zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT Picnic SOFTSWISS w Warszawie: 400 uczestników, inspirujące Tech Talks i networking

Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia – LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code – w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup „IT World of Work 2025 Outlook”.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

Połowa specjalistów i menedżerów podejmuje edukację poza miejscem pracy

Nauka nowych rzeczy oraz regularny rozwój kompetencji to fundament budowania silnych zespołów i utrzymywania wskaźników gospodarczych na wysokim poziomie. Postawa uczenia się przez całe życie w różnych kontekstach, czyli tzw. life-long learning, jest kluczowa w dzisiejszych, dynamicznie zmieniających się czasach. Rozwój osobisty nie powinien zatem kończyć się wraz z zakończeniem edukacji czy wyjściem z pracy. Tymczasem jak wynika z najnowszego badania Hays Poland, zaledwie połowa specjalistów i menedżerów podejmuje się dodatkowej edukacji formalnej lub zorganizowanej.

Rynek MBA 2010

MBA Portal uaktualnił‚ dane programów MBA w Polsce. Przy okazji aktualizacji danych został‚a przeprowadzona analiza zmian na rynku MBA, z której wynika, że spowolnienie ekonomiczne wpł‚ywa na rynek studiów MBA. Ilości chę™tnych na studia MBA zmniejszyła się o ok. 10%. Przyczyną… może by㇠stosunkowo wysoki koszt studiów (ś›rednia krajowa to ok. 32 000 zł) oraz wstrzymanie dofinansowania studiów przez pracodawców. Proces ten dotknął‚ głównie mniej znane uczelnie w Polsce, bą…dź uruchomione w cią…gu kilku ostatnich lat.
MBA, fot. shutterstock MBA, fot. shutterstock

Dynamika zmian na rynku

Osoby chę™tne do podję™cia studiów MBA mają do dyspozycji 52 programy w Polsce. Najwięcej programów jest oferowanych w Warszawie, Krakowie, Poznaniu i Wrocławiu. Studiować MBA można w 14 miastach w Polsce. Najpopularniejsze studia MBA to programy typu MBA, prowadzone w języku polskim i angielskim, trwające 4 semestry, posiadające zagranicznego partnera z akredytacją… AACSB.

Wykres 1: liczba programów MBA w danym mieście

W cią…gu ostatniego roku na polskim rynku MBA pojawiły się 2 nowe programy oferowane przez uczelnie w Warszawie i Poznaniu. Jednocześnie 6 programów MBA został‚o zamknię™tych. Zatem rynek studiów MBA w Polsce zmniejszył‚ się o ok. 7%. Ta zmiana zmniejszyła też ilość miast, w których można studiować MBA o 2 miejsca.

Koszty studiów MBA

Studia MBA to spora inwestycja z punktu widzenia czasu, pracy i pienię™dzy. ښredni koszt studiów to ok. 32 000 zł. Najdroższy program w Polsce to wydatek rzę™du 100 000 zł‚, najtańszy - 6200 zł‚. Najdroższe programy są… to studia prowadzone cał‚kowicie po angielsku, gdzie czꙶć studiów odbywa się podczas zagranicznego wyjazdu. Najtańsze programy to dwu semestralne programy praktycznie całkowicie prowadzone w języku polskim przez polskich wykł‚adowców bez udziału zagranicznych uczelni.
W cią…gu ubiegłego roku prawie 60% programów (31 programów) nie zmieniło wysokości opł‚at za studia MBA. W przypadku 12 programów cena został‚a podniesiona, natomiast 1 program obniżył‚ cenę studiów. W przypadku obniżki była to zmiana o ok. 10% w dół. W przypadku zwię™kszenia kosztów ś›rednio ceny zwię™kszył‚y się o ok. 6%. W czasie badania zaobserwowano też zmiany w iloś›ci godzin, procentowym udziale poszczególnych języków wykł‚adowych oraz uczelniach partnerskich. Żaden program w cią…gu ubiegłego roku nie zdobył akredytacji. 

Wykres 2: zmiany w kosztach programów MBA w Polsce mię™dzy 2009 a 2010

Gdzie najlepiej studiować?

Najwięcej programów MBA (20) jest dostę™pnych w Warszawie. są… to programy droższe. ښrednia kosztów dla warszawskich programów jest o ok. 10 000 zł‚ wyższa od ś›redniej krajowej. Kraków oferuje 7 programów, których cena jest ś›rednio o ok. 6000 zł niższa od przecię™tnej ceny w Polsce. W Poznaniu, w którym można studiować na 5 programach, ś›rednia cena jest niższa od ś›redniej krajowej o ok 5000 zł‚. Natomiast we Wrocławiu (6 programów) cena programów jest  aż o 8000 zł‚ niższa od ś›redniej krajowej. Istnieją w Polsce takie miasta, gdzie kandydaci nie mogą… podjąć studiów MBA w miejscu zamieszkania, pomimo znacznej ilość programów MBA w cał‚ym kraju.

Badanie zostało opracowane na podstawie dorocznej aktualizacji danych programów MBA przeprowadzonej przez MBA Portal w dniach 29.01.2010 a 01.03.2010 na próbie 48 programów MBA.  Ceny studiów denominowane w walutach obcych zostały przeliczone na postawie kursu ś›redniego NBP z dnia 25 lutego 2010. Informacje o warunkach studiów pochodzą… z ankiet przesyłanych do organizatorów studiów. BieżÄące wyniki badania rynku studiów MBA są… dostę™pne pod adresem: www.mbaportal.pl
 


MBA Portal

 

MBA Portal
MBA Portal


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.