zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT Picnic SOFTSWISS w Warszawie: 400 uczestników, inspirujące Tech Talks i networking

Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia – LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code – w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup „IT World of Work 2025 Outlook”.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

Połowa specjalistów i menedżerów podejmuje edukację poza miejscem pracy

Nauka nowych rzeczy oraz regularny rozwój kompetencji to fundament budowania silnych zespołów i utrzymywania wskaźników gospodarczych na wysokim poziomie. Postawa uczenia się przez całe życie w różnych kontekstach, czyli tzw. life-long learning, jest kluczowa w dzisiejszych, dynamicznie zmieniających się czasach. Rozwój osobisty nie powinien zatem kończyć się wraz z zakończeniem edukacji czy wyjściem z pracy. Tymczasem jak wynika z najnowszego badania Hays Poland, zaledwie połowa specjalistów i menedżerów podejmuje się dodatkowej edukacji formalnej lub zorganizowanej.

Studia MBA 2011 - badanie

 

Informacje o badaniu: Badanie rynku MBA przeprowadzone zostało w marcu 2011 roku. W badaniu wzięły udział 32 programy. Celem badania było scharakteryzowanie i przybliżenie profilu studiów MBA oraz ich uczestników. Wszystkie wyniki badania są  przedstawione w sposób zagregowany.

MBA Portal MBA Portal

 

Pytania w badaniu dotyczyły następujących aspektów związanych ze studiami MBA:

-typu studiów MBA (specjalistyczne, executive MBA, MBA),
-średniej liczby uczestników programów w edycji 2010,
-sektorów rynku/branży, które dominowały wśród uczestników programów MBA,
-udziału procentowego kobiet wśród uczestników programów MBA,
-średniego okresu doświadczenia zawodowego (w latach) uczestników programów MBA,
-średniego wieku uczestników programów MBA,
-ilości krajów pochodzenia uczestników programów MBA,
-zmian liczby kandydatów programów w stosunku do roku poprzedniego,
-zmian liczby kandydatów zagranicznych programów w porównaniu z ubiegłym rokiem,
-zmian liczby kobiet wśród kandydatów programów wobec roku 2010,
-oferowania programów MBA dofinansowanych z funduszy Unii Europejskiej.
Wszystkie odpowiedzi były deklaratywne. Ankiety były wypełniane przez organizatorów programów MBA.

 

Wyniki badania

Typ studiów MBA

Na polskim rynku możemy wskazać trzy rodzaje studiów MBA tj. Executive MBA, MBA oraz studia specjalistyczne MBA. Z wyników badania wynika, że najmniej na polskim rynku MBA jest studiów MBA o konkretnej specjalizacji (9%). Na rynku są… głównie studia o charakterze executive (47%) oraz standardowe studia MBA (44%).

 

średnia liczba uczestników

Liczba uczestników programów jest w brew pozorom bardzo zróżnicowana. średnio 79 osób uczestniczy w programie MBA w danej edycji. Jednakże na jednych programach liczba ta może przewyższyć 430 osób a na innych wynieść zaledwie 6 osób. Duża ilość uczestników studiów w pewnych przypadkach może być związana z dofinansowaniem studiów MBA z funduszy europejskich. Gdybyśmy odrzucili te najliczniejsze programy MBA to średnio w programach MBA uczestniczy 58 osób.

 

Sektory rynku, które dominowały wśród uczestników programów MBA

Uczestnicy programów MBA w Polsce w większości pracują w sektorze bankowym (13% wszystkich odpowiedzi), finansowym (13%) lub technologicznym (12%). Najmniejszym powodzeniem szczyci się sektor artykułów użytkowych (1%), chemikaliów (1%), zasobów naturalnych (1%), mediów (1%) i podróżniczy (1%). Sektory często wymieniane (7% odpowiedzi) to sektor telekomunikacyjny, budownictwa i handlu. W ramach innych sektorów wymienić warto sektor administracyjny, informatyczny, transportowy, logistyczny, energetyczny, żeglugi i edukacji.

 

Udział procentowy kobiet

Kobiet na studiach MBA jest mniej niż mężczyzn. Najczęściej jest ich 21-40% (53% odpowiedzi). Zaledwie 3% programów wskazało ponad 80% udziału kobiet wśród swoich uczestników studiów MBA. Natomiast 25% programów wskazało mniej niż 20% kobiet wśród studentów MBA.

 

Średni wiek i okres doświadczenia zawodowego

Studia MBA są przeznaczone dla menedżerów z pewnym minimalnym doświadczeniem zawodowym. Jak wynika z badania uczestnicy programów MBA w Polsce w 2011 roku to głównie osoby z 6-8 letnim doświadczeniem zawodowym (41%), w wieku 31-35 lat.

 

Ilość krajów pochodzenia

Liczne programy MBA w Polsce są prowadzone przy współpracy z zagranicznymi uczelniami. Często też prowadzone są wyłącznie w języku angielskim. Jak wskazują respondenci badania   zazwyczaj studenci MBA na polskich programach MBA pochodzą z 2-3 krajów (47%) lub z jednego (34%). Bardzo rzadko ilość krajów pochodzenia studentów przekracza 5 krajów (6%).

 

Zmiana liczby kandydatów

Wpływ spowolnienia gospodarczego na rynek studiów MBA był w 2008 i 2009 roku dosyć znaczący. Jednakże jak wskazują odpowiedzi organizatorów studiów MBA w porównaniu z 2009 rokiem w roku 2010 liczba kandydatów na studia MBA znacząco wzrosła (72% odpowiedzi). Tylko 16% programów zanotowało spadek zainteresowanych programem MBA.

 

Zmiana liczby kandydatów zagranicznych

Zainteresowanie polskimi studiami MBA przez zagranicznych studentów wydaje się być na niezmienionym poziomie. Jak wskazują odpowiedzi uczestników badania w rekrutacji na program MBA w Polsce w 2010 roku wzięło udział tyle samo kandydatów zagranicznych co w poprzedniej rekrutacji (56%). Wzrost w tej liczbie zanotowało 31% spośród programów MBA.

 

Zmiana liczby kobiet wśród kandydatów

W rekrutacji z 2010 roku wzięło udział więcej kobiet niż w roku poprzednim (50% odpowiedzi). W 28% liczba kobiet zainteresowanych studiami MBA się obniżyła w porównaniu z liczbą zainteresowanych kobiet w 2009 roku. Natomiast 22% programów miało takie samo zainteresowanie wśród kobiet jak w poprzedniej rekrutacji.

 

Oferowanie dofinansowania z funduszy Unii Europejskiej
Jak wynika z analizy ankiet przesłanych przez organizatorów większość programów MBA nie korzystała z możliwości dofinansowania studiów z funduszy Unii Europejskiej. Tylko 21% programów zdecydowało się na wykorzystanie tej możliwości.

 

Wnioski

Niniejsze badanie jest pierwszą próbą spojrzenia na studia MBA przez pryzmat pewnych ogólnych danych o studentach i samych programach MBA. Postanowiliśmy też pokusić się o stworzenie pewnego ogólnego modelu studiów MBA. Na podstawie przeprowadzonego badania można więc powiedzieć, że studia MBA w Polsce to głównie studia Executive MBA, w których grupy uczestników liczą przeciętnie około 50 kilku osób. Największa ilość studentów MBA pochodzi z sektorów finansowych i technicznych, przy czym wśród uczestników zdecydowanie więcej jest mężczyzn niż kobiet. W związku z wymogami na studia MBA, gdzie oprócz tytułu magistra liczy się doświadczenie zawodowe, uczestnicy studiów MBA mają przeciętnie ok. 6-8 lat doświadczenia zawodowego i są w wieku 31-35 lat. Tak więc  znacząca większość studentów jest już dojrzałymi osobami, bardzo często z rodzinami i bogatym bagażem doświadczenia zawodowego. Studenci polskich programów MBA to w znakomitej większości Polacy. Chociaż w przypadku anglojęzycznych studiów można spotkać obcokrajowców. Programy w znacznej ilości deklarują, że ich studenci pochodzą z 2-3 krajów.

 

Pozytywną i dobrze rokującą na przyszłość zmianą jest ilość kandydatów na studia MBA w 2010 roku w porównaniu z rokiem 2009. Aż 72% programów MBA przyznało, że w ubiegłym roku zanotowano większe zainteresowanie programem MBA niż w 2009 roku. Ponadto ilość kandydatów zagranicznych albo była taka sama, jak sprzed roku, albo się zwiększyła. To potwierdza, że Polska staje się coraz bardziej atrakcyjna dla innych krajów jako miejsce do studiowania MBA. Bardzo optymistyczną zmianę jest fakt, iż więcej kobiet rekrutowało na studia MBA w 2010 roku w porównaniu z 2009 rokiem.

 

więcej informacji na www.mbaportal.pl

 

Wyniki badania dostępne również na stronie: Studia MBA - Badanie


MBA Portal

 

MBA Portal
MBA Portal


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.