zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT Picnic SOFTSWISS w Warszawie: 400 uczestników, inspirujące Tech Talks i networking

Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia – LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code – w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup „IT World of Work 2025 Outlook”.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

Połowa specjalistów i menedżerów podejmuje edukację poza miejscem pracy

Nauka nowych rzeczy oraz regularny rozwój kompetencji to fundament budowania silnych zespołów i utrzymywania wskaźników gospodarczych na wysokim poziomie. Postawa uczenia się przez całe życie w różnych kontekstach, czyli tzw. life-long learning, jest kluczowa w dzisiejszych, dynamicznie zmieniających się czasach. Rozwój osobisty nie powinien zatem kończyć się wraz z zakończeniem edukacji czy wyjściem z pracy. Tymczasem jak wynika z najnowszego badania Hays Poland, zaledwie połowa specjalistów i menedżerów podejmuje się dodatkowej edukacji formalnej lub zorganizowanej.

Green technology i różnorodność - to ważne trendy rynku pracy

 

 

Wiele mówi się o kwestiach zrównoważonego rozwoju, ESG, jednak należy również zaznaczyć, że do wprowadzenia zmian potrzebne są nowe technologie. Jak podaje raport ManpowerGroup, 8 na 10 pracodawców IT na całym świecie rozważa lub aktywnie rekrutuje kandydatów z zielonymi umiejętnościami. Jak wygląda kwestia ESG w IT? Co jeszcze, poza "zielonymi kwestiami" składa się na tego typu działania, nie tylko w branży nowych technologii? Dlaczego tak ważna jest zwłaszcza teraz różnorodność w zespołach?

 

Zawarte w raporcie ManpowerGroup "IT World of work 2024" dane Statista pokazują, że światowy rynek ekologicznych technologii i zrównoważonego rozwoju wzrośnie z 13,76 miliardów dolarów

w 2022 roku do ponad 61 miliardów dolarów do roku 2030, co oznacza 20% wzrost roczny. Według danych ManpowerGroup, 77% pracodawców IT na całym świecie rozważa lub aktywnie rekrutuje kandydatów z zielonymi umiejętnościami. 62% kandydatów twierdzi, że weryfikuje reputację potencjalnego pracodawcy w zakresie ochrony środowiska, a 35% uważa, że ma to realny wpływ na ich decyzję o wybraniu oferty. Wskaźniki te rosną w przypadku młodszych pracowników. Kluczowym wnioskiem dla liderów biznesu IT jest zatem to, że przywództwo w zakresie zrównoważonego rozwoju to nie tylko lista zadań. To działania wpływające również na rekrutację, utrzymanie i różnicowanie biznesu.

 

- Zdecydowanie rośnie świadomość społeczna i biznesowa w zakresie wpływu działalności gospodarczej na środowisko. Nasze obserwacje oraz doświadczenia potwierdzają większe zainteresowanie kandydatów zarówno tematem ekologii, jak i zrównoważonego rozwoju niż jeszcze kilka lat temu, te obszary są szczególnie ważne dla przedstawicieli Generacji Z - zauważa Anna Nowakowska, ekspertka rynku pracy IT, managerka w Experis. - Pracodawcy podejmują szereg działań, aby przyciągnąć, ale przede wszystkim zatrzymać najlepsze talenty w organizacji, dlatego coraz częściej działania z obszaru employer branding skupiają się na programach i aktywnościach promujących ESG. Już na etapie rozmów rekrutacyjnych ważne jest budowanie wśród kandydatów świadomości w tym zakresie - dodaje ekspertka rynku pracy IT.

 

Rozwój ESG? Teraz to oczywiste

 

Pracodawcy mają już świadomość jak ich działania ESG przekładają się na atrakcyjność względem kandydatów i wdrażają szereg aktywności w ramach tego projektu. - Firmy coraz częściej również zauważają, że rozwój ESG w ramach employer branding to nie jedyny powód, dla którego o ten obszar dbać powinni - podkreśla Luiza Luranc-Jaworek, ekspertka rynku pracy i dyrektor sprzedaży w Manpower oraz dodaje, że dokonująca się zmiana w biznesie tak naprawdę ma bardzo szerokie przełożenie na całe społeczności. - ESG jest coraz częściej postrzegane jako element konkurencyjności, bowiem świadomość konsumentów łączy decyzję o zakupie nie tylko

z ceną produktu i jego jakością, ale też właśnie z tym na ile firma w zrównoważony sposób funkcjonuje na rynku. Chcąc więc zadbać o wzrost poziomu sprzedaży towarów czy usług również musimy walczyć o uwagę konsumenta udowadniając zaangażowanie naszej firmy w wytwarzanie dóbr w odpowiedzialny sposób. Idąc dalej, coraz częściej mamy do czynienia z sytuacjami, w których jednym z obszarów ocenianych podczas wyboru dostawców, partnerów biznesowych w trakcie przetargu są właśnie kwestie związane z polityką ESG w firmie. Brak określonych działań przekłada się automatycznie na niższy wynik, ocenę danego dostawcy i tym samym wpływa na ryzyko braku możliwości nawiązania współpracy z klientem - mówi Luiza Luranc-Jaworek.

 

Różnorodność kluczem do sukcesu i przewagi konkurencyjnej firm

 

Różnorodne zespoły to przede wszystkim możliwość bardziej efektywnego i kreatywnego działania na co dzień, co przekłada się na rozwój organizacji. - Naturalną jest chęć wyboru kandydatów podobnych w poglądach, zachowaniu, wartościach jednak to właśnie różnorodność przyczynia się do zauważenia innej perspektywy. Pokazuje nam szerszy obraz tego, jak firma może się rozwijać i konfrontuje dotychczasowe wybory. Od wielu lat widzimy coraz większe zaangażowanie biznesu w zwiększeniu udziału kobiet w rolach managerskich, zawodach technicznych oraz branży technologicznej, niegdyś kojarzonych jako mocno męskie. Pod kątem aktywizacji kobiet wciąż mamy w Polsce wiele do zrobienia, ale dyskusja i progres zaczynają być zauważalne. Należy także skupić uwagę na temacie zatrudnienia tzw. silversów. Dyskusje dotyczące wyzwań w odnalezieniu się na rynku pracy osób po 50 roku życia jeszcze w niewielkim stopniu przekładają się na realne działania, zbyt mało mówimy

o niezliczonych korzyściach płynących z uwzględnienia tej grupy w zespole - podkreśla ekspertka Manpower. - Dziś już idziemy o krok dalej, otwarcie mówimy również o udziale w rynku pracy osób neuroróżnorodnych, które na szczęście częściej mogą otwarcie mówić o swoich wyjątkowych cechach w środowisku pracy. Istnieje kilka elementów, o których należy pamiętać stwarzając osobom neuroróżnorodnym korzystne warunki pracy, te aspekty są istotne również dla osób neurotypowych. Są to np. pomoc w priorytetyzowaniu zadań, w niektórych przypadkach dbanie o zapewnienie rutyny czy uatrakcyjnienie codziennych obowiązków bądź zmniejszanie liczby bodźców, aby zapobiegać przestymulowaniu dając szanse na wytchnienie układu nerwowego. Różnorodność zespołu niesie ze sobą niezliczone korzyści. Osoby neuroróżnorodne wnoszą często zupełnie inną perspektywę

w rozwiązywaniu problemów, wpływają na wyższą efektywność i innowacyjne podejście, szczególnie

w branży technologicznej. Wszystko to sprawia że tak ważne jest, by szeroko patrzeć na rynek pracy,

a budując zespół zapraszać do współpracy różnorodnych kandydatów nie tylko dlatego, że tak po prostu należy działać, ale również z uwagi na realne długofalowe korzyści płynące z różnorodności

dla całej organizacji - podsumowuje Luiza Luranc-Jaworek. 

 

Autor: Monika Majewska | Senior PR & Content Marketing Specialist ManpowerGroup Polska.

 

Materiał partnera.


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.