zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

Teslą w rynek pracy

Duńska firma wyróżniona za innowacyjną rekrutację pracowników w Polsce

KMD, informatyczna firma o duńskich korzeniach, stworzyła projekt, który przełamał dotychczasowe schematy i sposób patrzenia na proces pozyskiwania pracowników w Polsce. Pomysł otrzymał wyróżnienie w trzeciej edycji konkursu Siła Przyciągania za najbardziej innowacyjne podejście do rekrutacji.

Branża Automotive w obliczu czwartej rewolucji przemysłowej

Polska branża motoryzacyjna kolejny rok święci triumfy – to druga, po przemyśle spożywczym, największa branża produkcyjna w Polsce. By utrzymać tendencję wzrostową polski sektor automotive inwestuje w najnowocześniejsze rozwiązania, dotyczące automatyzacji produkcji. Jakie technologie będą stanowić o przyszłości tej ważnej branży?

Samochód służbowy jako pozapłacowy motywator pracowników

Samochód służbowy jest dla kadry zarządzającej jednym z najbardziej oczekiwanych i docenianych dodatków do pensji. Ile polskie firmy średnio wydają na takie auta? Jakie samochody służbowe cieszą się popularnością, a jakie największym zaufaniem?

Niebanalne auto dla ambitnego mężczyzny

Panowie wspinający się po szczeblach kariery zawodowej, posiadający wysokie aspiracje, które nakazują im nieustannie dążyć do wielu ambitnych celów, nie zadowolą się pierwszym lepszym samochodem. Wymagają od auta ponadczasowej stylistyki, innowacyjnych rozwiązań dopracowanych pod każdym względem oraz imponujących osiągów. Idealny pojazd powinien być wyjątkowy zarówno od strony wizualnej, jak i technicznej: musi wyróżniać się z tłumu. Czy trudno wybrać takie nietuzinkowe auto? Jakimi cechami powinno się wyróżniać na tle konkurentów?

Lexus IS-F - Niech moc będzie z Tobą

8-cylindrowy silnik powyżej 3600 obrotów przeraźliwym rykiem ogłasza początek bł‚yskawicznego ataku. Brzmieniem bardziej przypomina wtedy motor lecą…cego samolotu niż jadą…cego samochodu.

Pierwszy sportowy Lexus został‚ opracowany na japońskim torze wyś›cigowym Fuji Speedway. Pod maską… skrywa 4-zaworowy silnik typu V8 o mocy 423 KM (przy 6600 obr./min.) i 505 Nm (przy 5200 obr./min.) momentu obrotowego napędzający tylne koł‚a ważą…cej 1,7 tony maszyny.

Z zewnątrz IS-F wygląda prawie jak zwykł‚y IS i na parkingu przeciętny obserwator nie zwraca na niego uwagi, chyba że dostrzeże cztery "rury' wydechowe albo specjalne wloty powietrza. Kabina sportowego Lexusa oferuje tyle miejsca co w modelu IS. Wygodnie podróżować mogą… tu cztery dorosłe osoby, przy czym nie mogą… by㇠one zbyt wysokie jeś›li mają siedzie㇠z tył‚u. Komfort i tradycyjne 4-drzwiowe nadwozie to ważne auty użytkowe IS-F-a. Podobnie jak ś›wietne wentylowane fotele - bardzo przydatne kiedy po podróży nie mamy możliwoś›ci odś›wieży㇠się przed ważnym spotkaniem. Sprawdzają się także w czasie jazdy bez klimatyzacji.

IS-F to samochód o dwóch obliczach. Silnik poniżej 4 tys. obr./min. zachowuje się jak w popularnych samochodach - spokojnie rozwija moc zapewniajac umiarkowane przyspieszenia. Frajda zaczyna się dopiero od wspomnianej granicy, a po przekroczeniu granicy 3600 obr./min. silnik zaczyna zasysać powietrze przez drugi, wię™kszy wlot, wytwarzając przy tym ryk drapieżnika chcącego "pożerać' nawierzchnię™ przejeżdżanej drogi. Reakcja na naciś›nię™cie pedał‚u przyspieszenia jest natychmiastowa, jak w samochodach wyścigowych i wydaje się, że inne samochody strasznie się wloką… albo stoją… w miejscu. Trzeba bardzo uważać, ponieważ po ewentualnym zajechaniu nam drogi (na lewym pasie) przez któryś› z jadą…cych z przed nami pojazdów mamy znacznie mniej czasu na reakcję™. Hamulce są… ś›wietne (wentylowane tarcze Brembo), ale w takich sytuacjach to nie wystarczy. Droga hamowania ze 100 km/h w warunkach rzeczywistych, tzn. w chwili maksymalnego rozpędzania (najbardziej niekorzystny przypadek, w praktyce oznacza hamowanie z prędkości wię™kszej o kilka km/h) z uwzglę™dnieniem czasu reakcji na bodziec zewnę™trzny i przełożenia stopy, wynosiła ok. 38 m. To znakomity wynik.

W czasie jazdy z dużymi prę™dkościami brzmienie silnika bardziej przypomina dźwię™k motoru małego samolotu. To ciekawe, bo IS-F nie ma turbinek. Ma to zalety i wady. Do pierwszej grupy zaliczy㇠należy łatwość poruszania się w miejskim ruchu, zupełnie jak limuzyną o mocy 150-200 KM, a nawet kruzowania po bulwarach. Do drugiej dostę™pność dużej mocy i momentu obrotowego dopiero w poł‚owie białego zakresu obrotomierza, a to oznacza konieczność czekania na redukcje. Te ostatnie z olbrzymią… przyjemnością… przeprowadza się samemu za pomocą świetnie leżących w dł‚oni ł‚opatek, które nie tylko krę™cą… się razem z kierownicą… (nieruchome są… bez sensu w sportowym aucie i można "poł‚amać' sobie palce), ale, co bardzo ważne, są… w zasię™gu palców bez luzowania zacisku dł‚oni na kole kierownicy. Dzięki temu można zmieniać biegi nawet w czasie przejeżdżania ostrych zakrętów, tak aby od razu w momencie wyjś›cia na prostą… przyspieszać peł‚ną mocą… silnika. Taki manewr daje kilka dziesią…tych sekundy, ale niesie ze sobą ryzyko nietrafienia albo inaczej wyniesienia poza swój pas jezdni, a nawet wejś›cia w poś›lizg (mimo ukł‚adu stabilizacji toru jazdy to możliwe, podobnie jak w wielu innych autach). Dlatego wolno tego spróbować wyłącznie kiedy co najmniej kilkaset metrów za zakrętem są… puste oba pasy jezdni, a za nami nikt nie jedzie.

Przyspieszenie od 0-100 km/h producent określa na 4,8 s. W czasie pomiarów miernik na ogół pokazywał‚ 4,9 s (4,8 s tylko raz, a częściej 5,0 s), a na nienagumowanym pasie lotniska w Modlinie 5,1 s. Z balastem w postaci 120-kilogramowego pilota osią…gi pogarszał‚y się 0,4 sekundy. Prę™dkości maksymalnej nie udało się empirycznie ustalić - na lotnisku w Modlinie brakł‚o długości pasa aby dalej się rozpędzać - wynik 270 km/h. Podobno tyle dopuszcza elektroniczny ogranicznik prędkości, ale przynajmniej w jednym z aut nie dział‚ał‚ - na (niemieckiej) autostradzie, kiedy wskazówka prę™dkościomierza wskazywała prawie 300 km/h, miernik rejestrował‚ wartości o kilka kilometrów wię™ksze od podanych w katalogu. Pamię™tajmy, że jazda z taką… prędkością… to igranie z losem, chyba że jesteśmy na pustej trzypasmowej autostradzie, którą… wcześ›niej przejechaliś›my zapoznawczo aby upewnić się czy na zakrętach nie ma rozlanego oleju albo czy na drodze nie leży np. kawał‚ek rozerwanej opony albo czꙶć, która odpadł‚a od ciężarówki.

Ile pali IS-F? To nieistotne - mówią… osoby, których nie stać na takie samochody albo za które płacą… rachunki firmy. Wyniki są… zaskakujące i skrajnie od siebie różne. W praktyce trzeba liczy㇠się z 11-14 l Pb95/100 km (producent podaje 11,4 l), ale na dolnoślą…skich lokalnych drogach, na dystansie kilkudziesię™ciu kilometrów przy znikomym natꙿeniu ruchu i ś›redniej prę™dkości… 70 km/h, udał‚o mi się uzyskać nawet mniej niż katalogowe 8,3 l/100 km poza miastem. Czy jakieś› inne V8 jest do tego zdolne przy takiej prę™dkości ś›redniej?

Na drugim biegunie skali znalazł‚a się jazda z bardzo czę™stym maksymalnym przyspieszaniem (i hamowaniem) symulująca próbę policyjnego poś›cigu. Okazał‚o się, że skrócenie czasu przejazdu o ok. 40% doprowadził‚o do ok. 2,5-krotnego zużycia paliwa - 22,5 l/100 km. Podobnie było na krętym torze z finalną… ś›rednią… powyżej 120 km/h. Dużo? To mniej niż wię™kszość samochodów o zbliżonej, a nawet mniejszej liczbie cylindrów i mocy, przy zbliżonym czasie przejazdu.

W mieście osią…gnię™cie podawanych 16,8 l Pb95/100 km jest trudne i wymaga rezygnacji z osiągów. Inaczej bę™dzie to 20 i więcej l/100 km. Ewidentnie nie jest to samochód do ekonomicznej jazdy w korkującym się ruchu po dużych aglomeracjach pozbawionych szybkich arterii komunikacyjnych. Znakomicie sprawdza się automat, a silnik do 3500 obr./min. tylko cichutko sobie pomrukuje. Promień„ skrętu 5,5 m zapewnia ł‚atwe manewrowanie na parkingach, przynajmniej jak na auto o długości 4,66 m (rozstaw osi 2,73 m).

Jazda IS-F-em to relaks przerywany manewrami wyprzedzania. Na głównych i generalnie równych drogach podróżuje się wygodnie, jak na auto sportowe wręcz komfortowo. To zasługa podwójnych wahaczy z przodu i wielowahaczowej konstrukcji z tył‚u. Na drogach gorszej jakości jest już mniej wygodnie. W dużej mierze za sprawą… niskoprofilowych opon w rozmiarze 225/40 R19 z przodu i 225/35 R19 z tyłu. Auto jedzie pewnie, ale w kabinie odczuwamy przejeżdżane niedoskonał‚ości nierównych nawierzchni, niekiedy dość "twardo'.

Biegi najlepiej zmieniać rę™cznie za pomocą skrzydełek. Dlaczego nie automatem? Ten wprawdzie doskonale rozpoznaje zdecydowane polecenia wydawane poprzez naciś›nię™cie pedał‚u przyspieszenia, ale jeś›li zaplanowaliś›my np. manewr wyprzedzania, to rę™cznie wykonamy go uł‚amek sekundy szybciej. Dlatego, że skrzynia jest wolna? Bynajmniej, ale rę™ką… możemy zredukować bieg w tym samym czasie kiedy stopą… wciskamy pedał‚ przyspieszenia, podczas gdy automat musi dopiero rozpoznać nasze intencje.

Sportowy Lexus mimo swych licznych zalet nie jest maszyną… doskonałą. Po pierwsze ma napęd tylko na tylną… oś›, a nie na cztery koł‚a. Po drugie ma silnik wolnossą…cy (tzn. bez doł‚adowania) i o ile nie ma akurat 4 lub więcej tys obr./min., to zaledwie 200-konny dwulitrowy TSI zbierający się już od dołu i z wciś›nię™tym do podł‚ogi gazem zda…ży zacząć nas wyprzedzać zanim "strzelimy jak z procy' (trzeba jeszcze uważać żeby go nie najechać). Problem stosunkowo małej mocy w dolnym zakresie obrotów rozwiązałaby hybryda (ta z LS 600h powinna dać się łatwo zaadoptować, w koń„cu pasuje do tego samego silnika) albo doł‚adowanie za pomocą dwóch turbin. Po trzecie auto ma za mały zasię™g na dalekie wyprawy do jakich jest wręcz stworzony. Po czwarte - cztery "wydechy' z tyłu to tylko obrzyny, a nie koń„cówki tłumików. Należał‚o to lepiej zamaskować.

Dla równowagi podam praktyczne zalety. 4-drzwiowe klasyczne nadwozie. Komfort jazdy - jak na auto sportowe wyś›mienity, nie ma nic wspólnego z "japoń„ską…' twardością… Lancera Evo czy Imprezy STI. Ryk silnika powyżej 4 tys. obr./min. zapewnia dobre "postrzeganie' na drodze. Bł‚yskawiczne manewry wyprzedzania - wystarczy mocniej wcisnąć‡ pedał‚ przyspieszenia. Znakomite ł‚opatki do zmiany biegów. Do tego na trasie ekonomia porównywalna z silnikami V6.

Czy kupił‚bym IS-F-a? Tak, do jazdy dla przyjemności i na dalsze trasy. Czego mi w IS-F-ie brakuje? Hybrydy. Cena? Ɔwier㇠miliona plus tysiąc zł‚. W standardzie prawie wszystko, z wyją…tkiem kilku najnowszych wynalazków ingerujących w kierowanie pojazdem. Lista opcji obejmuje dwie pozycje: specjalne lakiery i szyberdachu po 3500 zł‚. Oferujące podobne osiągi BMW M3 kosztuje znacznie więcej i nie ma takiego wyposażenia. Z kolei C-klasa Mercedesa w wersji AMG rozpę™dza się nieco szybciej, po doliczeniu kosztów dodatkowego wyposażenia jest znacznie droższa i do tego w mieś›cie zużywa kilka litrów paliwa więcej. IS-F stał się dla nich równorzę™dnym rywalem.

Uzupełnienie W finał‚owym wyścigu równoległ‚ym Pucharu Lexusa dziennikarzy rozgrywanego IS-F-ami na lotnisku w Modlinie nie wrzucam biegu na starcie i kiedy w koń„cu ruszam przeciwnik dojeżdża już do drugiej bramki slalomu. W odróżnieniu od wcześ›niejszych pojedynków muszą™ postawi㇠na ryzykowną jazdę. Pierwszą… czꙶć slalomu przejeżdżam tylko na uł‚amki sekund zmniejszając nacisk na pedał‚ gazu - spod opon wydaje się biał‚y dym - relacjonuje później jeden z obserwatorów, a mnie w ś›rodku wydaje się, że auto za chwilę™ "odleci'. Po nawrocie widać efekt - tracę już mniej niż jedną "bramkę™', ale aby wygrać finał‚ trzeba podjąć jeszcze wię™ksze ryzyko. Idę więc pełnym ogniem redukując gaz tylko na moment w celu brutalnego dodania go po chwili, tak aby już na wejś›ciu w zakręt ustawi㇠auto w kierunku wyjścia. Udaje się to do przedostatniego słupka, kiedy to z prę™dkością rzę™du 100-120 km/h obracam się w miejscu. Przez krótkofalówkę™ słyszę™ rozmowę mię™dzy siedzą…cym na fotelu obok sę™dzią… a szefem zawodów i zdziwienie towarzyszą…ce potwierdzeniu informacji, że wszystkie systemy asystenckie był‚y załą…czone (taki był nakaz organizatora).

Najwyraźniej przekroczył‚em granice możliwoś›ci załą…czanego systemu stabilizacji toru jazdy w trybie Sport w połączeniu z przyczepnością… opon do nawierzchni modliń„skiego lotniska. Systemy bezpieczeństwa zadział‚ał‚y prawidłowo - napinacze pasów (nie myli㇠z napinaczami pirotechnicznymi) zadbał‚y o przyleganie pleców do opar㇠foteli, a poduszki nie odpalił‚y, skoro nie doszł‚o do dzwonu. Warto zaznaczyć‡, że auto nie zachwiał‚o się (nie groził‚o dachowaniem) i nie został‚a mechanicznie uszkodzona ani jedna felga czy opona (te ostatnie i tak nastę™pnego dnia miał‚y termin wymiany). Ewidentnie Japoń„czycy zaprojektowali ten samochód na torze, ale ukł‚ad stabilizacji toru jazdy lub aerodynamiczne owiewki podwozia mające zapewniać lepszą… przyczepność do podł‚oża trzeba odrobinę™ poprawić‡.


Autor: Robert I. Bielecki
Fot. Robert I. Bielecki


AutoCentrum.pl

 

AutoCentrum.pl


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.