zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

30% kobiet za zawodowy sukces uznaje objęcie roli menedżerskiej. Mężczyźni często mierzą wyżej.

Polki chcą się rozwijać, natomiast nie zawsze mają ku temu odpowiednie warunki. Może to wpływać na ich ambicje zawodowe oraz ocenę własnych możliwości. Zdarza się bowiem, że środowisko pracy sprzyja im mniej niż ich współpracownikom. Pomimo licznych zmian społecznych i programów DE&I wciąż nie widać wyraźnego progresu w tym zakresie. Jak wynika z raportu Hays Poland „Kobiety na rynku pracy 2025. Polityka DE&I w praktyce”, zaledwie 46 proc. specjalistek i menedżerek pozytywnie ocenia swoje perspektywy zawodowe. 

IT: co szósta firma planuje zwolnienia w nadchodzącym kwartale

Jak wynika z analizy firmy rekrutacyjnej Experis, 17% pracodawców z branży IT planuje redukcje etatów w trzecim kwartale 2025 roku, 40% organizacji deklaruje chęć rekrutacji, a 42% nie przewiduje zmian kadrowych. Najczęstszą przyczyną zakończenia współpracy z pracownikiem jest zamknięcie tymczasowego projektu oraz spadek popytu na usługi firm. Z danych Job Market Insights wynika, że liczba ofert pracy w sektorze IT spada drugi miesiąc z rzędu, plasując się w maju na poziomie 31 829 – wobec 32 482 w kwietniu i 33 443 w marcu.

27 proc. profesjonalistów podjęło na przestrzeni ostatniego roku dodatkową działalność zarobkową

Sytuacja na rynku pracy pozostaje niejednoznaczna w większości sektorów. Profesjonaliści zauważają, że aby nie pozostać w tyle – zarówno pod kątem finansowym, jak i zawodowym – niezbędna jest elastyczna postawa oraz wnikliwa analiza trendów. Dla wielu korzystne wydaje się proaktywne wykazywanie się inicjatywą, również poza głównym miejscem zatrudnienia.

Na wschód

Polscy menedżerowie: Za naszą… wschodnią granicą cieszą… się dziś wzię™ciem. Procentuje pionierskie doświadczenie z ostatnich pię™tnastu lat.
Fot. Shutterstock Fot. Shutterstock

Społ›ród licznych kandydatów na stanowisko dyrektora tworzonej akurat sieci detalicznej rosyjskiego Alfa Banku wybrano Polaka. Pokonał w rywalizacji menedżerów z wielu krajów znacznie wyżej rozwiniętych gospodarczo niż Polska.
- Żaden z jego konkurentów z Zachodu nie miał‚ doświadczenia w budowaniu bankowej sieci detalicznej, ponieważ takie operacje przeprowadzano tam kilkadziesiąt lat temu - wyjaśnia Krzysztof Mężykowski, partner zarządzają…cy w firmie Neumann Partners Polska, zajmującej się szukaniem ludzi na najwyższe stanowiska.

Tańsi z unikalnym doś›wiadczeniem

W Rosji, na Ukrainie i w krajach nadbałtyckich daje się we znaki brak doświadczonych specjalistów oraz menedżerów ś›redniego i wysokiego szczebla. Wedł‚ug powszechnej opinii - Polacy są… tam w cenie. Podobno jako nieliczni łączymy w sobie zarówno nowoczesną wiedzę, jak i wyczucie wschodniego rynku. A także - pionierskie doświadczenia.
W Polsce jest wielu menedżerów, którzy w ostatnim dziesięcioleciu już raz zrobili to, co teraz trzeba wykonać za Bugiem: zbudować firmę niemal od podstaw. Oprócz unikalnych kompetencji liczy się również to, że Polak jest wcią…ż tańszy od swojego kolegi z Europy Zachodniej. Z tym ostatnim łączy go za to fakt, że taki wyjazd jest szansą… na sukces - na rozwijających się rynkach o wiele ł‚atwiej o spektakularne osią…gnię™cia i szybki awans.
Propozycję wyjazdu można otrzymać na wiele sposobów. W globalnych korporacjach dział‚a tzw. mię™dzynarodowa karuzela: praca za granicą jest naturalnym etapem kariery menedżera, a kandydatów identyfikuje się poprzez procedury wewnę™trzne. Propozycja wyjazdu ponawiana jest zwykle nie więcej niż dwukrotnie. W korporacji zazwyczaj gwarantuje się powrót do kraju z zagranicznej placówki, ale bez wskazania przyszłego stanowiska. Może się więc zdarzy㇠i tak, że menedżer trafi do "poczekalni": firma bę™dzie mu pł‚acić do czasu znalezienia dla niego nowej posady czy funkcji. W przypadku innych przedsiębiorstw, kandydatów na zagraniczne stanowiska znajduje się poprzez znajomych czy rodzinne koneksje. Albo z pomocą firmy head-hunterskiej. Najczęściej z kraju, w którym czeka praca.
- W wyścigu o nią liczą… się nie tylko kompetencje - mówi Barbara Korczyńska z firmy doradztwa personalnego Hays. - Równie ważna jest osobowość.

Wabiki i pułapki

Wyjeżdżając na wschód, menedżer może spodziewać się dobrej pensji. Nie tylko wyższej od tej w kraju, lecz nawet przekraczającej płace oferowane na podobnym stanowisku na Zachodzie. Standardem jest przy tym służbowe mieszkanie, samochód, laptop i telefon. Przedmiotem negocjacji mogą by㇠dodatki i bonusy, jak np. szkolenia, ubezpieczenie na życie, opieka medyczna, nauka miejscowego języka, przeloty do kraju, opłacenie szkoły dla dziecka czy nawet opcje na akcje.
Najwię™ksze pensje wypłacane są… menedżerom w Rosji. Ale koszty utrzymania też są… wysokie. Trzeba się poza tym liczy㇠z tym, że firmy rosyjskie potrafią traktować drogo opłacanego menedżera po prostu jako źródł‚o know-how. Gdy już przekaże im swoją wiedzę, nie przedłużają z nim kontraktu. Może się to zdarzy㇠na krótko przed zakończeniem etapu, po którym firma miał‚a mu wypł‚acić wysoki bonus.
- Taki zapis w umowie może by㇠jedynie wabikiem - przestrzega Krzysztof Mężykowski.
Uważne i dokładne negocjowanie kontraktu zaleca również Andrzej Rzepecki, menedżer sprzedaży w firmie ubezpieczeniowej Renaissance Life Russia. Opieka medyczna może by㇠np. gwarantowana w standardzie europejskim lub amerykań„skim, gdzie za wiele usług trzeba pł‚acić samemu.
- W Rosji można się też spodziewać, że samochód służbowy bę™dzie opancerzony, a kierowca jest zarazem ochroniarzem - mówi Barbara Korczyńska.
Duże znaczenie ma także to, czy menedżer pracuje w Moskwie, czy poza nią. Andrzej Rzepecki atmosferę rosyjskiej stolicy określa jako "ekstremalną". Zarabia się tu kilkakrotnie więcej niż w reszcie kraju, ale idzie to w parze z ogromnym stresem, dużym tempem pracy i wieloma nadgodzinami. W cią…gu dnia Moskwę dręczą korki dużo wię™ksze niż w Warszawie. Wieczorami wszędzie tętni życie. W weekendy tylu chętnych pragnie odreagować tydzień harówki, że często nie sposób wejść do klubu.

Uwaga na lokalny koloryt

W Moskwie zanika zwyczaj omawiania biznesu przy wódce (czyli słynne "bez wodki nie rozbieriosz") i przyjmują się powoli standardy zachodnie. Inaczej jest na prowincji, gdzie trudno ubić interes mię™dzy poważnymi firmami bez wychylenia kilku kieliszków.
- Ustalenia ustne potrafią mie㇠wię™kszą wartość niż pisemne, a wiele spraw udaje się załatwić tylko dzię™ki kontaktom nieformalnym - mówi Alina Dymel, dyrektor handlowy Atlas Rosja.
Cechą charakterystyczną Rosjan jest ich mała samodzielność. Trzeba im dokładnie powiedzie㇠co, jak i kiedy ma by㇠zrobione. Na prowincji własnej inicjatywy nie można się spodziewać nawet u osób na stanowiskach kierowniczych.
No i ta biurokracja. Polacy potrzebują pozwoleń na pracę, które odnawiane są… co roku. Andrzej Rzepecki czekał na nie ponad trzy miesiące. Alina Dymel przetarła już szlaki i odnowione pozwolenie w ostatnim roku dostała "zaledwie" po czterech tygodniach, ale w Rosji na menedżera czekają też niezwykł‚e wyzwania: choćby jej ogromny obszar. Jeśli Jarosław Kamiński, szef sprzedaży Thomson Rosja, chce porozmawiać ze swoim pracownikiem w Chabarowsku, musi pamiętać o ośmiogodzinnej różnicy czasu.
Zabawne mogą by㇠niespodzianki klimatyczne. Kamiński wspomina swoją podróż służbową do Nowosybirska, którą odbył w maju:
- Ubrałem się odpowiednio do pory roku i poł‚ożenia geograficznego, czyli w garnitur i płaszcz. Po wyjściu z samolotu o 21.00, wpadłem w lepkie, trzydziestostopniowe, pełne komarów powietrze. Myślałem, że pomyliłem lotniska. Okazało się, że od tygodnia nad Syberię napływa gorące powietrze znad pustyni Gobi. Hotele i samochody bez klimatyzacji. Koszmar! Z kolei Ukraina jest rynkiem bardzo podobnym do Polski. Można się spodziewać, że bę™dą tam powielane struktury i organizacja firm działających u nas. Head-hunterzy wskazują na dużÄ… liczbę ofert pracy w Kijowie i na szczególny popyt na polskich menedżerów, ze wzglę™du na podobieństwo obu rynków. Trzeba się jednak liczy㇠z "opieką" mafii, zwłaszcza na prowincji.


Manager Magazin

 

Maciej Ostaszewski - Manager Magazin
Manager Magazin


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.