zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

Eleni Panagiotopoulou z SOFTSWISS wyróżniona tytułem Best AML Professional 2025

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna prowadząca partnerskie centra rozwoju w Warszawie i Poznaniu, z dumą informuje, że Eleni Panagiotopoulou, Head of AML Team, została uhonorowana tytułem Best AML Professional of the Year podczas gali Global Regulatory Awards 2025.

Co trzeci pracodawca zauważa spadek zaangażowania pracowników, jednak same podwyżki nie rozwiążą tego problemu

Sytuacja na rynku pracy stwarza wyzwania zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niepewność środowiska biznesowego, zmiany strukturalne w firmach oraz presja na osiąganie często wyśrubowanych wyników przekładają się na gorsze samopoczucie i niższe zaangażowanie specjalistów. W pierwszym półroczu 2025 r. trend spadkowy dostrzegło 35 proc. pracodawców i aż 45 proc. profesjonalistów.

SOFTSWISS po raz trzeci wspiera kampanię zdrowotną Movember

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna prowadząca partnerskie centra rozwoju w Warszawie i Poznaniu, po raz kolejny aktywnie uczestniczy w globalnej kampanii zwiększającej świadomość na temat zdrowia mężczyzn. Inicjatywa koncentruje się na kluczowych kwestiach, takich jak rak prostaty i jąder, a jednocześnie promuje otwartą rozmowę o zdrowiu psychicznym mężczyzn.

4-dniowy tydzień pracy traci zwolenników - 6 na 10 pracowników obawia się spadku pensji

Mniej Polaków niż przed rokiem popiera 4 dniowy tydzień pracy. Obecnie to dwóch na trzech (61%), przeciwnych jest jeden na pięciu (21%). Jednocześnie aż 65% obawia się obniżenia wynagrodzenia przy takim modelu.

Sprinterzy w maratonie

 

Wojciech Sobieraj, Jan Maciejewicz, Kazimierz Stańczyk. Porzucili doradztwo strategiczne dla realnego biznesu, wyzwania intelektualne, wielkie pieniądze i dalekie podróże dla adrenaliny i mierzalnych wyników.

Artur Smolarek Artur Smolarek

Co łączy Johna Legenda, niespełna 30-letniego muzyka R&B, pięciokrotnego laureata nagrody Grammy, z Alessandrem Profumo, o 20 lat starszym prezesem UniCredito Italiano? Zawodowa przyszłość. Obaj byli konsultantami firm doradztwa strategicznego. Legend (prawdziwe nazwisko: Stephens) trzy lata spędzić w The Boston Consulting Group (BCG), Profumo - dwa w McKinsey & Company.

 

Legend to swoista legenda BCG, ale alumni firm doradztwa strategicznego - jak oni sami zwykli siebie nazywać - wybierają raczej utarte ścieżki kariery. Najczęściej można ich spotkać w sektorach będących największymi klientami firm doradczych: finansach i bankowości (trafia tu średnio co trzeci ekskonsultant), telekomunikacji, pozostałych usługach i sektorze FMCG.

 

Lista Polaków, którzy porzucili doradztwo strategiczne dla - jak sami mówią - realnego świata, jest coraz dłuższa. W miarę dojrzewania konsultingu, dziedziny w naszym kraju wciąż stosunkowo młodej, o spektakularnych transferach słychać będzie zapewne coraz częściej. Do najbardziej znanych byłych konsultantów należą m.in.: Wojciech Sobieraj (były wiceprezes BPH, a wcześniej założyciel i wieloletni prezes BCG), Jan Maciejewicz (do niedawna wiceprezes PKN Orlen; twórca polskiego oddziału Deloitte, później przez wiele lat szef polskiego oddziału A.T. Kearney), Kazimierz Stańczyk, dyrektor generalny Polbanku, Piotr Nesterowicz, dyrektor generalny Tele2 (wcześniej obaj związani z McKinseyem), Maurycy Kuhn i Adam Niewiński, twórcy Expandera (obaj przedtem w BCG; pierwszy z nich założył później i do dziś szefuje OpenFinance, drugi jest prezesem Xeliona).

 

Ojciec sukcesu i matka porażki

Ogromne emocje wzbudziła w marcu informacja, jakoby jednym z kandydatów do objęcia pustego od blisko roku fotela prezesa PKO BP był Andrzej Klesyk, partner zarządzający BCG (wcześniej twórca banku Inteligo). On sam nie potwierdza tych spekulacji, ale szanse na to, by to właśnie jemu zdominowana przez przedstawicieli Skarbu Państwa rada powierzyła zadanie pokierowania największym polskim bankiem, są bliskie zeru. A szkoda (przynajmniej dla banku), ponieważ mógłby tchnąć w PKO BP nowego ducha, na wzór tego, co w BPH udało się Wojciechowi Sobierajowi.

 

Założyciel i wieloletni prezes warszawskiego biura BCG pracował w BPH wprawdzie tylko cztery lata, ale to wystarczyło, by ten wcześniej średni i niewyróżniający się w detalu bank zmienił się nie do poznania - pojawiły się innowacyjne produkty i nieszablonowe przekazy marketingowe, mocno wzrosła sprzedaż, także dzięki autorskiemu (później podchwyconego przez inne banki) pomysłowi rozwoju przez sieć placówek partnerskich.

 

Pracownicy wspominają, że Sobieraj umiał zarazić ich wizją, energią i entuzjazmem, dzięki temu łatwiej znosili narzucone przez niego mordercze tempo pracy. Co ciekawe, sam Sobieraj twierdzi, że nigdy w życiu nie pracował tak ciężko jak właśnie w BPH.

 

- Może dlatego, że konsultanci nie nadają się na malowanych prezesów, rezydujących w gabinetach na najwyższych piętrach, lepiej czują się w roli 'woła zmian' - zauważa Wojciech Sobieraj.

 

Do decyzji o przejściu na drugą stronę Sobieraj dojrzewał rok. Przesądziły nowe wyzwania i możliwość pracy z prezesem Wancerem, którego bardzo ceni. Dzisiaj nie ma wątpliwości:
- Jak już się raz połknie bakcyla realnego biznesu, to nie ma odwrotu. Punkt przełamania przychodzi z chwilą, gdy zdajesz sobie sprawę, że to nie jest kolejny projekt, który zamkniesz i o nim zapomnisz, ale coś własnego, bliskiego, co świadomie wybrałeś na wiele lat. I całkowicie za to odpowiadasz.

 

Ta pełna odpowiedzialność jest szalenie, jego zdaniem, pociągająca:
- Tu jesteś ojcem sukcesu i matką porażki; konsulting jest pełen ludzi, którzy przypisują sobie nie swoje zasługi, albo projektów, z których mielibyśmy prawo być dumni, ale które z różnych powodów nie wypaliły.

 

- Odpowiedzialność i mierzalne wyniki to największa przewaga biznesu nad konsultingiem - potwierdza Stanisław Knaflewski, partner Enterprise Investors, kolega Sobieraja z BCG.
Przypomina, że wprawdzie Bain, jedna z największych światowych firm doradczych, w swoją misją wpisała zdanie, pod którym podpisaliby się pewnie i jej konkurenci ('wszystko jest akademicką dyskusją, dopóki nie ma wyników'), tyle że to raczej wyraz ich aspiracji niż praktyka.

 

Niemniej Sobieraj przyznaje, że konsulting ma wszelkie dane ku temu, by się stać uzależnieniem na całe życie.

 

- Fascynujące wyzwania intelektualne i mieszanka ludzi fascynujących w swej różnorodności, a jednocześnie w jakiś sposób homogenicznych: ten sam warsztat pracy, wartości, słownictwo, rozumienie się w pół słowa... - wylicza Wojciech Sobieraj. - To czasami denerwuje, ale bardzo pomaga w szybkim działaniu.

 

- To zresztą silniejsze od nas samych - wciąż łapią się na tym, że bezwiednie sięgam po wypracowane wtedy metody pracy i analizy - śmieje się Knaflewski.

 

Dlatego on sam wybrał pracę, która pozwoliła mu, jak mówi, i mieć ciastko, i je zjeść. Fundusz private equity zaspokaja z jednej strony nałogowy (nieuleczalny ponoć u większości byłych konsultantów) głód nowych wyzwań i projektów, a z drugiej - daje możliwość wdrażania zmian w życie.

 

Manager Magazin

 

Małgorzata Remisiewicz - Manager Magazin
Manager Magazin


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.