zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

Teslą w rynek pracy

Duńska firma wyróżniona za innowacyjną rekrutację pracowników w Polsce

KMD, informatyczna firma o duńskich korzeniach, stworzyła projekt, który przełamał dotychczasowe schematy i sposób patrzenia na proces pozyskiwania pracowników w Polsce. Pomysł otrzymał wyróżnienie w trzeciej edycji konkursu Siła Przyciągania za najbardziej innowacyjne podejście do rekrutacji.

Branża Automotive w obliczu czwartej rewolucji przemysłowej

Polska branża motoryzacyjna kolejny rok święci triumfy – to druga, po przemyśle spożywczym, największa branża produkcyjna w Polsce. By utrzymać tendencję wzrostową polski sektor automotive inwestuje w najnowocześniejsze rozwiązania, dotyczące automatyzacji produkcji. Jakie technologie będą stanowić o przyszłości tej ważnej branży?

Samochód służbowy jako pozapłacowy motywator pracowników

Samochód służbowy jest dla kadry zarządzającej jednym z najbardziej oczekiwanych i docenianych dodatków do pensji. Ile polskie firmy średnio wydają na takie auta? Jakie samochody służbowe cieszą się popularnością, a jakie największym zaufaniem?

Niebanalne auto dla ambitnego mężczyzny

Panowie wspinający się po szczeblach kariery zawodowej, posiadający wysokie aspiracje, które nakazują im nieustannie dążyć do wielu ambitnych celów, nie zadowolą się pierwszym lepszym samochodem. Wymagają od auta ponadczasowej stylistyki, innowacyjnych rozwiązań dopracowanych pod każdym względem oraz imponujących osiągów. Idealny pojazd powinien być wyjątkowy zarówno od strony wizualnej, jak i technicznej: musi wyróżniać się z tłumu. Czy trudno wybrać takie nietuzinkowe auto? Jakimi cechami powinno się wyróżniać na tle konkurentów?

BMW 730Ld (E66) - luksusowo i oszczędnie (część pierwsza)

W ramach eksperymentu zaprezentujemy dwa niezależne od siebie testy tego samego samochodu. Oto pierwszy z nich.

Najnowszy model BMW serii 7 (o oznaczeniu modelowym E65 dla wersji standardowej, E66 dla wersji Long, E67 dla wersji High Security oraz E68 dla wersji Hydrogene z napę™dem wodorowym) jest już na rynku od 6 lat. Począ…tkowo, z powodu nowego designu zaproponowanego przez Chrisa Bangle’a, w ś›rodowisku dziennikarskim oraz miłoś›ników marki wzbudzał‚ przede wszystkim niechę㇠i poważną… krytykę™, która po przeprowadzeniu w 2005 r. liftingu była nieco bardziej stonowana. Nie przeszkodził‚o to jednak, aby był to najlepiej sprzedający się model serii 7 w historii firmy nie tylko w Stanach Zjednoczonych ale również na Starym Kontynencie.

Przez kilka dni dzię™ki uprzejmości firmy BMW Polska miał‚em okazję testować model E66 730Ld w wersji Individual. Dziś wygląd nie budzi już takich emocji - przyzwyczailiś›my się, a dzię™ki liftingowi wizualnie cał‚ość sprawia wrażenie jakby lżejsze. Niemniej jeden z kolegów, właściciel ładnie utrzymanego BMW E23 (pierwsza seria 7, produkowana w latach 1976-86), widzą…c zaparkowane obok siebie oba modele zauważył: "tak oto rekin zamienił‚ się w wieloryba'. Coś w tym jest i choć ten "wieloryb' na tle konkurencji faktycznie może sprawiać przyciężkie wrażenie to na szczꙶ›cie pozostaje to tylko w sferze wrażeń.

Z przodu duże, charakterystyczne klosze biksenonowych lamp, pomię™dzy nimi ogromne wloty powietrza zwane popularnie nerkami, długa maska pod którą… w topowej wersji musi się zmieścić silnik V12, a w naszej "testówce' jedynie sześ›ciocylindrowy diesel, duży rozstaw osi, w wersji Long powię™kszony o niemal 14 cm, dwukolorowe klamki, zgrabna linia bagażnika, poprawione podczas liftingu tylne lampy, na dachu charakterystyczna antena w kształcie płetwy rekina (jednak jakieś› nawią…zanie do historycznych modeli się znalazł‚o ;-)), a także czꙶć wyposażenia Individual widoczna już na zewnątrz w postaci lakieru w kolorze Smolista Czerń oraz felgi ze stopu lekkiego w rozmiarze 19' był‚y zapowiedzią… udanego połączenia luksusu z typową dla BMW sportową nutą.

Wewnątrz było jeszcze lepiej. Dzięki systemowi Comfort Access bez wyjmowania kluczyka z kieszeni możemy dostać się do ś›rodka. A tam, jak przystał‚o na wersję™ Individual, bogactwo kolorów - standardowo ciemna deska rozdzielcza ze wstawkami w kolorze srebrnym i na podł‚odze wykł‚adzina w ciemnym kolorze, a dodatkowo z pakietu Individual tapicerka ze skór merynosów w kolorze złotego brą…zu, listwy ozdobne wykończone czarnym lakierem fortepianowym (wygląda dobrze dopóki nie zaczniemy go dotykać pozostawiając odciski palców co jest prę™dzej czy później nieuniknione), podsufitka w kolorze antracytowym, skórzana, sportowa, dwukolorowa kierownica oraz ciemne welurowe dywaniki delikatnie wykoń„czone skórzaną… obwódką… w kolorze tapicerki. Pierwsze wrażenie - trochę™ to wszystko krzykliwe i pretensjonalne, ale bardzo szybko okazuje się, że takie zestawienie kolorystyczne dodaje temu autu smaczku. Na tylnej kanapie, jak przystało na wersję™ Long, miejsca pod dostatkiem. Dzięki zwię™kszonemu rozstawowi osi za przednimi fotelami uzyskano dodatkowe kilkanaście centymetrów na nogi, co dla prezesów pokonujących znaczne odległ‚ości jest na pewno nie bez znaczenia. Zabrakł‚o natomiast rozkł‚adanego stolika dla pasażerów tylnych foteli, na którym można by nanieść poprawki do negocjowanego właśnie dużego kontraktu.

Limuzyna serii 7, jako flagowy "okrę™t' BMW musi by㇠dobrze wyposażona już w wersji standardowej. Dlatego w wię™kszoś›ci egzemplarzy tego modelu takie rzeczy podnoszą…ce komfort jak np. elektrycznie regulowana kierownica z przyciskami wielofunkcyjnymi, klimatyzacja o rozszerzonym zakresie, podł‚okietniki z klimatyzowanym schowkiem, drewniane listwy ozdobne, samopoziomujące się pneumatyczne zawieszenie, elektrycznie regulowane fotele czy elektryczna tylna roleta nie powinny nikogo dziwić‡. Aby dodatkowo przyciągnąć‡ i zachę™ci㇠do kupna tego samochodu poważnych klientów biznesowych, nasz testowy egzemplarz został‚ dodatkowo bardzo bogato wyposażony, choć jak zaznaczył‚ pracownik BMW, daleko jeszcze do tzw. pełnego wyposażenia (które zresztą… w BMW nie istnieje, gdyż niektóre elementy wyposażenia wykluczają… możliwość doł‚ożenia innych). I tak "na pokł‚adzie' poza elementami stylistycznymi z pakietu Individual znaleźć‡ można było automatyczne otwieranie i zamykanie bagażnika, automatyczne domykanie drzwi, szklany szyberdach dzię™ki któremu w środku było przyjemnie dużo ś›wiatł‚a, elektryczne rolety nie tylko dla szyby tylnej ale również bocznych które można podnosi㇠i opuszczać z niemal dowolnego miejsca w samochodzie, trójstopniowe podgrzewanie i wentylowanie foteli oraz tylnej kanapy, komfortowe fotele przednie z elektryczną regulacją… chyba we wszystkich możliwych kierunkach wraz z pamięcią…, tylna kanapa regulowana elektrycznie, czujniki parkowania z przodu i z tył‚u, funkcja TV, nawigacja satelitarna Professional, dodatkowy monitor dla pasażerów tylnej kanapy, wysokiej klasy sprzę™t Hi-Fi Professional Logic 7 wraz ze zmieniarką… płyt CD. Uff… Dużo tego, ale zdecydowana wię™kszość bardzo praktyczna i wykorzystywana na co dzień„. Tylko czy za kwotę™ niemal 170 tys zł‚ jaką trzeba wyłoży㇠na te wszystkie ponad standardowe "bajery' nie lepiej kupi㇠BMW 130i do zabawy? Z punktu widzenia poważnego prezesa dużej korporacji pewnie nie…

Po wstę™pnym zlustrowaniu wnę™trza i zapoznaniu się z listą… opcji dodatkowych przyszła pora na wyruszenie w trasę™. Pierwszą rzeczą… jaką chciał‚em zrobi㇠było ustawienie fotela. Zaczął‚em i po kilku minutach… dałem za wygraną…. Możliwości jest tak wiele, że po poświęceniu czasu na dobór właściwego poł‚ożenia radzę™ zastosować opcję zapamię™tania ustawień„, aby uniknąć ponownego żmudnego ustawiania.

Po uruchomieniu silnika bardzo mił‚e zaskoczenie - niemal nie słychać że pod maską pracuje diesel. Nowoczesna jednostka napę™dowa oraz bardzo dobre wygłuszenie przedział‚u pasażerskiego powodują… że można czuć się niemal jak w benzynowcu. Dodatkowo tuż po uruchomieniu silnika kierownica automatycznie wysuwa się w stronę kierowcy, a boczki foteli pompują… się do uprzednio zaprogramowanych wartości. Wszak wsiadanie i wysiadanie również powinno by㇠wygodne! Początkowo przerażać może potworna dźwigienko- i klawiszologia - elektronika jest tak wszechobecna, że aż nieprzyzwoite i nie na miejscu wydaje się rę™czne ustawianie wewnę™trznego lusterka wstecznego. Biegi wrzucamy niewielką… dźwigienką… umieszczoną… pod kierownicą… - czyżby ukł‚on w stronę™ amerykań„skiego rynku, gdzie jeszcze nie tak dawno tego typu rozwią…zanie było bardzo popularne? W miejscu gdzie tradycyjnie znajduje się lewarek zmiany biegów znajdziemy natomiast joystick systemu iDrive (tak powszechnie krytykowanego zaraz po pojawieniu się nowej siódemki na rynku) za pomocą którego możemy m.in. sterować klimatyzacją, nawigacją…, systemem audio oraz używać wielu innych funkcji dostę™pnych zazwyczaj na desce rozdzielczej. Dziś obsługa nie wydaje się specjalnie skomplikowana i system możemy opanować dosy㇠szybko. Niemniej dla osób które nie przepadają za tego rodzaju gadżetami najważniejsze rzeczy takie jak obsługa klimatyzacji czy audio zostały pozostawione również w tradycyjnym miejscu. Pomię™dzy fotelami nie znajdziemy również uchwytu hamulca ręcznego, który w tym modelu BMW 'zacią…gany' jest elektronicznie po naciśnię™ciu niewielkiego przycisku na desce rozdzielczej.

Sama jazda to kilka mił‚ych zaskoczeń„ i kilka rozczarowań„ (których na szczꙶ›cie nie było dużo). Już po pierwszych 20 przejechanych kilometrach pojawiły się pierwsze wnioski - mimo że nie jestem fanem tak dużych samochodów, to podczas jazdy nie czuć, że nasz samochód ma blisko 5.20 m długości, bowiem prowadzi się go lekko, a doskonałe hamulce (jedne z najlepszych z jakimi miał‚em kiedykolwiek do czynienia) bez specjalnego wysił‚ku nawet ze sporych prędkości zatrzymują… auto dokł‚adnie tam gdzie sobie tego życzymy. Niemniej konfrontacja z poprzednio testowanym przeze mnie BMW 130i wypadł‚a dla 730Ld (po pierwszych kilometrach), można by rzec, umiarkowanie - sloganowej radości z jazdy prawie wcale, po prostu porzą…dnie zrobiony samochód do przemieszczania się™. Jednak jeszcze tego samego dnia, po przejechaniu kilkuset kilometrów swoją opinię zweryfikowałem - 130i oraz 730Ld to dwa różne ś›wiaty, dwa samochody przeznaczone do całkowicie innych celów i dla innych klientów. Radość z jazdy w innym wymiarze. Mił‚ym zaskoczeniem było, że ten ważą…cy blisko 2 tony samochód wyposażony w 3-litrowy silnik diesla o mocy 231 KM i maksymalnym momencie obrotowym równym 520 Nm poruszał‚ się całkiem żwawo i wyprzedzanie nie stanowiło problemów. Automatyczna 6-biegowa sekwencyjna skrzynia dział‚a precyzyjnie, dobrze i dosy㇠szybko dobiera przełożenia. Niestety nie można tego powiedzie㇠o rę™cznej zmianie biegów: nikt z osób testujących to auto nie był w stanie powiedzie㇠po co ten tryb zmiany biegów w ogóle jest dostę™pny, zwłaszcza że zmiana biegów którą… próbuje wymusi㇠kierowca trwa o wiele dłużej niż w trybie automatycznym, a ponadto czasami skrzynia i tak "dochodzi do wniosku' że lepiej biegu nie zmieniać na taki jaki życzył‚by sobie kierowca. Przy dłuższym korzystaniu z samochodu można próbować znaleźć‡ pewne zastosowania dla manualnego trybu pracy skrzyni biegów, np. dojeżdżając do czerwonego ś›wiatła można skuteczniej hamować silnikiem redukując samemu biegi. Jednak niestety trzeba powiedzie㇠wyraźnie - rę™czna zmiana biegów w tym modelu to kompletna pomyłka.

Mił‚a informacja pł‚ynie natomiast z komputera pokł‚adowego. Pokonując dystans ok. 500 km na trasie Warszawa - Kielce - Ryki - Warszawa ś›rednie spalanie wyniosł‚o tylko 8,5 l oleju napę™dowego na 100 km! Oczywiś›cie taki wynik jest możliwy do osią…gnię™cia jeżeli jedziemy bez szaleń„stw na drodze, nie próbując wyprzedzać wszystkiego co się rusza. Jeśli więc ktoś potrzebuje samochodu prestiżowego, komfortowego, z klasą… a jednocześnie nie lubi zostawiać majątku na każdej stacji benzynowej i nie przeszkadza mu "traktor' pod maską… to wybór staje się oczywisty. Przy tej masie samochodu 3-litrowy silnik potrafi spalić dużo więcej - nawet do 25 l oleju napę™dowego na każde 100 km, jednak taką… wartość udał‚o się osią…gnąć jedynie podczas prób na lotnisku gdzie gwał‚towne przyspieszenia non-stop przeplatał‚y się z mocnym hamowaniem. W normalnej, nawet szybkiej jeździe osią…gnięcie takich wartości czy nawet tylko zbliżenie się do nich wydaje się kompletnie niemożliwe.

Sama jazda, m.in. dzię™ki samopoziomującemu, pneumatycznemu zawieszeniu jest wyjątkowo przyjemna i komfortowa. Samochód niemal nie przechyla się w zakrętach - uwagę zwrócili na to właściciele poprzedniego modelu serii 7 (E38) stwierdzając że tu postęp jest znaczny. Niestety duże felgi, a w konsekwencji opony mają swoje prawa - rozmiar 245/40/19 na przedniej osi oraz 275/35/19 na tylnej na naszych drogach mogą (i to czynią) wprowadzić pewien dyskomfort odczuwalny na kierownicy - w koleinach samochód nieco myszkuje, choć na szczꙶ›cie dzię™ki dużemu rozstawowi kół nie jest to dużym problemem.

Pewne drobne rozczarowanie pojawiło się podczas jazdy w nocy. System automatycznego włączania świateł drogowych, w mojej ocenie nie sprawdza się tak jak powinien. Światła włączają się zbyt późno, często tuż po tym jak właśnie zza zakrętu pojawiał się inny uczestnik ruchu, ponadto czujnik często wyłącza je ponieważ "zauważył' np. światełko odblaskowe na słupkach przydrożnych itp. Zdecydowanie lepiej korzystać ze świateł drogowych w standardowy, ręczny sposób, choć niestety automatu nie da się raz na zawsze wyłączyć‡.

Drugiego dnia testu nasza siódemka przeżyła ciężkie chwile - ok. 150 km wytężonej pracy (nie mylić z paleniem gumy!) podczas zlotu BMW Klub Polska na lotnisku w Ułężu. Jazda na czas pomię™dzy pachołkami oraz nieco spokojniejsze testy na pasie startowym utwierdziły w przekonaniu, że ten samochód stworzony został do komfortowego poł‚ykania dużej iloś›ci kilometrów, niemniej bardzo dobrze radzi sobie również podczas dynamicznej jazdy czy wręcz podczas prób sportowych. Obecny na zlocie był‚y kierowca rajdowy zaryzykował nawet tezę, że żadnym Mercedesem z wyjątkiem wersji AMG nie dałoby się tak szybko i pewnie pokonać ustawionych przez niego prób. Ciekawe czy tak byłoby w rzeczywistości…

Po trzech dniach użytkowania BMW 730Ld wydaje się, że w sposób obiektywny można stwierdzić iż pomimo pewnych by㇠może kontrowersyjnych elementów stylistycznych mamy do czynienia z prawdziwym BMW - produktem luksusowym zarówno w kwestii jakości, wykończenia i komfortu, a także jazdy. A wygląd? De gustibus non est disputandum. Trzeba tylko znaleźć‡ niemal pół miliona i można ruszać do salonu.


Autor: Tekst i zdję™cia: Sebastian Morawski, BMW Klub Polska


AutoCentrum.pl

 

AutoCentrum.pl


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.