zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT Picnic SOFTSWISS w Warszawie: 400 uczestników, inspirujące Tech Talks i networking

Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia – LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code – w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup „IT World of Work 2025 Outlook”.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

Połowa specjalistów i menedżerów podejmuje edukację poza miejscem pracy

Nauka nowych rzeczy oraz regularny rozwój kompetencji to fundament budowania silnych zespołów i utrzymywania wskaźników gospodarczych na wysokim poziomie. Postawa uczenia się przez całe życie w różnych kontekstach, czyli tzw. life-long learning, jest kluczowa w dzisiejszych, dynamicznie zmieniających się czasach. Rozwój osobisty nie powinien zatem kończyć się wraz z zakończeniem edukacji czy wyjściem z pracy. Tymczasem jak wynika z najnowszego badania Hays Poland, zaledwie połowa specjalistów i menedżerów podejmuje się dodatkowej edukacji formalnej lub zorganizowanej.

Rynek MBA 2012 - coroczna aktualizacja danych oraz wyniki badania

Od 2007 roku MBA Portal dostarcza aktualnych informacji nt. studiów MBA w Polsce. Jednym z elementów portalu jest baza danych studiów MBA oferowanych przez rodzime uczelnie. Od 4 lat, w okresie od poł‚owy lutego do poł‚owy marca, przeprowadzana jest ankietowa aktualizacja danych. W tym roku badanie odbyło się w dniach 21 luty - 14 marca. W tym okresie wysłaliśmy ankiety do 53 programów MBA, które do dnia rozpoczęcia aktualizacji był‚y aktywne w bazie danych. Otrzymaliś›my 47 wypełnionych kwestionariuszy. Na podstawie danych przekazanych w formularzach dokonaliśmy aktualizacji danych programów oraz przeprowadziliśmy analizę zmian na rynku MBA. Jak wynika z analizy rynek MBA w Polsce zmniejsza się, zarówno z punktu widzenia iloś›ci programów, jak i zainteresowania przez potencjalnych studentów.

Dynamika zmian na rynku

Osoby chę™tne do podję™cia studiów MBA w Polsce mają do dyspozycji 48 programów w Polsce (-3 w stosunku do 2011 r.). W cią…gu ostatniego roku na polskim rynku MBA pojawiły się 3 nowe programy oferowane przez uczelnię™ we Warszawie oraz w Chorzowie. Jednocześnie 6 programów MBA został‚o zamkniętych. Zatem rynek studiów MBA w Polsce zmniejszył‚ się o ok. 6% (4% w 2011 oraz 7% w roku 2010). Od ostatniego badania ilość miast, w których można studiować MBA, zwię™kszyła się o 1 miasto. Natomiast nie można już studiować MBA w Biał‚ymstoku. Jedyny program, który był oferowany w tym mieś›cie, został‚ zawieszony. W miejsce tego miasta pojawiła się możliwość studiowania MBA w Chorzowie oraz Ostrowi Wielkopolskiej.

Najwięcej programów jest oferowanych w Warszawie, Krakowie, Poznaniu i Wrocł‚awiu. Studiować MBA można w 14 miastach w Polsce (+1 w stosunku do 2011 roku). Najpopularniejsze studia to programy typu Executive MBA (w 2011 roku studia MBA), prowadzone w języku polskim i angielskim, trwające 4 semestry, posiadające zagranicznego partnera z akredytacją AACSB (8 programów). W zeszł‚ym roku najpopularniejszą… akredytacja była AMBA (7 programów; 8 w 2011 roku). ښrednia długość obecności programów na rynku wynosi prawie 11 lat. Przy czym najdłużej działający program może poszczyci㇠się 23 letnią… tradycją….  

Wykres 1: liczba programów MBA w danym mieś›cie

Koszty studiów MBA

Studia MBA to spora inwestycja z punktu widzenia czasu, pracy i pienię™dzy. ښredni koszt studiów to ok. 32 675 zł‚. Najdroższy program w Polsce to wydatek rzę™du 118 000 zł‚, najtańszy - 7200 zł‚.  Jest to wzrost cen w stosunku do 2011 roku o ok. 4%. Należy zauważy㇠iż zmiana spowodowana jest wzrostem wysokości czesnego przez niektóre programy, ale również zmianą kursów walut. Pewna czꙶć programów denominuje wysokość czesnego w walucie obcej. Najdroższe programy są… to studia prowadzone cał‚kowicie po angielsku, gdzie czꙶć studiów odbywa się podczas zagranicznego wyjazdu. Najtańsze programy to dwusemestralne programy praktycznie cał‚kowicie prowadzone w języku polskim, przez polskich wykł‚adowców, bez udziału zagranicznych uczelni.
W stosunku do ubiegłego roku 60% oferowanych studiów tj. 29 programów (-4 w stosunku do 2011 roku) nie zmienił‚o wysokości opł‚at za studia MBA. W 11 programach cena został‚a podniesiona ś›rednio o ok. 15% (ś›rednio o 3400 zł‚. ښrednia cena studiów 32 675zł‚). W czasie badania zaobserwowano też pewne zmiany w iloś›ci godzin, oferowanych przez programy. Zmniejszeniu uległ‚a ilość godzin głównie dla programów, które nie podniosły cen. Różnice pojawiły się również w procentowym udziale poszczególnych języków wykł‚adowych. Nieznacznie zwię™kszyła się ilość języka angielskiego. Dodatkowo z badania można się dowiedzieć‡, że ilość uczelni partnerskich uległ‚a zmianie. Ponadto w cią…gu ubiegłego roku 3 programy oferowane przez jedną uczelnię™ - Akademię Leona Koźmińskiego, zyskały akredytację™ AACSB.

Wykres 2: zmiany w kosztach programów MBA w Polsce mię™dzy 2011 a 2012 rokiem

Gdzie najlepiej studiować?

Najwięcej programów MBA (18) jest dostę™pnych w Warszawie. są… to programy droższe. ښrednia kosztów dla warszawskich programów jest o ok. 7 000 zł wyższa od ś›redniej krajowej. Kraków oferuje 6 programów, których cena jest ś›rednio zbliżona do przecię™tnej ceny w Polsce. W Poznaniu, w którym można studiować na 6 programach, ś›rednia cena jest niższa od ś›redniej krajowej o ok. 4000 zł‚. Natomiast we Wrocł‚awiu (6 programów) cena programów jest o 7000 zł‚ niższa od ś›redniej krajowej. Niestety istnieją… jeszcze w Polsce takie miasta, gdzie kandydaci nie mogą podjąć studiów MBA w miejscu zamieszkania.

A co po studiach MBA?

Studia MBA to niewątpliwy prestiż, wiedza, przepustka do kolejnych szczebli kariery, ale także nowe znajomości, które warto podtrzymywać i umacniać w przyszłoś›ci. Tutaj z pomocą przychodzą stowarzyszenia oraz kluby absolwentów MBA. Ponad poł‚owa studiów MBA (29 programy) oferowanych w Polsce oferuje uczestnictwo w zorganizowanych formach zrzeszania absolwentów. Duża czꙶć z nich dział‚a aktywnie poprzez organizacją spotkał„ i seminariów, dzię™ki którym absolwenci nie tylko mogą… porozmawiać ze sobą, ale również wysłuchać prelekcji zaproszonych gości.

Badanie został‚o opracowane na podstawie corocznej aktualizacji danych programów MBA przeprowadzonej przez MBA Portal w dniach 21.02.2012 a 14.03.2012 na próbie 47 programów MBA.  Ceny studiów denominowane w walutach obcych zostały przeliczone na postawie kursu ś›redniego NBP z dnia 29 marca 2012. Informacje o warunkach studiów pochodzą z ankiet przesyłanych przez organizatorów studiów. Bieżące wyniki badania rynku studiów MBA są… dostę™pne pod adresem: http://www.mbaportal.pl/ostudiachMBA/badanie_rynku_MBA.html


---------------------------------
MBA Portal to serwis internetowy od 2007 roku dostarczający szczegółowej wiedzy na temat polskich programów MBA. Na stronie www.MBAportal.pl można znaleźć‡ liczne: artykuły na temat Master of Business Administration, wywiady z dyrektorami, uczestnikami, absolwentami studiów MBA oraz specjalistami HR. Od 2009 roku wydawany jest co miesiąc newsletter studiów MBA - MBAtrendy. MBA Portal to wszystko, co potrzebujesz, by wybrać właściwy program MBA. więcej informacji na www.mbaportal.pl


MBA Portal

 

MBA Portal
MBA Portal


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.