zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

SOFTSWISS podsumowuje 2025 rok: wspieranie innowacji, rozwój talentów i polskiej społeczności IT

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna, zamyka 2025 rok imponującym dorobkiem inicjatyw edukacyjnych, proinnowacyjnych i społecznych zrealizowanych w Polsce. W minionych miesiącach firma konsekwentnie inwestowała w rozwój talentów technologicznych, wspierała młode przedsiębiorstwa oraz wzmacniała współpracę z lokalnym środowiskiem IT.

Aby pozostać w grze o inwestycje, Polska musi przyspieszyć tempo zmian. Priorytet? Rozwój kompetencji cyfrowych i transformacja technologiczna

Jak wynika z raportu „Global Talent Tracker”, opracowanego przez Hays we współpracy z Oxford Economics, Polska redefiniuje swoją rolę na arenie międzynarodowej. Porzucając wizerunek taniego rynku dla outsourcingu prostych procesów, polski rynek coraz silniej zabiega o projekty inwestycyjne wymagające eksperckich kompetencji.

Eleni Panagiotopoulou z SOFTSWISS wyróżniona tytułem Best AML Professional 2025

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna prowadząca partnerskie centra rozwoju w Warszawie i Poznaniu, z dumą informuje, że Eleni Panagiotopoulou, Head of AML Team, została uhonorowana tytułem Best AML Professional of the Year podczas gali Global Regulatory Awards 2025.

Co trzeci pracodawca zauważa spadek zaangażowania pracowników, jednak same podwyżki nie rozwiążą tego problemu

Sytuacja na rynku pracy stwarza wyzwania zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niepewność środowiska biznesowego, zmiany strukturalne w firmach oraz presja na osiąganie często wyśrubowanych wyników przekładają się na gorsze samopoczucie i niższe zaangażowanie specjalistów. W pierwszym półroczu 2025 r. trend spadkowy dostrzegło 35 proc. pracodawców i aż 45 proc. profesjonalistów.

Szef o dwóch twarzach

 

Sylwia Rezanko-Cygan i Małgorzata Grad od ośmiu już lat prowadzą firmę™, w której formalnie nie ma prezesa zarządu. Faktycznie zaś - jest ich dwóch. To one same.

 

Brzmi może dziwacznie, jednak tak właśnie jest w warszawskiej spółce Euro Consulting and Management. Podczas trwającej ponad godzinę rozmowy panie stale wchodzą sobie w słowo, jedna zaczyna myśl, druga ją kończy, nawzajem się poprawiają. Wygląda to nieco chaotycznie, ale wychodzi bardzo przekonująco.

 

- Zgodnie z wizytówką, dyrektor strategiczny to ja - wyjaśnia niuanse Małgorzata Grad, członek zarządu ECM. - Nakreślam kierunek, a Sylwia głównie zajmuje się zarządzaniem spółkę.

 

- Wspólnie ustalamy strategią rozwoju i dzielimy się zadaniami do wykonania; każda z nas wie, za co odpowiada - dodaje Sylwia Rezanko-Cygan, również członek zarządu.
Od 24 stycznia prawa do akcji ECM są notowane na NewConnect, a od półtora roku firma tworzy grupę kapitałową. Oprócz spółki-matki, zajmującej się doradztwem gospodarczym, ma biuro maklerskie i fundusz inwestycyjny.

 

Nie lubię zwalniać

Pomysł zrodził się w roku 1998. Wówczas to zaledwie dwudziestokilkuletnie studentki - zarządzania (Rezanko-Cygan) oraz międzynarodowych stosunków gospodarczych (Grad) - poznały się i zaprzyjaźniły na tyle, by stwierdzić, że chcą wspólnie zająć się biznesem. Ich firma ruszyła w roku 2000.

 

W branży doradczej, gdzie szczególnie liczy się renoma, referencje czy wręcz trochę blichtru, nie było łatwo, lecz panie znalazły sposób na klienta.

 

- Trzeba wykazać, że niekoniecznie liczy się tylko cena, bo ona nie zawsze idzie w parze z jakością usług - mówią. - Jednych stać na droższą ofertę, innych nie, ale każdego należy przekonać do siebie poziomem usług. I w tym właśnie jesteśmy bardzo skuteczne.
Sądząc po dynamicznie rosnących przychodach (choć pamiętajmy, że z niskiego poziomu), nie są to puste słowa. Jedno jest pewne - spółki w obecnym kształcie by nie było, gdyby nie pracujący w niej ludzie. Pierwszym człowiekiem z zewnątrz był analityk Paweł Koszarny, dziś szef zespołu analiz. Teraz w ECM pracuje (lub współpracuje) blisko 50 osób, w większości - przez kilka lat. Nic dziwnego, panie - jak twierdzą - bardzo nie lubią zwalniać, wolą wiązać z firmą.

 

- Jak projekt się komuś nie uda, ma wtedy rozmowę z szefem, otrzymuje wsparcie i drugą szansą - wyjaśnia Grad. - W końcu każdy się może pomylić, bo jest tylko człowiekiem. Byle tylko nie działo się to zbyt często.

 

Oprócz kija jest też marchewka: możliwość spełniania zawodowych marzeń. Po dwóch, trzech latach szeregowy pracownik może zostać dyrektorem lub próbować tworzyć coś nowego. Tak właśnie było z TFI ECM. Pomysł swoim doświadczeniem wsparł Klaudiusz Wolny, doradca inwestycyjny z 15-letnim stażem, który został szefem spółki (obecnie trwają procedury rejestrowe w KNF). Wspierają go dwaj członkowie zarządu funduszu, Dariusz Kowalski i Mirosław Kaczko.

 

- To nasza idea: zatrudnić ludzi, którzy są otwarci na nowe pomysły - wyjaśnia Sylwia Rezanko-Cygan. - W końcu pracownicy najbardziej angażują się w to co wierzą.

 

Nieco inaczej było z domem maklerskim. Myśl, by go stworzyć, kiełkowała już dwa lata temu. Zrealizowano ją w styczniu ub. roku. Szybko? Wolno? Mniejsza z tym - ważne, że skutecznie przeprowadził ofertę spółki-matki, pomagając w pozyskaniu 9,7 mln złotych. Łącznie broker zdążył już z powodzeniem przeprowadzić pięć ofert o wartości 35 mln złotych. Nic dziwnego, bo w jego zarządzie są same znane nazwiska.

 

Prezesem jest wspomniany już Klaudiusz Wolny. Asystuje mu Marcin Raszkowski, makler od 15 lat, w przeszłości zaangażowany w prace Związku Maklerów i Doradców, a w ECM DM odpowiadający za rynek pierwotny. Do tego grona dołączył Wiesław Schabowski, były pracownik Warszawskiego DM, a później Eastbrokers i GCPA.

 

Czołowe nieznane

Moc przyciągania ludzi to szczególna umiejętność obu pań. Nie kryję, że chętnie sięgają po młodych i zdolnych, mających za sobą praktyki w międzynarodowych korporacjach. Wabią ich nie tylko obietnicę porównywalnych zarobków, ale i szybszą ścieżką kariery.

 

- U największych się uczą oraz zdobywają doświadczenie, tylko że to my dajemy im możliwość wykorzystania drzemiącego w nich potencjału - chwali się Sylwia Rezanko-Cygan.

 

Trzon personelu jest niezmienny od lat. Dyrektorem public relations jest Anna Poślad, szefem departamentu gospodarki pieniężnej - Jarosław Klepacki, dyrektorem operacyjnym - Grzegorz Jaworski, a pracą biura zarządza Katarzyna Sipa.

 

Jak mocno ECM trzyma się na naszym rynku? Zgodnie z tym, co znajdziemy na stronie internetowej, mamy do czynienia z firmą doradczo-analityczną należącą… w Polsce do czołówki. Główne akcjonariuszki wyjaśniają:

 

- Jesteśmy gdzieś pomiędzy Wielką Czwórką a całą resztą.
Czyżby? Niektórzy konkurenci z niekwestionowanej ekstraklasy nic o ECM nawet nie słyszeli. Firmy doradczo-analityczne ze średniej półki - podobnie (ewentualnie odpowiadają, iż coś wiedzą, ale od razu zwracają uwagę, że pod każdym względem są kilkukrotnie więksi).
I trudno się im dziwić.

 

W końcu mówiąc o ECM, mamy na myśli klientów średniego kalibru, słabo rozpoznawalne spółki giełdowe oraz obroty rządu kilku milionów złotych, do tego ostatnio malejące.
- Rok 2007 był czasem wzmożonych inwestycji, które powinny zaowocować zwiększeniem dynamiki przychodów już w tym roku - tłumaczy Rezanko-Cygan i podkreśla, że wyniki są zgodne z prognozami sprzed debiutu.

 

Próbujemy zatem odszukać ECM w rankingach. I tu niespodzianka: nie ma jej w zestawieniach firm analityczno-konsultingowych ani wśród tych, które wspierają innych w pozyskiwaniu środków z Unii. Choć analitycy wypadają dobrze w konkursie prognoz organizowanym przez NBP, spółkę znajdujemy tylko w klasyfikacji najlepszych autoryzowanych doradców na NewConnect (4. miejsce na 120 notowanych). Czy to nie za mało jak na "czołową" firmę?

 

- Takie określenie wynika z naszych obserwacji rynku - wyjaśnia Małgorzata Grad. - Ale jest to także sposób postrzegania ECM przez nas samych, bo od lat budujemy zespół na wysokim poziomie merytorycznym. I takie również mają być nasze produkty.
A co ze stanowiskiem prezesa?

 

- Nie wykluczamy, że będzie kiedyś jeden szef - odpowiadał. - Może znajdzie się osoba, która będzie miała umiejętności każdej z nas.
Na razie jednak wszyscy pracownicy zwracają się do każdej ze wspólniczek tak samo: pani prezes.

 

Manager Magazin, Numer 8 (43) Lipiec 2008

 


Manager Magazin

 

Adam Mielczarek - Manager Magazin
Manager Magazin


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.