zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

Iluzja szefów: Pracownicy mniej zaangażowani, niż sądzą menedżerowie

Ponad połowa szefów uważa, że ich ludzie są w pełni zaangażowani, tymczasem tylko 32% pracowników to potwierdza, a 45% przyznaje się do braku motywacji – wynika z dziś opublikowanego raportu Right Management Talent Solutions „The Career Equation: What Attracts Talent Isn’t What Keeps Them”. Badanie pokazuje, że liderzy przeceniają poziom zaangażowania pracowników i nie dostrzegają prawdziwych czynników decydujących o ich lojalności. W Europie wciąż najważniejszym elementem przyciągającym talenty pozostają wynagrodzenie i benefity, ale tym, co ich najbardziej motywuje jest dopasowanie do zespołu i kultury organizacyjnej. Więcej w raporcie.

Pokolenie Z: pewni swoich kompetencji, ale nie swoich szefów

Aż 91% przedstawicieli Pokolenia Z uważa, że posiada odpowiednie kwalifikacje do wykonywania swoich obowiązków. To generacja świadoma swojej wartości – blisko 7 na 10 Zetek uważa, że znalazłoby nową pracę spełniającą ich oczekiwania w ciągu zaledwie sześciu miesięcy. Choć 76% mężczyzn i 66% kobiet z Gen Z dostrzega w swoich firmach realne możliwości rozwoju kariery, w tym awansu, oczekiwania wobec pracodawców są znacznie wyższe. Aż 36% Zetek nie ufa dziś swoim przełożonym. 

SOFTSWISS po raz drugi z rzędu zdobywa tytuł Europejskiego Pracodawcy Roku 2025

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna zatrudniająca ponad 2000 pracowników na całym świecie i współpracująca z partnerskimi centrami rozwoju w Warszawie i Poznaniu, została po raz drugi z rzędu uhonorowana tytułem Pracodawcy Roku podczas gali SBC Awards Europe 2025. To wyróżnienie podkreśla zaangażowanie firmy w budowanie kultury zorientowanej na pracowników.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

Na wschód

Polscy menedżerowie: Za naszą… wschodnią granicą cieszą… się dziś wzię™ciem. Procentuje pionierskie doświadczenie z ostatnich pię™tnastu lat.
Fot. Shutterstock Fot. Shutterstock

Społ›ród licznych kandydatów na stanowisko dyrektora tworzonej akurat sieci detalicznej rosyjskiego Alfa Banku wybrano Polaka. Pokonał w rywalizacji menedżerów z wielu krajów znacznie wyżej rozwiniętych gospodarczo niż Polska.
- Żaden z jego konkurentów z Zachodu nie miał‚ doświadczenia w budowaniu bankowej sieci detalicznej, ponieważ takie operacje przeprowadzano tam kilkadziesiąt lat temu - wyjaśnia Krzysztof Mężykowski, partner zarządzają…cy w firmie Neumann Partners Polska, zajmującej się szukaniem ludzi na najwyższe stanowiska.

Tańsi z unikalnym doś›wiadczeniem

W Rosji, na Ukrainie i w krajach nadbałtyckich daje się we znaki brak doświadczonych specjalistów oraz menedżerów ś›redniego i wysokiego szczebla. Wedł‚ug powszechnej opinii - Polacy są… tam w cenie. Podobno jako nieliczni łączymy w sobie zarówno nowoczesną wiedzę, jak i wyczucie wschodniego rynku. A także - pionierskie doświadczenia.
W Polsce jest wielu menedżerów, którzy w ostatnim dziesięcioleciu już raz zrobili to, co teraz trzeba wykonać za Bugiem: zbudować firmę niemal od podstaw. Oprócz unikalnych kompetencji liczy się również to, że Polak jest wcią…ż tańszy od swojego kolegi z Europy Zachodniej. Z tym ostatnim łączy go za to fakt, że taki wyjazd jest szansą… na sukces - na rozwijających się rynkach o wiele ł‚atwiej o spektakularne osią…gnię™cia i szybki awans.
Propozycję wyjazdu można otrzymać na wiele sposobów. W globalnych korporacjach dział‚a tzw. mię™dzynarodowa karuzela: praca za granicą jest naturalnym etapem kariery menedżera, a kandydatów identyfikuje się poprzez procedury wewnę™trzne. Propozycja wyjazdu ponawiana jest zwykle nie więcej niż dwukrotnie. W korporacji zazwyczaj gwarantuje się powrót do kraju z zagranicznej placówki, ale bez wskazania przyszłego stanowiska. Może się więc zdarzy㇠i tak, że menedżer trafi do "poczekalni": firma bę™dzie mu pł‚acić do czasu znalezienia dla niego nowej posady czy funkcji. W przypadku innych przedsiębiorstw, kandydatów na zagraniczne stanowiska znajduje się poprzez znajomych czy rodzinne koneksje. Albo z pomocą firmy head-hunterskiej. Najczęściej z kraju, w którym czeka praca.
- W wyścigu o nią liczą… się nie tylko kompetencje - mówi Barbara Korczyńska z firmy doradztwa personalnego Hays. - Równie ważna jest osobowość.

Wabiki i pułapki

Wyjeżdżając na wschód, menedżer może spodziewać się dobrej pensji. Nie tylko wyższej od tej w kraju, lecz nawet przekraczającej płace oferowane na podobnym stanowisku na Zachodzie. Standardem jest przy tym służbowe mieszkanie, samochód, laptop i telefon. Przedmiotem negocjacji mogą by㇠dodatki i bonusy, jak np. szkolenia, ubezpieczenie na życie, opieka medyczna, nauka miejscowego języka, przeloty do kraju, opłacenie szkoły dla dziecka czy nawet opcje na akcje.
Najwię™ksze pensje wypłacane są… menedżerom w Rosji. Ale koszty utrzymania też są… wysokie. Trzeba się poza tym liczy㇠z tym, że firmy rosyjskie potrafią traktować drogo opłacanego menedżera po prostu jako źródł‚o know-how. Gdy już przekaże im swoją wiedzę, nie przedłużają z nim kontraktu. Może się to zdarzy㇠na krótko przed zakończeniem etapu, po którym firma miał‚a mu wypł‚acić wysoki bonus.
- Taki zapis w umowie może by㇠jedynie wabikiem - przestrzega Krzysztof Mężykowski.
Uważne i dokładne negocjowanie kontraktu zaleca również Andrzej Rzepecki, menedżer sprzedaży w firmie ubezpieczeniowej Renaissance Life Russia. Opieka medyczna może by㇠np. gwarantowana w standardzie europejskim lub amerykań„skim, gdzie za wiele usług trzeba pł‚acić samemu.
- W Rosji można się też spodziewać, że samochód służbowy bę™dzie opancerzony, a kierowca jest zarazem ochroniarzem - mówi Barbara Korczyńska.
Duże znaczenie ma także to, czy menedżer pracuje w Moskwie, czy poza nią. Andrzej Rzepecki atmosferę rosyjskiej stolicy określa jako "ekstremalną". Zarabia się tu kilkakrotnie więcej niż w reszcie kraju, ale idzie to w parze z ogromnym stresem, dużym tempem pracy i wieloma nadgodzinami. W cią…gu dnia Moskwę dręczą korki dużo wię™ksze niż w Warszawie. Wieczorami wszędzie tętni życie. W weekendy tylu chętnych pragnie odreagować tydzień harówki, że często nie sposób wejść do klubu.

Uwaga na lokalny koloryt

W Moskwie zanika zwyczaj omawiania biznesu przy wódce (czyli słynne "bez wodki nie rozbieriosz") i przyjmują się powoli standardy zachodnie. Inaczej jest na prowincji, gdzie trudno ubić interes mię™dzy poważnymi firmami bez wychylenia kilku kieliszków.
- Ustalenia ustne potrafią mie㇠wię™kszą wartość niż pisemne, a wiele spraw udaje się załatwić tylko dzię™ki kontaktom nieformalnym - mówi Alina Dymel, dyrektor handlowy Atlas Rosja.
Cechą charakterystyczną Rosjan jest ich mała samodzielność. Trzeba im dokładnie powiedzie㇠co, jak i kiedy ma by㇠zrobione. Na prowincji własnej inicjatywy nie można się spodziewać nawet u osób na stanowiskach kierowniczych.
No i ta biurokracja. Polacy potrzebują pozwoleń na pracę, które odnawiane są… co roku. Andrzej Rzepecki czekał na nie ponad trzy miesiące. Alina Dymel przetarła już szlaki i odnowione pozwolenie w ostatnim roku dostała "zaledwie" po czterech tygodniach, ale w Rosji na menedżera czekają też niezwykł‚e wyzwania: choćby jej ogromny obszar. Jeśli Jarosław Kamiński, szef sprzedaży Thomson Rosja, chce porozmawiać ze swoim pracownikiem w Chabarowsku, musi pamiętać o ośmiogodzinnej różnicy czasu.
Zabawne mogą by㇠niespodzianki klimatyczne. Kamiński wspomina swoją podróż służbową do Nowosybirska, którą odbył w maju:
- Ubrałem się odpowiednio do pory roku i poł‚ożenia geograficznego, czyli w garnitur i płaszcz. Po wyjściu z samolotu o 21.00, wpadłem w lepkie, trzydziestostopniowe, pełne komarów powietrze. Myślałem, że pomyliłem lotniska. Okazało się, że od tygodnia nad Syberię napływa gorące powietrze znad pustyni Gobi. Hotele i samochody bez klimatyzacji. Koszmar! Z kolei Ukraina jest rynkiem bardzo podobnym do Polski. Można się spodziewać, że bę™dą tam powielane struktury i organizacja firm działających u nas. Head-hunterzy wskazują na dużÄ… liczbę ofert pracy w Kijowie i na szczególny popyt na polskich menedżerów, ze wzglę™du na podobieństwo obu rynków. Trzeba się jednak liczy㇠z "opieką" mafii, zwłaszcza na prowincji.


Manager Magazin

 

Maciej Ostaszewski - Manager Magazin
Manager Magazin


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.