zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT: co czwarta firma rozważa redukcje etatów

Od października do grudnia 38% firm IT w Polsce planuje rekrutacje nowych pracowników, 27% rozważa redukcje etatów, a 32% nie przewiduje zmian kadrowych. Firmy poszukują nowych talentów z powodu rozwoju i postępu technologicznego, ale część z nich redukuje zatrudnienie w odpowiedzi na wyzwania ekonomiczne i automatyzację. Zastosowanie sztucznej inteligencji utrudnia wejście do branży juniorom ale specjaliści od cyberbezpieczeństwa, chmury i danych mogą liczyć na bardzo dobre warunki do zmiany pracy.

Jesienny boom rekrutacyjny w usługach medycznych, farmacji i biotechnologii

Okres październik-grudzień będzie niemal rekordowy w kontekście rekrutacji do branży usług medycznych, farmacji i biotechnologii. 29% firm z tego sektora chce w ostatnim kwartale zatrudniać nowych pracowników, 6% chce redukować etaty. To dobra informacja dla osób, które chcą pracować w takich organizacjach, z kolei dla firm to zapowiedź, że będą musiały bardziej rywalizować o nowe ręce do pracy.

SOFTSWISS trzeci rok z rzędu wspiera kampanię „Różowy Październik”

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna z centrami rozwoju w Warszawie i Poznaniu, kontynuuje działania wspierające globalny ruch na rzecz walki z rakiem piersi. Angażując pracowników i organizując tematyczne inicjatywy przez cały miesiąc, firma podkreśla znaczenie profilaktyki i wczesnego wykrywania choroby.

46 proc. pracowników z pokolenia Z doświadczyło wypalenia zawodowego

Wypalenie zawodowe to poważny problem, którego doświadczają pracownicy z każdego sektora i pokolenia na rynku pracy. Jak wynika z najnowszego raportu Hays Poland i OFF school, pomimo stosunkowo krótkiego doświadczenia zawodowego, wypalenie jest zjawiskiem powszechnym wśród młodych profesjonalistów. Aż 46 proc. osób z pokolenia Z przyznaje, że doświadczyło go już w swojej karierze. Wśród możliwych powodów eksperci wymieniają dużą presję, z jaką mierzą się młodzi.

Szef o dwóch twarzach

 

Sylwia Rezanko-Cygan i Małgorzata Grad od ośmiu już lat prowadzą firmę™, w której formalnie nie ma prezesa zarządu. Faktycznie zaś - jest ich dwóch. To one same.

 

Brzmi może dziwacznie, jednak tak właśnie jest w warszawskiej spółce Euro Consulting and Management. Podczas trwającej ponad godzinę rozmowy panie stale wchodzą sobie w słowo, jedna zaczyna myśl, druga ją kończy, nawzajem się poprawiają. Wygląda to nieco chaotycznie, ale wychodzi bardzo przekonująco.

 

- Zgodnie z wizytówką, dyrektor strategiczny to ja - wyjaśnia niuanse Małgorzata Grad, członek zarządu ECM. - Nakreślam kierunek, a Sylwia głównie zajmuje się zarządzaniem spółkę.

 

- Wspólnie ustalamy strategią rozwoju i dzielimy się zadaniami do wykonania; każda z nas wie, za co odpowiada - dodaje Sylwia Rezanko-Cygan, również członek zarządu.
Od 24 stycznia prawa do akcji ECM są notowane na NewConnect, a od półtora roku firma tworzy grupę kapitałową. Oprócz spółki-matki, zajmującej się doradztwem gospodarczym, ma biuro maklerskie i fundusz inwestycyjny.

 

Nie lubię zwalniać

Pomysł zrodził się w roku 1998. Wówczas to zaledwie dwudziestokilkuletnie studentki - zarządzania (Rezanko-Cygan) oraz międzynarodowych stosunków gospodarczych (Grad) - poznały się i zaprzyjaźniły na tyle, by stwierdzić, że chcą wspólnie zająć się biznesem. Ich firma ruszyła w roku 2000.

 

W branży doradczej, gdzie szczególnie liczy się renoma, referencje czy wręcz trochę blichtru, nie było łatwo, lecz panie znalazły sposób na klienta.

 

- Trzeba wykazać, że niekoniecznie liczy się tylko cena, bo ona nie zawsze idzie w parze z jakością usług - mówią. - Jednych stać na droższą ofertę, innych nie, ale każdego należy przekonać do siebie poziomem usług. I w tym właśnie jesteśmy bardzo skuteczne.
Sądząc po dynamicznie rosnących przychodach (choć pamiętajmy, że z niskiego poziomu), nie są to puste słowa. Jedno jest pewne - spółki w obecnym kształcie by nie było, gdyby nie pracujący w niej ludzie. Pierwszym człowiekiem z zewnątrz był analityk Paweł Koszarny, dziś szef zespołu analiz. Teraz w ECM pracuje (lub współpracuje) blisko 50 osób, w większości - przez kilka lat. Nic dziwnego, panie - jak twierdzą - bardzo nie lubią zwalniać, wolą wiązać z firmą.

 

- Jak projekt się komuś nie uda, ma wtedy rozmowę z szefem, otrzymuje wsparcie i drugą szansą - wyjaśnia Grad. - W końcu każdy się może pomylić, bo jest tylko człowiekiem. Byle tylko nie działo się to zbyt często.

 

Oprócz kija jest też marchewka: możliwość spełniania zawodowych marzeń. Po dwóch, trzech latach szeregowy pracownik może zostać dyrektorem lub próbować tworzyć coś nowego. Tak właśnie było z TFI ECM. Pomysł swoim doświadczeniem wsparł Klaudiusz Wolny, doradca inwestycyjny z 15-letnim stażem, który został szefem spółki (obecnie trwają procedury rejestrowe w KNF). Wspierają go dwaj członkowie zarządu funduszu, Dariusz Kowalski i Mirosław Kaczko.

 

- To nasza idea: zatrudnić ludzi, którzy są otwarci na nowe pomysły - wyjaśnia Sylwia Rezanko-Cygan. - W końcu pracownicy najbardziej angażują się w to co wierzą.

 

Nieco inaczej było z domem maklerskim. Myśl, by go stworzyć, kiełkowała już dwa lata temu. Zrealizowano ją w styczniu ub. roku. Szybko? Wolno? Mniejsza z tym - ważne, że skutecznie przeprowadził ofertę spółki-matki, pomagając w pozyskaniu 9,7 mln złotych. Łącznie broker zdążył już z powodzeniem przeprowadzić pięć ofert o wartości 35 mln złotych. Nic dziwnego, bo w jego zarządzie są same znane nazwiska.

 

Prezesem jest wspomniany już Klaudiusz Wolny. Asystuje mu Marcin Raszkowski, makler od 15 lat, w przeszłości zaangażowany w prace Związku Maklerów i Doradców, a w ECM DM odpowiadający za rynek pierwotny. Do tego grona dołączył Wiesław Schabowski, były pracownik Warszawskiego DM, a później Eastbrokers i GCPA.

 

Czołowe nieznane

Moc przyciągania ludzi to szczególna umiejętność obu pań. Nie kryję, że chętnie sięgają po młodych i zdolnych, mających za sobą praktyki w międzynarodowych korporacjach. Wabią ich nie tylko obietnicę porównywalnych zarobków, ale i szybszą ścieżką kariery.

 

- U największych się uczą oraz zdobywają doświadczenie, tylko że to my dajemy im możliwość wykorzystania drzemiącego w nich potencjału - chwali się Sylwia Rezanko-Cygan.

 

Trzon personelu jest niezmienny od lat. Dyrektorem public relations jest Anna Poślad, szefem departamentu gospodarki pieniężnej - Jarosław Klepacki, dyrektorem operacyjnym - Grzegorz Jaworski, a pracą biura zarządza Katarzyna Sipa.

 

Jak mocno ECM trzyma się na naszym rynku? Zgodnie z tym, co znajdziemy na stronie internetowej, mamy do czynienia z firmą doradczo-analityczną należącą… w Polsce do czołówki. Główne akcjonariuszki wyjaśniają:

 

- Jesteśmy gdzieś pomiędzy Wielką Czwórką a całą resztą.
Czyżby? Niektórzy konkurenci z niekwestionowanej ekstraklasy nic o ECM nawet nie słyszeli. Firmy doradczo-analityczne ze średniej półki - podobnie (ewentualnie odpowiadają, iż coś wiedzą, ale od razu zwracają uwagę, że pod każdym względem są kilkukrotnie więksi).
I trudno się im dziwić.

 

W końcu mówiąc o ECM, mamy na myśli klientów średniego kalibru, słabo rozpoznawalne spółki giełdowe oraz obroty rządu kilku milionów złotych, do tego ostatnio malejące.
- Rok 2007 był czasem wzmożonych inwestycji, które powinny zaowocować zwiększeniem dynamiki przychodów już w tym roku - tłumaczy Rezanko-Cygan i podkreśla, że wyniki są zgodne z prognozami sprzed debiutu.

 

Próbujemy zatem odszukać ECM w rankingach. I tu niespodzianka: nie ma jej w zestawieniach firm analityczno-konsultingowych ani wśród tych, które wspierają innych w pozyskiwaniu środków z Unii. Choć analitycy wypadają dobrze w konkursie prognoz organizowanym przez NBP, spółkę znajdujemy tylko w klasyfikacji najlepszych autoryzowanych doradców na NewConnect (4. miejsce na 120 notowanych). Czy to nie za mało jak na "czołową" firmę?

 

- Takie określenie wynika z naszych obserwacji rynku - wyjaśnia Małgorzata Grad. - Ale jest to także sposób postrzegania ECM przez nas samych, bo od lat budujemy zespół na wysokim poziomie merytorycznym. I takie również mają być nasze produkty.
A co ze stanowiskiem prezesa?

 

- Nie wykluczamy, że będzie kiedyś jeden szef - odpowiadał. - Może znajdzie się osoba, która będzie miała umiejętności każdej z nas.
Na razie jednak wszyscy pracownicy zwracają się do każdej ze wspólniczek tak samo: pani prezes.

 

Manager Magazin, Numer 8 (43) Lipiec 2008

 


Manager Magazin

 

Adam Mielczarek - Manager Magazin
Manager Magazin


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.