zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT Picnic SOFTSWISS w Warszawie: 400 uczestników, inspirujące Tech Talks i networking

Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia – LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code – w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup „IT World of Work 2025 Outlook”.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

SOFTSWISS zaprasza na IT Picnic w Warszawie: rozmowy o technologii pod gołym niebem, strefa LinkedIn i networking

Pod koniec sierpnia w Warszawie będzie mieć miejsce wyjątkowe spotkanie na świeżym powietrzu, dedykowane specjalistom w dziedzinie technologii. Dokładnie 30 sierpnia w Miami Wars odbędzie się pierwszy IT Picnic, organizowany przez międzynarodową markę technologiczną SOFTSWISS – bezpłatne popołudnie dla społeczności IT i nie tylko. Uczestnicy mogą liczyć na krótkie wystąpienia ekspertów, networking nad Wisłą oraz specjalną strefę partnera wydarzenia – LinkedIn. Wymagana jest wcześniejsza rejestracja, aby otrzymać kupon na darmową lemoniadę i opaskę wstępu.

Absolwenci, na jakich czeka biznes

Młodzi chcą… robić karierę w biznesie, ale ten podchodzi do nich sceptycznie. Drzwi uchyli tylko przed tymi, którzy udowodnią…, że są… potrzebni, aktywni i czegoś› już w życiu dokonali.
Maria Parysz. Fot. Konrad Konstantynowicz Maria Parysz. Fot. Konrad Konstantynowicz

Maria Parysz, studentka SGH, uznała, że niewiele wie o zarzą…dzaniu projektami. Zał‚ożyła więc ze znajomymi Studenckie Koł‚o Naukowe Zarządzania Projektami. Koleżeńska inicjatywa szybko przerodził‚a się w trzydniową konferencję™ 'Project Management Days', z udziałem przedstawicieli 23 uczelni i praktyków biznesu, m.in. Andrzeja Bliklego. I tak, niepostrzeżenie, ciekawość wiedzy przerodził‚a się w czysto empiryczne doświadczenie - stworzenie i zarzą…dzanie niczym innym, tylko własnym projektem.
- Niewielu studentów ma w tym doświadczenie, tymczasem tą umieję™tność bardzo cenią… pracodawcy - uważa Maria Parysz. - Dla kogoś›, kto ją… opanował, znalezienie pracy nie jest trudne.
Słuszność takiego podejś›cia potwierdza Bożena Skibicka, prezes firmy informatycznej MIS z Wrocł‚awia:
- Otwartość, chę㇠rozwoju, pogłę™bianie swoich umieję™tnoś›ci i kreatywność - te cechy sprawdzam u kandydatów do pracy w pierwszej kolejności - podkreśla. - Zakł‚adam przy tym, że starają…cy się o pracę™ absolwent ma już podstawową… potrzebną… wiedzę™, więc jej nie weryfikują™.
To charakterystyczne, że prezes MIS nie wymienia w tym kontekś›cie wykształcenia. Z tym, że takie podejście do absolwentów jest u pracodawców dość częste, zgadza się Magdalena Szymczak, marketing communication manager w polskim oddziale AIESEC.
- Nie wszystkie firmy oczekują od absolwentów dużego doświadczenia - przyznaje. - Bardzo ważna jest też dla nich aktywność poza zaję™ciami na uczelni, zapał‚ do pracy i predyspozycje do szybkiego uczenia się™.

Wą…ska specjalizacja i aktywność

Czas na łyżkę dziegciu. I to niemalże….
- Rzadko zatrudniamy absolwentów, bo potrzebujemy pracowników z długim, wieloletnim doś›wiadczeniem - nie kryje Jolanta Ciesielska, rzecznik Netii. - Nie szukamy także studentów na praktyki. Czasem zgł‚aszają… się sami, ale muszą… naprawdę dobrze uzasadnić, dlaczego chcą… odby㇠staż akurat u nas.
Odsetek bezrobotnych wśród absolwentów uczelni wyższych - 23 proc. wg GUS - mówi właś›ciwie wszystko: sceptyczne podejście do świeżo upieczonych magistrów jest w polskich firmach regułą, a nie wyjątkiem.
- Absolwent jest dla pracodawców jak czysta, niezapisana karta - wyjaśnia Ciesielska. - To zrozumiał‚e, że przy obecnej sytuacji na rynku pracy niewielu decyduje się zaryzykować, przyjmując taką… osobę.
Co z tym fantem zrobić? Zdaniem Grzegorza Koterwy, wiceprezesa spół‚ki Artman (marka House), szansą… na przebicie się jest teraz przede wszystkim posiadanie wysokosprofilowanej, poszukiwanej na rynku wiedzy.
- Polska to najbardziej rozwinięty rynek dystrybucji odzieży w Europie ښrodkowej, a znaleźć‡ dobrego projektanta jest nam niezwykle ciꙿko - podaje przykł‚ad Koterwa. - Tylko nieliczne uczelnie kształcą w tym kierunku. Zatem podstawą… sukcesu na rynku pracy jest obecnie specjalistyczne wykształcenie.
Marek Sielski, student Politechniki Warszawskiej, kusi: szczególnie atrakcyjni dla biznesu są… absolwenci zarzą…dzania po uczelniach technicznych.
- Mając kontakt z wiedzą… techniczną…, ł‚atwiej zrozumieją specyfikę™ firmy związaną… z funkcjonowaniem linii produkcyjnej - mówi Sielski. - Mogą… wykorzystać tą™ wiedzę do lepszego zarzą…dzania przedsiębiorstwem.
Sielski dział‚a w ESTIEM (European Students of Industrial Engineering and Management) - stowarzyszeniu zajmującym się tworzeniem mostów mię™dzy studentami takich właśnie kierunków i biznesem - m.in. w ramach projektu pod nazwą 'Times'. Studenci stawiają… w nim na maksimum praktyki, rozwiązując case studies przygotowane przez firmy.
Również w przypadku Sielskiego potwierdza się prawidłowość, że nadzorowanie takiego projektu to doświadczenie, które później bardzo przydaje się na wymagającym rynku pracy.
- Znalezienie sponsorów było dla mnie dużym wyzwaniem, ale udał‚o się - cieszy się Sielski. - Takie osią…gnię™cia dają naprawdę wiele satysfakcji.

Ważne doświadczenie spoza uczelni

Posiadaczom dyplomów kierunków ogólnych, takich jak marketing i zarzą…dzanie, zdoby㇠pracę™ jest dużo trudniej. Jednak sygnałem, że coś zmienia się na lepsze, może by㇠chociażby rosnące zainteresowanie pracodawców Dniami Kariery, które są… organizowane przez AIESEC.
- Przed ostatnimi Dniami Kariery stoiska zarezerwowano bł‚yskawicznie - mówi Magdalena Szymczak.
Czy jednak biznes w ogóle odnosi korzyści z uczestnictwa w takich imprezach? Nasi rozmówcy są… tu zgodni. Chociaż żadna z firm na brak kandydatów nie narzeka, dzię™ki udziałowi w targach zyskuje szansą, że najlepsi absolwenci zł‚ożą… aplikację właśnie u niej, nie zaś u konkurencji.
Ale i tak przedsiębiorcy oraz menedżerowie dają dziś studentom tylko jedną radą™: działać, działać, i jeszcze raz działać. właśnie dlatego Maciej Bogaczyk, także student SGH, współ‚organizuje Maraton Firm Konsultingowych z udziałem specjalistów od najbardziej pożą…danych pracodawców, jak m.in. Accenture, A.T. Kearney, McKinsey & Company czy IBM. W jego trakcie studenci starają… się rozwią…zywać praktyczne problemy biznesu. Jakie? Na przykł‚ad w zeszł‚ym roku pracowali nad restrukturyzacją… spółek z branży farmaceutycznej i energetycznej. Zdaniem Bogaczyka, uczestniczą…ce firmy często traktują Maraton jako naturalny, pierwszy etap rekrutacji. Sam zdecydował się na pracę™ nad tą… imprezą, ponieważ, jak przyznaje, nawet ukoń„czenie dwóch czy trzech kierunków nie gwarantuje dziś pracy. Pomaga dopiero doświadczenie spoza uczelni.
Znaczą…cym wydarzeniem, służą…cym zbliżeniu biznesu i studentów, jest także Global Management Challenge (dawniej Euromanager), konkurs organizowany przez BIGRAM Personnel Consulting. Polega on na interaktywnej symulacji przedsiębiorstwa. Poszczególne zespoł‚y wcielają… się w zarządy firm odpowiedzialne za produkcją™, badania, zatrudnienie, wydatki na marketing i kanał‚y dystrybucji. I tak jak w prawdziwym życiu, osią…gnię™cia uczestników ocenia surowy rynek - firmy notowane są… na wirtualnej giełdzie, a wygrywa zespół, którego biznes okaże się najzyskowniejszy. Co w tym wszystkim najważniejsze, zwyciąża nie tylko w przestrzeni wirtualnej.
- Uczestnicy konkursu to nasi potencjalni kandydaci do pracy - wyjaśnia Ewa Rzeczkowska, marketing manager w Deloitte (jeden ze sponsorów GMC). - Mają wysokie aspiracje, ambicję™ i szeroką wiedzę. A my chcemy wiązać się z takimi właśnie osobami oraz zależy nam, aby i one zechciał‚y związać się z Deloitte.
Obecni absolwenci z pewnością… lepiej niż jeszcze kilka lat temu czują rynek pracy. Już nie dochodzi do takich spraw jak ta, z którą w 2000 r. zetkn곂a się Bożena Skibicka z MIS. Na stanowisko dyrektora ds. sprzedaży zgłosił‚a się do niej absolwentka z rocznym stażem handlowca w znanej firmie informatycznej. Zażądał‚a służbowego samochodu i pensji - 40 tys. złotych.
- Dziś młodzi po studiach walczą o doświadczenie i referencje, są… gotowi pracować nawet za darmo, byle tylko je zdoby㇠- stwierdza Skibicka.
W takich warunkach Grzegorz Koterwa z Artmana dodatkową nadzieją dla polskich absolwentów widzi w ciągle narastającej. emigracji zarobkowej. Optymistycznie przewiduje, że im więcej osób wyjedzie z Polski na wielokrotnie opisywany 'londyń„ski zmywak', tym więcej pracy zostanie niebawem dla tych, co tu zostaną…. Pytanie tylko - kiedy do tego dojdzie. Ci najbardziej aktywni już z samej swej natury nie lubią… i nie chcą… czekać.

 Manager Magazin, Numer 4 (17) Kwiecień 2006


Manager Magazin

 

Krzysztof Garski - Manager Magazin
Manager Magazin


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.