zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

Eleni Panagiotopoulou z SOFTSWISS wyróżniona tytułem Best AML Professional 2025

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna prowadząca partnerskie centra rozwoju w Warszawie i Poznaniu, z dumą informuje, że Eleni Panagiotopoulou, Head of AML Team, została uhonorowana tytułem Best AML Professional of the Year podczas gali Global Regulatory Awards 2025.

Co trzeci pracodawca zauważa spadek zaangażowania pracowników, jednak same podwyżki nie rozwiążą tego problemu

Sytuacja na rynku pracy stwarza wyzwania zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niepewność środowiska biznesowego, zmiany strukturalne w firmach oraz presja na osiąganie często wyśrubowanych wyników przekładają się na gorsze samopoczucie i niższe zaangażowanie specjalistów. W pierwszym półroczu 2025 r. trend spadkowy dostrzegło 35 proc. pracodawców i aż 45 proc. profesjonalistów.

SOFTSWISS po raz trzeci wspiera kampanię zdrowotną Movember

SOFTSWISS, międzynarodowa marka technologiczna prowadząca partnerskie centra rozwoju w Warszawie i Poznaniu, po raz kolejny aktywnie uczestniczy w globalnej kampanii zwiększającej świadomość na temat zdrowia mężczyzn. Inicjatywa koncentruje się na kluczowych kwestiach, takich jak rak prostaty i jąder, a jednocześnie promuje otwartą rozmowę o zdrowiu psychicznym mężczyzn.

4-dniowy tydzień pracy traci zwolenników - 6 na 10 pracowników obawia się spadku pensji

Mniej Polaków niż przed rokiem popiera 4 dniowy tydzień pracy. Obecnie to dwóch na trzech (61%), przeciwnych jest jeden na pięciu (21%). Jednocześnie aż 65% obawia się obniżenia wynagrodzenia przy takim modelu.

Absolwenci, na jakich czeka biznes

Młodzi chcą… robić karierę w biznesie, ale ten podchodzi do nich sceptycznie. Drzwi uchyli tylko przed tymi, którzy udowodnią…, że są… potrzebni, aktywni i czegoś› już w życiu dokonali.
Maria Parysz. Fot. Konrad Konstantynowicz Maria Parysz. Fot. Konrad Konstantynowicz

Maria Parysz, studentka SGH, uznała, że niewiele wie o zarzą…dzaniu projektami. Zał‚ożyła więc ze znajomymi Studenckie Koł‚o Naukowe Zarządzania Projektami. Koleżeńska inicjatywa szybko przerodził‚a się w trzydniową konferencję™ 'Project Management Days', z udziałem przedstawicieli 23 uczelni i praktyków biznesu, m.in. Andrzeja Bliklego. I tak, niepostrzeżenie, ciekawość wiedzy przerodził‚a się w czysto empiryczne doświadczenie - stworzenie i zarzą…dzanie niczym innym, tylko własnym projektem.
- Niewielu studentów ma w tym doświadczenie, tymczasem tą umieję™tność bardzo cenią… pracodawcy - uważa Maria Parysz. - Dla kogoś›, kto ją… opanował, znalezienie pracy nie jest trudne.
Słuszność takiego podejś›cia potwierdza Bożena Skibicka, prezes firmy informatycznej MIS z Wrocł‚awia:
- Otwartość, chę㇠rozwoju, pogłę™bianie swoich umieję™tnoś›ci i kreatywność - te cechy sprawdzam u kandydatów do pracy w pierwszej kolejności - podkreśla. - Zakł‚adam przy tym, że starają…cy się o pracę™ absolwent ma już podstawową… potrzebną… wiedzę™, więc jej nie weryfikują™.
To charakterystyczne, że prezes MIS nie wymienia w tym kontekś›cie wykształcenia. Z tym, że takie podejście do absolwentów jest u pracodawców dość częste, zgadza się Magdalena Szymczak, marketing communication manager w polskim oddziale AIESEC.
- Nie wszystkie firmy oczekują od absolwentów dużego doświadczenia - przyznaje. - Bardzo ważna jest też dla nich aktywność poza zaję™ciami na uczelni, zapał‚ do pracy i predyspozycje do szybkiego uczenia się™.

Wą…ska specjalizacja i aktywność

Czas na łyżkę dziegciu. I to niemalże….
- Rzadko zatrudniamy absolwentów, bo potrzebujemy pracowników z długim, wieloletnim doś›wiadczeniem - nie kryje Jolanta Ciesielska, rzecznik Netii. - Nie szukamy także studentów na praktyki. Czasem zgł‚aszają… się sami, ale muszą… naprawdę dobrze uzasadnić, dlaczego chcą… odby㇠staż akurat u nas.
Odsetek bezrobotnych wśród absolwentów uczelni wyższych - 23 proc. wg GUS - mówi właś›ciwie wszystko: sceptyczne podejście do świeżo upieczonych magistrów jest w polskich firmach regułą, a nie wyjątkiem.
- Absolwent jest dla pracodawców jak czysta, niezapisana karta - wyjaśnia Ciesielska. - To zrozumiał‚e, że przy obecnej sytuacji na rynku pracy niewielu decyduje się zaryzykować, przyjmując taką… osobę.
Co z tym fantem zrobić? Zdaniem Grzegorza Koterwy, wiceprezesa spół‚ki Artman (marka House), szansą… na przebicie się jest teraz przede wszystkim posiadanie wysokosprofilowanej, poszukiwanej na rynku wiedzy.
- Polska to najbardziej rozwinięty rynek dystrybucji odzieży w Europie ښrodkowej, a znaleźć‡ dobrego projektanta jest nam niezwykle ciꙿko - podaje przykł‚ad Koterwa. - Tylko nieliczne uczelnie kształcą w tym kierunku. Zatem podstawą… sukcesu na rynku pracy jest obecnie specjalistyczne wykształcenie.
Marek Sielski, student Politechniki Warszawskiej, kusi: szczególnie atrakcyjni dla biznesu są… absolwenci zarzą…dzania po uczelniach technicznych.
- Mając kontakt z wiedzą… techniczną…, ł‚atwiej zrozumieją specyfikę™ firmy związaną… z funkcjonowaniem linii produkcyjnej - mówi Sielski. - Mogą… wykorzystać tą™ wiedzę do lepszego zarzą…dzania przedsiębiorstwem.
Sielski dział‚a w ESTIEM (European Students of Industrial Engineering and Management) - stowarzyszeniu zajmującym się tworzeniem mostów mię™dzy studentami takich właśnie kierunków i biznesem - m.in. w ramach projektu pod nazwą 'Times'. Studenci stawiają… w nim na maksimum praktyki, rozwiązując case studies przygotowane przez firmy.
Również w przypadku Sielskiego potwierdza się prawidłowość, że nadzorowanie takiego projektu to doświadczenie, które później bardzo przydaje się na wymagającym rynku pracy.
- Znalezienie sponsorów było dla mnie dużym wyzwaniem, ale udał‚o się - cieszy się Sielski. - Takie osią…gnię™cia dają naprawdę wiele satysfakcji.

Ważne doświadczenie spoza uczelni

Posiadaczom dyplomów kierunków ogólnych, takich jak marketing i zarzą…dzanie, zdoby㇠pracę™ jest dużo trudniej. Jednak sygnałem, że coś zmienia się na lepsze, może by㇠chociażby rosnące zainteresowanie pracodawców Dniami Kariery, które są… organizowane przez AIESEC.
- Przed ostatnimi Dniami Kariery stoiska zarezerwowano bł‚yskawicznie - mówi Magdalena Szymczak.
Czy jednak biznes w ogóle odnosi korzyści z uczestnictwa w takich imprezach? Nasi rozmówcy są… tu zgodni. Chociaż żadna z firm na brak kandydatów nie narzeka, dzię™ki udziałowi w targach zyskuje szansą, że najlepsi absolwenci zł‚ożą… aplikację właśnie u niej, nie zaś u konkurencji.
Ale i tak przedsiębiorcy oraz menedżerowie dają dziś studentom tylko jedną radą™: działać, działać, i jeszcze raz działać. właśnie dlatego Maciej Bogaczyk, także student SGH, współ‚organizuje Maraton Firm Konsultingowych z udziałem specjalistów od najbardziej pożą…danych pracodawców, jak m.in. Accenture, A.T. Kearney, McKinsey & Company czy IBM. W jego trakcie studenci starają… się rozwią…zywać praktyczne problemy biznesu. Jakie? Na przykł‚ad w zeszł‚ym roku pracowali nad restrukturyzacją… spółek z branży farmaceutycznej i energetycznej. Zdaniem Bogaczyka, uczestniczą…ce firmy często traktują Maraton jako naturalny, pierwszy etap rekrutacji. Sam zdecydował się na pracę™ nad tą… imprezą, ponieważ, jak przyznaje, nawet ukoń„czenie dwóch czy trzech kierunków nie gwarantuje dziś pracy. Pomaga dopiero doświadczenie spoza uczelni.
Znaczą…cym wydarzeniem, służą…cym zbliżeniu biznesu i studentów, jest także Global Management Challenge (dawniej Euromanager), konkurs organizowany przez BIGRAM Personnel Consulting. Polega on na interaktywnej symulacji przedsiębiorstwa. Poszczególne zespoł‚y wcielają… się w zarządy firm odpowiedzialne za produkcją™, badania, zatrudnienie, wydatki na marketing i kanał‚y dystrybucji. I tak jak w prawdziwym życiu, osią…gnię™cia uczestników ocenia surowy rynek - firmy notowane są… na wirtualnej giełdzie, a wygrywa zespół, którego biznes okaże się najzyskowniejszy. Co w tym wszystkim najważniejsze, zwyciąża nie tylko w przestrzeni wirtualnej.
- Uczestnicy konkursu to nasi potencjalni kandydaci do pracy - wyjaśnia Ewa Rzeczkowska, marketing manager w Deloitte (jeden ze sponsorów GMC). - Mają wysokie aspiracje, ambicję™ i szeroką wiedzę. A my chcemy wiązać się z takimi właśnie osobami oraz zależy nam, aby i one zechciał‚y związać się z Deloitte.
Obecni absolwenci z pewnością… lepiej niż jeszcze kilka lat temu czują rynek pracy. Już nie dochodzi do takich spraw jak ta, z którą w 2000 r. zetkn곂a się Bożena Skibicka z MIS. Na stanowisko dyrektora ds. sprzedaży zgłosił‚a się do niej absolwentka z rocznym stażem handlowca w znanej firmie informatycznej. Zażądał‚a służbowego samochodu i pensji - 40 tys. złotych.
- Dziś młodzi po studiach walczą o doświadczenie i referencje, są… gotowi pracować nawet za darmo, byle tylko je zdoby㇠- stwierdza Skibicka.
W takich warunkach Grzegorz Koterwa z Artmana dodatkową nadzieją dla polskich absolwentów widzi w ciągle narastającej. emigracji zarobkowej. Optymistycznie przewiduje, że im więcej osób wyjedzie z Polski na wielokrotnie opisywany 'londyń„ski zmywak', tym więcej pracy zostanie niebawem dla tych, co tu zostaną…. Pytanie tylko - kiedy do tego dojdzie. Ci najbardziej aktywni już z samej swej natury nie lubią… i nie chcą… czekać.

 Manager Magazin, Numer 4 (17) Kwiecień 2006


Manager Magazin

 

Krzysztof Garski - Manager Magazin
Manager Magazin


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.