachunkowości.
- Zamiast poznawania mechanizmów rządzących finansami przedsiębiorstwa, wymagał wykucia rzeczy, które szefowi marketingu prawdopodobnie nigdy nie przydadzą się w praktyce, za to zajmowały zbyt wiele cennego czasu - tak Sokołowski opowiada o wybranym przez siebie programie MBA.
- Największe zapotrzebowanie na wiedzę wywołuje awans - podsumowuje lapidarnie Robert Niewiadomski, prezes spółki Agros Nova, który na program MBA w Polish Open University zdecydował się, gdy otrzymał propozycję przejścia ze stanowiska dyrektora marketingu na obecne. Paradoksalnie, nie chwali swoich studiów za wiedzę z konkretnych dziedzin, ale za przekonanie go, że o skuteczności w biznesie w największym stopniu decyduje tak zwany nos. I to właśnie instynkt, którego przecież nie można się nauczyć, pozwala być skutecznym menedżerem czy przedsiębiorcą, zaś na zajęciach jedynie otrzymujemy podpowiedź, jak wykorzystać go do jeszcze efektywniejszej pracy.
To jednak nie są jedyne pożytki, jakie płyną ze szkoleń menedżerskich.

Wyrzeczenia i benefisy

- Pracując w jednym zespole z konsultantem z Francji, finansistą z Arabii Saudyjskiej, prawnikiem z Izraela, specjalistą od zarządzania marką z Portugalii, analitykiem z firmy private equity z USA czy lekarzem z Indii, zdobywa się wiedzę i umiejętności znacznie wykraczające poza to, co oferują podręczniki czy najlepszy nawet wykład na Kellogg School of Management - przekonuje Łukasz Ingielewicz, który dla rocznego programu w tej szkole zostawił pracą konsultanta w znanej firmie doradczej w Warszawie.
Kolegami Grażyny Piotrowskiej-Oliwy, prezes Orange, ze studiów Executive MBA na INSEAD (długo była jedyną Polką z tym prestiżowym dyplomem; potem uzyskała go także Beata Stelmach, członek zarządu Prokomu) są między innymi najbogatszy Pakistańczyk (przylatywał na zajęcia własnym falconem), szef Grupy Metro na Azję i szef laboratoriów SAP. Z większością z nich ma stały kontakt - na LinkedIn tworzą podgrupę.
- Fascynujące w tych studiach jest otwarcie oczu na panującą amatorszczyzną w wielu obszarach, prezentowaną również przez osoby, które - mierzą umiejętności naszą, polską miarą - wydają się mieć ogromne doświadczenie biznesowe - mówi Grażyna Piotrowska-Oliwa. - Tymczasem od najnowszych światowych praktyk zarządzania wielu z nich dzielą lata świetlne.
Prezes Orange uczula jednak, że studia MBA to nie jest bułka z masłem.
- Do wyzwań intelektualnych dochodzą czysto fizyczne poświęcenia: mnóstwo ciężkiej nauki, a także nieobecność w pracy aż przez 13 tygodni w ciągu 14 miesięcy - przestrzega. Dlatego Grażyna Piotrowska-Oliwa nie zdecydowała się na Harvard, jak mówi: "killer dla menedżera ze względu na jetlagi".
- Prowadzone za granicą studia dzienne wymagają poważnego traktowania i zaangażowania na 110 procent - nie ma wątpliwości Michał R. Kowalski, przewodniczący rady nadzorczej Textonu, absolwent MBA na Uniwersytecie McGill w Montrealu, który na czas kształcenia całkowicie zrezygnował z obowiązków zawodowych, a na opłacenie nauki - oprócz otrzymanego stypendium International Institute of Education z Nowego Jorku - przeznaczył wszystkie oszczędności.

 

 


Manager Magazin

 

Małgorzata Remisiewicz, Krzysztof Garski - Manager Magazin
Manager Magazin


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.