zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

Eleni Panagiotopoulou z SOFTSWISS wyróżniona tytułem Best AML Professional 2025

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna prowadząca partnerskie centra rozwoju w Warszawie i Poznaniu, z dumą informuje, że Eleni Panagiotopoulou, Head of AML Team, została uhonorowana tytułem Best AML Professional of the Year podczas gali Global Regulatory Awards 2025.

Co trzeci pracodawca zauważa spadek zaangażowania pracowników, jednak same podwyżki nie rozwiążą tego problemu

Sytuacja na rynku pracy stwarza wyzwania zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niepewność środowiska biznesowego, zmiany strukturalne w firmach oraz presja na osiąganie często wyśrubowanych wyników przekładają się na gorsze samopoczucie i niższe zaangażowanie specjalistów. W pierwszym półroczu 2025 r. trend spadkowy dostrzegło 35 proc. pracodawców i aż 45 proc. profesjonalistów.

SOFTSWISS po raz trzeci wspiera kampanię zdrowotną Movember

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna prowadząca partnerskie centra rozwoju w Warszawie i Poznaniu, po raz kolejny aktywnie uczestniczy w globalnej kampanii zwiększającej świadomość na temat zdrowia mężczyzn. Inicjatywa koncentruje się na kluczowych kwestiach, takich jak rak prostaty i jąder, a jednocześnie promuje otwartą rozmowę o zdrowiu psychicznym mężczyzn.

4-dniowy tydzień pracy traci zwolenników - 6 na 10 pracowników obawia się spadku pensji

Mniej Polaków niż przed rokiem popiera 4 dniowy tydzień pracy. Obecnie to dwóch na trzech (61%), przeciwnych jest jeden na pięciu (21%). Jednocześnie aż 65% obawia się obniżenia wynagrodzenia przy takim modelu.

Rynek MBA 2012 - coroczna aktualizacja danych oraz wyniki badania

Od 2007 roku MBA Portal dostarcza aktualnych informacji nt. studiów MBA w Polsce. Jednym z elementów portalu jest baza danych studiów MBA oferowanych przez rodzime uczelnie. Od 4 lat, w okresie od poł‚owy lutego do poł‚owy marca, przeprowadzana jest ankietowa aktualizacja danych. W tym roku badanie odbyło się w dniach 21 luty - 14 marca. W tym okresie wysłaliśmy ankiety do 53 programów MBA, które do dnia rozpoczęcia aktualizacji był‚y aktywne w bazie danych. Otrzymaliś›my 47 wypełnionych kwestionariuszy. Na podstawie danych przekazanych w formularzach dokonaliśmy aktualizacji danych programów oraz przeprowadziliśmy analizę zmian na rynku MBA. Jak wynika z analizy rynek MBA w Polsce zmniejsza się, zarówno z punktu widzenia iloś›ci programów, jak i zainteresowania przez potencjalnych studentów.

Dynamika zmian na rynku

Osoby chę™tne do podję™cia studiów MBA w Polsce mają do dyspozycji 48 programów w Polsce (-3 w stosunku do 2011 r.). W cią…gu ostatniego roku na polskim rynku MBA pojawiły się 3 nowe programy oferowane przez uczelnię™ we Warszawie oraz w Chorzowie. Jednocześnie 6 programów MBA został‚o zamkniętych. Zatem rynek studiów MBA w Polsce zmniejszył‚ się o ok. 6% (4% w 2011 oraz 7% w roku 2010). Od ostatniego badania ilość miast, w których można studiować MBA, zwię™kszyła się o 1 miasto. Natomiast nie można już studiować MBA w Biał‚ymstoku. Jedyny program, który był oferowany w tym mieś›cie, został‚ zawieszony. W miejsce tego miasta pojawiła się możliwość studiowania MBA w Chorzowie oraz Ostrowi Wielkopolskiej.

Najwięcej programów jest oferowanych w Warszawie, Krakowie, Poznaniu i Wrocł‚awiu. Studiować MBA można w 14 miastach w Polsce (+1 w stosunku do 2011 roku). Najpopularniejsze studia to programy typu Executive MBA (w 2011 roku studia MBA), prowadzone w języku polskim i angielskim, trwające 4 semestry, posiadające zagranicznego partnera z akredytacją AACSB (8 programów). W zeszł‚ym roku najpopularniejszą… akredytacja była AMBA (7 programów; 8 w 2011 roku). ښrednia długość obecności programów na rynku wynosi prawie 11 lat. Przy czym najdłużej działający program może poszczyci㇠się 23 letnią… tradycją….  

Wykres 1: liczba programów MBA w danym mieś›cie

Koszty studiów MBA

Studia MBA to spora inwestycja z punktu widzenia czasu, pracy i pienię™dzy. ښredni koszt studiów to ok. 32 675 zł‚. Najdroższy program w Polsce to wydatek rzę™du 118 000 zł‚, najtańszy - 7200 zł‚.  Jest to wzrost cen w stosunku do 2011 roku o ok. 4%. Należy zauważy㇠iż zmiana spowodowana jest wzrostem wysokości czesnego przez niektóre programy, ale również zmianą kursów walut. Pewna czꙶć programów denominuje wysokość czesnego w walucie obcej. Najdroższe programy są… to studia prowadzone cał‚kowicie po angielsku, gdzie czꙶć studiów odbywa się podczas zagranicznego wyjazdu. Najtańsze programy to dwusemestralne programy praktycznie cał‚kowicie prowadzone w języku polskim, przez polskich wykł‚adowców, bez udziału zagranicznych uczelni.
W stosunku do ubiegłego roku 60% oferowanych studiów tj. 29 programów (-4 w stosunku do 2011 roku) nie zmienił‚o wysokości opł‚at za studia MBA. W 11 programach cena został‚a podniesiona ś›rednio o ok. 15% (ś›rednio o 3400 zł‚. ښrednia cena studiów 32 675zł‚). W czasie badania zaobserwowano też pewne zmiany w iloś›ci godzin, oferowanych przez programy. Zmniejszeniu uległ‚a ilość godzin głównie dla programów, które nie podniosły cen. Różnice pojawiły się również w procentowym udziale poszczególnych języków wykł‚adowych. Nieznacznie zwię™kszyła się ilość języka angielskiego. Dodatkowo z badania można się dowiedzieć‡, że ilość uczelni partnerskich uległ‚a zmianie. Ponadto w cią…gu ubiegłego roku 3 programy oferowane przez jedną uczelnię™ - Akademię Leona Koźmińskiego, zyskały akredytację™ AACSB.

Wykres 2: zmiany w kosztach programów MBA w Polsce mię™dzy 2011 a 2012 rokiem

Gdzie najlepiej studiować?

Najwięcej programów MBA (18) jest dostę™pnych w Warszawie. są… to programy droższe. ښrednia kosztów dla warszawskich programów jest o ok. 7 000 zł wyższa od ś›redniej krajowej. Kraków oferuje 6 programów, których cena jest ś›rednio zbliżona do przecię™tnej ceny w Polsce. W Poznaniu, w którym można studiować na 6 programach, ś›rednia cena jest niższa od ś›redniej krajowej o ok. 4000 zł‚. Natomiast we Wrocł‚awiu (6 programów) cena programów jest o 7000 zł‚ niższa od ś›redniej krajowej. Niestety istnieją… jeszcze w Polsce takie miasta, gdzie kandydaci nie mogą podjąć studiów MBA w miejscu zamieszkania.

A co po studiach MBA?

Studia MBA to niewątpliwy prestiż, wiedza, przepustka do kolejnych szczebli kariery, ale także nowe znajomości, które warto podtrzymywać i umacniać w przyszłoś›ci. Tutaj z pomocą przychodzą stowarzyszenia oraz kluby absolwentów MBA. Ponad poł‚owa studiów MBA (29 programy) oferowanych w Polsce oferuje uczestnictwo w zorganizowanych formach zrzeszania absolwentów. Duża czꙶć z nich dział‚a aktywnie poprzez organizacją spotkał„ i seminariów, dzię™ki którym absolwenci nie tylko mogą… porozmawiać ze sobą, ale również wysłuchać prelekcji zaproszonych gości.

Badanie został‚o opracowane na podstawie corocznej aktualizacji danych programów MBA przeprowadzonej przez MBA Portal w dniach 21.02.2012 a 14.03.2012 na próbie 47 programów MBA.  Ceny studiów denominowane w walutach obcych zostały przeliczone na postawie kursu ś›redniego NBP z dnia 29 marca 2012. Informacje o warunkach studiów pochodzą z ankiet przesyłanych przez organizatorów studiów. Bieżące wyniki badania rynku studiów MBA są… dostę™pne pod adresem: http://www.mbaportal.pl/ostudiachMBA/badanie_rynku_MBA.html


---------------------------------
MBA Portal to serwis internetowy od 2007 roku dostarczający szczegółowej wiedzy na temat polskich programów MBA. Na stronie www.MBAportal.pl można znaleźć‡ liczne: artykuły na temat Master of Business Administration, wywiady z dyrektorami, uczestnikami, absolwentami studiów MBA oraz specjalistami HR. Od 2009 roku wydawany jest co miesiąc newsletter studiów MBA - MBAtrendy. MBA Portal to wszystko, co potrzebujesz, by wybrać właściwy program MBA. więcej informacji na www.mbaportal.pl


MBA Portal

 

MBA Portal
MBA Portal


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.