zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT Picnic SOFTSWISS w Warszawie: 400 uczestników, inspirujące Tech Talks i networking

Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia – LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code – w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup „IT World of Work 2025 Outlook”.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

Połowa specjalistów i menedżerów podejmuje edukację poza miejscem pracy

Nauka nowych rzeczy oraz regularny rozwój kompetencji to fundament budowania silnych zespołów i utrzymywania wskaźników gospodarczych na wysokim poziomie. Postawa uczenia się przez całe życie w różnych kontekstach, czyli tzw. life-long learning, jest kluczowa w dzisiejszych, dynamicznie zmieniających się czasach. Rozwój osobisty nie powinien zatem kończyć się wraz z zakończeniem edukacji czy wyjściem z pracy. Tymczasem jak wynika z najnowszego badania Hays Poland, zaledwie połowa specjalistów i menedżerów podejmuje się dodatkowej edukacji formalnej lub zorganizowanej.

Skuteczny e-learning czyli zapomnij o Titanicu

Gdy na twoim biurku ląduje oferta szkolenia e-learningowego dla członków twojego zespoł‚u, jako dbający o ludzi menedżer masz obowiązek ocenić czy to szkolenie jest odpowiednie dla zespoł‚u.
fot. shutterstock fot. shutterstock

Pęknięta rura - tak, Titanic - nie

Zdaniem ekspertów, dobrze przygotowane szkolenie e-learningowe przede wszystkim powinno by㇠przygotowane w kontekś›cie ś›rodowiska pracy tj. dotyczy㇠sytuacji, problemów, motywacji i potrzeb osób z którymi pracownicy faktycznie mają do czynienia w swojej pracy. Należy jednak - i jest to wymóg, a nie fantazja czy dobra wola - dopuścić kreatywność w szczegółach jeś›li np. w zadaniu ćwiczeniowym jako ważny klient pojawia się intrygujący potomek rodziny królewskiej zamiast nudnego dyrektora konkurencyjnej firmy). Tak właś›ciwie, to podobna kreatywność jest konieczna aby pobudzić mózg do przyswajania wiedzy i umieję™tnoś›ci podczas nauki lub treningu.

Tak więc np. moduł do treningu umieję™tnoś›ci oceny ról grupowych w zespole powinien przedstawiać sytuację gdy pęka rura w łazience w biurze piętro wyżej i trzeba sprawnie ewakuować biuro - zamiast tworzy㇠nierzeczywistą sytuację 'Jesteście na Titanicu, statek tonie, co zabierzecie by przeży㇠do czasu gdy was uratują?'. Zadanie z Titanicem ma swoje zalety, ale w trakcie szkolenia ogólnorozwojowego, a nie szkolenia zawodowego.

'Przecież my wiemy o tym od dawna!'

Szkolenie e-learningowe dla członków zespoł‚u, takie na które warto wyda㇠pienią…dze z budżetu dział‚u, powinno by㇠dostosowane poziomem wiedzy i stopniem skomplikowania wyjaśnień do poziomu i celów odbiorcy.

Generalnie początek szkolenia powinien służy㇠przypomnieniu i wydobyciu z osób korzystających ich obecnej wiedzy na dany temat. Często wykorzystuje się w tym celu test wiedzy, ale nie jest to rozwią…zanie przyjemne dla uczestników. Lepsze są… rozwiązania aktywne np. studium przypadku poł‚Ä…czone z testem i podsumowaniem najważniejszych informacji.

właściwa czꙶć szkolenia powinna zapewniać stopniowe zdobywanie wiedzy poł‚Ä…czone z jej praktycznym wykorzystaniem. System studiów wyższych, gdzie najpierw studenci słuchają wykładu, a potem przytłoczeni nawałem wiedzy teoretycznej idą na ćwiczenia, nie jest odpowiedni dla specjalistów w szkoleniu zawodowym. Celem szkolenia nie jest przecież selekcja uczestników, ale pomaganie im w osią…ganiu celów zawodowych.

'Zieeew, ten e-learning jest tak nudny jak książka'

Skuteczne szkolenie e-learningowe powinno posiadać zróżnicowaną formę oraz powinno motywować i aktywować zainteresowanie osób z niego korzystających.
Szkolenie e-learningowe nie może składać się wyłącznie ze slajdów wypełnionych tekstem. Potrzebne są… ćwiczenia, rysunki, zadania, chwile na namysł i przemyś›lenie dalszego działania.

Szkolenie nie może też przypominać slajdów konferencyjnych, gdzie zmienia się jedynie niewielki obszar w środku, natomiast ramy slajdu pozostają cały czas takie same.

Dobrą inspiracją są… tutaj gry komputerowe, gdzie co prawda układ ekranu pozostaje stały (ramka mapy, ramka ze statusem broni, ramka komunikatów itp., duży ekran pokazujący aktualną sytuację wokół bohatera), ale zawarte na nim informacje zmieniaja się w zależnoś›ci od przebiegu rozgrywki.

Najlepszą zaś praktykę można znaleźć‡ w edukacyjnych programach komputerowych dla dzieci, gdzie każda zabawa odbywa się w kompletnie innej scenerii np. malowanie przed okrągłym domkiem w którym mieszka bohater, czꙶć zręcznościowa - w tunelu pod górą, a dopasowywanie odpowiedzi do pytań - na głównym placu miasteczka.

'A teraz włóż zielony sześcian w zieloną kwadratową dziurkę'

Potęgę e-learningu najlepiej widać, gdy takie szkolenie pozwala osobom korzystających eksperymentować w celu uzyskania pożądanego rezultatu.

To mechanizm znany od dawna w komputerowych grach przygodowych. Oto problem. Oto kilka narzę™dzi, które możesz wykorzystać by go rozwiązać. Niektóre są… przydatne, niektóre są… zmyłką. Do dzieła!

Jeśli natomiast szkolenie prowadzi uczestnika za rączkę i nie pozwala na krok odejść do wytyczonego schematu, trudno w ogóle nazwać to szkoleniem. To po prostu zwykły trening warunkujący niczym - nie przymierzając - tresowanie psa na smyczy. Taka nauka jest nieprzydatna w wię™kszoś›ci przypadków, szczególnie tych związanych z pracą w zespole.

Oczywiś›cie taki trening warunkujący czasem jest konieczny. Jeśli szkolenie dotyczy tematów związanych z bezpieczeństwem pracy, z użytkowaniem maszyn lub pracy z chemikaliami, wtedy trzeba przekazać solidną wiedzę i nastawienie 'zero tolerancji dla odchyleń'. Ale nawet wtedy nauka przebiega bardziej przyjemnie, jeś›li jest pole do eksperymentów - i jeś›li pracownik może doprowadzić do wysadzenia fabryki w powietrze.

Dzięki powyższym informacjom ł‚atwiej bę™dzie ci ocenić przydatność oferty szkolenia, która wylądowała na twoim biurku, oraz wyjaś›nić powody swojej decyzji zainteresowanym osobom (osobie polecającej szkolenie, potencjalnym uczestnikom, swojemu przełożonemu).

Jeśli chcesz dowiedzie㇠się więcej o e-learningu i tworzeniu takich szkoleń, przyda ci się książka ' 'E-learning. Tajniki edukacji na odległość' Marleny Plebańskiej (Wydawnictwo C.H. Beck, 2011). Ksią…żka jest dostępna w cenie ze zniżką w e-księgarni www.ksiegarnia.beck.pl

 

KarieraManagera.pl


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.