zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

SOFTSWISS zwiększa zaangażowanie pracowników poprzez inicjatywy sportowe

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna z centrami rozwoju w Warszawie i Poznaniu, systematycznie doskonali swoje działania na rzecz work-life balance pracowników, wspierając inicjatywy sportowe o zasięgu lokalnym i międzynarodowym.

IT: co czwarta firma rozważa redukcje etatów

Od października do grudnia 38% firm IT w Polsce planuje rekrutacje nowych pracowników, 27% rozważa redukcje etatów, a 32% nie przewiduje zmian kadrowych. Firmy poszukują nowych talentów z powodu rozwoju i postępu technologicznego, ale część z nich redukuje zatrudnienie w odpowiedzi na wyzwania ekonomiczne i automatyzację. Zastosowanie sztucznej inteligencji utrudnia wejście do branży juniorom ale specjaliści od cyberbezpieczeństwa, chmury i danych mogą liczyć na bardzo dobre warunki do zmiany pracy.

Jesienny boom rekrutacyjny w usługach medycznych, farmacji i biotechnologii

Okres październik-grudzień będzie niemal rekordowy w kontekście rekrutacji do branży usług medycznych, farmacji i biotechnologii. 29% firm z tego sektora chce w ostatnim kwartale zatrudniać nowych pracowników, 6% chce redukować etaty. To dobra informacja dla osób, które chcą pracować w takich organizacjach, z kolei dla firm to zapowiedź, że będą musiały bardziej rywalizować o nowe ręce do pracy.

SOFTSWISS trzeci rok z rzędu wspiera kampanię „Różowy Październik”

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna z centrami rozwoju w Warszawie i Poznaniu, kontynuuje działania wspierające globalny ruch na rzecz walki z rakiem piersi. Angażując pracowników i organizując tematyczne inicjatywy przez cały miesiąc, firma podkreśla znaczenie profilaktyki i wczesnego wykrywania choroby.

Rynek MBA 2011 - Coroczna aktualizacja danych oraz wyniki badania

 

Od 4 lat MBA Portal prowadzi bazę™ danych studiów MBA w Polsce. W tym roku badanie odbyło się w dniach 14 luty - 16 marca 2011. Przy okazji aktualizacji danych została przeprowadzona analiza zmian na rynku MBA. Jak wynika z przeprowadzonej analizy sytuacja ekonomiczna nadal wpł‚ywa na rynek studiów MBA, chociaż nie tak bardzo jak to było w 2009 i 2010 roku.

fot. shutterstock fot. shutterstock

Dynamika zmian na rynku

Osoby chętne do podjęcia studiów MBA w Polsce mają do dyspozycji 50 programów w Polsce (-2 w stosunku do 2010 r.). W ciągu ostatniego roku na polskim rynku MBA pojawił się 1 nowy program oferowany przez uczelnię we Wrocławiu. Jednocześnie 4 programy MBA zostały zamknięte, a 1 zmienił organizatora. 1 program został reaktywowany. Zatem rynek studiów MBA w Polsce zmniejszył się o ok. 4% (7% w roku 2010). Od ostatniego badania ilość miast, w których można studiować MBA, zwiększyła się o 1 miasto tj. Nowy Sącz.

 

Najwięcej programów jest oferowanych w Warszawie, Krakowie, Poznaniu i Wrocławiu. Studiować MBA można w 15 miastach w Polsce (+1 w stosunku do 2010 roku). Najpopularniejsze studia MBA to programy typu MBA, prowadzone w języku polskim i angielskim, trwające 4 semestry, posiadające zagranicznego partnera z akredytacją AMBA (8 programów). Średnia długość obecności programów na rynku wynosi prawie 12 lat. Przy czym najdłużej działający program może poszczycić się 22 letnią tradycja.

 

 

 

 

 

 

Wykres 1: liczba programów MBA w danym mieś›cie

 

Koszty studiów MBA

Studia MBA to spora inwestycja z punktu widzenia czasu, pracy i pieniędzy. Średni koszt studiów to ok. 31 600 zł. Najdroższy program w Polsce to wydatek rzędu 100 000 zł, najtańszy - 6600 zł. Najdroższe programy są to studia prowadzone całkowicie po angielsku, gdzie część studiów odbywa się podczas zagranicznego wyjazdu. Najtańsze programy to dwusemestralne programy praktycznie całkowicie prowadzone w języku polskim przez polskich wykładowców bez udziału zagranicznych uczelni.
W stosunku do ubiegłego roku 2/3 oferowanych studiów tj. 33 programy (+2 w stosunku do 2010 roku) nie zmieniło wysokości opłat za studia MBA. W 15 programach cena została podniesiona, natomiast 2 programy obniżyły cenę studiów. W przypadku obniżki była to zmiana o ok. 10% . W przypadku zwiększenia kosztów średnio ceny zwiększyły się o ok. 9% (średnio o 2500 zł. Średnia cena studiów 31 600zł). W czasie badania zaobserwowano też zmiany w ilości godzin (zmniejszeniu uległa ilość godzin głównie dla programów, które nie podniosły cen), procentowym udziale poszczególnych języków wykładowych (nieznaczne zwiększenie ilości języka angielskiego) oraz w ilości uczelni partnerskich. Żaden program w ciągu ubiegłego roku nie zdobył akredytacji.

Wykres 2: zmiany w kosztach programów MBA w Polsce mię™dzy 2010 a 2011 rokiem

 

Gdzie najlepiej studiować?

Najwięcej programów MBA (19) jest dostępnych w Warszawie. są to programy droższe. Średnia kosztów dla warszawskich programów jest o ok. 10 000 zł wyższa od średniej krajowej. Kraków oferuje 7 programów, których cena jest średnio o ok. 4000 zł niższa od przeciętnej ceny w Polsce. W Poznaniu, w którym można studiować na 6 programach, średnia cena jest niższa od średniej krajowej o ok. 4000 zł. Natomiast we Wrocławiu (7 programów) cena programów jest o 5000 zł niższa od średniej krajowej. Istnieją w Polsce takie miasta, gdzie kandydaci nie mogą podjąć studiów MBA w miejscu zamieszkania, pomimo znacznej ilość programów MBA w całym kraju.

 

A co po studiach MBA?

Studia MBA to niewątpliwy prestiż, wiedza, przepustka do kolejnych szczebli kariery, ale także nowe znajomości, które warto podtrzymywać i umacniać w przyszłości. Tutaj z pomocą przychodzą stowarzyszenia oraz kluby absolwentów MBA. Niespełna połowa studiów MBA (23 programy) oferowanych w Polsce oferuje uczestnictwo w zorganizowanych formach zrzeszania absolwentów. Duża część z nich działa aktywnie poprzez organizację spotkań i seminariów, dzięki którym absolwenci nie tylko mogą porozmawiać ze sobą, ale również wysłuchać prelekcji zaproszonych gości.

 

Badanie zostało opracowane na podstawie dorocznej aktualizacji danych programów MBA przeprowadzonej przez MBA Portal w dniach 14.02.2011 a 16.03.2011 na próbie 47 programów MBA (3 programy nie odesłały ankiety). Ceny studiów denominowane w walutach obcych zostały przeliczone na postawie kursu średniego NBP z dnia 30 marca 2011. Informacje o warunkach studiów pochodzą z ankiet przesyłanych przez organizatorów studiów. Bieżące wyniki badania rynku studiów MBA są dostępne pod adresem:www.mbaportal.pl/ostudiachMBA/badanie_rynku_MBA.html

 

więcej informacji na www.mbaportal.pl

 


MBA Portal

 

MBA Portal
MBA Portal


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.