zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

Eleni Panagiotopoulou z SOFTSWISS wyróżniona tytułem Best AML Professional 2025

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna prowadząca partnerskie centra rozwoju w Warszawie i Poznaniu, z dumą informuje, że Eleni Panagiotopoulou, Head of AML Team, została uhonorowana tytułem Best AML Professional of the Year podczas gali Global Regulatory Awards 2025.

Co trzeci pracodawca zauważa spadek zaangażowania pracowników, jednak same podwyżki nie rozwiążą tego problemu

Sytuacja na rynku pracy stwarza wyzwania zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niepewność środowiska biznesowego, zmiany strukturalne w firmach oraz presja na osiąganie często wyśrubowanych wyników przekładają się na gorsze samopoczucie i niższe zaangażowanie specjalistów. W pierwszym półroczu 2025 r. trend spadkowy dostrzegło 35 proc. pracodawców i aż 45 proc. profesjonalistów.

SOFTSWISS po raz trzeci wspiera kampanię zdrowotną Movember

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna prowadząca partnerskie centra rozwoju w Warszawie i Poznaniu, po raz kolejny aktywnie uczestniczy w globalnej kampanii zwiększającej świadomość na temat zdrowia mężczyzn. Inicjatywa koncentruje się na kluczowych kwestiach, takich jak rak prostaty i jąder, a jednocześnie promuje otwartą rozmowę o zdrowiu psychicznym mężczyzn.

4-dniowy tydzień pracy traci zwolenników - 6 na 10 pracowników obawia się spadku pensji

Mniej Polaków niż przed rokiem popiera 4 dniowy tydzień pracy. Obecnie to dwóch na trzech (61%), przeciwnych jest jeden na pięciu (21%). Jednocześnie aż 65% obawia się obniżenia wynagrodzenia przy takim modelu.

Rynek MBA 2011 - Coroczna aktualizacja danych oraz wyniki badania

 

Od 4 lat MBA Portal prowadzi bazę™ danych studiów MBA w Polsce. W tym roku badanie odbyło się w dniach 14 luty - 16 marca 2011. Przy okazji aktualizacji danych została przeprowadzona analiza zmian na rynku MBA. Jak wynika z przeprowadzonej analizy sytuacja ekonomiczna nadal wpł‚ywa na rynek studiów MBA, chociaż nie tak bardzo jak to było w 2009 i 2010 roku.

fot. shutterstock fot. shutterstock

Dynamika zmian na rynku

Osoby chętne do podjęcia studiów MBA w Polsce mają do dyspozycji 50 programów w Polsce (-2 w stosunku do 2010 r.). W ciągu ostatniego roku na polskim rynku MBA pojawił się 1 nowy program oferowany przez uczelnię we Wrocławiu. Jednocześnie 4 programy MBA zostały zamknięte, a 1 zmienił organizatora. 1 program został reaktywowany. Zatem rynek studiów MBA w Polsce zmniejszył się o ok. 4% (7% w roku 2010). Od ostatniego badania ilość miast, w których można studiować MBA, zwiększyła się o 1 miasto tj. Nowy Sącz.

 

Najwięcej programów jest oferowanych w Warszawie, Krakowie, Poznaniu i Wrocławiu. Studiować MBA można w 15 miastach w Polsce (+1 w stosunku do 2010 roku). Najpopularniejsze studia MBA to programy typu MBA, prowadzone w języku polskim i angielskim, trwające 4 semestry, posiadające zagranicznego partnera z akredytacją AMBA (8 programów). Średnia długość obecności programów na rynku wynosi prawie 12 lat. Przy czym najdłużej działający program może poszczycić się 22 letnią tradycja.

 

 

 

 

 

 

Wykres 1: liczba programów MBA w danym mieś›cie

 

Koszty studiów MBA

Studia MBA to spora inwestycja z punktu widzenia czasu, pracy i pieniędzy. Średni koszt studiów to ok. 31 600 zł. Najdroższy program w Polsce to wydatek rzędu 100 000 zł, najtańszy - 6600 zł. Najdroższe programy są to studia prowadzone całkowicie po angielsku, gdzie część studiów odbywa się podczas zagranicznego wyjazdu. Najtańsze programy to dwusemestralne programy praktycznie całkowicie prowadzone w języku polskim przez polskich wykładowców bez udziału zagranicznych uczelni.
W stosunku do ubiegłego roku 2/3 oferowanych studiów tj. 33 programy (+2 w stosunku do 2010 roku) nie zmieniło wysokości opłat za studia MBA. W 15 programach cena została podniesiona, natomiast 2 programy obniżyły cenę studiów. W przypadku obniżki była to zmiana o ok. 10% . W przypadku zwiększenia kosztów średnio ceny zwiększyły się o ok. 9% (średnio o 2500 zł. Średnia cena studiów 31 600zł). W czasie badania zaobserwowano też zmiany w ilości godzin (zmniejszeniu uległa ilość godzin głównie dla programów, które nie podniosły cen), procentowym udziale poszczególnych języków wykładowych (nieznaczne zwiększenie ilości języka angielskiego) oraz w ilości uczelni partnerskich. Żaden program w ciągu ubiegłego roku nie zdobył akredytacji.

Wykres 2: zmiany w kosztach programów MBA w Polsce mię™dzy 2010 a 2011 rokiem

 

Gdzie najlepiej studiować?

Najwięcej programów MBA (19) jest dostępnych w Warszawie. są to programy droższe. Średnia kosztów dla warszawskich programów jest o ok. 10 000 zł wyższa od średniej krajowej. Kraków oferuje 7 programów, których cena jest średnio o ok. 4000 zł niższa od przeciętnej ceny w Polsce. W Poznaniu, w którym można studiować na 6 programach, średnia cena jest niższa od średniej krajowej o ok. 4000 zł. Natomiast we Wrocławiu (7 programów) cena programów jest o 5000 zł niższa od średniej krajowej. Istnieją w Polsce takie miasta, gdzie kandydaci nie mogą podjąć studiów MBA w miejscu zamieszkania, pomimo znacznej ilość programów MBA w całym kraju.

 

A co po studiach MBA?

Studia MBA to niewątpliwy prestiż, wiedza, przepustka do kolejnych szczebli kariery, ale także nowe znajomości, które warto podtrzymywać i umacniać w przyszłości. Tutaj z pomocą przychodzą stowarzyszenia oraz kluby absolwentów MBA. Niespełna połowa studiów MBA (23 programy) oferowanych w Polsce oferuje uczestnictwo w zorganizowanych formach zrzeszania absolwentów. Duża część z nich działa aktywnie poprzez organizację spotkań i seminariów, dzięki którym absolwenci nie tylko mogą porozmawiać ze sobą, ale również wysłuchać prelekcji zaproszonych gości.

 

Badanie zostało opracowane na podstawie dorocznej aktualizacji danych programów MBA przeprowadzonej przez MBA Portal w dniach 14.02.2011 a 16.03.2011 na próbie 47 programów MBA (3 programy nie odesłały ankiety). Ceny studiów denominowane w walutach obcych zostały przeliczone na postawie kursu średniego NBP z dnia 30 marca 2011. Informacje o warunkach studiów pochodzą z ankiet przesyłanych przez organizatorów studiów. Bieżące wyniki badania rynku studiów MBA są dostępne pod adresem:www.mbaportal.pl/ostudiachMBA/badanie_rynku_MBA.html

 

więcej informacji na www.mbaportal.pl

 


MBA Portal

 

MBA Portal
MBA Portal


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.