zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT Picnic SOFTSWISS w Warszawie: 400 uczestników, inspirujące Tech Talks i networking

Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia – LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code – w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup „IT World of Work 2025 Outlook”.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

SOFTSWISS zaprasza na IT Picnic w Warszawie: rozmowy o technologii pod gołym niebem, strefa LinkedIn i networking

Pod koniec sierpnia w Warszawie będzie mieć miejsce wyjątkowe spotkanie na świeżym powietrzu, dedykowane specjalistom w dziedzinie technologii. Dokładnie 30 sierpnia w Miami Wars odbędzie się pierwszy IT Picnic, organizowany przez międzynarodową markę technologiczną SOFTSWISS – bezpłatne popołudnie dla społeczności IT i nie tylko. Uczestnicy mogą liczyć na krótkie wystąpienia ekspertów, networking nad Wisłą oraz specjalną strefę partnera wydarzenia – LinkedIn. Wymagana jest wcześniejsza rejestracja, aby otrzymać kupon na darmową lemoniadę i opaskę wstępu.

Raport: Pierwsze kroki na rynku pracy 2018 | Polska


Polska edycja badania studentów i absolwentów

 

O pokoleniu Y, określanym również mianem 'millenialsów', mówi się, że są ambitni, cechuje ich wielozadaniowość oraz, że są otwarci na nowe wyzwania. Cenią sobie elastyczność godzin i miejsca pracy, oczekują satysfakcjonującej płacy oraz tego, że pracodawca będzie inwestował w ich rozwój zawodowy.

 

Najnowszy raport Deloitte 'Pierwsze kroki na rynku pracy 2018' pokazuje, że w najmłodszej grupie tego pokolenia podejście do pracy zaczyna się zmieniać. Tylko co czwarty przyszły pracownik chce zajmować kluczowe pozycje w firmach. Dlaczego tak się dzieje? Co motywuje obecnych 25-latków do pracy, a co zniechęca? Jaką widzą dla siebie rolę. Odpowiedzi na te pytania staraliśmy się zawrzeć w poniższym raporcie.

 

Polski raport jest dodatkiem do regionalnego badania - 'Pierwsze kroki na rynku pracy 2018' przeprowadzanego cyklicznie przez Deloitte w Europie Centralnej. Tegoroczna edycja badania objęła 5 800 studentów i absolwentów z 14 krajów. Pytania, które zadaliśmy w naszej ankiecie, obejmowały wiele obszarów związanych z ich oczekiwaniami zawodowymi, a odpowiedzi na nie były często fascynujące i nieoczekiwane.

 

Pierwsze kroki na rynku pracy 2018 | Polska

Polska reprezentacja studentów i absolwentów w badaniu wyniosła 2508 osób. Korzystając z tak licznej grupy, postanowiliśmy wyodrębnić i przebadać ją w osobnym raporcie pokazującym jak zmienia się podejście do pracy wśród najmłodszych pracowników w Polsce.

 

Badając studentów i absolwentów cyklicznie, co dwa lata, trudno o nowe, przełomowe wnioski, gdyż zmiany pokoleniowe nie zachodzą aż tak dynamicznie. Analizując jednak wyniki w długofalowej perspektywie, da się zauważyć zaczątki trendów, które w przyszłości mogą stać się zjawiskami dominującymi na rynku pracy.

 

Pierwsze kroki na rynku pracy - kluczowe wnioski

 

  • Najmłodsi milenialsi coraz krytyczniej podchodzą do swoich kompetencji. Jako słabe strony postrzegają brak umiejętności przywódczych, oraz delegowania zadań i zarządzania pracą innych. 
  • Sześciu na dziesięciu badanych widzi się w roli eksperta, spada natomiast odsetek tych, którzy chcą być menedżerami.

 

Rynek pracy | Etatowcy vs. Przedsiębiorcy - jak chcą pracować młodzi?

 

Etatowcy vs. Przedsiębiorcy - jak chcą pracować młodzi?

 

Analiza zebranych odpowiedzi pozwoliła na wyodrębnienie wśród badanych trzech różnych postaw wobec własnej, docelowej roli na rynku pracy. Podział ten został oparty m.in. o odpowiedzi respondentów pogrupowane ze względu na preferowany rodzaj przyszłej kariery zawodowej.

 

Etatowcy

 

Etatowcy znacznie częściej niż pozostali badani mają sprecyzowane preferencje dotyczące sposobu zarabiania pieniędzy. W przypadku, gdy forma zatrudnienia nie wpływa na wysokość zarobków,75% Etatowców wybrałoby kontrakt w pełnowymiarowym czasie pracy.

 

Przedsiębiorcy

 

Przedsiębiorcami chce być o 2 pp. młodych więcej niż w ubiegłej edycji badania (13 proc.). Co ciekawe, nie oznacza to wcale, że widzą się oni jako zarządzający zespołami. Wśród Przedsiębiorców ponad połowa (53 proc.) przychyla się do bycia freelancerami, podczas gdy aż 40 proc. chciałoby prowadzić biznes mając jednego kluczowego partnera, któremu świadczyłoby usługi.

 

Niezdecydowani

 

Niezdecydowani. Co trzeci badany nie jest zdecydowany, co do rodzaju firmy, w jakiej chciałaby pracować. Przeważająca większość Niezdecydowanych (70 proc.) chciałaby jednak pracować dla jednego pracodawcy w oparciu o kontrakt w pełnym wymiarze godzin.

 

Czynniki, które mają coraz większe znaczenie jako motywatory do pracy
(procentowy wzrost w stosunku do 2015r.)

Czynniki, które mają coraz większe znaczenie jako motywatory do pracy

 

Większa samoświadomość kompetencji

 

Respondenci z 2017 r. gorzej oceniają swoje umiejętności od rówieśników z 2015 r. Przede wszystkim są bardziej krytyczni - uważają, że nie radzą sobie ze stresem (odporność na stres deklaruje tylko 33 proc. młodych) oraz nie czują się liderami. Najwyższy odsetek badanych deklaruje, że dysponuje wysokimi umiejętnościami analizy informacji oraz wyciągania wniosków (65 proc.); z kolei posiadanie umiejętności radzenia sobie z konfliktami deklaruje 41 proc. młodych.

Najbardziej w stosunku do poprzedniego badania zmniejszyła się wśród młodych samoocena własnych umiejętności kierowniczych - spadły one o -15 proc. Podobnie z byciem odpornym na stres - spadek o -11,5 proc., oraz przedsiębiorczością i wychodzeniem z inicjatywą - spadek -10,9 proc.

 

Zmierzch liderów, nadchodzi era ekspertów

 

Jak wynika z polskiej edycji badania Deloitte 'Pierwsze kroki na rynku pracy, 2018' jedynie 24 proc. respondentów deklaruje ambicje zajmowania w firmie kluczowych funkcji menedżerskich. To spadek o 4 pp. w stosunku do wyników badania przeprowadzonego dwa lata wcześniej. Blisko połowa badanych (46 proc.) najchętniej chciałaby zostać ekspertem w swojej dziedzinie. Jest to wzrost o 2 pp. w porównaniu do poprzedniej edycji badania.

 

Pierwsze kroki na rynku pracy 2018 - Grupa badawcza

 

W polskiej edycji badania 'Pierwsze kroki na rynku pracy' wzięło udział 2 508 osób w wieku od 18 do 30 lat, będących studentami lub absolwentami uczelni wyższych. Średnia wieku wszystkich respondentów wyniosła 23,6 lat, przy czym osoby do 25 r.ż. stanowiły 82 proc. próby. Przewaga kobiet (70 proc.) nad mężczyznami (30 proc.) wynika za faktu, że zarówno więcej kobiet studiuje, jak i więcej jest obecnie absolwentek uczelni wyższych.

 

W trakcie przeprowadzania badania 89 proc. respondentów studiowało, a 22 proc. ukończyło już przynajmniej jeden kierunek studiów. Przeważająca większość badanych osób studiowała w trybie dziennym na uczelniach państwowych (odpowiednio 74 proc. i 92 proc.). Trzy czwarte badanych uczęszczało na studia o profilu biznesowym (ekonomia, prawo, finanse i bankowość, rachunkowość itp.) Ponad jedna trzecia badanych osób studiowała w Warszawie, a z kolei za granicą co 10 badany (11 proc.).

 

Pierwsze kroki na rynku pracy 2018: Komentarze ekspertów

 

'Dla biznesu to już nie tylko zwiastun nadchodzących problemów, ale bardzo skomplikowane i wielowymiarowe zagadnienie, które przy braku odpowiednich reakcji może doprowadzić do katastrofy w obszarze jego rozwoju, modelu przywództwa, sukcesji oraz może doprowadzić do zmniejszenia innowacyjności i efektywności przedsiębiorstw.'

 

Michał Olbrychowski
Lider doradztwa Human Capital, Deloitte

'Nasza struktura gospodarki i zatrudnienia dopiero przyzwyczaja się do tej sytuacji, w której przewagą komparatywną nie jest tania siła robocza, a wiedza i umiejętności młodego pokolenia. Mniejsza liczba młodych, mniej osób na wybranych kierunkach studiów i wreszcie mniejsza konkurencja sprawiają, że młodzi mogą dzisiaj świadomie decydować: własna firma lub praca u kogoś. Otwartym pytaniem pozostaje forma zatrudnienia.'

 

Piotr Arak
Menedżer w zespole analiz ekonomicznych Deloitte
Autor raportu 'Pierwsze kroki na rynku pracy 2018'

 

'Dzisiejsi młodzi oceniają wszystkie swoje umiejętności niżej niż 2 lata temu. Mogą mieć na to wpływ doświadczenia związane z zetknięciem się ich z rzeczywistością rynkową i działaniami pracodawców, którzy jasno komunikują swoje oczekiwania względem nowych, młodych pracowników. Aż 67% respondentów miało okazję zweryfikować swoje kompetencje w kontakcie z pierwszym lub kolejnym pracodawcą.'

 

Krzysztof Kwiecień

Dyrektor HR, Lider rozwoju talentów w Polsce, Deloitte

 

Prezentacja: Czy zabraknie nam liderów?

 

Czy zabraknie nam liderów? Wnioski z 5. edycji raportu Deloitte 'Pierwsze kroki na rynku pracy' 2018

Deloitte.

 

Materiał partnera.


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.