zaloguj sięzałóż konto

  • Oferty pracy
  • Eksperci
  • Artykuły
  • Planowanie kariery
  • Umiejętności miękkie
  • Edukacja i rozwój
  • Finanse
  • Hobby

Polecane artykuły

IT Picnic SOFTSWISS w Warszawie: 400 uczestników, inspirujące Tech Talks i networking

Pierwszy IT Picnic zorganizowany przez SOFTSWISS zgromadził blisko 400 uczestników w przestrzeni Miami Wars. Goście spędzili popołudnie na prelekcjach technologicznych, networkingu nad Wisłą oraz w specjalnej strefie partnera wydarzenia – LinkedIn. Format edutainment, łączący naukę z rozrywką, spotkał się z bardzo dobrym odbiorem: uczestnicy docenili zarówno przyjazną atmosferę, jak i praktyczne wskazówki ekspertów.

Brakuje prawie 5 mln specjalistów ds. cyberbezpieczeństwa

W 2025 roku cyberprzestępczość może kosztować światową gospodarkę nawet 10,5 bln dolarów, co czyni ją jednym z najważniejszych priorytetów biznesu. To napędza zapotrzebowanie na ekspertów w tej dziedzinie, jednak szacuje się, że na rynku globalnie brakuje 4,8 mln takich specjalistów. Równolegle branża IT przechodzi transformację dzięki technologiom low-code i no-code – w tym roku aż 70% nowych aplikacji ma powstać w oparciu o te rozwiązania, czyli niewymagające specjalistycznej wiedzy progamistycznej. Więcej o trendach rynku pracy IT w opublikowanym dziś raporcie ManpowerGroup „IT World of Work 2025 Outlook”.

4 na 10 pracowników chce zmienić pracę

Kobiety częściej niż mężczyźni myślą o zmianie pracy. Zmianę pracodawcy planuje też blisko połowa pracowników z pokolenia millenialsów. Biorąc pod uwagę miejsce pracy o odejściu myśli też co druga osoba pracująca tylko zdalnie. Sytuację komplikuje brak zaufania do przełożonych, na który wskazuje aż 29% pracowników w Polsce. W takiej atmosferze niepewność dotycząca przyszłości zawodowej dotyka blisko jednej trzeciej zatrudnionych. Więcej w analizie przygotowanej przez ManpowerGroup.

Połowa specjalistów i menedżerów podejmuje edukację poza miejscem pracy

Nauka nowych rzeczy oraz regularny rozwój kompetencji to fundament budowania silnych zespołów i utrzymywania wskaźników gospodarczych na wysokim poziomie. Postawa uczenia się przez całe życie w różnych kontekstach, czyli tzw. life-long learning, jest kluczowa w dzisiejszych, dynamicznie zmieniających się czasach. Rozwój osobisty nie powinien zatem kończyć się wraz z zakończeniem edukacji czy wyjściem z pracy. Tymczasem jak wynika z najnowszego badania Hays Poland, zaledwie połowa specjalistów i menedżerów podejmuje się dodatkowej edukacji formalnej lub zorganizowanej.

RÓŻNORODNOŚĆ ZAMIAST OKREŚLONEJ ŚCIEŻKI KARIERY

 

Dzięki rozwojowi nowych technologii medycznych, innowacyjnych metod diagnostycznych oraz poprawie kondycji zdrowotnej, żyjemy coraz dłużej. Dłużej też trwa nasza aktywność na rynku pracy. W konsekwencji zmienia się postrzeganie profesji - coraz więcej pracowników zamiast linearnego rozwoju w ramach określonej ścieżki, poszukuje różnorodności.

W niedalekiej przyszłości specjaliści będą pracować

w kilku miejscach jednocześnie albo często zmieniać wykonywany zawód, a pracodawcy będą musieli dostosować swoją strategię zatrudnienia do zmieniających się oczekiwań.

 

Obserwacje rynku pracy pokazują, że w przyszłości wybór profesji i miejsca zatrudnienia będzie dokonywany w sposób inny niż dotychczas. W ramach swojej kariery zawodowej będziemy kilkukrotnie rezygnować z pracy i świadomie decydować się na dłuższe przerwy w zatrudnieniu. Innym prawdopodobnym kierunkiem będzie wielokierunkowość w życiu zawodowym, a więc dobieranie charakteru wykonywanej pracy do indywidualnych zainteresowań i aktualnych potrzeb oraz sytuacji na rynku pracy. Tradycyjne rozumienie życia zawodowego jako trzech etapów - nauki, pracy i emerytury - przestanie powszechnie obowiązywać. Może to stanowić duże wyzwanie dla firm.

 

Zamiast wskazywać kierunek rozwoju, pracodawcy będą musieli objąć rolę doradcy wspierającego zatrudnionych w budowaniu bogatego portfolio zawodowych doświadczeń. - Pracownikom

w rosnącym stopniu będzie zależało nie tyle na możliwości awansu w miejscu zatrudnienia, co na wykonywaniu zadań, które są spójne z ich zainteresowaniami i predyspozycjami - twierdzi Agnieszka Kolenda, dyrektor w Hays Poland. - Na znaczeniu zyska możliwość decydowania o tym, kiedy i jak długo chcemy pracować. Pracownicy będą podejmować ryzyko i eksperymentować, a pracodawcom nie pozostanie nic innego jak indywidualnie rozpatrywać ich potrzeby - dodaje.

 

WIELOETAPOWA KARIERA

Kilka ścieżek karier rozwijanych w ciągu życia już teraz nie jest zaskakujące, ponieważ nawet bardzo doświadczeni profesjonaliści chętniej rozpatrują zmianę zawodu lub obszaru specjalizacyjnego. Zauważają przy tym, że pozostawanie przez długie lata z jednym pracodawcą, na stanowisku niewymagającym dalszego rozwoju jest ryzykowne w obliczu zmieniającego się rynku pracy. Wiele wskazuje na to, że wraz z upływem czasu otwartość na zmiany w życiu zawodowym będzie rosła,

a obecnie wykonywany zawód lub charakter zajmowanego stanowiska będziemy dopasowywać do aktualnych aspiracji oraz okoliczności życiowych.

 

Konieczność dostosowania się do zmieniających się trendów jest wyzwaniem zarówno dla zatrudnionych, jak i firm. Dla pracowników największe ryzyko niesie za sobą postępujący rozwój technologiczny, w wyniku którego tradycyjne zawody zaczną znikać z rynku. Z kolei dla pracodawców wieloetapowe kariery będą jednocześnie rozpatrywane w kategorii szans i zagrożeń. Wiele organizacji doświadczyło już skutków odwrotu kandydatów od koncepcji pracy na całe życie. Przekłada się to na zmiany w procesie rekrutacji i konieczność dopasowania strategii zatrudnienia do obecnych oczekiwań profesjonalistów, którzy w zmianie upatrują szansy na rozwój.

 

NOWE OBLICZE PRACY ELASTYCZNEJ

Ewolucja sposobu postrzegania pracy znacząco wpłynęła na wzrost popularności podejmowania dodatkowych zajęć zarobkowych poza godzinami pracy etatowej, co nie zawsze jest podyktowane chęcią uzyskania większych przychodów. Coraz częściej zdarza się, że dodatkowe zlecenia są sposobem na rozwój pasji lub wykształcenie umiejętności związanych z innym obszarem zawodowym. Pracownicy poszukują w życiu zawodowym rozwiązania, które umożliwi im pogodzenie pracy zarobkowej z innymi, mniej lub bardziej biznesowymi projektami. To sygnał istotny dla bardziej konserwatywnych pracodawców, którzy wciąż nie podjęli prób dostosowania swojej polityki zatrudnienia do zmieniających się potrzeb zatrudnionych.

 

- Wiele umów zawieranych pomiędzy firmą a pracownikiem zawiera klauzule wykluczające lub ograniczające możliwości prowadzenia dodatkowej działalności biznesowej w okresie zatrudnienia. Zmiana postrzegania kariery najprawdopodobniej wymusi na pracodawcach pewne ustępstwa w tym zakresie. Firmy będą musiały dać swoim pracownikom więcej niezależności, ponieważ w przeciwnym razie będą ryzykować utratę talentów - komentuje Agnieszka Kolenda. Nie oznacza to jednak, że organizacje powinny po prostu zaakceptować fakt, że zatrudnieni w godzinach pracy wykonują dodatkowe zlecenia. - Pracownicy powinni wykonywać zadania, za które płaci im pracodawca. Jeśli jednak ich wyniki są dobre, to firma powinna być elastyczna i oferować rozwiązania, które umożliwią im prowadzenie dodatkowej działalności - dodaje.

 

ROZSĄDNA DAWKA KONTROLI

Należy jednak pamiętać, że organizacje dające zatrudnionym więcej swobody w przyjmowaniu dodatkowych zleceń, muszą również zadbać o zabezpieczenie swoich interesów. Jak pokazują badania Henley Business School, cytowane na łamach magazynu Hays Journal 16, obecnie w 49% firm nie są wdrożone procedury regulujące kwestię dodatkowych działań zarobkowych podejmowanych przez pracowników. Oficjalne procedury mogą jednak okazać się niezbędne

w sytuacji, gdy znaczny odsetek zatrudnionych pracuje elastycznie - w zmiennych godzinach lub zdalnie. Wtedy konieczne staje się wdrożenie zasad, które regulują kwestie takie jak wykorzystywanie firmowego sprzętu, zasobów i danych do realizacji dodatkowych zleceń. Pracodawcy powinni również zwracać uwagę na to, czy postawa jednego pracownika nie wpływa na wyniki i morale zespołu.

 

KONIEC TRADYCYJNEJ PRACY

Wdrażanie zasad myślenia projektowego i rozwiązywania problemów w firmie może wydawać się trudne. Na Oczywistym wydaje się, że organizacje będą musiały dostosować swoją strategię zatrudnienia do zmieniających się oczekiwań pracowników i nowych rozwiązań na rynku pracy. Prognozy przewidują, że koncepcje powiązane z tradycyjnym rozumieniem zatrudnienia, takie jak urlop rodzicielski czy emerytura na zakończenie kariery, z czasem będą uzupełniane nowymi rozwiązaniami. Staże dla dojrzałych pracowników, procedury umożliwiające powrót na rynek pracy ekspertów, którzy świadomie zrezygnowali z zatrudnienia na pewien czas, czy też możliwość pracy zdalnej dla osób opiekujących się starszymi rodzicami staną się powszechne.

 

Wieloetapowa, różnorodna kariera w niedalekiej przyszłości stanie się standardem, co powinny uwzględnić w swoich działaniach organizacje, ustawodawcy i przedstawiciele szkolnictwa. Wraz ze zmianami zachodzącymi w życiu prywatnym, zmieniać się będą również oczekiwania względem pracy zawodowej. Zamiast podążać jedną, spójną ścieżką rozwoju, profesjonaliści będą budować karierę opartą na licznych etapach, bazującą na różnorodnych umiejętnościach i narzędziach. Jeśli organizacje nie odpowiedzą na ten trend, to nie przygotują się na wymagania rynku pracy przyszłości.

 

Temat zmieniającego się postrzegania kariery jest szerzej omówiony na łamach Hays Journal 16 - magazynu dostarczającego spostrzeżeń oraz opinii dotyczących świata pracy. Publikacja w języku angielskim jest dostępna tutaj.

 

KONTAKT DLA MEDIÓW

Paulina Łukaszuk  

Communications Manager   

M: +48 661 610 554 

E: lukaszuk@hays.pl

Zofia Nowak

PR Specialist

T: +48 22 584 56 73

E: znowak@hays.pl, media@hays.pl

 

Informacje o Hays Poland

 

Hays Poland jest firmą doradztwa personalnego należącą do międzynarodowej grupy Hays plc, która jest największą na świecie firmą zajmującą się rekrutacją specjalistyczną. Działając na rynku rekrutacyjnym od ponad 40 lat, Hays posiada 251 biur w 33 krajach. Łącznie pracuje w nich około 9600 ekspertów w 20 specjalizacjach.

 

W 2002 roku otworzyliśmy pierwsze biuro w Polsce. Od tego czasu umocniliśmy naszą pozycję na polskim rynku, stając się niekwestionowanym liderem w rekrutacji specjalistycznej. Obecnie w Hays Poland zatrudnionych jest ponad 250 osób w biurach

w Warszawie, Katowicach, Wrocławiu, Krakowie, Trójmieście, Łodzi, Poznaniu oraz Szczecinie.

 

Świadczymy dopasowane do wymagań klienta usługi w zakresie rekrutacji specjalistycznej pozyskując najlepszych kandydatów do pracy stałej, tymczasowej oraz na kontrakt. Portfolio naszych usług obejmuje ponadto Executive Search, Recruitment Process Outsourcing (RPO) oraz marketing rekrutacyjny.

Z pasją wspieramy rozwój zawodowy profesjonalistów działających w różnych obszarach rynku, kierując się naszym motto "powering the world of work".


powrót

  • O nas
  • Eksperci
  • Oferty pracy
  • Artykuły
  • Reklama
  • Współpraca
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Kontakt

© 2008 - 2025 Karieramanagera.pl. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Drogi użytkowniku,

Administratorem Danych Osobowych przetwarzanych w związku z korzystaniem przez Ciebie z serwisu www.jobs.pl jest JOBS.PL Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie (02-797) przy Alei Komisji Edukacji Narodowej 36A /93, zarejestrowana w rejestrze przedsiębiorców prowadzonym przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS: 95605, NIP: 8671960688, REGON: 830472558, o kapitale zakładowym: 5 481 600,00 zł

 

Na tej stronie używamy plików cookies (tzw. „ciasteczek”), w których mogą być zapisywane Twoje dane osobowe, a następnie przetwarzane do celów analitycznych i marketingowych (w tym także do profilowania). Pozyskane informacje mogą być udostępniane naszym partnerom reklamowym, społecznościowym i analitycznym. Więcej informacji na ten temat znajdziesz w Polityce prywatności. Zezwalając na wybrane ciasteczka wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych w wybranym przez Ciebie zakresie.

 

Pamiętaj, że zgoda na wykorzystanie cookies i przetwarzanie danych może być w dowolnym momencie przez Ciebie wycofana.

Cookies - ikona

Ciasteczka, niezbędne

Niezbędne pliki cookies umożliwiają korzystanie z usług i funkcjonalności dostępnych w ramach Serwisu, np. są wykorzystywane przy obsłudze autoryzacji użytkowników.

Ciasteczka analityczne

Analityczne pliki cookies umożliwiają pozyskanie szeregu informacji m.in. liczby wizyt i źródeł ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy do ustalenia które strony są najczęściej odwiedzane i prowadzą do stworzenia statystyk dotyczących ruchu w Serwisie. Zebranie tych danych służy Administratorowi do poprawy wydajności Serwisu.

Ciasteczka marketingowe

Ciasteczka marketingowe umożliwiają dopasowanie wyświetlanych w Serwisie i poza Serwisem treści, w tym reklam, do zainteresowań Użytkowników. Do prezentowania personalizowanych treści mogą być wykorzystywane dane dotyczące historii przeglądanych stron, aktywności w serwisach (np. historia zakupów, sposób korzystania z usług, rodzaj wyświetlonych treści i reklam) czy dane geolokalizacyjne. Na podstawie informacji z Serwisu i aktywności Użytkownika w innych serwisach budowany jest profil zainteresowań Użytkownika.